Annons

Fotoresa till Höga kusten i höst

Produkter
(logga in för att koppla)
hej...

Hej, jag är en kille på 21 år som bor i Själevad.. 5-6 km från Örnsköldsvik. Jag har nyss börjat med det här med foto.. Bara hunnit läst om det ännu. Men min kamera som jag beställt kommer imorgon måndag eller på tisdag. :) Jag vet inte om jag vill följa med på resan.. Det får jag se med tanke på hur det går och fota :) Och hur mycket jag har lärt mig.. Fast det verkar som en jättebra idé och få vara omkring med folk som är duktiga. Då lär man sig väl bäst antar jag.. Men iaf.. Det jag skulle säga är. Om ni har frågor angående saker här i Övik och runt omkring så kan ni gärna fråga mig så ska jag försöka svara. Eller om ni behöver nåt fixat (framför allt runt omkring staden då). Jag är inne i staden i stort sett varje dag. Skjuts för att hämta minibussar eller vad som helst. Så fråga gärna. Det enda jag kanske kräver tillbaka isåfall är att få vara med o kolla hur man gör och förhåller sig till sin kamera osv.. :) Jag kollar min GB varje dag så ni får snabbt svar.
/mvh Marcus
 
Hej!

Bor i Härnösand, södra gränsen för Högakusten. Tillbringar många timmar per år i kajaken i området. Skrik till om ni behöver någon form av hjälp.

Lite insperation. En kompis arbetar som fotograf och har en lite bildbyrå http://www.sommarbilder.se, sök på högakusten, ulvön osv så kan ni se lite trevliga bilder från området.
 
Hej Marcus.

Kul att du börjat fotografera!
Det vore väldigt kul om du kom med.
Själv så har jag fotograferat i ca
1 1/2 år och jag har märkt att man lär
sig otroligt mycket genom att lära av
varandra.

/Johan Ringblom
 
Jo jag ska tänka på det :) ska förresten kolla upp vad det är för sista anmälningsdatum och så nu efter jag skrivit klart det här.
förhoppningsvis så är suget efter o lära sig tillräckligt stort för att hänga med, men det är ju lite andra saker som ska stämma också. Ledig och sånt.
*tackar o bockar för det snälla bemötandet!* :)
 
Jag var uppe vid Höga Kusten nu i helgen i annat ärende än fotografering (hade inte ens någon kamera med). Åkte dock över nya bron och sedan runt någon särskilt utmärkt slinga som var några mil lång. Visst var det vackert och ett annorlunda landskap men...... ur fotosynpunkt var det inget för mig.
Hade jag fotograferat skulle det bara blivit en samling "vykort" som jag aldrig gjort något av.
Nu var det väldigt fint väder och det gjorde ju inte det hela mera intressant ur fotosynpunkt, inte heller hade jag möjlighet att se eller "komma åt" landskapet från sjösidan (kajaken var kvar hemma) men jag är tveksam till HK ur fotosynpunkt - mer än för någon/några minnesbilder, i synnerhet som ju tiden vid en sådan här resa är ytterst begränsad. Däremot är ju själva landskapet mycket egenartat och sevärt.
Skall bli intressant att se vad andra kan åstadkomma.
Å andra sidan är de bilder jag sett mycket av vykortsplåtningar......
Nu talar jag om själva landskapet/världsdarvet. Människor och samhällsmiljöer däruppe är bitvis riktigt intressanta.......
Us
 
Senast ändrad:
"Syftet med resan är storslaget naturfoto av olika slag." Så skrev Janne A. i inbjudan till resan.

Naturfoto och landskapsfoto ligger ju rätt nära varandra och det som skiljer det från "vykortsplåtandet" är väl mest ambitionen att göra en något mera individuell tolkning av motivet.

För er som inte varit här blir det förhoppningsvis en fin upplevelse av ett säreget landskap som steg ur havet för mindre än 10 000 år sedan. För oss som har varit här förr innebär det en möjlighet att upptäcka nya motiv och kanske ta bättre bilder av de vi tagit förut. Att återvända till en plats innebär nästan alltid att man ser gamla motiv annorlunda och att det blir bättre genomtänkta bilder.

Jag är övertygad om att resultatet av resan blir många bra bilder som skildrar miljön och landskapet. Några bilder kommer säkert att höja sej över mängden och ett fåtal kommer att bli riktigt bra.

Som vanligt alltså när man gör en fotoutflykt, eller hur?
 
Nu när det är både nära och jag har tid så tänker jag haka på. Så då blir vi i alla fall 5... Ska fixa min anmälan framåt helgen.

Tänkte även passa på att säga att jag kör bil från Umeå, så om det är någon som vill åka med så är det bara att säga till.
 
En fråga: Nu när det är så få. Är det så nödvändigt att hyra minibussar då?? Är det av nåt packningskäl? (superstora stativ lr nåt)

För 500kr, säg 4.a i bilen om de blir 8st personer. Det är ju ändå 2000kr.. Och bilen ska gå 40 mil. soppa, säg 500kr. Då är det 1500kr över som skulle kunna gå tillbaka till folket. Även om den som bistår med bil vill ha en slant för slitage är det ju ändå under halva kostnaden jämnfört med minibuss om kalkuleringen på 500kr per man stämmer. +att man behöver inte oroa sig för att man bara får köra de där 40 milen.
Det skulle väl funka? i praktiken också. säg killen från Umeå kanske kör? Om jag skulle haka på, så har jag bil. Och med lite ansträngning så kan man säkert låna fler bilar (2-3 st KANSKE) av folk. +att jag har för mig att jag läste att killen som anordnar det här hade bil dit?? det låter ganska uppenbart vilket val som är mest ekonomiskt... Fast det är kanske nån poäng med bussarna som jag missar (packning, gemenskap, trygghet?).. Upplys mig gärna.. :)

En fin middag på en restaurang hade ju inte suttit helt fel.. ;)
/mvh Marcus
 
Fotosidan dog då jag höll på att redigera så jag skriver ett nytt... Jo, en helt annan grej jag o tänka på... Prisberäkningarna på maten är ju så gott som restaurang priser. 40 kr frukost (kostar det ju inte om man köper själv iaf.. 50kr lunch.. visst, om man köper en dagens. 60kr middag, säg du köper en pyttipanna m. ägg och grejer (inte hemma lagad)... Om ett av resans mål är att få det så billigt som möjligt så går det nog att banta rätt så friskt där... Kan väl iofs vara skönt att få den lagag av själva "campingen" för det är väl som är tänkt med de priserna? eller är det fläskfilé o grejer som ska ätas?? ;) Menar, färdigjord köttfärsås (fryst med sig) och mackaroner är ju iordning gjort på 20 min. osv. Säger inte dessa saker för att vara kritisk eller elak. Utan det är mer för att jag är fattig studerande och ganska känd för mitt planerande och snålhet ;) Även fast pengar betyder lite för mig.. skänker bort alla småpengar till behövande osv.. Men men.. Upplys mig! :)

Sen kan det ju vara svårt att ändra planer om man bokad upp eller lovat nåt..
/mvh Marcus
 
Hur många det blir vet vi inte än. Sista bokningsdag är den 12:e sept

Minibussar har jag preliminärbokat. Den 15:e skall det meddelas hur många vi skall använda.

Resan sköts fortsättningsvis av Johan Ringblom.
 
MackieTao skrev:
Fotosidan dog då jag höll på att redigera så jag skriver ett nytt... Jo, en helt annan grej jag o tänka på... Prisberäkningarna på maten är ju så gott som restaurang priser. 40 kr frukost (kostar det ju inte om man köper själv iaf.. 50kr lunch.. visst, om man köper en dagens. 60kr middag, säg du köper en pyttipanna m. ägg och grejer (inte hemma lagad)... Om ett av resans mål är att få det så billigt som möjligt så går det nog att banta rätt så friskt där... Kan väl iofs vara skönt att få den lagag av själva "campingen" för det är väl som är tänkt med de priserna? eller är det fläskfilé o grejer som ska ätas?? ;) Menar, färdigjord köttfärsås (fryst med sig) och mackaroner är ju iordning gjort på 20 min. osv. Säger inte dessa saker för att vara kritisk eller elak. Utan det är mer för att jag är fattig studerande och ganska känd för mitt planerande och snålhet ;) Även fast pengar betyder lite för mig.. skänker bort alla småpengar till behövande osv.. Men men.. Upplys mig! :)

Sen kan det ju vara svårt att ändra planer om man bokad upp eller lovat nåt..
/mvh Marcus

Det är ett fåtals inställningar av den typ som du nu visar upp som bidragit till att jag slutar att ordna resor. Om man ägnar sin fritid åt att ordna roliga resor för er på fs känns det fel att folk ställer krav på samma sätt som om man vore en proffesionell resebyrå.

Möjligen kan du ordna bättre resor, det är fritt fram. Inget hindrar dig.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=26977
 
Men Janne.. Jag skrev ju bara mina funderingar.. :) Jag ser inget fel i att försöka effektivisera... :/ Om du tog det personligt är det synd. Jag menade som, om den som anordnar resan skulle tyckt nån av idéerna var bra hade jag gärna hjälpt till...

Men tydligen togs det på helt fel sätt... Resan är säkert jättebra planerad under förutsättningarna! Försökte mer belysa det från en annan synvinkel att det tex för MIG som bor här hade det inte varit några problem att ta med grejer och så...

som sagt, synd att du tog det så... Är väl kanske inte så finkänslig av mig.. aja.. förlåt iaf

[email protected] eller 0705180847 ifall Johan skulle behöva nån hjälp...
 
Maten på campingen serveras lagad och klar. Ni sätter er till dukade bord. Jag vet av enkäter från tidigare resor att folk inte vill laga mat själv, man tycker det tar för mycket fototid.
 
Janne har absolut rätt! Det finns inget mera tidsödande än att hålla på och mackla med mat när målsättningen är fotografering.
Arragemangen vid Ölandsresan var perfekta - ja eller näst intill..... är man ute för att plåta är det optimala att ha en limpa fastknuten vid stativet och bara ducka någon decimeter och hugga in när hungern blir övermäktig. Nu hade vi mat med ut, detta är ju aningen långsammare .....men f-n så mycket mera civilicerat.....
Us
 
bra, då vet jag det. bättre och svara sådär med tanke på att jag hade skrivit också.. "upplys mig".. För jag ville veta.. Inte bli snäst åt.
Eftersom jag inte har nån erfarenhet alls av sånt där. Idéer var det, inte "så här ska ni göra" :)
Och anledningen varför jag försökte effektivisera är ju för att jag är sugen på att följa med, men har inte så mycket pengar att röra mig med och då är allt extra välkommet... :) Alla eldsjälar som ställer upp och arrangerar och håller på är värda all beröm oavsett område. Lätt hänt att förslag låter som kritig, förlåt för det en gång till.. tag gärna hjälp, det finns de som vill hjälpa till men inte vet hur bara.
 
Som Janne skrev lite högre upp i tråden så
kommer jag att ha hand om resan till Höga Kusten.

Jag kommer så fort som möjligt presentera ett
preliminärt program (i början av nästa vecka)
men redan nu så kan jag avslöja att en dag av
våra två heldagar kommer att vikas åt Skuleskogens
nationalpark.

Har Ni några frågor så maila gärna dom till mig eller ta upp dom i denna tråd.

/Johan Ringblom
 
Preliminärt schema för Höga kustenresan!

Här kommer det preliminära schemat för Höga kustenresan.

Torsdagen 30 september

Samling på eftermiddagen och inkvartering
på vandrarhemmet.

Fredagen den 1 oktober.

FM: Vi åker till Rotsidans naturreservat som ligger vid havet där vi spenderar hela förmiddagen.

Länk: http://www.y.lst.se/4.17431b9f544f8dca97fff5303.html

EM: Åker vi till Bönhamn som är ett idylliskt fiskeläge med mycket av det gamla bevarat.
Göran Kvick har tagit några fina bilder från Bönhamn.

Länk: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=45414

Därefter åker vi till Norrfällsvikens naturreservat med sina enorma klappertensfält.

Länk: http://www.y.lst.se/4.17431b9f544f8dca97fff5303.html

Lördagen den 2 oktober.

Hela dagen viks åt Skuleskogens nationalpark
med Slåttdalsskrevan som en riktig höjdpunkt!

Mer om Skuleskogen går att läsa här:
http://www.y.lst.se/4.17431b9f544f8dca97fff3339.html

Söndagen den 3 oktober

Så packar vi ihop och beger oss hem och framkallar bilder.

Beroende på väder och vind så kan det bli vissa ändringar och sen är det väl inte helt omöjligt att man åker ut och spontanfotograferar tex den upplysta Höga kusten bron i mörker om vi orkar.


/Johan Ringblom
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.