Annons

Fotosidan bevakar Photokina 2012 - Ställ frågor

Jag tror mig ha en högst relevant och ganska lättbesvarad fråga om du får tag i rätt person:

- Har Sony vidtagit några åtgärder för att undvika damm på sensorn hos RX1?


Om frågan förblir obesvarad så antar jag att svaret är NEJ, vilket skulle kunna stjälpa hela konceptet. För vem vill ha en dammig sensor som inte går att rengöra? En riktigt otäck tanke är att man kanske helt enkelt inte ens tänkt på detta.
 
Jag tror mig ha en högst relevant och ganska lättbesvarad fråga om du får tag i rätt person:

- Har Sony vidtagit några åtgärder för att undvika damm på sensorn hos RX1?


Om frågan förblir obesvarad så antar jag att svaret är NEJ, vilket skulle kunna stjälpa hela konceptet. För vem vill ha en dammig sensor som inte går att rengöra? En riktigt otäck tanke är att man kanske helt enkelt inte ens tänkt på detta.

Är det inte det som att fråga hur man undviker damm i kompaktkamrorna!
Det kommer väl inte in damm till sensorn i en kamera med fast objektiv.
 
Hej Martin!

Det är ett bra jobb du gör där nere och vi är många som uppskattar det.

Min fråga:

För några år sedan talades det mycket om en elektronisk filmkassett som man kunde sätta in i valfri 24 x 36 analog systemkamera. Hur går det med den, ser du någon aktivitet från det hållet på årets mässa?

Om inte, så försök knuffa på litet. Jag har flera prima fullformats analoga kamerahus som bara ligger och samlar damm.

Hälsningar
Henrik

Många har pratat om sådana produkter, men det stupar oftast på en lång rad tekniska svårigheter:
- Du få bara plats med en ganska liten sensor (APS-C, eller rent av ned mot 4/3)
- Det bygger rejält bakåt och du behöver i praktiken byta ut hela bakre luckan på kameran
- Det blir svårt att synka de dubbla avtrycken (kamerans som styr slutaren och ett elektriskt som triggar sensoravläsningen)
- Det krävs en sjukt hög precision i monteringen om inte resultatet skall bli rätt kasst.
- Det krävs en hel del kringelektronik som faktiskt tar plats, något det är ont om i en gammal kamera.
- Var skall man sätta batteriet?
Osv, osv.

Summan ovanstående och en lång rad andra faktorer är att en elektronisk filmkassett som ger resultat i klass med en genomsnittlig kompaktkamera antagligen skulle bli lika dyr som, tja, en Canon Eos 6D eller en Nikon D600. Och vad är då poängen?

Jag har inte sett något sådant projekt på årets Photokina - däremot en hel del kring analog fotogafi i allmänhet som visserligen är en liten nisch idag, men i hög grad lever. Mitt tips: Glöm den elektroniska filmkassetten och köp en packe analog film istället. Gamla kameror är kul att använda so de är :)
 
Jag tror mig ha en högst relevant och ganska lättbesvarad fråga om du får tag i rätt person:

- Har Sony vidtagit några åtgärder för att undvika damm på sensorn hos RX1?


Om frågan förblir obesvarad så antar jag att svaret är NEJ, vilket skulle kunna stjälpa hela konceptet. För vem vill ha en dammig sensor som inte går att rengöra? En riktigt otäck tanke är att man kanske helt enkelt inte ens tänkt på detta.

Ett indirekt svar: RX1 är hyfsat vädertätad, vilket också innebär att den antagligen är rimligt dammtät. Objektivet har ju innerfokusering och längden förändras inte vid fokusering så det finns inget som pumpar luft in och ut ur kameran.

Samma sak gäller ju i praktiken nästn alla kompakter som till råga på allt har enormt hög pixelupplösning (på sensorytan) och mycket stort skärpedjup vilket gör att damm potentiellt skulle störa enormt mycket. Jag har ärligt talat aldrig hört att någon haft problem med detta.
 
Kommer Samsung med nya tillbehör till nx serien?

Som du kanske sett av flera andra svar i tråden så är det mycket svårt att få några svar av tillverkarna kring saker som ligger i framtiden.

Det svar jag fick var att de pekade på de två nya objektiven de prsenterat nyligen (45/1,7 och 12-24/4-5,6) och att de släppte en lös vinklingsbar blixt i somras (SEF220).

De sa också att "det kommer saker under 2013". Vilket du nog hade gissat själv, men tyvärr brukar de inte ger mer exakta svar än ungefär så där.
 
Planerar Lensbaby släppa fler objektiv som Edge 80 (tilt-optik och inte alls som den vanliga lensbaby-optiken) fast med andra brännvidder? 35mm kanske?

Jag frågade och en av deras representander sa, ja, de funderar på kortare varianter jämfört med Edge 80, exakt vilka brännvidder det handlar om är däremot osäkert.
 
Tack för detta Fotosidan!

Jag vill veta mer om fullformat med inbyggda blixtar, framför allt om Sony RX1.

Kan man köra manuell inställning på RX1 samtidigt som man reglerar den inbyggda blixtens ljusstyrka på ett enkelt sätt utan att gå in i menyer?

(På min Canon 7D är man tvungen att gå in i krångliga menyer för att ändra ljusstyrkan på inbyggd blixt vid manuell inställning.)

Tack på förhand

Mycket kring RX1 är lite oklart ännu, informationen kring den modellen hölls hemlig in i det sista så inte ens Sony-representanterna här vet så mycket annat än den tryckta infomation som släpps ut. De har inte heller några fullt fungerande exemplar på plats här som man kan prova, bara förserieexemplar som de inte släpper ifrån sig.

Men generellt verkar det inte finns så mycket möjligheter att styra blixtexponeringen separat. Själv skulle jag vilja ha (på många kameror med inbyggd blixt, inte bara RX1) en enkel möjlighet att ställa kompensation separat hos kameran och blixten. På kameror som RX1 som har separat ratt för kompensation vore det ju enkelt: vrid ratten som vanligt för generell exponeringskompensation, håll inne en knapp och vrid på samma ratt och du kompenserar blixtens exponering. Enkelt och smidigt.

Allmän sidoinformation om det här med hemlighestmakeri kring nya modeller:

Sony verkar riktigt, riktigt rejält sura över alla läckor (t.ex. A99 var ju läckt på nätet långt i förväg, och samma med många andra Sony-modeller senaste åren). Så nu har Sony tydligen tajtat upp det interna informationsflödet kraftigt, vilket innebär att lokala representanter som de hos Sony Sverige ofta inte får reda på något förrän precis vid lanseringar (och knappt ens då). Vilket innebär att de har svårt att förbereda sig och läsa på. Mycket frustrerande för dem.
 
Har Sony RX1 antiskak vid stillbildsfoto? Det råder lite motstridiga uppgifter på nätet...

Nej, enbart under filmning.

Kommer nuvarande Sony 70-200G SSM att stödja Sonys nya AF-funktioner i A99:an fullt ut, vid nästa FW-uppgradering? (Verkar inte göra det nu)

Här blev svaret ungefär som det brukar när man ställer frågor om framtida uppgraderingar :)

"Antalet objektiv som stödjer detta kommer att utökas. Exakt när och i vilken ordning är inte klart."

Men det verkar som om ambitionen är att så många objektiv som möjligt skall stödja det. men att det kan vara svårare eller enklare att implenetra det beroende på hur objektivet är byggt.
 
Kamera för vänsterhänta!

Finns det någon systemkamera för vänsterhänta? MIn son kan inte fotografera med en vanlig systemkamera då hans högra hand är nästan obrukbar och jag undrar om det finns en systemkamera med avtryckaren på vänster sida och mer anpassad för enhands otografering?
 
Ett indirekt svar: RX1 är hyfsat vädertätad, vilket också innebär att den antagligen är rimligt dammtät. Objektivet har ju innerfokusering och längden förändras inte vid fokusering så det finns inget som pumpar luft in och ut ur kameran.
Jag tror i och för sig inte att innerfokusering behöver hjälpa särskilt mycket, för så fort du flyttar något i kameran så kan dammkorn lossna. Därför är det mer intressant om bakersta linsen är helt fast, vilket det ser ut som på bilderna man sett.

Samma sak gäller ju i praktiken nästn alla kompakter som till råga på allt har enormt hög pixelupplösning (på sensorytan) och mycket stort skärpedjup vilket gör att damm potentiellt skulle störa enormt mycket. Jag har ärligt talat aldrig hört att någon haft problem med detta.
Jag har sett massiva dammproblem hos en del kompakter, men då ofta äldre sådana. Sen är ju sensorn hos dem mycket mindre och förmodligen därför mindre statiskt elektrisk vid användningen. Jag har för mig att jag faktiskt fick ett synligt dammkorn på sensorn hos min Fuji X100.
 
Separat blixtexponering med intern blixt

Men generellt verkar det inte finns så mycket möjligheter att styra blixtexponeringen separat. Själv skulle jag vilja ha (på många kameror med inbyggd blixt, inte bara RX1) en enkel möjlighet att ställa kompensation separat hos kameran och blixten. På kameror som RX1 som har separat ratt för kompensation vore det ju enkelt: vrid ratten som vanligt för generell exponeringskompensation, håll inne en knapp och vrid på samma ratt och du kompenserar blixtens exponering. Enkelt och smidigt.

Jag är glad att du tog upp min fråga och hoppas tillverkarna förstår vad vi menar. Det vore tråkigt om en kamera som RX1 inte hade den här funktionen. Hade tänkt köpa kameran men nu blir jag tveksam. Blixtkompensation (justering av styrkan, + eller -) vid manuell fotografering är et måste.

Tack för svar!
 
Nej, enbart under filmning.



Här blev svaret ungefär som det brukar när man ställer frågor om framtida uppgraderingar :)

"Antalet objektiv som stödjer detta kommer att utökas. Exakt när och i vilken ordning är inte klart."


Men det verkar som om ambitionen är att så många objektiv som möjligt skall stödja det. men att det kan vara svårare eller enklare att implenetra det beroende på hur objektivet är byggt.

70-200/2,8 SSM
Den var väl med på listan på objektiv som skulle finnas med på kommande FW?
Har för mig att den fanns med på listan som visades på forumet för A99.
 
Finns det någon systemkamera för vänsterhänta? MIn son kan inte fotografera med en vanlig systemkamera då hans högra hand är nästan obrukbar och jag undrar om det finns en systemkamera med avtryckaren på vänster sida och mer anpassad för enhands otografering?

Lite vid sidan av ämnet kanske, men Ducati gjorde kameror för vänsterhänta på 1950-talet (och inga kameror för högerhänta). De har blivit svindyra samlarkameror numera, tyvärr.

I lite mer modern tid (cirka 20 år sen) så gjorde Yashica en vänsterhänt variant av halvformatskameran Samurai Z (Samurai Z-L).

Det vore trevligt om någon kameratillverkare vågade vara lite annorlunda och göra en modern digitalkamera som ser ut som Samurai.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.