Annons

Fotosidan annonsplats för dumpare

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart har man lön som lärling!

Jag fortsätter att hävda att har man jobbat gratis, eller väldigt billigt, åt en kund så kan man i 99% av fallen fetglömma att börja ta betalt/höja priset.

Kunden har inte valt dig för att du är duktig, kunden har valt dig för att du är billig/gratis. När du helt plötsligt ska börja ta betalt, eller höja priserna till en normal nivå, så kommer kunden hitta sig en ny gratisfotograf, alternativt hyra in en "riktig fotograf". "Varför ska jag betala fullpris för en amatör när jag kan få en riktig fotograf för samma peng?"...det är du själv som har satt epitetet "amatör" genom att vara för billig, sen spelar det ingen större roll hur dina bilder ser ut, kunden bryr sig mer om pengar.

Någon gav mig en gång rådet att det är bättre att vara gratis än för billig, men då ska man också förklara anledningen för kunden. D.v.s: "Jag bjuder på plåtningen denna gång, men nästa kommer det kosta si och så mycket". Jag vet inte om det är en bra taktik eller inte, jag har aldrig testat den.
 
Gratis kan man vara när man själv väljer vad och varför man vill plåta något. Då kan man bjussa på nån ENSTAKA bild som tack. T ex när man går dubbelt med en bröllopsfotograf, för att man aldrig har plåtat bröllop förut. Likaså med sport kanske, fast det är få sporter där man inte kan hitta andra vägar. Det är väl typ racing och så som omgärdas av mycket säkerhet.

Men i övrigt finns det faktiskt rätt små orsaker till varför man skulle jobba gratis. Jag har träffat en del fotografer som tar emot praktikanter från skolorna och de brukar säga att det svåra är inte att lära folk hur de ska ta drägliga bilder och sätta ljus. Det är att lära dem att driva företag, för det är vad det handlar om mer än att fotografera.

När vi är ute och gör bildreportage så brukar vi ge kopior till dem vi fotografera som tack. Men det för att de ställer upp och för att ge tillbaka lite för vad det ger till mig som fotograf. Men jag skulle ju inte ge bilderna till en tidning t ex oavsett vilken det var. Det är liksom ingen vits med att synas i NG eller NYT om jag ändå får gå på gatan och tigga ihop pengar till nästa projekt.

/Maverick
 
Anna Anka ville ha (ytterligare) 100 000 kr till för att ställa upp i ett extra tv-program..... okej.. jag ser här att jag valt helt fel bransch. personligen tycker jag hon kunde gjort det gratis, bara för publiciteten...För den är ju massiv så fort hon öppnar munnen.
 
Anna Anka ville ha (ytterligare) 100 000 kr till för att ställa upp i ett extra tv-program..... okej.. jag ser här att jag valt helt fel bransch. personligen tycker jag hon kunde gjort det gratis, bara för publiciteten...För den är ju massiv så fort hon öppnar munnen.
Då är väl frågan: Vilka är dummast? De som betalar henne eller de som tittar på henne? ;o)
 
Så vitt jag vet så anställs man som lärling och har därmed en lön.

Det är tydligt att du inte vet så vitt. De lärlingar som via gymnasiet får möjlighet att få praktiska yrkeskunskaper får ingen lön. Däremot tycks de älska att få utbilda sig i verkligheten. Lärlingsprogrammet på gymnasiet har blivit mycket omtyckt av eleverna.

Alla börjar sin utbildning med att jobba gratis. Skolan är ju det första steget i det som förhoppningsvis blir ett bra yrke.

De som hävdar att allt jobb skall vara betalt borde inse att betalning inte alltid sker med pengar. Känslan för en amatörfotograf som får sin bild publicerad leder kanske till mer inspiration som leder till....
 
Att ta in en lärling kan, oavsett bransch, vara till mer besvär än nytta. Därför dräller det inte heller med lärlingsplatser. En bra lärlingsplats kräver en hel del av uppdragsgivaren om det skall bli bra, så det kanske är bättre att jobba utan lön så att uppdragsgvarens kan lägga tid på att dela med sig av sin kompetens och erfarenhet.

Det är tydligt att du inte vet så vitt. De lärlingar som via gymnasiet får möjlighet att få praktiska yrkeskunskaper får ingen lön. Däremot tycks de älska att få utbilda sig i verkligheten. Lärlingsprogrammet på gymnasiet har blivit mycket omtyckt av eleverna.

Alla börjar sin utbildning med att jobba gratis. Skolan är ju det första steget i det som förhoppningsvis blir ett bra yrke.

De som hävdar att allt jobb skall vara betalt borde inse att betalning inte alltid sker med pengar. Känslan för en amatörfotograf som får sin bild publicerad leder kanske till mer inspiration som leder till....
 
På min tid kallades det "praktikplats" när det var del av en utbildning, och betalning var en bonus från vissa företag men inte alla. Innehållet kunde vara av högst skiftande kvalitet.

I den ideala världen betyder "lärlingsplats" för mig att man i princip är provanställd, man är lärling tills man klarar sig själv och blir då fast anställd med lite högre lön om båda parter är nöjda.

Men det är min tolkning, kanske har lärling aldrig betytt det eller så har begreppet blivit devalverat som så mycket annat nuförtiden.
 
På min tid kallades det "praktikplats" när det var del av en utbildning, och betalning var en bonus från vissa företag men inte alla. Innehållet kunde vara av högst skiftande kvalitet.

I den ideala världen betyder "lärlingsplats" för mig att man i princip är provanställd, man är lärling tills man klarar sig själv och blir då fast anställd med lite högre lön om båda parter är nöjda.

Men det är min tolkning, kanske har lärling aldrig betytt det eller så har begreppet blivit devalverat som så mycket annat nuförtiden.

Visst är det så än idag Anders..lärling är man i många yrken innan man är "fullt" betald..tex byggare,elektriker,rörmockare..ja listan kan göras lång på yrken där man är lärling i början och man jobbar inte gratis då utan precis som du säger man har lite lägre lön tills det man jobbat in sina lärlingstimmar...endel av lärlingstimmarna jobbar man ofta in genom utbildningen då man har praktik..alltså man är inte anställd på stället man är på utan praktik/jobba gratis är en del av utbildningen/gör man för att lära sig det yrket man utbildar sig till.
 
Vi fotografer borde jobba tillsammans istället för att gnälla på varandra. Då skulle vi få till en enighet som kan jobba för bättre villkor och bättre betalt!

Vi kanske borde börja med att stötta varandra här inne?

mvh
/Helena
 
Ett förslag på definition.

En fotograf är en person som tjänar mer pengar på sin kamerautrustning än den kostar.

Förslag på vem som får göra vad.

En person får själv bestämma om han eller hon vill ge bort eller sälja sina bilder, utan att behöva ta några politisk korrekta hänsyn.

Apropå Helenas inlägg.
 
En fotograf är en person som tjänar mer pengar på sin kamerautrustning än den kostar.
En fotograf är någon som tar bilder. Alltså kan vem som helst kalla sig fotograf. Vilket den här konferensen som trådskaparen syftar på insett. För den typen av mingelbilder som de efterlyser i annonsen krävs väl knappast några särskilda färdigheter annat en tillgång till en kamera. Så frågan är väl hur många professionella fotografer det är som alls ens är intresserade av den här typen av jobb. För det lär ju inte gå att ta särskilt mycket betalt för det.
 
Ganska bra

Men fotograf är väl den som tagit bilden? Yrkesfotograf är den som lever på sina bilder. Frilansfotograf stämmer bättre in på din fotografbeskrivning.
Din andra punkt håller jag med om till 100%.

Ett förslag på definition.

En fotograf är en person som tjänar mer pengar på sin kamerautrustning än den kostar.

Förslag på vem som får göra vad.

En person får själv bestämma om han eller hon vill ge bort eller sälja sina bilder, utan att behöva ta några politisk korrekta hänsyn.

Apropå Helenas inlägg.
 
Men fotograf är väl den som tagit bilden? Yrkesfotograf är den som lever på sina bilder. Frilansfotograf stämmer bättre in på din fotografbeskrivning.
Din andra punkt håller jag med om till 100%.


Jag håller med dig också, jag har alltid tänkt på fotograf som yrkesfotograf, men du har naturligtvis rätt.
 
Jo, jag förstod vad du menade men det kanske inte alla gör här på FS. Fotograf är ju ett yrke och en titel som missbrukas av en massa glada amatörer. Vem blir musiker för att han köper en klarinett??


Jag håller med dig också, jag har alltid tänkt på fotograf som yrkesfotograf, men du har naturligtvis rätt.
 
Kamera-operatör sökes för toppmöte

Så om jag inte kallar mig fotograf, då är det ok att göra gratis jobb?

Ni menar altså att det är själva titteln "fotograf" som inte ska solkas ner av gratisjobbare?

Det kanske är smart det, fotograferna får ägna sig åt sitt yrke och alla andra som gillar att ta bilder får göra det till vilket pris som helst och ha kul så länge dom inte utger sig för att vara fotografer.

Nån borde kanske se till att ändra "fotografer" till "kamera-operatör".
 
Senast ändrad:
Läste en artikel om en etablerad reklamfotograf som föredrog att kalla sig själv bildkonsult. Känns som en vettig åsikt.

Ordet fotograf är ju något som blir mer och mer urvattnat idag och det är inte något som går att kämpa emot.
 
Kommer just hem från ett jobb som bevakades av många andra kameraägare.Om det nu var så att jag var den ende som försörjer sig på plåtande kan jag i min ödmjukhet inte garantera att jag har de bästa bilderna från sessionen. Varför krångla och leta definitioner för vem som får kalla sig fotograf?
När jag startade tråden ville jag bannlysa raggning av gratis arbetskraft i ett skrå där jag själv ingår.

Låt oss koncentrera oss på problemet och peka finger åt dom som vill utnyttja oss.
I det här fallet vimlar det av konferenspedagoger/konsulter som tar rejält betalt för sitt verkande. Varför går gränsen mitt framför näsan på de som ska föreviga spektaklet?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.