PMD
Aktiv medlem
Jag vet inte vad du menar med "humanistiskt livssyn", så det är lite svårt att säga. Jag är definitivt inte religiös så jag sympatiserar förstås med Humanisterna (f.d. Human-Etiska Förbundet).Jag tror vi står så långt ifrån varandra i fråga om humanistisk livssyn att det nog inte är lönt att diskutera saken.
Halmgubbe. Jag har inte påstått att jag inte förstår det.Om du inte förstår varför det inte är okej att ta hit fattiga människor och betala dem fem spänn i timmen kan jag nog inte förklara det heller, trots att det finns en flytande skala.
Klart att det finns en skillnad där (syftet är ju inte detsamma med verksamheten), men nu var det ju frågan om varför det ena är uttnyttjande och det andra inte, om villkoren för fotografen är samma.Detsamma gäller skillnaden mellan att hjälpa välgörenhetesorganisationer och kommersiella företag.
Ja, och denna obalans beror på en överetablering. Strukturomvandlingar pga tekniksskiften inträffar i alla branscher. Det är inget unikt för foto-branschen.Saken är ju att det finns en maktobalans mellan de som vill in på fotografmarknaden och de som vill ha bilder.
Nej, det är inte alls jämförbart. Jämställdhet är en fråga om att alla människor ska ha lika rättigheter att göra val.Men det är lite som jämställdhet. Antingen så ser man att det är sjukt eller också fortsätter man att tro att det är folks fria vilja att kvinnor är hemma med barn och dubbelarbetar.