Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan akademi

Produkter
(logga in för att koppla)
Ola det framgår vad du tycker. Jag har besvarat det också och pekade på tex akademibokhandeln. Det finns massor av andra exempel. Vi skall förtydliga där vi pratar om poäng så man inte skall tro att det är högskolepoäng. Vill du fortsätta metadiskussionen så är det ok men jag flyttar det till en egen tråd isåfall.
 
Det finns ju ingen brist på "Besserwissers" i denna tråd.

Att ni bara orkar tjafsa om vad FS väljer att kalla sin utbildningssatsning.

//M
 
Som sagt; WOW!

"Storm i ett vattenglas" har jag kallat det här tidigare. Och om jag nu ska fortsätta skvalpa lite; sedan när heter det "öppna upp" på svenska?? Heter det inte bara "öppna"? "Öppna upp" är ju en direkt översättning av engelskans "open up"! Det här är ett uttryck som jag får knottror över hela kroppen av (bildligt, inte bokstavligt!)
Om man nu ska göra en grej och kalla det för "Akademi", se då åtminstone till så att det blir språkligt rätt! Och då menar jag svenska språket!
En annan reflektion som jag gjort; är vi inte här för att titta på/dela med oss av fotografier? Och inte hålla på att peta varandra i ögonen som 5-åringar i en sandlåda? Jag vet, nu var jag där och petade själv...
 
Fotosidan drar alltså igång en satsning på fotoutbildning. Spännande. Det kan - och bör - leda till diskussioner.

Man kan ju tänka sig att det utbryter diskussioner om kursinnehåll, om huruvida det mest blir konkreta nybörjarkurser eller kurser som är avsedda att stimulera kreativitet och bildmässigt nytänkande. Man kan tänka sig att medlemmar undrar om de kommer att bli mycket teknikfokus där man lär sig bländarskalan utantill eller om fokus kanske framför allt borde vara kurser som fokuserar på bilders formspråk eller budskap. Det borde kunna uppstå diskussioner kring vem som skall lära ut, hur kursledare väljs ut, och vilken bakgrund och förkunskaper de har.

Det skulle kunna uppstå principiella diskussioner om det finns ett behov av en generell sammanhållande kursplan och efter det diskussion kring riskerna att en sådan kursplan leder till bildmässig likriktning. Skall kurser i huvudsak fokusera på traditionell stillbildsfotografi eller skall vi också ha kurser kring mobilfoto, video och om hur publicering i sociala medier påverkar bilders budskap och genomslag?

Eller så kan man hålla de konkret och diskutera formatet och metoderna för bildkritik och feedback. Är det smidigast att mejla in bilder jämfört med att ladda upp? Man kan spekulera kring om korta men intensiva kurser är att föredra framför mer långdragna och reflekterande. Finns det risker med att bara kika på bilder online och inte utskrivna? Hur skall inlämningsuppgifter bäst vara utformade? Eller om det finns en kurs kring just fågelfoto?

Eller ... Så kan ägna sisådär 75 % av inläggen (hittills) åt att käbbla om namnet som kursverksamheten har :)
 
Håller med, blir ju mörkrädd när man läser vissa inlägg här, folk har för mycket fritid, ut och fota istället.

Även jag får hålla med. Tycker förresten det är ett intressant intiativ från fotosidan, hoppas det blir något intressant.
Kör på David, jag störs inte av namnet fast jag är akademiker 😇.
Patrik
 
Min personliga syn på akademisnacket är kanske också präglad av en Dext-bok som jag köpte via FS och som jag inte var så impad av om man säger så.
Men men, även Fotosidan akademi kan ju utvecklas.
 
Någon som gått en kurs än? hur är den/dom? lärorika?

Jag går grundkurs i ljussättning just nu och tycker det är kul. Har börjat lära mig ljussätta utifrån Youtubeklipp och andra guider och känner att jag har ganska bra koll på grundkursen så långt.
Kommentaren på uppladdad bild har dragit ut på tiden väl mycket och för några dagar sen hände det tyvärr något som gjort att jag inte länge går kursen... då surnade jag till men beta är beta, hoppas det rättar till sig inom rimlig tid, ett kul initiativ.
 
Jag går grundkurs i ljussättning just nu och tycker det är kul. Har börjat lära mig ljussätta utifrån Youtubeklipp och andra guider och känner att jag har ganska bra koll på grundkursen så långt.
Kommentaren på uppladdad bild har dragit ut på tiden väl mycket och för några dagar sen hände det tyvärr något som gjort att jag inte länge går kursen... då surnade jag till men beta är beta, hoppas det rättar till sig inom rimlig tid, ett kul initiativ.

Ja vi skall snäppa upp oss på tiden gällande feedback. Likaså att du trillar ur är något fel som vi jobbar på! Vi kämpar på och tror att detta kommer bli riktigt bra med tiden när allt sätter sig.
 
Ja vi skall snäppa upp oss på tiden gällande feedback. Likaså att du trillar ur är något fel som vi jobbar på! Vi kämpar på och tror att detta kommer bli riktigt bra med tiden när allt sätter sig.

Toppen! Gott att ni är på't
Kursen i övrigt är riktigt bra, bra exempel som är lätta att förstå.
 
Eftersom vi ju väsentligen håller på med digitala bilder allihop så borde ju nätbaserad utbildning kunna fungera bra, liksom att det skulle kunna vara väldigt nyttigt att kunna diskutera och stöta och blöta varandras bidrag.

Men jag håller med flera skribenter. Studiematerialet i t ex Landskapsfoto läser man igenom på en liten stund och om läraren/examinatorn skriver några rader om tre uppladdade bilder så är det inte riktigt "bang for the bucks"!

https://www.masterclass.com/classes/annie-leibovitz-teaches-photography håller jag spaning på, tror att den satsningen blir litet "tyngre" om man säger så. Jag tycker mig ha sett att priset skulle blir 90 USD, men hittar inte den uppgiften just nu.
 
Eftersom vi ju väsentligen håller på med digitala bilder allihop så borde ju nätbaserad utbildning kunna fungera bra, liksom att det skulle kunna vara väldigt nyttigt att kunna diskutera och stöta och blöta varandras bidrag.

Men jag håller med flera skribenter. Studiematerialet i t ex Landskapsfoto läser man igenom på en liten stund och om läraren/examinatorn skriver några rader om tre uppladdade bilder så är det inte riktigt "bang for the bucks"!

https://www.masterclass.com/classes/annie-leibovitz-teaches-photography håller jag spaning på, tror att den satsningen blir litet "tyngre" om man säger så. Jag tycker mig ha sett att priset skulle blir 90 USD, men hittar inte den uppgiften just nu.

Vi tror att vi är på rätt väg och skall finjustera innehåll och priser ju mer vi lär oss. Masterclass är spännande och det tar upp det vi tror på, dvs feedback. Det är det som är hela poängen. Sen får jag inte riktigt ihop hur det skall så Serena Williams etc att feedbacka på varje inlämningsuppgift oavsett prislapp på kursen (som jag tror är ca 1000 kr).
 
Nej, inlämningsuppgift i tennis verkar knepigt. Pdf kanske?

Men jag tror ju alltså idén är rätt, digitalfoto borde ju vara snudd på idealiskt både för nätbaserad publikation, utbildning och interaktion mellan lärare/elev och diskussion mellan eleverna, ni måste bara hitta rätt nivå.

Litet mer substans i kursmaterialet och kanske smygstart med prissättningen?

(EDIT: Att det kommer snabba svar och att det blir debatt är ju själva förutsättningen, bra! Och debatten om namnet Akademi leder ju ingen vart, det finns många användningar av namnet som inte har någon koppling till någon formalism)
 
Senast ändrad:
Jag startade en kurs för att se hur den är. Har skickat in första uppgiften, men inte fått någon feedback på det, så har kursen på paus just nu. Är säkert närmare 2 månader sedan jag lämnade in uppgiften.
 
Jag startade en kurs för att se hur den är. Har skickat in första uppgiften, men inte fått någon feedback på det, så har kursen på paus just nu. Är säkert närmare 2 månader sedan jag lämnade in uppgiften.

Vi rättar i första hand de som lämnat in alla uppgifter eftersom det är stort tryck. Så ladda upp de andra två så skall du se att du snart får feedback. Vi får ta och justera informationen om att det är först när man laddat upp alla uppgifter som vi rättar.

Och eftersom vi märkt att många startar men inte inte fullföljer alla övningsuppgifter så kommer vi lägga till logik så man blir påmind att göra klart kursen,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.