Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotoresa genom sverige (längs västkusten)

Produkter
(logga in för att koppla)
Som du kan läsa i artikeln du länkar till, är det ett ganska omstritt "konstverk". Själv tycker jag det är en skräphög som förfular en vacker kuststräcka i naturreservatet, andra tycker att det är en attraktion av rang. Du får väl bilda dig en egen uppfattning.
Hursomhelst är det inga problem att hitta dit, vägbeskrivning finns här:

http://www.utsidan.se/poi/view.htm?ID=4039
 
hehe nej det är kanske inte det finaste konstverket, men att det bara står där mitt i naturen gör att det ser väldigt speciellt ut,, därav vill jag dit och fota :)


tack för länken :)
 
Lite ändrade planer nu.
Jag vill göra något efter jag varit i söderåsens nationalpark och har letat tunt lite på platser som jag kan tänka mig. Ena stället var Bornholm men tyvärr går det bort pga av det var svindyrt att ta med bilen dit. Ca 3000kr

Då funderade jag istället på att ta östkusten uppåt istället på väg hem och funderar på om jag ska åka över till Öland ett par dagar.
Låter inte det som en bra idé? Någon som varit där och kan berätta lite? Är det värt att åka dit? Finns det mycket att fota?
Det finns tydligen raukar längst upp i norr så dit vill jag i alla fall :)
Vilken sida är finast för soluppgång/solnedgångsbilder?

För mig är det INTE viktigt att solen är med i bilden så jag behöver alltså inte vara på östra sidan vid soluppgång och västra vid solnedgång, utan var finns det bästa ljuset och mest intressant miljö som tex stenar och sånt som man kan ha med i förgrunden .

Många frågor märker jag men jag hoppas någon kan svara på något i alla fall :)
Ha det gott
/andreas
 
Synd att du måste räkna bort Bornholm. En härlig ö som jag besökte -96 om jag minns rätt. Jag skall absolut tillbaka dit vid tillfälle.

Det slog mig när du skrev Ö. Tänk på att du har Ven på Västkusten. Jag har aldrig varit där men den kan nog vara något den också. Om du nu inte absolut har fått Öland på hjärnan:)
 
Jag tycker också det är synd för det ser väldigt fint och mysigt ut där. Möjligt jag åker dit någon annan gång. Fast då lite längre tid. Känns dyrt med så mycket pengar för att bara fota lite :)

Ven ska jag kolla upp för jag har absolut inte snöat in mig på Öland (även om den bron är gratis) :)
Denna resa är nämligen tänkt att bli lite av en budgetresa utan massa hotell och sånt. Kommer nog sova i bilen eller tälta. Inte för att jag är jättefattig utan mest för jag tycker sådant är kul.

Tack för tipset om Ven :)
 
OM det är aktuellt med västkusten måste jag tipsa om Kullaberg (från Höganäs och utåt där) riktigt fin natur och härliga klippor. Mycket fint att cykla och tälta där också om man är på det humöret.
 
Daniel. Kullaberg är ett av mina få redan planerade stop. Det är lite det tråden handlar om. Kullaberg, hovs hallar och söderåsens nationalpark.

Jag åker längs hela västkusten ända ner typ.
 
Jag har hittat ett ställe i Kåseberga som heter Ale stenar som ser riktigt coolt ut tycker jag. tankarna går lite till stonehenge när man ser det.

min planerade rutt går ju från söderåsen till öland, men åker jag då istället ner dit till kåseberga så blir det 10 mil extra det är lika långt från söderåsen till öland som det är från Kåseberga och öland.
åker jag dessutom från kåseberga sen så åker jag ju förbi österlen som vore kul att få se en skymt av.

frågan är om det är värt att åka 10 mil extra för att få se ale stenar ? någon som varit där, gärna då vid solnedgång, får för mig att man kan få ganska coola bilder så med dom i förgrunden.

Åka eller inte åka? :)
 
Hej,
finns även fina ställen i Bohuslän, Kosteröarna är kända för vackert ljus, kollektivtrafikfärja går dit från Strömstad. Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Koster

Strax norr om Grebbestad ligger Tjurpannan. Vackert och dramatiskt med en hög klippa som störtar ner i havet. se även: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjurpannan
Obs! var försiktig, det var här som regissören Daniel Lind Lagerlöf tragiskt omkom under en filminspelning för några år sedan.

Lycka till med resan!
 
Jag var på Österlen i somras, närmare bestämt i Brantevik. Vi åkte faktiskt förbi Kåseberga och tänkte då stanna till vid Ale Stenar men spöregn, dimma och halv storm fick oss att lämna platsen utan att ha gått ur bilen. Jag tror inte du blir besviken om du tar svängen med Ystad -> Kåseberga -> Skillinge -> Brantevik -> Kivik -> Brösarps Backar upp mot Öland.
 
Boktips

Förra sommaren köpte jag en väldigt inspirerande bok; Naturpärlor i Skåne, Biofokus förlaget.Felix Heintzenberg, Susanne H Schwieler och Johan Stjernéus har tagit bilderna. Rekommenderas varmt!

Själv är jag väldigt förtjust i naturen runt Orust. Brukar paddla från Stockens Camping / Orust-kajak.

Har du tid att köra det hållet och om det är fint väder hade jag inte tvekat. Vi brukar ta en avfart strax norr om där E45an möter E6an (hoppas jag minns vägnummerna rätt nu). Utsikten i från den plats man där man precis har kommit över till Orust är magnifik.

Go Tur!
 
Tack så jättemycket för alla bra tips nu. Känns som att jag vill se allting som ni tipsar om. Men jag antar att jag får välja bort några ställen om tiden ska räcka till :)

Med tanke på att jag vill vara både morgon och kväll på hovs hallar och kullaberg samt söderåsen så tar det ju lite tid.
Jag får fundera lite på vad jag helst vill se :)

En fråga till, hur brukar vågorna va neråt Skåne som tex kullaberg ? Är det oftast vågor så man kan få lite roliga effekter med lång slutartid och ND filter eller hur ser det ut där?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.