Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan akademi

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker det är lite luddigt om upplägget I texten om kurserna.

Beroende på hur man läser så verkar det vara två uppgifter/bilder ?? som ska göras ??

och som då blir bedömda? Skulle det vara värt 400:- ?

Lite mer information skulle nog behövas.

Upplägget är att det är som en hederlig distanskurs (typ Hermods) där du har utbildningsmaterial och inlämningsuppgifter. Vi vet att medlemmarna önskar utmaningar för att triggas att komma vidare i sitt fotograferande. I Lahall-kursen kan man då läsa sig till hur Lahall tänkt och tekniskt jobbat för att skapa en viss bild. Det är en kombination av bildlära/bildkomposition och teknisk information. Sen blir det upp till kursdeltagaren att göra uppgifterna och ladda upp. Sen får man tillbaka kritik från läraren så man lär sig mer om sin bild.

Olika kurser kommer ha olika många uppgifter. Och poängen indikerar hur svår kursen är. Både i läromaterialet och hur i inlämningsuppgifterna.

Upplägget är att det är som en hederlig distanskurs (typ Hermods) där du har utbildningsmaterial och inlämningsuppgifter. Vi vet att medlemmarna önskar utmaningar för att triggas att komma vidare i sitt fotograferande. I Lahall-kursen kan man då läsa sig till hur Lahall tänkt och tekniskt jobbat för att skapa en viss bild. Det är en kombination av bildlära/bildkomposition och teknisk information. Sen blir det upp till kursdeltagaren att göra uppgifterna och ladda upp. Sen får man tillbaka kritik från läraren så man lär sig mer om sin bild.

Olika kurser kommer ha olika många uppgifter. Och poängen indikerar hur svår kursen är. Både i läromaterialet och hur i inlämningsuppgifterna.

David, här benämner du kursen precis för vad den är "Fotosidan distanskurser" och är kanske vad "akademin" borde heta? Nog är väl de olika kurserna som erbjuds så bra i sig själva att de kan stå på egna ben utan att låna "glansen" från något annat? Låt istället innehållet tala tycker jag.

Ola, jag förstår också vad du menar och kan bara beklaga att alla kanske inte gör det. Det är fascinerande att följa hur totalt den springande punkten missas i meningsutbytet.
/Nonno

Stackars Ola... Men några förstår faktiskt vad du menar. Det är väl bara att konstatera att "akademi" är ett lite urvattnat begrepp och politiskt laddat.
Det kan bero på influenser från (amerikansk) engelska. Där används "academy" även i andra sammanhang än postgymnasial teoretisk utbildning.

Jag tycker nog att namnet "Fotosidan akademi" är helt OK, fast jag hade kanske hellre sett "Fotosidans akademi", "Fotosidans (foto)skola" eller "Fotosidans bildskola".

Fotosidan Akademi är inte bara kurser utan vårt samlingsnamn för vår läroplattform. Vi har gett under böcker under det namnet i snart två år http://www.fotosidan.se/membershop/books.htm och vi har nu släppt kursmodulen.

Tanken med Fotosidan Akademi växte fram tillsammans med bokförlaget Dext (som vi köpte in oss i för två år sen http://www.fotosidan.se/cldoc/nytt-pa-fotosidan/fotosidan-satsar-pa-fotobocker-koper-in.htm) där vi ville förlänga de fysiska böcker till webben genom att boken var tillgänglig på webben men också att det fanns inlämnningsuppgifter som kopplas ihop med författaren. Pilotboken var I huvudet på fotografen Serkan Günes – Guide till landskapsfotografi http://www.fotosidan.se/membershop/viewproduct.htm?ID=24610.

Fotosidan Akademi är inte bara kurser utan vårt samlingsnamn för vår läroplattform. Vi har gett under böcker under det namnet i snart två år http://www.fotosidan.se/membershop/books.htm och vi har nu släppt kursmodulen.

Tanken med Fotosidan Akademi växte fram tillsammans med bokförlaget Dext (som vi köpte in oss i för två år sen http://www.fotosidan.se/cldoc/nytt-pa-fotosidan/fotosidan-satsar-pa-fotobocker-koper-in.htm) där vi ville förlänga de fysiska böcker till webben genom att boken var tillgänglig på webben men också att det fanns inlämnningsuppgifter som kopplas ihop med författaren. Pilotboken var I huvudet på fotografen Serkan Günes – Guide till landskapsfotografi http://www.fotosidan.se/membershop/viewproduct.htm?ID=24610.

Tack för svar men ser inget som implicerar att det ska vara högre utbildning (dvs eftergymnasial) och därmed kunna heta akademi.

Tack för svar men ser inget som implicerar att det ska vara högre utbildning (dvs eftergymnasial) och därmed kunna heta akademi.

Nu börjar det bli tramsigt. Ta det inte så allvarligt. Många tennisklubbar har något dom kallar Tennis-akademien. Ingen tror väl att det har med högskolan att göra.

Nu börjar det bli tramsigt. Ta det inte så allvarligt. Många tennisklubbar har något dom kallar Tennis-akademien. Ingen tror väl att det har med högskolan att göra.

Nu finns det faktiskt akademiska kurser inom foto så det spelar roll. Var är det för fel på "Fotosidans fotoskola"?

Slog upp ordet akademi och det betyder inte högskola, universitet eller skola med poäng.
För mig är det synonymt med utbildning och lära. Jag gillar ordet.

Visa någon (svensk) källa som säger att det inte är högre utbildning (dvs eftergymnasial).

Har du högskoleutbildning?
Vad har detta fall jag har högskoleutbildning eller ej? Jag har gått högskola men aldrig tagit examen inom det. Har dock annan högre utbildning än att gå ut en högskola.
Jag syftar på akademi och inte akademiker. Mitt inlägg gäller inte dig utan till redaktör. Jag gillar ordet och tycker inte fotosidan ska ändra det.
Ger mer seriöst intryck till helhet.

Vad har detta fall jag har högskoleutbildning eller ej? Jag har gått högskola men aldrig tagit examen inom det. Har dock annan högre utbildning än att gå ut en högskola.
Jag syftar på akademi och inte akademiker. Mitt gäller dig utan.allmänt. jag gillar ordet och tycker inte fotosidan ska ändra det.

Har en spaning, de som är akademiker är mer rädda om namnet "akademi" än de som inte är akademiker.

Nä, det kanske är så att man inte ska haka upp sig på ord alldeles för mycket. Om folk nu tycker att man ska tala amerikansk engelska (ojdå, svenska menade jag så klart) så kan man väl inte hindra nån och det är ju faktiskt sant att jag har hört "Fotosidan akademi" tidigare, senast på fotomässan. Bara att det då spelade en sådan skuggroll att jag inte reagerade.

Nu vill ni alltså lyfta fram det och det har ni ju all rätt att göra hur ni vill.
Men om ni är intresserade av återkoppling hur det upplevs så kan jag tyvärr inte annat än att himla med ögonen när jag går in på akademi-fliken där alla fördelar står i raden under huvudrubriken och just det sista "Akademipoäng" får ett utropstecken. Som om dessa poäng betydde någonting utanför Fotosidans värld.
Är ni inte liiite rädda att ni gör er löjliga? Vilken marknadsföringssnubbe har talat om för er att det är bra att locka med ett utropstecken efter någonting totalt betydelselöst? Sätt då för guds skull ett utropstecken efter "Ökad kompetens". Det är det enda som är någonting värt.

Nä, det kanske är så att man inte ska haka upp sig på ord alldeles för mycket. Om folk nu tycker att man ska tala amerikansk engelska så kan man väl inte hindra nån och det är ju faktiskt sant att jag har hört "Fotosidan akademi" tidigare, senast på fotomässan. Bara att det då spelade en sådan skuggroll att jag inte reagerade.

Nu vill ni alltså lyfta fram det och det har ni ju all rätt att göra hur ni vill.
Men om ni är intresserade av återkoppling hur det upplevs så kan jag tyvärr inte annat än att himla med ögonen när jag går in på akademi-fliken där alla fördelar står i raden under huvudrubriken och just det sista "Akademipoäng" får ett utropstecken. Som om dessa poäng betydde någonting utanför Fotosidans värld.
Är ni inte liiite rädda att ni gör er löjliga? Vilken marknadsföringssnubbe har talat om för er att det är bra att locka med ett utropstecken efter någonting totalt betydelselöst? Sätt då för guds skull ett utropstecken efter "Ökad kompetens". Det är det enda som är någonting värt.

Jag håller helt med. Det är lätt att bli blind när man pysslar mycket med något. Det där utropstecknet har jag inte tänkt på och håller med om att det implicerar något extra speciellt med just den punkten. Det är det inte utan som du säger är det någon som skall ha så är det Ökad kompetens. Men utropstecken känns onödigt där så nu har ingen. Tack för feedback!

Nä, det kanske är så att man inte ska haka upp sig på ord alldeles för mycket. Om folk nu tycker att man ska tala amerikansk engelska (ojdå, svenska menade jag så klart) så kan man väl inte hindra nån och det är ju faktiskt sant att jag har hört "Fotosidan akademi" tidigare, senast på fotomässan. Bara att det då spelade en sådan skuggroll att jag inte reagerade.

Du nämner engelska, ja varför inte, academy är ju inte samma sak som akademi. I Sverige betyder akademi högre utbildning men i engelskan är det mer fritt.

Så en liten stavningsändring till Fotosidan Academy, och då är det också rätt med stort A, kanske skulle vara bättre?

Står det akademipoäng??? Det är inga akademiska poäng. Nu är det verkligen inne på vilseledning. Stor suck.

Om nu kurserna är bra, låt dem stå för sig själva, snylta inte på akademiska världens "glans" och respekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar