Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan Intressegrupper

Produkter
(logga in för att koppla)
Först, härligt att det har kommit igång. Vi har ju diskuterat hela underavdelningar tidigare, men min spontana känsla är att den här modellen är bättre. Nu har alla någonstans att visa upp sina bilder och få allmän respons på dem, och där bilderna finns finns det också möjlighet att länka sig vidare till diskussioner och annat.

Som generell naturfotograf känner jag mig emellertid lite förvirrad. Jag har undrat över värdet med en allmän naturgrupp när det finns flera undergrupper som täcker in i stort sett hela fältet. Vad jag ser är många med i både natur och undergrupperna. Om jag är intresserad av en viss typ av bilder måste jag kolla runt på flera ställen. Om jag ska lägga in en bild vet jag inte var den egentligen hör hemma.

Vad är värdet av att ha t ex landskapsbilder (och -fotografer) i både en övergrupp och en undergrupp?

Är fågel/djur-gruppen egentligen tänkt bara för de riktiga "nördarna" som bara har typ fåglar i sina album?

Eller funderar ni på att ta bort den allmänna naturgruppen när delgrupperna växt till sig?

/ L
 
Ja, Natur skapades först och sen insåg vi att mer detaljerade naturgrupper nog är melodin. Förmodligen fasar vi ur den breda Natur framöver.

Lagt till två nya Intressegrupper:

Porträtt
Bildjournalistik

Välkommen till dem. Likaså behöver värdar till dessa grupper och några andra. Hör av er om ni är sugna på att ta rollen.

Likaså skall vi försöka kategorisera upp listan lite.
 
Natur fasas ur efter lite diskussioner. Den fanns med från början, men när vi la till de mer detaljerade "undergrupperna" blev Natur otydlig och intresset i Natur relativt svagt, eftersom medlemmar söker till "undergrupperna".

Du som varit med i Natur går lämpligen ur gruppen och väljer ngn av de andra. Eventuellt så avpublicerar vi alla bilderna (alternativt så plockar medlemmarna själv bort bilderna).
 
elmfeldt skrev:
Natur fasas ur efter lite diskussioner. Den fanns med från början, men när vi la till de mer detaljerade "undergrupperna" blev Natur otydlig och intresset i Natur relativt svagt, eftersom medlemmar söker till "undergrupperna".

Du som varit med i Natur går lämpligen ur gruppen och väljer ngn av de andra. Eventuellt så avpublicerar vi alla bilderna (alternativt så plockar medlemmarna själv bort bilderna).

Vad hände med bilderna.. ser att en av de jag haft i natur.. tja.. där är alla kommentarer borta.. iof var det kanske inte så många.. men jag var väldigt glad för dom
 
Eftersom Naturgruppen nu avvecklas så får jag lite problem med mina kameraskakbilder på träd. Ska man se dom som Landskap? :eek:)
Risken finns väl att Landskapsgruppen får alla bilder som inte är på djur eller macro och blir en slaskpool för Övrig Natur.
 
Kan så vara. Jag skulle säga att kameraskakbilderna passar i Landskap. Men behövs det fler grupper så kan vi lägga till det senare.
 
Hej!

Tycker att det fungerar bra med grupperna! Man kommer på ett snabbt och enkelt sätt in bland likasinnade och bildflödet är lugnare. Mitt kommenterande har ökat och även mina bilder får fler kommentarer.

Att med nuvarande upplägg stänga naturgruppen är oxå rätt. Kanske en framtida "uppdelning" av FS i några olika huvudgrupper kan va en idé om grupperna enligt dagens modell blir allt för många?

/Leif
 
Naturgrupperna

Hmmm...

Landskap = Vidvinkel
Växter, insekter och detaljer = Makro
Vilda djur och fåglar = Tele

Kanske går att döpa om dem eller? ;o)))
 
Förslag till gruppfunktion

Hur hård får bör man vara som gruppvärd och vad ska man behöva stå ut med? Vad jag förstår så har i alla fall minst en pool haft väldig turbulens vid olika tillfällen med olika poolvärdar när bilder nekats och storbråk har brutit med efterföljande osämja.

Jag fick nyligen en fundering på om att man istället för att neka istället kunde hänvisa/skicka över bilden till "rätt" grupp och gruppvärd direkt via sidan istället för att tjafsa via mail? Men det kanske är svårt att utföra en sådan funktion tekniskt? Hoppas ni förstår hur jag menar... bara en tanke som slog mig...
 
Re: Naturgrupperna

Sans skrev:
Hmmm...

Landskap = Vidvinkel
Växter, insekter och detaljer = Makro
Vilda djur och fåglar = Tele

Kanske går att döpa om dem eller? ;o)))


Hur gör jag då med mina skakbilder på träd? Jag plåtar ju dom med mitt Kiron 105/2.8 Macro 1:1.
Träd med 105 mm passar ju inte in någonstans.
 
Re: Re: Naturgrupperna

mohei skrev:
Hur gör jag då med mina skakbilder på träd? Jag plåtar ju dom med mitt Kiron 105/2.8 Macro 1:1.
Träd med 105 mm passar ju inte in någonstans.

Äsch da... jag som tyckte jag hade en så bra idé... ;o)))
 
Re: Re: Re: Naturgrupperna

Sans skrev:
Äsch da... jag som tyckte jag hade en så bra idé... ;o)))

105 mm är ju kort tele så jag kan ju se till att det finns en liten fågel eller kanske en älg med i skakbilden så löser det sig direkt.
 
Re: Re: Re: Re: Naturgrupperna

mohei skrev:
105 mm är ju kort tele så jag kan ju se till att det finns en liten fågel eller kanske en älg med i skakbilden så löser det sig direkt.
*skrattar* Ja, det är rätta takter det! Det gäller att hitta lösningar på problemen, inte skapa dem! ;o)))
 
elmfeldt skrev:
Du som varit med i Natur går lämpligen ur gruppen och väljer ngn av de andra. Eventuellt så avpublicerar vi alla bilderna (alternativt så plockar medlemmarna själv bort bilderna). [/B]

Nu har jag gått ur gruppen.
Hur blir det med mina bilder där?
Kan jag byta pool på dem?
Hur gör man det?
Räknas de i så fall som nyuppladdade bilder och kan bara flyttas två på si och så många timmar?

Luriga grejer det här ;)

/Catarina
 
Ja, så kan jag ju göra, men då ligger den inte i någon pool och är alltså "osynlig" för alla.

/Catarina
 
Sedan är det väl bara att slänga in den i en ny grupp? Har inte provat om man måste vänta ett dygn först. Jag väntar med spänning på att bli godkänd i Landskapsgruppen så att jag kan testa. ;o)

Edit: av ren nyfikenhet måste jag ju testa så jag provade att lägga in min skakbild i macrogruppen. Det funkade bra trots att jag plockade bort den bilden ur naturgruppen för ett par timmar sedan.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.