Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan annonsplats för dumpare

Produkter
(logga in för att koppla)
Så länge folk bara accepterar sakers tillstånd och håller käft så lär ju inget ändras heller.

Det är en rätt tydlig skillnad mellan de som tycker saker är fel och säger det, och de som bara låter saken bero så länge det inte drabbar dem själva.

/Maverick

Det håller jag med om.
Tyvärr ser ju historien inte så ljus ut. Det verkar ju inte bli bättre, möjligen avrättar man inte så många slavar längre.
I ungdomen var jag entusiastisk och ville rädda världen, nu är jag mer cynisk och inser att mitt bidrag är att värna om de mina i ett mindre perspektiv.
Dock så tror jag inte längre på drömmen om den svenska jämlikheten.
 
Arbeta inte gratis

Arbeta inte gratis, ni underminerar hela arbetsmarknaden för fotografer.
Speciellt inte med någon konferens som tillhör brödfödan för
professionella fotografer.
Att jobba för sig själv för att bygga upp en portfolio ger sällan några
inkomster men det ger i alla fall intressanta bilder.
 
"Skitjobb utan rättigheter" - låter som liktydigt med slaveri. Bara nivån på ersättningen (observera: inte lönen) som avgör.

Nej, det är skillnad. En slav har inte rätt att lämna sin ägare och ägaren har rätt att med våld hindra slaven att göra så.
 
Senast ändrad:
Vi må alla vara olika men när vi gör samma jobb så ska vi ha samma lön också. För det är väl inte personligheten som värdesätts?

Om jag finge välja mellan två lika kompetenta och duktiga personer så skulle jag alla gånger välja att arbeta med den av dem som är trevlig än den som är en sur och tvär jävel.

Störst val i det sammanhanget skulle jag förstås ha om det var jag som anställde.
 
Senast ändrad:
Jag håller med dig! Men det är ju så det resoneras i Bryssel och Strasbourg. Det skall vara fritt för att använda arbetskraft från länder med lägre löner för att maximera företagsvinsten. Hur de som blir utan jobb klarar sig är ointressant. :(

Alternativet, som du tycks förespråka, är protektionism. Det är inte speciellt solidariskt med de som bor i fattiga länder.

Tyligen är det OK att värdera människor olika i vissa sammanhang, men inte i andra.
 
Är inte en del av problemet att en stor del av den "utnyttjade" arbetskraften (vilken arbetskraft är förrestän inte det) faktiskt känner sig mindre utnyttjade än de varit i sina hemländer . Får man hälften av den avtalsenlig lön i Sverige så är ju den ändå bra mycket högre än den lön många skulle fått för motsvarande arbete i sina hemländer. En del av de som kallas invandrare är ju faktiskt inte invandrare i ordets rätta bemärkelse utan de är officiellt här som turister. Vi har alltså en "win-win"-situation för både köpare och säljare och det är en situation som är mycket svår att komma åt i praktiken. De utnyttjade vill helst i många fall bli lämnade ifred eftersom alternativet är ännu värre för dem - d.v.s. öppen arbetslöshet och inga pengar alls. Man kanske inte ens kan begära socialbidrag eftersom man kanske inte har rätt till det. Alla har ju inte ens uppehållstillstånd utan är här som turister. Sen kan man ju tycka vad man vill om det.

Eftersom det är en "win-win"-situation så vore det bra dumt att försöka "komma åt" det, tycker jag.

Det är inte konstigare än att vi hellre köper vissa produkter från utlandet än att köpa dem från inhemska tillverkare. Detta har lett till rätt stor strukturomvandling i flera branscher i Sverige. Elektronik samt kläder och skor är praktexempel.
 
Om jag finge välja mellan två lika kompetenta och duktiga personer så skulle jag alla gånger välja att arbeta med den av dem som är trevlig än den som är en sur och tvär jävel.

Störst val i det sammanhanget skulle jag förstås ha om det var jag som anställde.

Jag skulle väl säga att en som är sur och tvär inte är lika [socialt] kompetent som den som är trevlig.

Men jag håller med, i många fall är det viktigare med kommunikation och samarbetsförmåga än det tekniska kunnandet. Är någon för svår så får man kanske inte ut det man vill oavsett hur duktig han/hon må vara på hantverket. Är man tillräckligt dålig på det sociala får man inget jobb alls, eller man får i alla fall inte komma tillbaka.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.