Annons

fotolabb

Produkter
(logga in för att koppla)

canoneos3

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag undrar om ni vet något fotolabb som man kan skicka digital bilder för framkallning. jag har provat scandinavianphotolab men photolink talar bara om att min beställning är för stor (ca:400mb). Så vet ni något fotolabb som kan ta i mott ca:400mb utan att skicka flera gånger så man slipper frakt kostnaden två gånger.

MVH. Stefan
 
www.expressphoto.de

jag skickar alla mina bilder dit, litet men mycket proffsigt labb i tyskland, bilderna kommer i postlådan mot räkning efter 4 dagar, bra priser, speciellt på dom större formaten, matt papper om du önskar så...
om du behöver hjälp kan du ringa mej

060101636 volker
 
Jag har idag beslutat mig för att välja boret Fotolabo, som mitt förstahandsval av labb. Sedan de gick över från Agfapapper till Kodakpapper blir inte bilderna längre perfekta och byte av färgprofil. De två senaste sändningarna jag gjorde gav bilderna en brungul ton, vilket syns bäst på hudtoner.

Letar nu efter ett labb som kan göra bilderna korrekt utan att labbet gör korrigeringar i dem och har en lättanvänd uppladdningsrutin (typ den som Fotolabo och Colormailer använder), samt att bilderna kommer hem i brevlådan och att betalning kan ske med faktura 45 dagar, alternativt med kredikort vid beställning. Helst ska jag även kunna ladda upp bilderna med färgprofilen AdobeRGB och sedan får labbet lösa anpassningen till sina maskiner.

Sedan tidigare har jag strukit Colormailer från listan, beroende på skiftande kvalité.

Finns detta labb?
 
Hej!

sista nummer på Foto tidningen har en test med flera fotolab. Kanske du kan kolla det och få något hjälp. Jag kan skicka dig artikeln på pdf. format om du vill.

/Sofia
 
crimson och framför allt proprint är sveriges två bästa labb just nu, imho.
det är klart värt att testa de båda.
men för proprint lägger du på färgprofilen själv innan du skickar upp bilden, därför rekommenderade jag crimson.
 
Har nu testat Crimson med jämförande bilder som tidigare åkt till Fotolabo.

Crimsons bilder är generellt sett mörkare, exponeras med uppskattningsvis ½ steg mörkare, vilket gör att jag upplever Fotolabo som bättre i ljus och kontrast.

Färgerna hos Crimson är tillfredställande, dock inte helt enligt mina önskemål. Fotolabo något mer brungula i tonen.

Leveranstiden är ca 2-3 dagar vilket är bättre än Fotolabos 7-8 dagar.


Dock fick inte brevbäraren ned förpackningen med bilderna i brevlådan, vilket borde ha gått med 30x20 som största bild.

Bilderna sändes till Crimson med färgprofil AdobeRGB och Fotolabo, med färgprofilen för detta labb. Bilderna till Crimson gick in med kameran upplösning (6 Mpix) och till Fotolabo med av dem specifcerat antal pixlar för önskad papperstorlek. Utskrifter har skett på 15x10, 19x13 och 30x20.

Återstår att lista ut hos Crimson hur en bild ska se ut för optimal kontroll över processen, d v s jag vill själv veta att storleksförändringen inte gör något oönskat med bilden.


Fotolabo har labbet i Finland, www.ifi.fi (systerbolag till Gillebagaren). Använder Agfa maskiner med Kodakpapper (tidiagre Agfapapper).

Crimson tycks finnas på Södermalm i Stockholm och använder Fujipapper. Maskin okänd.

Reflexioner över framkallningsbranschen är att det borde finnas ett standariderat sätt att beskriva hur exponeringen ska gå till i maskinerna, så att valfri bild kan sändas till valfri maskin och resulatet blir lika, eller når det av labbet utlovade resultatet om avvikelse från "standard" finns.
 
Senast ändrad:
tips.
vill man ha lyxigare papper (tjockare och i min åsikt snyggare yta) så beställer man från proprint.
alla andra labb tycker jag har tunna och emliga "sladderpapper".

crimson har många olika maskiner för olika processer och storlekar.
jag tror faktiskt det står på deras hemsida vilka maskiner som används till vad och vad man kan välja mellan.
det är deras intention att alla ska stämma överrens kalibreringsmässigt, men ibland kan det skilja åt litegrann.
 
jag får korrigera mig.
crimsons matta och proprints matta bilder har exakt likadana ytor.
proprints papper är dock tjockare och inte lika sladdrigt.
 
ssilva skrev:
Hej!

sista nummer på Foto tidningen har en test med flera fotolab. Kanske du kan kolla det och få något hjälp. Jag kan skicka dig artikeln på pdf. format om du vill.

/Sofia
Missade det, har du möjlighet att maila över artikeln till mig oxå?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.