Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan akademi

Produkter
(logga in för att koppla)
Du missar poängen, vem som helst kan erbjuda kurser/ utbildning.

Det blir inte högre utbildning, dvs universitets / högskoleutbildning bara för att man kallar det "akademi".

Vem har sagt att utbildning bara kan komma från universitet eller högskola?
För mig mig är själva kunskapen viktigast, inte var den kommer ifrån. Jag går en kurs/utbildning för att lära mig saker och få en större kunskap, inte för att skryta i efterhand om att jag har gått på högskola.

Men alla är vi olika, jag vet i alla fall att jag går en kurs/utbildning för min egen skull.
 
Och vem har sagt det? Är det dina egna iSolen "akademimallar" som inte genomskådar upplägget kanske? Snälla, ta FS initiativ för vad det är. Slutresultatet blir ändå mest kontraproduktivt enkelriktande för fotografin i helhet men troligtvis en bra affär för FS.

Gynna gärna FS för initiativet för sajten är faktiskt, trots detta, en av de bästa som finns i .se för fotografer som vill utveckla sig, både tekniskt och kreativt, genom influenser från alla medlemmars postiningar i forum, bloggar och album.
 
Vem har sagt att utbildning bara kan komma från universitet eller högskola?
För mig mig är själva kunskapen viktigast, inte var den kommer ifrån. Jag går en kurs/utbildning för att lära mig saker och få en större kunskap, inte för att skryta i efterhand om att jag har gått på högskola.

Men alla är vi olika, jag vet i alla fall att jag går en kurs/utbildning för min egen skull.

Ingen har sagt det. Det låter jättebra med kunskapen men det blir ingen högskole/universitetsutbildning bara för att namnet påskinar det.
 
Ingen har sagt det. Det låter jättebra med kunskapen men det blir ingen högskole/universitetsutbildning för att namnet påskinar det.

du är ju där igen. Är det bara högskoleutbildning som betyder något menar du? är det inte kunskapen som betyder mest? visst du kan visa upp ett papper på att du gått en flådig utbildning, men kom igen, klarar du inte leverera så kommer du ingenstans. Då står du bara där som en pajas med ett papper i handen.
 
du är ju där igen. Är det bara högskoleutbildning som betyder något menar du? är det inte kunskapen som betyder mest? visst du kan visa upp ett papper på att du gått en flådig utbildning, men kom igen, klarar du inte leverera så kommer du ingenstans. Då står du bara där som en pajas med ett papper i handen.

Det har jag verkligen inte sagt, jag har gått massor med utbildningar men de flesta har inte varit högre utbildningar.

Fotosidan akademi är ingen akademi så namnet är missvisande.

För att slippa lite debatt, googla lite på akademi, högskola och universitet så du ser vad som är högre utbildning.

Notera att jag enbart är emot namnet, jag tycker utbildningen i sig är ett kul initiativ och jag hoppas att det kan bli något bra.
 
Det har jag verkligen inte sagt, jag har gått massor med utbildningar men de flesta har inte varit högre utbildningar.

Fotosidan akademi är ingen akademi så namnet är missvisande.

För att slippa lite debatt, googla lite på akademi, högskola och universitet så du ser vad som är högre utbildning.

Notera att jag enbart är emot namnet, jag tycker utbildningen i sig är ett kul initiativ och jag hoppas att det kan bli något bra.

fast det heter ju "Fotosidan akademi" och inte bara akademi. finns olika akademier vettu. ¨
Kolla inom fotbollen till exempel. Där blir man tränad inom till exempel barcelonas akademi . Det betyder inte att man pluggat på högskola för det ;)
 
All utbildning a la "akademi", eller generellt, är totalt värdelös om man inte har en egen fantasi att utveckla den lärdom man fått.
 
Det vet förstås maggan, men foruminlägg kan man inte sitta och korrekturläsa på samma vis. Jag lyckas ideligen producera och i efterhand se en massa fel i mina egna foruminlägg. Inte sällan har dock inläggen hunnit låsas och felen kan därmed inte rättas...
Ett sidospår, förstås, men inte helt irrelevant. Med rätt val av webläsare blir man uppmärksammad på stavfel och kan enkelt rätta dem innan man skickar in sin kommentar.

Att inte korrekturläsa sina texter är att inte respektera sina läsare.
 
fast det heter ju "Fotosidan akademi" och inte bara akademi. finns olika akademier vettu. ¨
Kolla inom fotbollen till exempel. Där blir man tränad inom till exempel barcelonas akademi . Det betyder inte att man pluggat på högskola för det ;)

"Two wrong doesn't make it right"

Akademi som del av namnet implicerar högre utbildning. Även om vi släpper gängse användning, dvs att det är en teoretisk utbildning på högskola eller universitet så är fotosidans utbildning inte någon högre utbildning utan är för alla, t o m nybörjare och har bl a grundkurs i foto. Det finns inget krav på betyg från gymnasieskola. Utbildningen är inte meriterande och ger inga studiepoäng till skillnad från t ex moderskeppets utbildning på Jönköpings högskola.

Upprepar att jag tycker initiativet i sig är mycket bra.
 
Stackars Ola... Men några förstår faktiskt vad du menar. Det är väl bara att konstatera att "akademi" är ett lite urvattnat begrepp och politiskt laddat.

Till redaktionen:
Kommer ni att ta tag i det här också?
Om ni ändå är i farten med att rätta till det kan ni kanske också skapa en ny kategori under Min sida -- bevakningar -- urval av händelser där man kan dölja vissa aktiviteter av dem man följer. Nu kommer det nämligen upp under händelser om nån som jag följer anmäler sig till en kurs. Eftersom jag är minimalistiskt lagd skulle jag gärna kunna dölja det. Men deltagande i akademin är i nuläget inte med på listan av döljbara saker.
 
Akademi har en flytande betydelse och en vidare betydelse än rent akademiska meriter nuförtiden. När vi säger Fotosidan Akademi så blir det ett begrepp som antyder att man lär sig saker inom foto. Visst tangerar det den akademiska världen som begrepp och det försöker vi förtydliga genom att säga Fotosidan Akademi. Jag stöter jämnt på Akademi massa olika sammanhang både universitetvärlden och utanför.
 
Akademi har en flytande betydelse och en vidare betydelse än rent akademiska meriter nuförtiden. När vi säger Fotosidan Akademi så blir det ett begrepp som antyder att man lär sig saker inom foto. Visst tangerar det den akademiska världen som begrepp och det försöker vi förtydliga genom att säga Fotosidan Akademi. Jag stöter jämnt på Akademi massa olika sammanhang både universitetvärlden och utanför.

Betydelsen är kristallklar, men visst missbrukas namnet ibland, mest på engelska om jag tänker efter, och någon gång pga okunskap.

Snart kommer väl de som går den här kursen kalla sig akademiker "det heter ju Fotosidan akademi, då måste ju jag vara akademiker" :) . Och försöka söka studiebidrag och ta ledigt från jobbet pga studier.

Om vi nu ska vara akademiska ett ögonblick, ska det inte vara med litet "A" förresten enligt svenska stavningsregler, dvs precis som forumtiteln?
 
Betydelsen är kristallklar, men visst missbrukas namnet ibland, mest på engelska om jag tänker efter, och någon gång pga okunskap.

Snart kommer väl de som går den här kursen kalla sig akademiker "det heter ju Fotosidan akademi, då måste ju jag vara akademiker" :) . Och försöka söka studiebidrag och ta ledigt från jobbet pga studier.

Om vi nu ska vara akademiska ett ögonblick, ska det inte vara med litet "A" förresten enligt svenska stavningsregler, dvs precis som forumtiteln?

Akademibokhandeln då? Hur skall de göra?
 
David, vad är poängen till för? Genererar den till något annat än en notis på profilsidan?

Den kommer användas när mer avancerade kurser kommer. Dvs du måste gått grundkurs för att kunna gå nästa steg. Men poängen är bara poängen inom Fotosidan Akademi och kan inte användas till något utanför.
 
Den kommer användas när mer avancerade kurser kommer. Dvs du måste gått grundkurs för att kunna gå nästa steg. Men poängen är bara poängen inom Fotosidan Akademi och kan inte användas till något utanför.

För tydlighetens skull; ni kanske kan skriva någon rad om att det inte är akademiska poäng trots namnet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.