Annons

Fotoresa till Höga kusten i höst

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag tar med 2 hus, pentax + chinon, med några fasta objektiv, 50 + 135 + 200, räcker det?
Jag har väl något gammalt stativ också.
 
Kan man ansluta till sällskapet någon dag? Jag är troligen i Örnsköldsvikstrakten vid den här tiden och behöver varken mat eller husrum och har en bil. Vore roligt att träffa er i verkligheten så att säga.
 
Hustomten skrev:
Maten lagas åt oss. Ni kommer få möjlighet att tala om vad ni inte tål ;) Vissa av er kommer bara vilja ha kaninmat oxå ;)


När jag var på geologisk exkursion i Dalarna fick vi fixa lunchpaket från frukostbordet. Då kunde man göra så många mackor man ville ha. Vissa, som jag t ex ;-), äter ju tämligen ofta. Dessutom ställde vi ner våra termosar i köket på kvällarna och personalen hade fyllt dem med te eller kaffe vid frukostdax.
 
mohei skrev:
När jag var på geologisk exkursion i Dalarna fick vi fixa lunchpaket från frukostbordet. Då kunde man göra så många mackor man ville ha. Vissa, som jag t ex ;-), äter ju tämligen ofta. Dessutom ställde vi ner våra termosar i köket på kvällarna och personalen hade fyllt dem med te eller kaffe vid frukostdax.

Vi skall försöka ordna det, vi får se hur vi lyckas.
 
Re: Det närmar sig bokningsdags

Hustomten skrev:
Snart drar det ihop sig för bokning

Jag har preliminärbokat 3 minibussar i Kramfors. Jag väntar definitivt besked från AVIS att det är OK. Senast den 15 september skall jag meddela hur många av de 3 bussarna vi behöver.

Boendet är preliminärbokat.

Jag återkommer så att ni kan börja boka er på http://www.fotosidan.se/events så fort jag får klartecken på bussarna, och så fort jag räknat ut ett totalpris boende/mat/bussar som jag törs stå för ;)

Ni kommer att boka er på ett "totalpaket" innehållande boende mat och plats i buss.

Ert sista möjliga bokningsdatum kommer bli den 12 september. Priset kommer bli ungefär 1200:- men jag reserverar mig för prisändringar ;)

Har fått besked från AVIS om att det är klart med minibussarna. Jag återkommer med all detaljinfo och exakt pris så snart jag bara hinner.
 
Jag har sammanställt alla info om resan. Det och bokningsmöjlighet kommer som nyhet på fotosidans startsida så fort admin har tid att publicera det.
 
För säkerhets skull...

... så nämner jag även här i forumet att ni måste betala resan enligt info här INNAN ni bokar er här

Ni kommer inte räknas som anmälda om ni inte har betalat. Så stenhård är jag ;)
 
Jag har lagt in några Höga Kusten-länka på infosidan Mer kommer.

Kan vi hjälpas åt att göra en utrustningslista?

FOTOGREJJER
- Fotoutrustningen inkl. stativ
- Fickminne, laptop för digitalnissar
- Massa film för analogputtar
-

KLÄDER
- Varma och svala kläder
- Kraftiga skor, gärna kängor
-
-

ÖVRIGT
- Termos och vattenflaska
- Ficklampa
- Karta (Hittar någon en bra länk?)
 
Första Y-bussen som avgår den 30/9, går från Cityterminalen kl 08.00 och är i Gallsäter 15.30. Ni som tar den får väl övertala Hustomten att hämta er också.

Om utrustning mm:
Om ni ska upp på Skuleskogen och t. ex besöka Slåttdalsskrevan så behöver ni en ryggsäck, inte bara för kamerautrustningen utan för mat och dryck och kanske ett regnställ. Beroende på hur vädret är eller har varit kan stövlar rekommenderas. Sittunderlag är skönt att sitta på och att stå på knä på. Glöm inte batterier och laddare till kameror av olika slag. Ta med hemifrån, av kamerabatterier finns nog bara AA att köpa i trakten. Någon i sällskapet kanske ska ha en kompass. En liten lätt kikare kan vara kul att ha.

Om att vandra Skuleskogens nationalpark:

Promenaden från parkeringen väster om Kälaviken upp till Slåttdalsskrevan tar nog ca 1½ timma och ni ska lyfta kroppen nästan 300 m. Man kan sedan gå tillbaka via Tärnättvattnen och Näskebodarna och norra stranden på Kälaviken till parkeringen. Den rena gångtiden för den här rundvandringen kan antas till ca 4 tim.

Mera upplysningar finns på länsstyrelsens hemsida: www.y.lst.se under miljö och natur/skyddad natur.
Där finns också en något mera detaljerad karta.

En annan sida med info om Skuleskogen är www.skulenaturum.se
Om ni läser om Högakustenleden etapp 9 så kan ni se vad som väntar. Etappen beskrivs som krävande. Jag har gått upp några gånger både från norr och söder och rakt igenom och så farligt är det inte.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.