Annons

Fotosidan annonsplats för dumpare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror vi står så långt ifrån varandra i fråga om humanistisk livssyn att det nog inte är lönt att diskutera saken.
Jag vet inte vad du menar med "humanistiskt livssyn", så det är lite svårt att säga. Jag är definitivt inte religiös så jag sympatiserar förstås med Humanisterna (f.d. Human-Etiska Förbundet).

Om du inte förstår varför det inte är okej att ta hit fattiga människor och betala dem fem spänn i timmen kan jag nog inte förklara det heller, trots att det finns en flytande skala.
Halmgubbe. Jag har inte påstått att jag inte förstår det.

Detsamma gäller skillnaden mellan att hjälpa välgörenhetesorganisationer och kommersiella företag.
Klart att det finns en skillnad där (syftet är ju inte detsamma med verksamheten), men nu var det ju frågan om varför det ena är uttnyttjande och det andra inte, om villkoren för fotografen är samma.

Saken är ju att det finns en maktobalans mellan de som vill in på fotografmarknaden och de som vill ha bilder.
Ja, och denna obalans beror på en överetablering. Strukturomvandlingar pga tekniksskiften inträffar i alla branscher. Det är inget unikt för foto-branschen.

Men det är lite som jämställdhet. Antingen så ser man att det är sjukt eller också fortsätter man att tro att det är folks fria vilja att kvinnor är hemma med barn och dubbelarbetar.
Nej, det är inte alls jämförbart. Jämställdhet är en fråga om att alla människor ska ha lika rättigheter att göra val.
 
Jag besökte nyligen Dubai, som kritiseras hårt för att de använder sig av pakistanier, som betalas lägre än andra vid byggena.

De som kritiserar är inte pakistanierna. De har mycket bättre lön och arbetsförhållanden i Dubai än i Pakistan.
De gör nästan vad som helst för att få jobb i Dubai.

Alla vinner på det. Pakistanierna tjänar mer än de skulle ha gjort annars, och Dubaierna för jobb utfört billigare än de skulle ha fått annars.

Samma sak gäller förstås för utländsk arbetskraft i Sverige.

Så småningom kommer lönesskillnader som gör att sådant lönar sig att utjämnas, men under tiden driver det ekonomin framåt och bidrar till tillväxten.
 
dum p

Börjar tycka lite synd om alla som jobbar gratis. Vill så väl men ingen vill ha dom. En lösning är ju att söka sig till andra sysslor där ens talanger eventuellt kan bidra till försörjning.
Trött på den här tråden som inte leder någonstans.
 
Börjar tycka lite synd om alla som jobbar gratis. Vill så väl men ingen vill ha dom. En lösning är ju att söka sig till andra sysslor där ens talanger eventuellt kan bidra till försörjning.
Trött på den här tråden som inte leder någonstans.

Jag tycker att tråden visar att vi har olika utgångspunkter i hur vi vill att samhället och gratisfotografering skall skötas.
dels det som jag kallar den svenska modellen där alla skall ha det likadant och dels en mer ”live and let live” attityd.
Själv tillhör jag dem som förespråkar frihet och olikhet.
Vem har sagt att ingen vill ha gratisarbetarna?
Den enda redovisade gratisarbetaren i denna tråd är jag själv och jag tycker absolut inte synd om mig själv. Tvärt emot jag känner mig ödmjuk att jag är så priviligierad.
 
Alla vinner på det. Pakistanierna tjänar mer än de skulle ha gjort annars, och Dubaierna för jobb utfört billigare än de skulle ha fått annars.

Samma sak gäller förstås för utländsk arbetskraft i Sverige.

Men hur kan man värdera samma jobb på olika sätt beroende på varifrån arbetstagaren kommer? Det är ju sjukt.
 
Men hur kan man värdera samma jobb på olika sätt beroende på varifrån arbetstagaren kommer? Det är ju sjukt.

Min fars svar på det var "Big Mac". :)

Han jobbade som arbetsledare för el- tele- och nätverksarbeten på kryssningsfartyg. Manstyrkan har i alla år bestått i princip uteslutande av polacker (förrutom på senare år då polackerna har blivit för "kräsna", så vitryssar och ukrainare har blivit vanligare). Vid något tillfälle för en massa år sedan var det någon av hans killar som råkade få reda på att han tjänade $40 i timmen, de tjänade $8 eller om det var $12. Självklart tyckte de att det var orättvist att han tjänade så mycket och de så lite. Då frågade han: "Hur många Big Mac får du för $8 i Polen?". Och så kom de fram till att polacken kunde köpa fler Big Mac i polen för sina $8, än min far i Sverige för $40.

Jag kan väl säga att jag inte riktigt delar min fars syn på vissa saker och ting :)
 
Men hur kan man värdera samma jobb på olika sätt beroende på varifrån arbetstagaren kommer? Det är ju sjukt.

Varför är det sjukt? Det är ju inte bara den som betalar lönen som värderar arbetet. Även den som arbetar värderar ju sitt arbete och den värderingen kan ju variera med omständigheterna.
 
För att det i grunden innebär att vi värderar människor olika?

/M

Är vi inte det? Olika alltså.
I min värld är alla människor olika. Liknande men olika.
En del gillar jag och andra inte. En del springer fort och andra får nobelpris.
Somliga ligger på soffan och andra jobbar ihjäl sig.

Jag undrar om din fråga egentligen är ett påstående?
 
Om alternativet är inte ha någon lön alls så är det väl inte så konstigt att folk jobbar till svältlön, eller hur? Sen om man vill tro att det är frivilligt så visst...
/Maverick

Om jag ställs inför ett läge där jag måste begå ett brott för att överleva så kommer jag sannolikt att göra det.

Andras erfarenhet säger att till och med mord och kannibalism dyker upp på kartan när det blir tillräckligt kritiskt.

För de pakistanier jag tog som exempel så är läget så kritiskt att dom med glädje tar jobb som är otänkbara för de flesta i Sverige.

Vi väljer inte var vi blir födda och av vem.
Därför håller jag med att det inte är frivilligt.
Jag är totalt omusikalisk och färgblind. Det är inte frivilligt, men jag gör så gott jag kan ändå.

Vad skulle du göra om du hamnade i ett läge där det enda som erbjuds är ett skitjobb utan rättigheter?

Skulle du ta jobbet eller välja att svälta ihjäl?
 
Att folk är olika är inte detsamma som att man ska värdera dem olika.

Att välja mellan att duka under eller att ta ett skitjobb, tvingas döda andra osv är inte ett frivilligt val enligt min uppfattning. Frivilligt blir det först när du kan välja bort något utan att det får orimligt negativa konsekvenser. Väljer du då ändå det valet, ja då är det frivilligt.

Sedan blir den skalan flytande naturligtvis. En student lär antagligen inte duka under för att denne jobbar alla helger. Men att inbilla sig att folk verkligen vill jobba alla helger är lite naivt och tunnelseende.

/M
 
Att folk är olika är inte detsamma som att man ska värdera dem olika.
Ska och ska. Vi gör det ju. Vi behandlar närstående annorlunda än främligar. Det är nog rätt mycket en medfödd egenskap.

Att välja mellan att duka under eller att ta ett skitjobb, tvingas döda andra osv är inte ett frivilligt val enligt min uppfattning.
Det är ju inte tillämpligt på det som den här tråden började med. Där är valet att inte arbeta eller att arbeta gratis. Inget av alternativen hjälper om man svälter.
 
Vad skulle du göra om du hamnade i ett läge där det enda som erbjuds är ett skitjobb utan rättigheter?

Skulle du ta jobbet eller välja att svälta ihjäl?

"Skitjobb utan rättigheter" - låter som liktydigt med slaveri. Bara nivån på ersättningen (observera: inte lönen) som avgör.

Frågan får mig att tänka på dem som städade åt hamburgerkedjorna här i Sverige för något år sedan, och som Uppdrag Granskning berättade om. De var ju invandrare hela bunten (vad jag förstod), och jobbade långa nätter, varje kväll i veckan till otroligt låg lön. Inte blev det mindre tragiskt av att arbetsgivaren som hyrde ut arbetskraften var någon landsman till flertalet.
Hur som helst, när Uppdrag Granskning avslöjade hur det var så blev det "plötsligt" inte ett dugg svårt för hamburgerkedjorna att anställa dessa städare direkt utan mellanhänder, och (vad jag hoppas och tror) till samma lön som städarna skulle ha haft om de varit svenska.
Är inte det konstigt?

Vi må alla vara olika men när vi gör samma jobb så ska vi ha samma lön också. För det är väl inte personligheten som värdesätts?
 
Men hur kan man värdera samma jobb på olika sätt beroende på varifrån arbetstagaren kommer? Det är ju sjukt.

Jag håller med dig! Men det är ju så det resoneras i Bryssel och Strasbourg. Det skall vara fritt för att använda arbetskraft från länder med lägre löner för att maximera företagsvinsten. Hur de som blir utan jobb klarar sig är ointressant. :(
 
Vi må alla vara olika men när vi gör samma jobb så ska vi ha samma lön också. För det är väl inte personligheten som värdesätts?

Fin dröm, såg du Uppdrag granskning ikväll?
Hur statliga svenska myndigheter utnyttjar utländska forskare.
Vi lever i en kapitalistisk värld där de starka tar för sig.
Allt annat snack är bara luft.
Synd, men så är det.
 
De svaga utnyttjas i hela världen, men jag är glad att jag gav bort gratisbilder, det har förändrat mitt liv.
I lumpen var jag fotograaf; där såg jag till att de viktiga befälen fick de bilder de ville ha.
Majoren fick bilder på taxen och Fjellström fick permis.
Säkert oetiskt men fungerade bra för oss och det var ju skattebetalarna som stod för alla kostnader.
Numer tar jag bilder som folk gillar och får pengar för det. En stor del betalas tillbaka till skattebetalarna så vi är nog snart kvitt.
 
Så länge folk bara accepterar sakers tillstånd och håller käft så lär ju inget ändras heller.

Det är en rätt tydlig skillnad mellan de som tycker saker är fel och säger det, och de som bara låter saken bero så länge det inte drabbar dem själva.

/Maverick
 
Villkoren är ju kända i förväg, så utnyttjande är det väl inte. Om fotografen inte har något alternativ, och uppdragsgivaren anger oskäliga villkor så är det utnyttjande.


Varför är det utnyttjande i ena fallet, men inte i det andra, om villkoren är desamma?


Det är inte direkt svart/vitt. Beroende på vilka löften man har gett så kan det vara utnyttjande eller inte. Det är inte automatiskt att utnyttja utländsk arbetskraft bara för att de får lägre lön än vad inhemsk arbetskraft skulle ha fått.


Jag tycker att det är bra med så få regler som möjligt. Ett samhälle fungerar bäst om folk är fria att göra som de vill och träffa de överenskommelser de vill.

Är inte en del av problemet att en stor del av den "utnyttjade" arbetskraften (vilken arbetskraft är förrestän inte det) faktiskt känner sig mindre utnyttjade än de varit i sina hemländer . Får man hälften av den avtalsenlig lön i Sverige så är ju den ändå bra mycket högre än den lön många skulle fått för motsvarande arbete i sina hemländer. En del av de som kallas invandrare är ju faktiskt inte invandrare i ordets rätta bemärkelse utan de är officiellt här som turister. Vi har alltså en "win-win"-situation för både köpare och säljare och det är en situation som är mycket svår att komma åt i praktiken. De utnyttjade vill helst i många fall bli lämnade ifred eftersom alternativet är ännu värre för dem - d.v.s. öppen arbetslöshet och inga pengar alls. Man kanske inte ens kan begära socialbidrag eftersom man kanske inte har rätt till det. Alla har ju inte ens uppehållstillstånd utan är här som turister. Sen kan man ju tycka vad man vill om det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.