Annons

Fotosidan annonsplats för dumpare

Produkter
(logga in för att koppla)
OT: Kan inte låta bli att fundera över vad SÄPO egentligen tycker om att man annonserar ut "praktikantplatser" till ett toppmöte :D

/Maverick
 
I Sverige råder marknadsekonomi och då är det fritt fram att ta betalt hur mycket eller lite man vill.

Om en gratisfotograf kan leverara lika bra bilder som en yrkesfotograf, så är ju det toppen - för kunden. Varför ska kunden betala för något hon kan få gratis, lagligt?

Om någon är villig att måla om ditt hus gratis, skulle du ändå vända dig till en målarfirma?
Samma sak med billiga polska målarfirmor, eller rättare sagt, firmor med billiga polacker. Är det okej att anlita dessa på bekostnad av dyra lokala firmor?

Byta olja i bilen? Låter du den meckglade grannen/kollegan/kompisen göra det åt dig för ett par kalla öl, eller lämnar du in bilen på verkstad?

Hur är det inom IT-världen... Är det okej att använda OpenOffice (gratis) på bekostnad av ex. Microsoft Office? Linux istället för Windows?

När är det okej att använda gratisprodukter/tjänster istället för betalversioner?

Själv är jag både för och emot gratisprodukter, men har inte tid att gå in närmare på saken, men kanske ska poängtera att jag står med en fot i bägge läger i denna tråds fråga.
Nja, nu är det ju lite skillnad på om du låter din mekglade granne byta olja på din bil och när Baltic Development Forum ska ha gratisfotografer.
Du är inte en organisation som delvis finansieras av skattemedel och som har som huvudsyfte att citat: "Our vision is to make the Baltic Sea Region the most dynamic, innovative and economic growth centre in the World."
Det tänker man tydligen lyckas med genom att använda glada amatörer.
Känns inte riktigt seriöst att i ena andetaget tala om ekonomisk utveckling för företag i Baltikum och i nästa vilja ha gratisfotografer, kan undra om dom själva jobbar gratis?

Den här typen av utnyttjande av gratisarbetskraft leder ju bara till att kvalitetsbegreppen och prisbilden urholkas på sikt. Jag skulle inte sagt något om man haft en strategi som syftade till att utbilda och öka kompetensen hos blivande fotografer tex. genom ett samarbete med någon av fotoutbildningarna.
Det hade känts som ett juste grepp på frågan.

Mvh

Nikolaj som inte gillar gratisjobb :)

Nikolaj
 
Kanske fast jag tror inte det. Jag känner en del fotografer som alla befinner sig i början på sin karriär. En av dom for runt och gjorde jobb för 300:-/jobb. Vi tyckte han var helt dum i huvudet som accepterade detta men han tyckte att så måste man väl göra för att få in en fot i branschen. Nu har han utbildning och har erfarenhet från att jobba hos större media, tror ni att den där tidningen som pröjsade 300:-/jobbet hör av sig längre? Nupp. Inte fan fick han in fötterna i branschen tack vare det slavgörat. Det fick han som många andra genom att utbilda sig och att arbeta upp verkliga kontakter, läs betalande.

Nu skulle man kanske kunna hävda att det var tack vare det där slavgörat som han är där han är idag. Fast det håller inte, klassens övriga elever lyckades ta sig till samma position utan att göra en massa gratisjobb.

Lön är kanske inte det viktigaste i något jobb. Men det är ändå en bra förutsättning för att kunna betala sina räkningar och sätta mat på bordet. Det är sällan en bra väg in i något yrke, om man inte gillar att slita ut sig åt andra. Sverige har haft en fin arbetsrättstradition. Den är inte utan problem men det är synd att se hur utvecklingen nu ter sig. Fotografer lär ju inte vara slutet på den utvecklingen, istället blir det väl som i USA där många har tre fyra jobb för att kunna betala hyra och äta sig mätta.

/Maverick

Alla som siktar på något träffar inte målet. Det är väl inte någon anledning för andra att låta bli att sikta, att ha en strävan.
Jag fick jobb på detta sätt och kvinnan som nu jobbar hos oss började med att betala för att få gå en fotokurs hos mig.
Nu kan hon snart ta över. Att det blev just hon berodde på att hon verkligen visade att hon ville och hon har dessutom stor talang.

Dom som kommer och ställer krav utan att först ha visat vilja sållas bort omedelbart.
 
Hej!
Du skriver så här:
"Och ja, en utav mina föräldrar är egen företagare, www.cyberworks.se håller han till. Han är Webbdesigner bland annat. Hade det inte vart så att de sökte en professionell webbdesigner utan en glad och drivande amatör hade de självklart sökt någon annanstans, och det antar jag också att en del gör. Min pappa blir dock överöst med jobb, en del får han tacka nej till, så vad jag anser är marknaden tillräckligt stor för både yrkeswebbutvecklare och glada amatörer."

Det skulle vara trevligt att få en snygg hemsida gjord av din pappa.MEN nu har jag inga möjligheter att betala honom. Så du kan väl höra med honom om han tycker att det är ok om jag bjuder på lite mat.Kanske har jag kvar av grönsaker och äpplen från min trädgård. Det blir ju en bra referens för honom även i framtiden om han gör en hemsida till mig eller?
För han är väl inte så känd vad jag vet, jag känner inte honom i alla fall.Det finns så många som honom som gör detta helt gratis. Nu vill jag ju att han ändå skall få lite ersättning.
Du kan väl återkomma på min mail om detta.

Annonsen i fråga har väl inte gått ut till enskilda fotografer? De efterfrågar målgruppen som kan tänkas göra detta gratis, de har inte frågat någon av de yrkesfotografer på forumet ifall de kan tänkas göra jobbet? Det går inte att jämföra om du går direkt till honom och frågar eller om du lägger ut en förfrågan till alla, där de som intresserar sig vidare kontaktar arbetsgivaren. Eftersom du inte har några pengar att erbjuda honom kommer han antagligen inte anta erbjudandet, men någon annan kanske?
 
Alla som siktar på något träffar inte målet. Det är väl inte någon anledning för andra att låta bli att sikta, att ha en strävan.
Jag fick jobb på detta sätt och kvinnan som nu jobbar hos oss började med att betala för att få gå en fotokurs hos mig.
Nu kan hon snart ta över. Att det blev just hon berodde på att hon verkligen visade att hon ville och hon har dessutom stor talang.

Dom som kommer och ställer krav utan att först ha visat vilja sållas bort omedelbart.

Jo ett lönekrav är ju helt åt skogarna förstås...

/Maverick
 
Jag gör gratisplåtningar om jag tror att det utvecklar min Portfolio (eller om människorna är tillräckligt trevliga). Jag siktar inte på journalistiskt foto men skulle säkert göra gratisjobb där med om det vore så.

Men jag skulle aldrig göra jobbet som beskrivs i annonsen. Det är så uppenbart ett betaljobb i mina ögon, skulle eventuellt tänka mig att åka dit som frilansare med egen matsäck och helt utan garantier för att för att få sälja bilder efteråt. DVS kan jag inte leverera bilder av värde kostar det inte företaget något men om företaget ser ett värde i bilderna så får de lov att pröjsa.

Det handlar inte bara om självrespekt (stolthet) utan också om självinsikt. Om man inte är säker på att man kan leverera bilder som håller högsta klass, så får man öva upp sina skills. Att öva på Reinfeldt ger inte särskillt mycket mer än att öva på en studentkonferens eller ett FN-föreningsparty eller annat liknande som moraliskt förtjänar välgörenhet.

Kunder som betalar för bilder betalar inte för att du jobbat gratis tidigare, de betalar för att du är duktig, duktigare en den stora massan med dyra kameror som jobbar gratis för bekräftelse.

Mina 2%$
//Mårten
 
OT: Kan inte låta bli att fundera över vad SÄPO egentligen tycker om att man annonserar ut "praktikantplatser" till ett toppmöte :D

/Maverick

Det är nog därför att det bara är en av säpo-killarna som faktiskt får lön, resten är gratisjobbare/amatörer. Om man ska lära sig att våga ta kulor(skott/lön, välj själv) så måste man börja från botten, som påläggskalv!
 
Jag skulle vilja påstå att denna tråd i stort behandlar ett klassiskt generationsproblem som finns inom ALLA yrkeskategorier.

Det etablerade, erfarenhetstyngda, traditionella, tröga, bakåtsträvande synsättet ställs mot det nya, hungriga, innovativa, kaxiga, naiva och ifrågasättande.

Å ena sidan står den "gamla" etablerade "hard road" yrkesklassen som under många års hårt kämpande idag åtnjuter en etablerad kundbas bland "gamla bekanta" och upparbetade nätverk. De behöver inte längre kämpa för att överleva men känner sig ständigt hotade från de "nya" kaxiga amatörfotografer som gör ALLT för att konkurrera ut den äldre generationen.

Å andra sidan står de unga "wannabe" fotograferna som ständigt strävar efter att etablera sig och lyckas komma in i fotografgräddfilen. De kan inte förstå hur de äldre etablerade fotograferna överhuvudtaget kan få ett enda jobb med tanke på deras föråldrade synsätt på fotografering, deras tekniska bakåtsträvan och totala oförståelse för trender och nya affärsmodeller.

I sin kamp mot "det onda" framför dessa erfarna och etablerade fotografer goda argument för att det konkurreras på "oetiska" villkor och att amatörfotograferna går över lik för att kunna tjäna några futtiga kronor och bli etablerade.

Vad man gärna glömmer i denna väldokumenterade kamp är att marknaden faktiskt är den som styr. Utan en marknad är alla fotografer förlorare och vetskapen om att det så länge det finns en marknad alltid kommer att finns en efterfrågan på både erfarna dyra yrkesfotografer och billiga naiva amatörer, samt alla därimellan liggande aktiva, ger iaf. mig en viss tröst.

Tycker bara köparen och säljaren att villkoren runt den tjänst som de förhandlat om är okej och de båda godkänner "avtalet" så vore det väl rätt respektlöst att idiotförklara dessa individer på grunder av betalning/leverans/special villkoren i denna överenskommelse.

Marknaden reglerar ju automatiskt vårt dilemma genom att den ansvarige som handlat upp amatörmässiga tjänster, där leveransen inte blir bra, får andra arbetsuppgifter tills nästa upphandling och ersättaren inte gör om "misstaget" utan upphandlar yrkesmannamässiga.

Om det är något jag lärt mig så är det att så länge priset är rimligt spelar det mycket mindre roll än de personliga relationerna mellan mig och kunden. Hållbar affärsverksamhet och goda kundrelationer får man genom att motsvara och gärna överträffa köparens förväntningar på leverans, kompetens eller pris, VARJE GÅNG, oavsett köpare.

Jag tycker många verkar ha glömt detta faktum och bör glädjas åt det faktum att branschen trots centraliseringar av pass och körkortfotograferingar växer.

Någon tog upp SFF i tråden och jag anser att de borde ägna mer tid åt lobbyverksamhet i beslutskorridorerna eftersom ett beslut där förmodligen kan skapa stora förutsättningar för yrkesfotograferna oavsett om de väljer att jobba GRATIS eller ta HUTLÖST betalt för sin tjänst.

// Tomas
 
Jag är förvånad att ingen har tagit upp "De tre effen" (F:en), Fame, Fortune och Fun. För att det ska vara värt att ta ett uppdrag för en yrkesfotograf ska minst två av F:en vara uppfyllda. Det känns inte som att det här uppdraget kommer ge någon berömmelse direkt, eventuellt "beröm" lär ju hamna på yrkesfotografen som får betalt. Hur roligt man tycker det är, är givetvis högst personligt. Jag skulle kräva bra betalt för att plåta något liknande, för jag kan garanterat säga att jag inte skulle tycka att det var skitkul.

Att gratisjobba för att komma "in i svängen" känns för mig annars helt ologiskt. Hur lätt är det att höja priserna/börja ta betalt av "kunder" som är vana att få jobbet gjort gratis eller väldigt billigt?

Jag kan bara se på mig själv, jag brukar lämna mina bilar till en kille på Ingarö när det behöver meckas. Han är duktig och ganska billig. Skulle ha ta lika mycket som en välrenomerad serviceverkstad, varför i helskotta skulle jag välja garagemecken?

Jag tror att det är stor risk att man sätter en stämpel på sig själv som billig, om man säljer sig för billigt/gratis. Speciellt om man bor i en mindre stad. Lycka till att då komma och höja priserna..
 
Att jobba som fotograf eller något annat ska alltid innebära att man får betalt.
Det är mycket populärt att utnyttja blivande fotografer. Att arbeta utan lön är endast ok om man gör det för en bra sak!

Det jag menade med mitt förra inlägg var att alla som arbetar ska ha lön för det och om du jobbar gratis så gör det enbart då ditt arbete kommer att användas för en bra sak (något du TROR på).
 
Det är ju synd att fotoskolorna inte redovisar sina mailboxar om man tror att det här rör sig om nått annat än systematiskt utnyttjande.

Att ha en massa bilder på politiker är faktiskt inget som kommer hjälpa i nämnvärd omfattning när man söker jobb som fotograf. De som är intresserade av att betala är mer intresserade av att se hur du fotar än vem du fotar. Vilket betyder att gratisjobbande är näst intill bortkastat. Risken är större att man uppfattas som att man försöker vinna billiga poänger genom att visa upp en trofé-portfolio.

Att vara fotograf är att få nya erfarenheter hela tiden och då kan man inte använda det som motivering till att inte ta betalt.

/Maverick
 
Men någon sådan rätt existerar inte. Det är alltid en fråga om avtal mellan två parter.

Jo det existerar för i stora drag alla som är anställda. Dock så har det uppstått en situation där så gott som alla fotografer tvingas vara egna företagare eller som i det här fallet är varken eller. En form av svart arbetskraft om man så vill. I egenskap av företagare har jag rätt att sätta vilket pris jag vill, men jag kan inte sätta hur låg lön som helst till en anställd. Det här är uppdragsgivares/arbetsgivares våta dröm helt enkelt.

Tittar man på nyhetsmedia så har många avtal med den lokala SJF-klubben och lägstaersättningar till frilansare för att inte kunna byta ut sin fasta personal mot gratisjobbare. Nu kan man iofs göra som City och sparka allihopa och lägga ut jobbet på ett produktionsbolag istället, ska bli intressant att se hur det slutar.

/Fredrik
 
Men någon sådan rätt existerar inte. Det är alltid en fråga om avtal mellan två parter.

Det är väl grunden för den fackliga verksamheten? Tycker mig ana vissa likheter med när arbetare togs in till lägsta pris och sämsta villkor. Men skillnaderna är också stora.
 
Det är väl grunden för den fackliga verksamheten? Tycker mig ana vissa likheter med när arbetare togs in till lägsta pris och sämsta villkor. Men skillnaderna är också stora.

Ja, en fackförening träffar avtal med en arbetsgivare (eller med flera). Det finns ingen rättighet att få lön för det arbete man har gjort i det här sammanhanget, utan bara ett avtal som säger vad lönen ska vara för ett visst arbete.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.