Annons

Fotosidan Intressegrupper

Produkter
(logga in för att koppla)
Susanne A. skrev:
"Porträttfotografering... var hamnar det i nuläget? Porträttfoto behöver ju inte alltid tas i en studiomiljö utan också i naturlig miljö eller med befintligt ljus."

________________________________

Jag tycker också att en porträttgrupp kunde vara intressant.
 
Det höjs röster om inträdeskrav, dvs att man måste visa med bilder och en textbeskrivning av sitt intresse att man är "värdig" (mitt ordval) för att bli medlem i en grupp. Vem bestämmer om medlemskap? Om någon grupp bestämmer sig för att ha högt ställda krav eller om många inte håller med om intagningsreglerna kan man då skapa en alternativ grupp för dom som inte platsar i elitgruppen? :)
 
Anders Östberg skrev:
....och en textbeskrivning av sitt intresse
Fast en textbeskrivning tycker jag faktiskt är väldigt rimlig att man formulerar ihop, för det uppmuntrar och hjälper ju den som vill bli medlem att verkligen fundera på varför. Och varför man vill vara med är väl inte fel att tänka över iaf?

David. Fältet för text vid ansökan är inte tvingande idag. Jag önskar att ni kunde göra om det till det så alla var tvugna att ange med åtminstone några ord varför.
 
Nja - håller inte med helt och hållet. Att låsa det till >1:1 känns snävt, men makro - JA.

Jag tycker att Natur är för stor - tio gånger större än viss grupper. Jag tror inte riktigt på att Natur är tio gånger mer spännande än Arkitektur, uatn att ämnet är för brett. Dela upp det.

Hur jag än försöker, så blir uppdelningen ologiskt, men det kanske inte finns någon logisk indelning?
 
Hej!

Det börjar bli en djungel de här med massa olika grupper. Eg tycker jag att det borde struktureras bättre innan idén faller ihop. Hoppas ni har en plan med grupperna!? De börjar redan bli spretigt...

Natur t.ex en väldigt omfattande genre som är lämplig för undergrupper.
-Vilda djur
-Vilda fåglar
-Djurparker
-Landskap
-Undervatten
-Övervatten
-Makro

Kultur, är en grupp jag saknar som kan innehålla många undergrupper.
-Dokumentär
-Arkitektur
-Det glömda rummet
-Modern
-1900-tal
-m.m.

Posering, Porträtt, Fine Art Nude, Modell m.m. kanske under någon gemensam huvudgrupp.

O.s.v.

Men de är bara jag som spånar och inget jag kräver...

Ha de gott så blir de bra :)
/Leif
 
Hej!

Jo en sak till!

Jag vill ha en diskussion när jag kommenterar. Nu går det att besvara en kommentar sen bli det liksom stopp, inte minst när det kommer in ett par kommentarer till mellan. Går det att fixa så att även svaret kan besvaras och besvaras och besvaras... så finns en möjlighet till diskussion mellan två om en bild.

Ett spånigt ex på hur det skulle kunna se ut:

Hej! En fantastisk bild! Hur har du gjort den här?
- Hej kul att du tycker de! Satt och väntade ut tillfället med förberedd kamera, lågt iso o stativ bl.a.
-- Tålamod är halva framgången! Tycke kanske att beskärningen kunde va lite snålare. Hur har du tänkt? Är den beskuren?
--- Nej den är rätt ur kameran men du kanske har rätt. Ska prova. Har du några andra bra idéer?
---- Ja massor.... En "date" till helgen kanske :)

Kul idé va!?

/Leif
 
Senast ändrad:
Kanske kunde man begränsa Natur till 3 stycken undergrupper med lite vidare ramar för att känna efter hur det skulle fungera:

Djur och fåglar:
För tama/vilda och djurparksdjur. Allehanda fåglar, kanske en och annan
fisk/groda m m

Landskap:
Allt från panorama till snävare utsnitt. Himmel som jord och allt där emellan.

Växter, insekter och detaljer:
Blommor och blader samt de små liv som lever därav. Strån, gräs och jord.
Detaljer hämtade från naturen såsom sten, fjädrar m m.
/Nonno
 
Bara inte en undergrupp räknas som en de grupper man får vara medlem i, då blir det nog för restriktivt för dom flesta naturintresserade.
 
håller med...

Håller med dig Susanne. Det finns modellfoto och studiofotografering. Saknar som du en grupp för porträtt inne/ute.
Hoppas på detta.
 
Det gick fort att komma med i svartvitt-gruppen men desto trögare i naturgruppen, inga nya tycks ha lagts till under dagen. Hålls det komplicerade öråd i den senare eller är det bara för mycket att göra i dessa tider av omstrukturering?

/Johan
 
Nybörjargrupp?
Jag funderar på om det kan finnas intresse för en nybörjargrupp där vi nybörjare kan visa upp våra tappra försök och samtidigt få möjligheten att diskutera bilderna med likasinnade. Min gissning är att det finns många nyblivina kameraägare som kanske inte är redo för de stora intressegrupperna men samtidigt vill ha möjligheten att diskutera och utvecklas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.