Annons

Fotosidan annonsplats för dumpare

Produkter
(logga in för att koppla)
hmm, har jag fattat det rätt om det är så att det är inte ok att sälja sig gratis och göra gratisjobb som amatör för att få erfarenhet och komma in på marknaden, men det är ok att som proffs ha assistenter som jobbar gratis åt sig för att de skall få erfarenhet och komma in på marknaden?
 
Det är kanske inte samma person som tycker dom två sakerna samtidigt, annars undrar man lite hur det är med tänkeriet. :)
 
Som ja ser de så handlar gratisarbete rätt eller fel mer på huruvida de utnyttjar eller inte. Om jag har en budget på x kr för att lägga på fotografering. Och gör slut på den genom att anställa en fotograf. Vilket de faktiskt har gjort i denna annons. De finns en betald fotograf på plats. Förmodligen skulle de inte anställa en till fotograf ifall de inte fick några praktikanter. För att den budgeterade fotokostnaden redan är slut. Så ingen "proffsfotograf" missar en möjlighet att jobba och få betalt. Medans de kan få mer bilder genom att erbjuda gratis mat, trevlig fest och erfarenhet i utbyte mot en amatörfotografs bilder och tid.

De hade varit en HELT annan sak om de endast hade tänkt använda gratisarbetande fotografer för att fota hela tillställningen.

Samma sak är de ofta för andra gratisjobb. Om ett brudpar tycker de skulle vara trevligt att få sitt bröllopp fotograferat, men inte har pengar över till att betala en. Så kan de slänga ut en förfrågan ifall de är någon som är villig att göra de gratis. Och om ingen svarar så kommer hela brölloppet bli fotograferat av tant agda och hennes mobilkamera. "Stölden" av arbete ligger inte i själva gratisarbetandet utan i huruvida de är någon som missar en jobbmöjlighet.
 
Det är skillnader mellan att jobba som lärling hos en fotograf och att jobba gratis åt olika föreningar och företag. Den första, och som jag tycker är viktigast, är att som lärling LÄR du dig faktiskt något av någon, utöver att man får erfarenhet. Du har tillgång till någon som kan visa, förklara och förbättra dina kunskaper. Jobbar du gratis PRÖVAR du dig fram.

Som lärling knyter du också kontakter med andra fotografer, istället för att alienera dig med dom genom att arbeta gratis och i praktien "sno" jobb från yrkesfotografer.

Det andra är att som lärling försämrar du inte den egna marknaden du själv senare vill jobba inom. Anledningen till alla dessa annonser är för att föreningar och företag inte vill betala för bilderna. Det är inte någon ädel anledning som att ge blivande fotografer en chans att synas. Att uppmuntra detta är att försvåra för dig själv när du senare ska livnära dig som fotograf. Jag tror det just är detta som irriterar yrkesfotografer.

Nä, stå på er, ta stolthet i det ni gör och vill bli!
 
@Per: Det är ju lite samma sorts resonemang som piratkopierarna använder; "jag skulle ändå inte betalat för det så därför är det inget bortfall av inkomst".
 
@matissen: Håller helt med om den skillnad du beskriver. Gratisjobb till företag leder inte till nya betalda uppdrag.
 
Det är skillnader mellan att jobba som lärling hos en fotograf och att jobba gratis åt olika föreningar och företag. Den första, och som jag tycker är viktigast, är att som lärling LÄR du dig faktiskt något av någon, utöver att man får erfarenhet. Du har tillgång till någon som kan visa, förklara och förbättra dina kunskaper. Jobbar du gratis PRÖVAR du dig fram.

Som lärling knyter du också kontakter med andra fotografer, istället för att alienera dig med dom genom att arbeta gratis och i praktien "sno" jobb från yrkesfotografer.

Det andra är att som lärling försämrar du inte den egna marknaden du själv senare vill jobba inom. Anledningen till alla dessa annonser är för att föreningar och företag inte vill betala för bilderna. Det är inte någon ädel anledning som att ge blivande fotografer en chans att synas. Att uppmuntra detta är att försvåra för dig själv när du senare ska livnära dig som fotograf. Jag tror det just är detta som irriterar yrkesfotografer.

Nä, stå på er, ta stolthet i det ni gör och vill bli!
Det var bra sagt!!
 
Tittar på annonsen och blir mer och mer för....d. "Vi betalar ingen lön....
Hur är ni funtade som tycker att det verkar käckt? Nynissar som kanske borde ställa sig och plåta gråkort ett par dagar för att slippa lita till autofunktionerna. Ställa in egen vitbalans-istället för att blint lita till awb. Så rejält mycket finns att lära sig inom detta skrå vars utövare nu går omkring med samma utrustning som färskingarna.
Tacka vet jag på sena 80-talet då man hade en Hasselbladare runt halsen och skapade lite respekt. Kröp man sen under ett skynke och vaskade fram stora bladfilmer förstod omgivningen att här är en person som är seriös.
Nej. nu måste jag kila. Jobbar extra hos min tandläkare med att sätta in plantat. Inget pröjs men vad gör det ? Får träffa en massa kändisar!
Vill på detta vis avsluta med lite humor, om det nu är det.
 
Många riktar sin energi åt fel håll tycker jag. Tänk om jag som egen företagare inom hantverk skulle bli arg på alla som "tar" mina jobb. Grannen har satt upp ett extra vägguttag åt sin kompis helt gratis, vilket öde! Det var ju mitt jobb!
Polackerna svämmar över, deras timpeng ligger väl på ca: 1/5 av min.

Kunden får vad de betalar för i min bransch. Vill de ha taffligt utförda installationer så duger en icke utbildad hantverkare. Fine.
Vill de ha riktigt utförda installationer så ringer de mig, bra mycket dyrare än amatören men kunderna tycker det är värt det. Borde inte samma gälla inom fotografin?
 
Bra!

Yrkemän blir utsatta för glada amatörer i alla branscher. Det är bara att acceptera och bevis att proffs gör så mycket bättre jobb att det motiverar kostnaden jmft med amatören. Klarar man inte det så skall man leta efter annat att syssla med. En fotograf kan ju alltid bli en glad amatörsnickare!

Många riktar sin energi åt fel håll tycker jag. Tänk om jag som egen företagare inom hantverk skulle bli arg på alla som "tar" mina jobb. Grannen har satt upp ett extra vägguttag åt sin kompis helt gratis, vilket öde! Det var ju mitt jobb!
Polackerna svämmar över, deras timpeng ligger väl på ca: 1/5 av min.

Kunden får vad de betalar för i min bransch. Vill de ha taffligt utförda installationer så duger en icke utbildad hantverkare. Fine.
Vill de ha riktigt utförda installationer så ringer de mig, bra mycket dyrare än amatören men kunderna tycker det är värt det. Borde inte samma gälla inom fotografin?
 
hmm, har jag fattat det rätt om det är så att det är inte ok att sälja sig gratis och göra gratisjobb som amatör för att få erfarenhet och komma in på marknaden, men det är ok att som proffs ha assistenter som jobbar gratis åt sig för att de skall få erfarenhet och komma in på marknaden?

Håller med till fullo! Etablerade fotografer tycker det är fiint att jobba gratis som assistent, att det enbart är slavgöra som att keyworda bilder och säkerhetskopiera talar de tyst om, om samma person jobbar gratis/billigt för att bygga upp sin egen verksamhet istället för att slava åt en etablerad fotograf så är det usch fyfy. Så länge inte de etablerade betalar avtalsenligt lön till sina assistenter/slavar så bör de hålla en väldig låg profil i debatten on "gratis" jobb.
 
Ja kom på att liknelsen med mekargrannen som byter olja mot öl inte håller i de här fallet. Eftersom de faktiskt kan tjäna pengar på amatörens bilder. O i fallet med mekargrannen blir de mer som om ja skulle ta betalt 100kr av min kompis för att få grannen att byta olja för lite öl...

Jag kom även på något som skulle kunna vara fantastiskt roligt :)

Hitta någon glad amatörfotograf som inte på en miljon år har några visioner om att bli proffs...lägga på honom lite falska men trovärdiga meriter. Så får han åka dit...äta god mat..träffa kändisar o politiker...och...fota deras fötter! :)

Ja mena...vad ska de göra? Ge han sparken? :)
 
Ja kom på att liknelsen med mekargrannen som byter olja mot öl inte håller i de här fallet. Eftersom de faktiskt kan tjäna pengar på amatörens bilder.

Tror du att de tänkt sälja bilderna på istock? Tror du tidningar är intresserade att betala för pr-bilder? Det handlar om ren dokumentation/pressbilder, dvs inget de tänker sälja för pengar. skillnaden är att mekargrannen faktiskt "stjäl" en bilmekanikers arbete som han skulle kunna ta betalt för. Om vi ska ha diskutionen om att ingen får göra något utan att ta betalt så kan vi ta upp hela svartarbetar rörelsen med "föreningar" :)
 
Tror du att de tänkt sälja bilderna på istock? Tror du tidningar är intresserade att betala för pr-bilder? Det handlar om ren dokumentation/pressbilder, dvs inget de tänker sälja för pengar. skillnaden är att mekargrannen faktiskt "stjäl" en bilmekanikers arbete som han skulle kunna ta betalt för. Om vi ska ha diskutionen om att ingen får göra något utan att ta betalt så kan vi ta upp hela svartarbetar rörelsen med "föreningar" :)

Ahh...ja fick de intrycket när de stod att de skulle få göra vad de ville med bilderna. Ja men då håller ju argumentet...och allt är väl...
 
Ahh...ja fick de intrycket när de stod att de skulle få göra vad de ville med bilderna. Ja men då håller ju argumentet...och allt är väl...

Har inte detaljstuderat deras villkor, men antar att det står att de får publiceras fritt, dvs pr-bilder för de som vill publicera reklam/press runt evenemanget, kan inte tänka mig någon som skulle vara intresserad av att köpa bilder av tjänstemän i kostym om vi nu inte snackar stylade modeller tagna av Yuri Arcurs:)
 
hmm, har jag fattat det rätt om det är så att det är inte ok att sälja sig gratis och göra gratisjobb som amatör för att få erfarenhet och komma in på marknaden, men det är ok att som proffs ha assistenter som jobbar gratis åt sig för att de skall få erfarenhet och komma in på marknaden?

Detta är en intressant fråga!
Inget arbete skall vara obetalt men just i fotovärlden förekommer detta i bred utsträckning.

Att jobba gratis hos en fotograf som man ser som en mentor eller en förebild kan ju ge något mer än bara en rad i meritlistan.
 
Det är rätt sällan man ser i någon annan bransch att man annonserar efter folk som får jobba utan lön. Tror aldrig jag har sett det faktiskt.

När det kommer till mekande grannen så är det rätt troligt att han får betalt för besväret. Antingen att man köper en flaska whiskey, kanske billig sådan om det bara gäller ett oljebyte. Eller att man hjälper grannen med något annat.

Men jag kanske är den sista generationen som växt upp med att man faktiskt ska göra rätt för sig. Fan studenter klagar över att studiepengarna inte räcker, fattar inte vad problemet är, de ska ju ha allt gratis så vad fan ska de med pengar till?

/Maverick
 
Ska väl vara i musikbranschen då, där finns samma önskan att få visa upp sig och krogägarna gillar förstås kompetenta hobbyister som spelar gratis eller för ett par öl. Man behöver inte ens annonsera, banden ringer själva och ber att få spela. Det är kanske nåt med bild och ljud, det är inga "riktiga" jobb, så då behövs det ingen lön heller.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.