hornavan
Aktiv medlem
Så om jag inte kallar mig fotograf, då är det ok att göra gratis jobb?
Ni menar altså att det är själva titteln "fotograf" som inte ska solkas ner av gratisjobbare?
Det kanske är smart det, fotograferna får ägna sig åt sitt yrke och alla andra som gillar att ta bilder får göra det till vilket pris som helst och ha kul så länge dom inte utger sig för att vara fotografer.
Nån borde kanske se till att ändra "fotografer" till "kamera-operatör".
Jag vet inte om du medvetet missuppfattar mina inlägg, men du har i alla fall dragit en helt korkad slutsats, dessutom felaktig.
OM du orkar läsa hela mitt inlägg så ser du att det består av två delar. Varje del ett separat och oberoende svar på Helenas förslag.
I del ett gav jag ett dåligt förslag på vem som får kalla sig fotograf; eftersom hon föreslog att ”vi fotografer skall hålla ihop”.
Jag anser att det är upp till varje människa, oberoende av titel, ras, ålder eller kön, (vad har jag glömt?) får ge bort sina bilder eller ta betalt för dem.
Det viktiga i min åsikt är att det är du själv som person som skall avgöra om det är rätt eller fel.
Jag gav ofta bort gratisbilder när jag var ung. Det har hjälpt mig mer än några fattiga kronor. Bland annat ledde det till att jag har det jobb jag har idag.
Jag blir sur när någon moraliserar över detta utan att själva ha någon som helst erfarenhet. Jag kände mig aldrig lurad när jag lyckades få en bild publicerad i lokaltidningen. Jag var omåttligt stolt och är det fortfarande, fast idag får jag dessutom ekonomisk ersättning.
I lumpen låg jag väl till hos befälen för att jag fixade bilder på deras taxar och annat. Det var aldrig något problem att få permission, men inga stålar fick jag. Det finns andra värden i livet.
Jag skulle kunna skriva en bok om hur gratisbilder har hjälpt mig till det rika liv jag har fått genom mina kameror, därför surar jag till när jag hör uttryck som ” allt arbete borde vara betalt”.
Det är varken omoraliskt eller olagligt att jobba gratis om man så vill, även om det finns tydliga tecken på att en del här anser att det är eller borde vara det.