Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan annonsplats för dumpare

Produkter
(logga in för att koppla)
Så om jag inte kallar mig fotograf, då är det ok att göra gratis jobb?

Ni menar altså att det är själva titteln "fotograf" som inte ska solkas ner av gratisjobbare?

Det kanske är smart det, fotograferna får ägna sig åt sitt yrke och alla andra som gillar att ta bilder får göra det till vilket pris som helst och ha kul så länge dom inte utger sig för att vara fotografer.

Nån borde kanske se till att ändra "fotografer" till "kamera-operatör".

Jag vet inte om du medvetet missuppfattar mina inlägg, men du har i alla fall dragit en helt korkad slutsats, dessutom felaktig.

OM du orkar läsa hela mitt inlägg så ser du att det består av två delar. Varje del ett separat och oberoende svar på Helenas förslag.

I del ett gav jag ett dåligt förslag på vem som får kalla sig fotograf; eftersom hon föreslog att ”vi fotografer skall hålla ihop”.

Jag anser att det är upp till varje människa, oberoende av titel, ras, ålder eller kön, (vad har jag glömt?) får ge bort sina bilder eller ta betalt för dem.

Det viktiga i min åsikt är att det är du själv som person som skall avgöra om det är rätt eller fel.

Jag gav ofta bort gratisbilder när jag var ung. Det har hjälpt mig mer än några fattiga kronor. Bland annat ledde det till att jag har det jobb jag har idag.
Jag blir sur när någon moraliserar över detta utan att själva ha någon som helst erfarenhet. Jag kände mig aldrig lurad när jag lyckades få en bild publicerad i lokaltidningen. Jag var omåttligt stolt och är det fortfarande, fast idag får jag dessutom ekonomisk ersättning.
I lumpen låg jag väl till hos befälen för att jag fixade bilder på deras taxar och annat. Det var aldrig något problem att få permission, men inga stålar fick jag. Det finns andra värden i livet.

Jag skulle kunna skriva en bok om hur gratisbilder har hjälpt mig till det rika liv jag har fått genom mina kameror, därför surar jag till när jag hör uttryck som ” allt arbete borde vara betalt”.

Det är varken omoraliskt eller olagligt att jobba gratis om man så vill, även om det finns tydliga tecken på att en del här anser att det är eller borde vara det.
 
...
Det är varken omoraliskt eller olagligt att jobba gratis om man så vill, även om det finns tydliga tecken på att en del här anser att det är eller borde vara det.

Visst är det upp till var och en om dom vill jobba gratis. Framförallt i "lägre divisioner" där yrkesfotograferna ändå inte jobbar. Jag ger ofta bort bilder eller säljer billigt när jag gillar syftet och vet att budgeten hos köparen är noll eller närmast obefintlig. Det är här nybörjaren och hobbyisten traditionellt kan få komma in och träna inför större uppdrag. Kanon.

Men kritiken från mig är inte främst mot fotograferna, utan mot dom som använder bilderna. Vad tycker du om dom företag som utnyttjar entusiasterna och tjänar pengar på gratisarbetet? Vore det inte schysst att ge en skälig ersättning? Dom vill garanterat ha betalt för sina produkter, så varför ska dom då inte betala för andras...
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag vet inte om du medvetet missuppfattar mina inlägg, men du har i alla fall dragit en helt korkad slutsats, dessutom felaktig.

OM du orkar läsa hela mitt inlägg så ser du att det består av två delar. Varje del ett separat och oberoende svar på Helenas förslag.

I del ett gav jag ett dåligt förslag på vem som får kalla sig fotograf; eftersom hon föreslog att ”vi fotografer skall hålla ihop”.

Jag anser att det är upp till varje människa, oberoende av titel, ras, ålder eller kön, (vad har jag glömt?) får ge bort sina bilder eller ta betalt för dem.

Det viktiga i min åsikt är att det är du själv som person som skall avgöra om det är rätt eller fel.

Jag gav ofta bort gratisbilder när jag var ung. Det har hjälpt mig mer än några fattiga kronor. Bland annat ledde det till att jag har det jobb jag har idag.
Jag blir sur när någon moraliserar över detta utan att själva ha någon som helst erfarenhet. Jag kände mig aldrig lurad när jag lyckades få en bild publicerad i lokaltidningen. Jag var omåttligt stolt och är det fortfarande, fast idag får jag dessutom ekonomisk ersättning.
I lumpen låg jag väl till hos befälen för att jag fixade bilder på deras taxar och annat. Det var aldrig något problem att få permission, men inga stålar fick jag. Det finns andra värden i livet.

Jag skulle kunna skriva en bok om hur gratisbilder har hjälpt mig till det rika liv jag har fått genom mina kameror, därför surar jag till när jag hör uttryck som ” allt arbete borde vara betalt”.

Det är varken omoraliskt eller olagligt att jobba gratis om man så vill, även om det finns tydliga tecken på att en del här anser att det är eller borde vara det.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1404474&postcount=97

.."Fotograf är ju ett yrke och en titel som missbrukas av en massa glada amatörer. Vem blir musiker för att han köper en klarinett??"

Det var mer det här i ovanstående citat jag reagerade på. Att nån tyckte att titeln "fotograf" missbrukas av amatörer. Då vore det ju enkelt att kalla sig nåt annat än just fotograf om man är amatör, så var problemet löst.

Ingen fotograf skulle känna sig kränkt av att en annan fotograf konkurerade med för låga priser eftersom denne annan inte definierade sig som fotograf utan som något annat, och därför inte är fotograf.
 
Det spelar väl knappast någon roll om man så titulerar sig bildmakare eller bildkonsulent, fotograferar man så är man per definition fotograf.
 
Men kritiken från mig är inte främst mot fotograferna, utan mot dom som använder bilderna. Vad tycker du om dom företag som utnyttjar entusiasterna och tjänar pengar på gratisarbetet? Vore det inte schysst att ge en skälig ersättning? Dom vill garanterat ha betalt för sina produkter, så varför ska dom då inte betala för andras...

Jag tycker inte att det är bra, men jag anser att det är de som nappar på erbjudandet som skall avgöra om dom tycker att dom blir utnyttjade. Det är inte upp till mig eftersom jag inte vet varför någon skulle göra det.
Min kritik riktar sig till de människor som fördömer vad någon annan gör utan att egentligen veta vad de gör.
Inför årets skolkatalog (som vi tjänar pengar på, huvva) utlyste vi en tävling där elever och personal fick skicka in bilder som vi använde att pryda omslaget.
Utnyttjade vi dom?
De som vann, alltså publicerades, är mycket glada och nöjda.
Vi mår bra och dom mår bra.
Är det fel?
 
Det spelar väl knappast någon roll om man så titulerar sig bildmakare eller bildkonsulent, fotograferar man så är man per definition fotograf.

Den sorts fotografi som jag jobbar med (har ambitionen att kunna försörja mig på, på heltid) handlar mer om att förverkliga kundens visioner än om att dokumentera något. Den tid man lägger ner på att faktiskt ha kameran vid ögat och trycka på avtryckaren är försvinnande liten jämfört med all förberedelsetid.

Jag har extremt hög respekt för dokumentärt / journalistiskt fotografi och anser att det är väldigt stor skillnad på en fotograf med erfarenhet mot en amatör. Men trenden är ju tydlig, hellre gratis bilder från läsarna en att skicka en att betla ett par frilanstimmar. Även om det är tragiskt för de som försörjer sig på det så förstår jag lockelsen i att synas i tidningen. Än så länge finns det ju en viss magi med det.

Att vinstdrivna företag erbjuder gratisarbete för att dokumentera sina verksamhet, och faktiskt lyckas med det är ju väldigt fascinerande. Som jag sagt tidigare, hellre jobba gratis åt en verksamhet som förtjänar välgörenhet.


//Mårten
 
För att svara på frågan så bör det ju också framgå vad det är som gör att ni mår bra. Mår ni bra för att ni undvek att göra rätt för er? Ja, då är det fel.


Vi mår bra för att vi fick ett bra omslag och för att eleverna och en lärare har berättat hur kul det är att få vara med sina bilder.
En bra produkt och nöjda medarbetare gör att vi mår bra.

Du tycks penningfixerad som ser allting i ekonomiska termer och saknar förmågan att se andra värden.
När ”att göra rätt för sig” endast relaterar till pengar då är det något som fattas.
 
K
Låt oss koncentrera oss på problemet och peka finger åt dom som vill utnyttja oss.
I det här fallet vimlar det av konferenspedagoger/konsulter som tar rejält betalt för sitt verkande. Varför går gränsen mitt framför näsan på de som ska föreviga spektaklet?
De kanske kan ta rejält betalt för att de erbjuder något unikt, ett mervärde? Jag är övertygad om att fotografer som kan erbjuda unika produkter kommer att kunna försörja sig på det, rent av ta "rejält betalt" för det.

Men jag har svårt att se på vilket sätt man kan ta rejält betalt för mingelbilder. Vill man leva på fotografi får man nog sikta in sig på en annan, mer lukrativ nisch.
 
Att jobba gratis är idag inget som ungdomar tycks se som onormalt om det eventuellt kan leda till ett jobb i framtiden. Att det sedan inte är någon garanti för ett ett jobb spelar inte så stor roll. Ej heller att detta är något som leder till att hålla nere lönenivån.

Men jag förstår dem så väl. Det är inte lätt att få ett arbete och i den situationen kan det vara lockande att gripa efter ett litet halmstrå genom att tacka ja till ett gratisjobb.

Varför inte ställa sig frågan varför någon hellre anlitar en gratisarbetande "fotograf" än en etablerad? Kan det bero på att den etablerade ligger för högt i pris? Eller vad är orsaken annars? Att det blir allt svårare att vara yrkesfotograf och leva på sitt yrke är ju ganska klart. Det vimlar ju av folk som äger en digital systemkamera och som därvid räknar sig som en potentiell yrkesfotograf. Det är ju bara att kolla olika trådar på fotosidans debattforum så märker man ju att det finns många hobbyfotografer som har fotograferandet som extrajobb. Och för den kategorin blir ju gratisarbetande ungdomar givetvis ett hot.
 
Det är ju bara att kolla olika trådar på fotosidans debattforum så märker man ju att det finns många hobbyfotografer som har fotograferandet som extrajobb. Och för den kategorin blir ju gratisarbetande ungdomar givetvis ett hot.

Gratisarbetande ungdomar är nog ett större hot mot heltidsarbetande fotografer. Hobbyfotograferna har ju ett annat arbete som huvudförsörjning.
 
Vi mår bra för att vi fick ett bra omslag och för att eleverna och en lärare har berättat hur kul det är att få vara med sina bilder.
En bra produkt och nöjda medarbetare gör att vi mår bra.

Du tycks penningfixerad som ser allting i ekonomiska termer och saknar förmågan att se andra värden.
När ”att göra rätt för sig” endast relaterar till pengar då är det något som fattas.

Eftersom du tydligen inte är så penningfixerad kan det väl inte göra så ont att lämna ifrån sig några kronor som ersättning för utfört arbete? Pengar verkar inte ha någon betydelse för dig.
 
Eftersom du tydligen inte är så penningfixerad kan det väl inte göra så ont att lämna ifrån sig några kronor som ersättning för utfört arbete? Pengar verkar inte ha någon betydelse för dig.

Du vinner första pris i missförståmest-tävlingen och får en krona.
Jag har en känsla att jag misslyckats totalt att framföra mina åsikter.
Vad är det för fel på valfrihet?
Hur sskall du missförstå detta?
 
Tro mig, herr Fjellström, jag missförstår inget. Men om du nu är en så stor vän av valfrihet låt då dina bildleverantörer välja mellan en ekonomisk ersättning eller att avstå från den. Tycker det är en bättre lösning än att de får välja mellan noll och ingenting i fjellströmsk valfrihetsanda.
 
Tja, det kanske är så att sådant som har med fotografi inte skall få kosta något och att den som fotograferar skall leva på luft. I varje fall verkar det som det om man läser vissa inslag som hyllar de gratisarbetande ungdomarna.

Jag förstår att "Hornavan" är nöjd med att inte bilderna kostade något, men har han tänkt på vad det innebär i förlängningen? Det brukar vid diskussioner om fildelning alltid talas om att upphovsmännen måste ha sin ersättning så att de kan leva, men här tycks det istället vara motsatsen som gäller.

Att slippa betala för bilder tycks ha blivit något mycket eftersträvansvärt. Varför vill tidningarna så gärna ha läsarbilder av olika händelser utan ersättning? Jo, för att slippa betala fotografer som lever på att sälja bilder.

När min nu döde far fick frågan varför han inte mekade med bilen själv svarade han alltid att han inte ville ta jobbet ifrån de som levde på att serva bilar. Och det tycker jag var ett helt rätt sätt att se på saken.
 
Jag hoppas ju innerligt att ingen som tycker att det är fel att arbeta gratis då man själv yrkesfotografers arbete klipper sin egen gräsmatta, städar, lagar mat, eller utför någonting alls i praktiken. Fotografen gör absolut inget fel i detta fallet, företagets etik går att diskutera men om någon erbjuder en gratis tjänst så är man ju rätt dum om man inte vill utnyttja den.

Jag tror också att det är en väldigt dum idé att försöka "få in en fot" på det här viset, men varför ska jag bestämma över en annan människas liv? Vill någon göra något som är dumt så får dom väl det, och nej - självklart så tycker jag inte att våldtäckt, misshandel osv osv är ok.
 
Tro mig, herr Fjellström, jag missförstår inget. Men om du nu är en så stor vän av valfrihet låt då dina bildleverantörer välja mellan en ekonomisk ersättning eller att avstå från den. Tycker det är en bättre lösning än att de får välja mellan noll och ingenting i fjellströmsk valfrihetsanda.

Jag tror dig inte eftersom jag kan läsa. Har tackat nej till flera erbjudanden om att få låna ut bilder mot att mitt namn publiceras.
För femtielfte gången så tror jag på att den det gäller skall bestämma, inte herrarna på FS.
Jag är en stor vän av valfrihet, den delen har du ju fattat, fast du verkar inte gilla den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.