Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotografiets roll

Produkter
(logga in för att koppla)
müsli skrev:
* försöker vända mig i logiklådan men börjar skrika gällt när trynet fastnar mellan spjälorna *

Ok, så om jag nu vill tillverka en hammare som är så uttrycksfull i sin form kanske den i praktiken blir oanvändbar, vikten hamnar fel, den blir obekväm att hålla, etc, men passar fint i bokhyllan.
Om man å andra sidan vill ha en användbar (effektiv) hammare blir den kanske oftare en ful skapelse.
Och ibland det sammanfalla en aning.

MEN, när man har den där effektiva hammaren, den som egentligen är så ful, så kanske man finner glädje i att titta på den just för att man SER att den är effektiv.
Man finner nån sorts glädje i formen just för att formen säger att hammaren är effektiv.

ALLTSÅ, ett mer konceptuellt verk med värdelös form (som form betraktat) skulle kunna ses som en underbar form när man känner att formen kommunicerar.

Men kan det omvända funka? Att ett "konceptlöst" verk får ett koncept i o m att formen i sig är användbar?

Om jag förstår dig rätt så håller jag med.
Funktion är form. En sanning som är väl rotad i designhistorien.

Niclasfoto skrev:
Säger jag att det OMÖJLiggör kommunikationen, nej.
Jag menar PERSonligen att man kan vara mindre eller mer förutseende när det gäller hur man väljer att skapa, processera och presentera sina bilder. I alla dessa led så tar vi mer eller mindre strategiska val. En typisk konseptuell bild saknar ofta flera strategiskt viktiga aspekter.

Vilka aspekter då och på vilket sätt är de viktiga?

Niclasfoto skrev:
Smart grepp kan ju vara 1000 saker,, eller Typ: En medveten placering av elementen så att just formen med den specifika färgen i den och den detaljen framhävs,, ---> eftersom det är det som fotografen önskar att påvisa i sitt konsept. osv.

Så en konceptkonstär jobbar helt slumpmässigt och omedvetet? Liksom bara hoppas att konceptet ska kunna komma fram med hjälp av pusselbitarna?

Jag tänker på Dan Wolgers, han använder väl en massa smarta drag för att göra sina tankar och koncept visuella?

Sen om man ska kalla det estetik? Jag vet inte. Jag vet inte vad det är riktgt.

ariadne skrev:
Så en konceptkonstär jobbar helt slumpmässigt och omedvetet? Liksom bara hoppas att konceptet ska kunna komma fram med hjälp av pusselbitarna?

En farlig generalisering,,, och JAg menar att du är lika farligt nära en stor sanning Anna.

Det är klart att de som jobbar med detta förnekar det;)

Mvh Niclas,

När man jobbar rent konseptuellt så är och förblir idén och konseptet det centrala genom hela skapande processen fram till presentationen.

Därför är det heller inte så konstigt att man nedprioriterar det som har med just fotografiets visuella kvalitet att göra.. Hur otroligt det än låter så är det till stor del så, enligt mig.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
En farlig generalisering,,, och JAg menar att du är lika farligt nära en stor sanning Anna.

Mvh Niclas,

Så du menar att en konceptkonstnär i princip tar vad som helst och slänger ut på golvet och hoppas på det bästa?

ariadne skrev:
Så du menar att en konceptkonstnär i princip tar vad som helst och slänger ut på golvet och hoppas på det bästa?

Såklart finns det Som Sagt ett konsept och en vidare tanke med hur det skall genomföras osv. Deras arbetsprocess kan vara både lång och kvalitativt arbetsam. Men inte alltid såklart.

Du använder lite extrema ord Anna, du uförstår ju såklart att ---->
"konceptkonstnär i princip tar vad som helst och slänger ut på golvet och hoppas på det bästa" ---->

det inte är så till 100%!

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
När man jobbar rent konseptuellt så är och förblir idén och konseptet det centrala genom hela skapande processen fram till presentationen.

Därför är det heller inte så konstigt att man nedprioriterar det som har med just fotografiets visuella kvalitet att göra.. Hur otroligt det än låter så är det till stor del så, enligt mig.

Mvh Niclas,

Wolgers defekta leksaker han hade i ett verk, var de visuella? Vet icke, men de var uttrycksfulla.
Tyckte jag iaf

Vad menar du med "visuell kvalite"?

Niclasfoto skrev:
Såklart finns det Som Sagt ett konsept och en vidare tanke med hur det skall genomföras osv. Deras arbetsprocess kan vara både lång och kvalitativt arbetsam. Men inte alltid såklart.

Mvh Niclas,

Ja, men eftersom du skrev att jag var nära en sanning när jag skrev om slumpen så frågade jag.

Niclasfoto skrev:

Mvh Niclas,

Verkar inte så farligt. Sanningen är dessutom publik. Har nog aldrig hört någon förneka just detta. Att samtida och "moderna" utrycksformer är mycket medvetna känns inte så väldans överraskande..

Ett ex,

En konstnär som jobbar idébasserat i det fotografiska mediumet utformar ett konsept runt en problemställning eller varför inte ett samhällsfenomen,,

Konstnären jobbar konseptuellt och ser just konseptet som verkets kärna.

Konstnären väljer att närma sig fotoobjektet si och så och "registrerar" det på filmen.

Sedan så väljer konstnären en metod att processera sina bilder fram till färdiga kopior som skall hängas på väggen.

bla bla bla,,,,osv---------------------------------------------> Färdig resultat och kirrat utställningsdatum,,,

När jag då står där på en typisk konseptfotografiskt utställning vad upplever jag.

Jo på väggarna så ser vi fotografier och i ett hörn kanske en tv som spselar upp en konseptuell film.

I handen fick jag på väg in ett papper där projektet och fram för allt KONSEptet beskrivs, alltså *kärnan* till projektet ligger i min hand.

Jag går runt i cirkel på stället och betraktar bilderna på avstånd,

Här i detta skede så är bilden viktigt, bilden är ett snabbare sätt att kommunicera och att förmedla sitt budskap på. Vad om inte bilderna är strategiskt skapade, uttrycker då bilderna hela sanningen alltså konseptets *kärna*? Om bilderna enligt 100% av hela den totala arbetsmetoden är sekundära hur kan de då så ofta vara det primära visuella resultatet på utställningen?,, ,
Hur är det möjligt att till såå stor del försumma viktigheten i bildernas egenskaper när de i presentationsögonblicket genenerar och representerar den starkaste produkten?

Jani,,,inte vet jag men jag tycker att mycket inte stämmer i ett sådant uttryck,, det verkar som att konstnärerna ofta ger stora blaffen i bilderna som hänger där på väggen i ofta 1,5x2m!

(Visst är det en generalisering som säkert också sticker i ögonen på vissa,, det förstår jag till fullo. Det är mina åsikter bara så det är sagt;)

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:

När jag då står där på en typisk konseptfotografiskt utställning vad upplever jag.

Jo på väggarna så ser vi fotografier och i ett hörn kanske en tv som spselar upp en konseptuell film.

I handen fick jag på väg in ett papper där projektet och fram för allt KONSEptet beskrivs, alltså *kärnan* till projektet ligger i min hand.

Jag går runt i cirkel på stället och betraktar bilderna på avstånd,

Här i detta skede så är bilden viktigt, bilden är ett snabbare sätt att kommunicera och att förmedla sitt budskap på. Vad om inte bilderna är strategiskt skapade, uttrycker då bilderna hela sanningen alltså konseptets *kärna*?

Varför skulle de inte vara strategiskt skapade?

Eller du upplever att många verk inte når ut kanske

Niclasfoto skrev:

Om bilderna enligt 100% av hela den totala arbetsmetoden är sekundära hur kan de då så ofta vara det primära visuella resultatet på utställningen?,, ,

Tja, därför att de är helt nödvändiga, de är ju själva länken. Om jag har en idé så måste jag antingen skriva ner den, göra en ritning av den, göra en modell av den eller vad det nu kan vara.
Det betyder inte att ritningarna eller modellen är det viktigaste eller poängen.

Niclasfoto skrev:

Hur är det möjligt att till såå stor del försumma viktigheten i bildernas egenskaper när de i presentationsögonblicket genenerar och representerar den starkaste produkten?

På vilket sätt försummar man bildens egenskaper?

Niclasfoto skrev:

Jani,,,inte vet jag men jag tycker att mycket inte stämmer i ett sådant uttryck,, det verkar som att konstnärerna ofta ger stora blaffen i bilderna som hänger där på väggen i ofta 1,5x2m!

de skiter i hur de är gjorda eller vad?
Det kanske inte är verk som man alla ggr i första hand vill ha uppe på väggen, men det betyder ju inte att man skiter i hur de är gjorda.

hrm!

Är fortfarande lite nyfiken på vad "strategiska.." var för nåt?
Ordet "blaffen" är jag inte bekant med, men det verkar som bilden är ointressant eller nåt sånt. Skumt i mina öron/ögon..

Sen har vi ju fått mycket till livs vad som inte är bild, strategisk bild, smarta uttryck o s v.

Jag är jätte nyfiken på vad som är "äkta vara"

Snälla visa mig :)

Anna&Ulf ni har redan svaren på flera av de frågor ni ställer.

Visst är exemplet ett högst förkortat exempel som inte på ngt sätt är fullständigt.

Du ställer många frågor Anna och jag känner inte behov att svara om igen på flera av dem som redan har sitt svar i sammanhanget, går ut ifrån att det är ok;)

**

Acceptera det jag skriver som "Ngt som Niclas skriver";). Försök se kontentan i stället för att bena ut generellt beskrivande ord.

/Niclas,

Senast ändrad:
Re: hrm!

uge skrev:
Är fortfarande lite nyfiken på vad "strategiska.." var för nåt?
Ordet "blaffen" är jag inte bekant med, men det verkar som bilden är ointressant eller nåt sånt. Skumt i mina öron/ögon..

Sen har vi ju fått mycket till livs vad som inte är bild, strategisk bild, smarta uttryck o s v.

Jag är jätte nyfiken på vad som är "äkta vara"

Snälla visa mig :)

;)
"Att ge blaffen". Är det så obekant?

"Strategisk". Är det också det ett främmande ord?

"Smarta uttryck". Är det ett knepigt uttryck I SITT sammanhang?

Sluta märk ord nu och se sammanhanget så som jag betraktar det.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Anna&Ulf ni har redan svaren på flera av de frågor ni ställer.

Visst är exemplet ett högst förkortat exempel som inte på ngt sätt är fullständigt.

Du ställer många frågor Anna och jag känner inte behov att svara om igen på flera av dem som redan har sitt svar i sammanhanget, går ut ifrån att det är ok;)

**

Acceptera det jag skriver som "Ngt som Niclas skriver";). Försök se kontentan i stället för att bena ut generellt beskrivande ord.

/Niclas,

Jag försöker förstå vad du menar bara.Får inge grepp om vad du menar riktigt faktiskt.
Jag frågar inte för frågandets skull.

Men vi kan lägga ner om det är så.

:)

Och visst är det du som skriver, en åsikt, det handlar inte om rätt och fel, men man kan ju ha olika uppfattningar.

Re: Re: hrm!

Niclasfoto skrev:
;)
"Att ge blaffen". Är det så obekant?

"Strategisk". Är det också det ett främmande ord?

"Smarta uttryck". Är det ett knepigt uttryck I SITT sammanhang?

Sluta märk ord nu och se sammanhanget så som jag betraktar det.

Mvh Niclas,

Jag märker inte ord. Jag tycker det tillhör hederlighet att stå upp för det man uttrycker. "blaffen" kände jag inte till, strategisk är jag väl bekant med, min fråga var vad du menade. Det är ju en sak att låta det verbala flödet så att säga koka över, en annan att fylla det. Vårt språk är ju trots allt det kit som håller oss sammnan i förståelse, åsiktskillnader eller samstämmighet. Och som normalbevåad (tror jag) samt med viss skolning och verksamhet inom området ser jag fortfarande inte de sammanhang du broderar i ordridåerna.

MVH

UGE

Re: Re: Re: hrm!

uge skrev:
Jag märker inte ord. Jag tycker det tillhör hederlighet att stå upp för det man uttrycker. "blaffen" kände jag inte till, strategisk är jag väl bekant med, min fråga var vad du menade. Det är ju en sak att låta det verbala flödet så att säga koka över, en annan att fylla det. Vårt språk är ju trots allt det kit som håller oss sammnan i förståelse, åsiktskillnader eller samstämmighet. Och som normalbevåad (tror jag) samt med viss skolning och verksamhet inom området ser jag fortfarande inte de sammanhang du broderar i ordridåerna.

MVH

UGE

Visst står jag upp för det jag uttrycker, förstår inte vad som antyder att jag inte skulle göra det? Jag vill inget hellre än att göra mig förstådd, tro mig det är nr1 därför jag skriver här!

Att det verbala flödet kokar över, är ngt sosm får stå för dig. Jag känner konkret att det inte var så snällt sagt, om jag nu skall ta det till mig rent personligt förståss;)

När jag läser mina inlägg igen så känner jag inte att det skulle vara svårt att förstå.

Mvh Niclas,

ANNONS