Erik Schalin
Aktiv medlem
Så vitt jag vet så anställs man som lärling och har därmed en lön.Att jobba utan lön har alltid varit ett bra sätt att ta sig in på en marknad eller att lära sig ett yrke. Lärlingar tex.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så vitt jag vet så anställs man som lärling och har därmed en lön.Att jobba utan lön har alltid varit ett bra sätt att ta sig in på en marknad eller att lära sig ett yrke. Lärlingar tex.
Anna Anka ville ha (ytterligare) 100 000 kr till för att ställa upp i ett extra tv-program..... okej.. jag ser här att jag valt helt fel bransch. personligen tycker jag hon kunde gjort det gratis, bara för publiciteten...För den är ju massiv så fort hon öppnar munnen.
Så vitt jag vet så anställs man som lärling och har därmed en lön.
Det är tydligt att du inte vet så vitt. De lärlingar som via gymnasiet får möjlighet att få praktiska yrkeskunskaper får ingen lön. Däremot tycks de älska att få utbilda sig i verkligheten. Lärlingsprogrammet på gymnasiet har blivit mycket omtyckt av eleverna.
Alla börjar sin utbildning med att jobba gratis. Skolan är ju det första steget i det som förhoppningsvis blir ett bra yrke.
De som hävdar att allt jobb skall vara betalt borde inse att betalning inte alltid sker med pengar. Känslan för en amatörfotograf som får sin bild publicerad leder kanske till mer inspiration som leder till....
På min tid kallades det "praktikplats" när det var del av en utbildning, och betalning var en bonus från vissa företag men inte alla. Innehållet kunde vara av högst skiftande kvalitet.
I den ideala världen betyder "lärlingsplats" för mig att man i princip är provanställd, man är lärling tills man klarar sig själv och blir då fast anställd med lite högre lön om båda parter är nöjda.
Men det är min tolkning, kanske har lärling aldrig betytt det eller så har begreppet blivit devalverat som så mycket annat nuförtiden.
Vi fotografer borde jobba tillsammans istället för att gnälla på varandra. Då skulle vi få till en enighet som kan jobba för bättre villkor och bättre betalt!
Vi kanske borde börja med att stötta varandra här inne?
mvh
/Helena
En fotograf är någon som tar bilder. Alltså kan vem som helst kalla sig fotograf. Vilket den här konferensen som trådskaparen syftar på insett. För den typen av mingelbilder som de efterlyser i annonsen krävs väl knappast några särskilda färdigheter annat en tillgång till en kamera. Så frågan är väl hur många professionella fotografer det är som alls ens är intresserade av den här typen av jobb. För det lär ju inte gå att ta särskilt mycket betalt för det.En fotograf är en person som tjänar mer pengar på sin kamerautrustning än den kostar.
Ett förslag på definition.
En fotograf är en person som tjänar mer pengar på sin kamerautrustning än den kostar.
Förslag på vem som får göra vad.
En person får själv bestämma om han eller hon vill ge bort eller sälja sina bilder, utan att behöva ta några politisk korrekta hänsyn.
Apropå Helenas inlägg.
Men fotograf är väl den som tagit bilden? Yrkesfotograf är den som lever på sina bilder. Frilansfotograf stämmer bättre in på din fotografbeskrivning.
Din andra punkt håller jag med om till 100%.
Jag håller med dig också, jag har alltid tänkt på fotograf som yrkesfotograf, men du har naturligtvis rätt.