Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan annonsplats för dumpare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att hon som lagt in annonsen för den här organistaionen bryter mot flera av fotosidans grundläggande regler.
 
Ja, min lön och mina möjligheter till arbete påverkas (jämte arbetsrätten och fackliga avtal) i allra högsta grad av konkurrensen i på min arbetsmarknad.



Nja, du har i alla fall rätt att söka mitt jobb. Nu är ju jämförelsen lite krånglig eftersom det som sagt påverkas av arbetsrättsliga lagar och fackliga avtal, men om vi ponerar att du och jag sökte samma jobb samtidigt, och hade exakt samma kvalifikationer och förutsättningar så hade väl arbetsgivaren rätt, eller tom med skyldighet att välja den av oss som kräver minst betalt?




Jag tror inte särskilt många har svårt att förstå det (jag har det i alla fall inte). Däremot har jag svårt att förstå varför förutsättningarna för ett yrke inte skulle kunna förändras över tid - varken fotografer eller andra ykesgrupper agerar i ett vakuum där klockan står stilla.

Jag är övertygad om att fotografyrket kommer att överleva, men som för alla andra näringsidkare kommer det kräva att man anpassar sig till verkligheten. En fotograf som vill ta ut ett visst pris för sina bilder måste se till att de är värda det på den marknad där han agerar - alla andra resonemang leder in på märkliga stigar som inte rimmar med tanken på en fri marknad.

Jag tror problemet snarare ligger i att många köpare inte fattar vad de går minste om när de använder risiga bilder genom att handla på fel marknad, men kanske kommer det i slutändan att gynna de riktgt skickliga fotograferna (yrkesmännen) i allla fall när deras alster verkligen sticker ut i bildbruset? Jag vet i alla fall att t.e.x. KGZ Fougstedts bilder i min morgontidning (SN) verkligen sticker ut och lyfter tidningen och dess värde. Det vore knappast ett ekonomiskt rationellt beslut av ledningen för tidningen att övergå till att enbart använda de bilder som glada amatörer låter dem använda mer eller mindre gratis.



Per

Hej Per1
Nu har även du kommit til verkligehten,välkommen!
 
Hej Per1
Nu har även du kommit til verkligehten,välkommen!

välkommen själv eftersom du nu själv skriver att du håller med att det är olika marknader som agerar tillsammans!
En för yrkes och en för amatörer. Precis som jag försökt påpeka.

Därav även priskillnaderna. Allt från gratis upp till hundratusentals kronor.
Var det inte en artikel här på fotosidan om en fotograf som tog US$ 15.000 för ett bröllop?
Undrar vad han tänkte på när han bröt den officiella prislistan vi har i Sverige? Han tänkte nog. Oj, alla yrkesfotografer jobbar ju gratis här!

/Stefan
 
Jag,uppfattar att du inte är intresserad av uppdraget.Och därmed är du inte motiverad att ta reda på exakta villkor. Och då kan du ju inte heller du skriva något om det mer än att bildrätten inte kan tas bort.

Ja, det är nästan vad jag har skrivit. Fast jag har inte skrivit att bildrätten inte kan tas bort. Det kan den ju.
 
Det är få som kan tänkas ha "stor" inkomst.Jag tycker att även du skall kontakta SFF och där kan du få informationen att fotografer idag har annat arbete också. Detta beror på just det som denna tråd handlar om, alla gratisarbete som finns.

Och trots det så vill varenda människa bli fotograf, inte underligt att priserna sjunker som en sten (tillgång-efterfrågan liksom).
 
Att jämföra med amerikanska bröllopsfotografer känns inte speciellt relevant, det är en helt annan marknad och kultur än vad som existerar i Sverige.

Det intressanta här tycker jag är att det alltid funnits en plats för hobbyisten och den som vill in, men då är det som regel i mindre sammanhang där yrkesfotografen ändå inte verkar. Det kommer tror jag bli vanligare att köpare tar in folk billigt i större sammanhang som detta, och då är det faktiskt i riktig konkurrens med annars betalda fotografer och assistenter.
 
Hej Stefan!
Enligt din hemsida http://digitaliz.se/ kan man knappast säga att du arbetar gratis eller ?
"Prislista
Varje uppdrag har sina speciella önskemål och därför är det svårt att här ange alla priser för alla typer av uppdrag. Tveka därför inte att ringa eller maila efter prislistor.
Villkor
Copyright och Bildrättigheter
Samtliga bilder är skyddade enligt lagen om upphovsrätt och bildrättigheterna ägs av mig och kunden. Jag förbehåller mig rätten att få nyttja bilderna för kommersiellt bruk och reklam.
Bokning
Är ni intresserad av att anlita mig vänligen maila mig för fullständiga prisuppgifter, paket och övriga villkor. Maila mig: [email protected]
Digitalisering av Diabilder
Standard: 3,00 kr/st
Special: 3,50 kr/st
Inkl. bildbehandling: 5,00 kr/st
Piserna avser inkl moms och minsta antalet är 40 st eller startavgift på 120 kr."

Nu handlar inte denna tråden om någon FOTOTÄVLING som man skall medverka i utan den försörjning som alla vill ha.Men jag kan förstå att du har den inställning du har då du skriver på din hemsida:
"Jag utför fotograferingstjänster till förmånliga priser och detta beror på att jag inte är en yrkesverksam fotograf utan frilansar på min fritid som bröllopsfotograf."
Så nu är min fråga, vad arbetar du med. Jag ställer gärna upp med att för din arbetsgivare arbeta gratis. Det skulle bara vara trevligt att få träffa massa "känt och okänt" folk.


Har jag skrivit att jag jobbar gratis?
Nej då!
Ja jag tar betalt olika beroende på uppdrags utförande och hur mkt tid som jag lägger ner. Ibland tar jag ledigt från mitt jobb som kemist och då går jag oftast back i fotouppdraget. Så därför täcker jag in den kostnaden så det inte känna för mycket. Men back går jag.
Och vad tar jag betalt för ett uppdrag?
Tja, vill inte reta upp alla här på exakta kronor. men eftersom det är en hobbyverksamhet så går jag varje år med negativt resultat eller +/- 0 kr.

Sen dia och scanning. Den hyr jag så kostnaden är beräknad på vad jag betalar för den.

Ingen yrkesverksam fotograf ska inte bli arg på mig då jag definitvt inte leverar på samma sätt som dom och min marknad inte riktar sig till deras heller.

Jag gör detta för det är roligt och inte för att tjäna mitt levebröd. Därav min prissättning, punkt slut. Och ja bara för det är roligt betyder inte att jag ska kasta tusentals kronor varje år när jag faktiskt kan nolla allt. Bra för mig för då gör jag nåt som är roligt gratis för mig och en tjänst åt andra som antagligen aldrig hade sneglat på yrkesfotograf.
Gör dom det så får de ju bestämma sig vilken som är prisvärd.
Precis som att handla i lokalaffären eller beställa via internet och ev utomlands. Alla tre har för och nackdelar som vi väger in.

/Stefan
 
Att jämföra med amerikanska bröllopsfotografer känns inte speciellt relevant, det är en helt annan marknad och kultur än vad som existerar i Sverige.

Det intressanta här tycker jag är att det alltid funnits en plats för hobbyisten och den som vill in, men då är det som regel i mindre sammanhang där yrkesfotografen ändå inte verkar. Det kommer tror jag bli vanligare att köpare tar in folk billigt i större sammanhang som detta, och då är det faktiskt i riktig konkurrens med annars betalda fotografer och assistenter.

Det går jättebra att jämföra USA och Sverige. De tjänar ju likvärdigt vad vi gör. Och vad gäller marknaden så finns det olika nivåer för den med, fast klyftan mellan den lägst avlönade fotografen som mest är betydligt större. Precis som i Sverige. Tror ni att Kronprinsessan Viktorias officiella fotograf kommer att ta standardpris?

/Stefan
 
Jag tycker att var och en skall göra som han eller hon vill i ett fritt land.

Att jobba utan lön har alltid varit ett bra sätt att ta sig in på en marknad eller att lära sig ett yrke. Lärlingar tex.
Jag ser ingen skillnad att göra gratisjobb åt någon, huvudsaken att det ger erfarenhet.

Fotoassistenter har i alla tider betraktats som den som får göra allt skitgöra utan lön. Deras lön är den erfarenhet de får. Den kan vara mer värdefull än pengar.

Jag började min bana som tidningsman med att ge bort bilder till lokaltidningen. Sedan fick jag jobb som freelance och slutligen fast jobb.

Idag driver vi eget med två tidningar och andra publikationer. www.arjeplogtimes.com

Att bjuda på sig själv är en utmärkt metod att komma nån vart. Inte något fult.
 
Bild är ju lite besvärligt faktiskt när det kommer till prisdiskussioner. Det blir lite som piratnedladdningen. Ett skivbolag kan knappast motivera sina priser med att CD-skivan är så dyr att göra. Inte heller att den är så hemskt mycket bättre än en hembränd skiva med mp3.

Men de flesta förstår att ska man driva ett företag så måste det gå runt. Det skiljer inte så mycket mellan snickare, målare, fotografer och webbdesigners. Ur företagsekonomisk perspektiv är det ganska lika. Det skulle det vara för en amatörfotograf också om de kom på tanken att faktiskt inte sponsra sina uppdragsgivare.

Vidare tror jag att om man inte har självförtroende att ta betalt för det man fotograferar. Då kommer man få problem med att etablera sig i yrket. Det är ett tillstånd av konstant "duger bilderna", och där måste man stå på sig. Detsamma gäller för övriga yrkesgrupper. Det är ganska vanligt att folk som driver servicetjänster drar av timmar för att de tycker att de tog för lång tid på sig. De håller inte i längden, jag känner folk på nära håll som höll på så i säkert tio år och det var alltid en kamp att få pengarna att räcka till.

För övrigt är inte marknaden fri, men för fotografer är det det.

Ibland hoppas jag nästan på att en sån här gratisarbetare ska ställa till det ordentligt. Inte bildmässigt utan typ snubbla och ha sönder nått riktigt dyrt. För jag är lite nyfiken på försäkringsläget på den här typen av jobb. Det är ju tråkigt att önska att någon skadar sig, men om det skulle hända så vore det ju intressant att se vad som händer rent juridiskt.

Det finns som sagt arbetsrättsliga lagar, men eftersom det inte existerar några anställningskontrakt, inga firmor, inga löner, bara nån som är där och jobbar så hamnar det hela i en twillightzon. En slags intern trafficking.

Man undrar ju i vilka andra branscher som man ska börja jobba gratis för att visa upp sig och visa vad man går för. Fotografer är ju uppenbart och det praktiseras på vissa butiker inom handels vet jag.

/Maverick
 
Jag tycker att var och en skall göra som han eller hon vill i ett fritt land.

Att jobba utan lön har alltid varit ett bra sätt att ta sig in på en marknad eller att lära sig ett yrke. Lärlingar tex.
Jag ser ingen skillnad att göra gratisjobb åt någon, huvudsaken att det ger erfarenhet.

Fotoassistenter har i alla tider betraktats som den som får göra allt skitgöra utan lön. Deras lön är den erfarenhet de får. Den kan vara mer värdefull än pengar.

Jag började min bana som tidningsman med att ge bort bilder till lokaltidningen. Sedan fick jag jobb som freelance och slutligen fast jobb.

Idag driver vi eget med två tidningar och andra publikationer. www.arjeplogtimes.com

Att bjuda på sig själv är en utmärkt metod att komma nån vart. Inte något fult.

Både lärlingar och assistenter har normalt sett lön, inte hög men ändock en lön.

/Maverick
 
ämnet

Kommer hem efter ett litet jobb där jag obesvärat kunde utföra mina sysslor utan att armbågas med en gratisfotograf.
Ämnet har svällt ut och jag tror att vi bör, som någon sa, be fotosidan sanera de annonser som erbjuder den här sortens uppdrag.

Till sist. Visst stod det i annonsen att en "huvudfotograf" skulle assisteras med hjälp av de här adeptrarna? Undrar vad han har för avtal?
 
Marknadsekonomi

I Sverige råder marknadsekonomi och då är det fritt fram att ta betalt hur mycket eller lite man vill.

Om en gratisfotograf kan leverara lika bra bilder som en yrkesfotograf, så är ju det toppen - för kunden. Varför ska kunden betala för något hon kan få gratis, lagligt?

Om någon är villig att måla om ditt hus gratis, skulle du ändå vända dig till en målarfirma?
Samma sak med billiga polska målarfirmor, eller rättare sagt, firmor med billiga polacker. Är det okej att anlita dessa på bekostnad av dyra lokala firmor?

Byta olja i bilen? Låter du den meckglade grannen/kollegan/kompisen göra det åt dig för ett par kalla öl, eller lämnar du in bilen på verkstad?

Hur är det inom IT-världen... Är det okej att använda OpenOffice (gratis) på bekostnad av ex. Microsoft Office? Linux istället för Windows?

När är det okej att använda gratisprodukter/tjänster istället för betalversioner?

Själv är jag både för och emot gratisprodukter, men har inte tid att gå in närmare på saken, men kanske ska poängtera att jag står med en fot i bägge läger i denna tråds fråga.
 
Som jag skrev tidigare, detta fenomen lär inte försvinna utan bara öka. Har man väl hittat billigare produkter som duger, varför köpa dyrt? Dom som vill jobba i branchen får anpassa sig till läget för köparna lär inte ändra sig hur mycket man än skriker. Erbjud värden eller nischkunskap som hobbyisten eller nybörjaren inte kan erbjuda, spring som en skållad råtta på hobbyistens prisnivå, eller byt jobb. :)
 
Både lärlingar och assistenter har normalt sett lön, inte hög men ändock en lön.

/Maverick

Om man skall börja från scratch kanske gratisjobben är en ingång. Jag hävdar att lön i pengar inte är det viktigaste för den som vill någonstans.
Visst konkurrerar gratisjobbarna med oss som tar betalt, men det bjuder i alla fall jag på.
 
Som jag skrev tidigare, detta fenomen lär inte försvinna utan bara öka. Har man väl hittat billigare produkter som duger, varför köpa dyrt? Dom som vill jobba i branchen får anpassa sig till läget för köparna lär inte ändra sig hur mycket man än skriker. Erbjud värden eller nischkunskap som hobbyisten eller nybörjaren inte kan erbjuda, spring som en skållad råtta på hobbyistens prisnivå, eller byt jobb. :)

Jag håller med helt och hållet!
 
Om man skall börja från scratch kanske gratisjobben är en ingång. Jag hävdar att lön i pengar inte är det viktigaste för den som vill någonstans.
Visst konkurrerar gratisjobbarna med oss som tar betalt, men det bjuder i alla fall jag på.

Kanske fast jag tror inte det. Jag känner en del fotografer som alla befinner sig i början på sin karriär. En av dom for runt och gjorde jobb för 300:-/jobb. Vi tyckte han var helt dum i huvudet som accepterade detta men han tyckte att så måste man väl göra för att få in en fot i branschen. Nu har han utbildning och har erfarenhet från att jobba hos större media, tror ni att den där tidningen som pröjsade 300:-/jobbet hör av sig längre? Nupp. Inte fan fick han in fötterna i branschen tack vare det slavgörat. Det fick han som många andra genom att utbilda sig och att arbeta upp verkliga kontakter, läs betalande.

Nu skulle man kanske kunna hävda att det var tack vare det där slavgörat som han är där han är idag. Fast det håller inte, klassens övriga elever lyckades ta sig till samma position utan att göra en massa gratisjobb.

Lön är kanske inte det viktigaste i något jobb. Men det är ändå en bra förutsättning för att kunna betala sina räkningar och sätta mat på bordet. Det är sällan en bra väg in i något yrke, om man inte gillar att slita ut sig åt andra. Sverige har haft en fin arbetsrättstradition. Den är inte utan problem men det är synd att se hur utvecklingen nu ter sig. Fotografer lär ju inte vara slutet på den utvecklingen, istället blir det väl som i USA där många har tre fyra jobb för att kunna betala hyra och äta sig mätta.

/Maverick
 
Erbjud värden eller nischkunskap som hobbyisten eller nybörjaren inte kan erbjuda, spring som en skållad råtta på hobbyistens prisnivå, eller byt jobb. :)

Jag instämmer också. Och det är väl där yrkesmannen borde lägga sin energi - att basunera ut vilka kvalitéer och mervärden (t.ex. att han har de försäkringar som Maverick är inne på) just hans produkt innebär, istället för att ondgöra sig över att någon annan säljer en annan produkt till ett annat pris. För om det inte är en annan produkt kan man självklart inte begära att kunden ska betala ett högre pris än nödvändigt, enbart med motivet att "det är mitt yrke".

Per
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.