Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera till mäklare

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Funderade på att börja fotografera åt mäklare.
Vad ska jag ta för varje objekt? (Lägenhet och hus)
500 kr, 1000 kr eller mer?


/Stefan
 
Det torde väl bero på uppdraget, liten etta avklarad på ett par timmar eller en herrgård på en heldag eller två, hur många bilder som ska levereras och så vidare.
Det finns säkert proffs som kan hjälpa dig bättre men jag tror 500-1000 kronor är i lägsta laget ens för det enklaste uppdragen. Tänk på att även räkna in alla förbetredelser och allt efterarbete i arbetstiden.
Annars har väl BLF (Bildleverantörernas förening) en katalog med riktpriser att beställa tror jag.

http://www.blf.se/479.php

/jer.
 
Mäklarfoto är en starkt växande marknad, där fotograferna för närvarande är kraftigt underbetalda. Det är viktigt att inte dumpa priserna ytterligare.
1000:-/timme (fotografering + resa + bildbehandling) är en rimlig ersättningsnivå för denna extremt kommersiella och värdehöjande form av fotografi, trots att det är en relativt enkel och okvalificerad tjänst.
 
Jag tar 1500 + moms för en normalvilla, Då levererar jag ca 20 redigerade bilder.

Lycka till // Anders
 
McRill skrev:
Jag tar 1500 + moms för en normalvilla, Då levererar jag ca 20 redigerade bilder.

Lycka till // Anders

Är själv intresserad av att börja fotografera för mäklare.
Har sett väldigt fina bilder på t ex
http://www.husmanhagberg.se/sokBost...boa=&maxboa=&minrum=&maxrum=&visntom=&maxavg=

Används det en studioblixt för att lysa upp rummen ytterligare?
Eller fotograferar man utan hjälp av blixt och istället fotograferar flera bilder för att sedan sätta ihop de bästa delarna i Photoshop?

Hur får man alltså till fina ljusa bilder, utan trista skuggor?

Hur gör man med de linjer som blir skeva (vägghörn, tavlor mm) efter att man använder vidvinkel för att t ex kunna fotografera en trång toalett?

Med hopp på tips.
/Marie
 
Jag är absolut ingen expert men jag har tittat på en hel del bilder hos olika mäklare.

Vad jag tycker är snyggt, det är när man fotograferar mer från sidan. Inte rakt på.

Kan även vara snyggare om man kommer ner lite i höjd, så det inte ser så fotograferat "uppifrån".

Mina novisa tankar...

=0) Marie
 
Atena skrev:
Jag är absolut ingen expert men jag har tittat på en hel del bilder hos olika mäklare.

Vad jag tycker är snyggt, det är när man fotograferar mer från sidan. Inte rakt på.

Kan även vara snyggare om man kommer ner lite i höjd, så det inte ser så fotograferat "uppifrån".

Mina novisa tankar...

=0) Marie

Svårt det där, man får med så mycket mer om man tillåter sig att använda höjden men håller med om att raka bilder ser bättre ut.

Raktpåbilder, jag antar du menar köket. Ska kanske ta bort den/de helt.
 
Jag tycker allting ser för trångt ut. Jag har svårt att får en överblick över hur rummen ser ut.
Mer vidvinkel, prova med 16mm eller likanande. Detta kommer få rummen att se mycket större ut och du har möjlighet att täcka in mer än en sak i per bild.

/Jonas
 
De bilder jag tittade på hos Husman&Hagberg är troligen tagna med en bra blixt, kanske riktad i taket.Jag håller också med Jonas om att det behövs kortare brännvidd. En SB600 (eller 800) och en 12-24 skulle nog vara på sin plats för denna typ av uppdrag.

Per.
 
En förklaring till de 16 mm jag skrev.
Jag menar 16mm på en fullformatare = 10mm på en kamera med 1.6x cropfaktor.
Tex Canon 30D med ett EF 10-22mm
alt 5D med 16-35mm
 
... och jag tänkte på Nikon, vilket kanske framgick för den initierade. Nikon D50/70/80 duger säkert med ordentlig blixt och kort brännvidd.

Per.
 
jonasforsgren skrev:
Jag tycker allting ser för trångt ut. Jag har svårt att får en överblick över hur rummen ser ut.
Mer vidvinkel, prova med 16mm eller likanande. Detta kommer få rummen att se mycket större ut och du har möjlighet att täcka in mer än en sak i per bild.

/Jonas

Jo jag brottades med 18 millimetersgränsen hela tiden men mäklarfotografering får inte vara för vidvinklig eftersom då ser rummen rymligare ut än de är och då blir folk på visningen besvikna.

Då föredrar jag hög kameraplacering för då ser alla pga perspektivet var kameran är även om bilderna inte blir lika snygga.

Körde mest med nya SB-800 men hade missat att det fanns med med glödljusfilter så ljusblandningen blev marig. Plockade fram några byggstrålkastare istället som hade samma färg som befintlig belysning.

Huset är 200m2 så det vore synd om det ser trångt ut.

På några bilder perspektivkorrigerade jag i CS3, Distort, Lenskorrection och fixade även lite tunndistorsion där den syntes.
 
Atena skrev:
Är själv intresserad av att börja fotografera för mäklare.
Har sett väldigt fina bilder på t ex
http://www.husmanhagberg.se/sokBost...boa=&maxboa=&minrum=&maxrum=&visntom=&maxavg=

Används det en studioblixt för att lysa upp rummen ytterligare?
Eller fotograferar man utan hjälp av blixt och istället fotograferar flera bilder för att sedan sätta ihop de bästa delarna i Photoshop?

Hur får man alltså till fina ljusa bilder, utan trista skuggor?

Hur gör man med de linjer som blir skeva (vägghörn, tavlor mm) efter att man använder vidvinkel för att t ex kunna fotografera en trång toalett?

Med hopp på tips.
/Marie

Du är ju yrkesfotograf ! Vet inte du det ?
 
Jag plåtar en del för mäklare (bla Husman Hagman) och har väl hunnit samlat på mig en del erfarenhet.

Vidvinkel, låg kameravinkel och 1-2 blixtar balanserat med allmänljuset är väl ett par bra tips.
 
Rommel skrev:
Funderade på att börja fotografera åt mäklare.
Vad ska jag ta för varje objekt? (Lägenhet och hus)
500 kr, 1000 kr eller mer?


/Stefan

Journalistförbundet rekommenderar 500kr/tim a-skatt runt 800kr/tim F-skatt.
Ungefär samma på BLF.
 
iSolen.se skrev:
Jo jag brottades med 18 millimetersgränsen hela tiden men mäklarfotografering får inte vara för vidvinklig eftersom då ser rummen rymligare ut än de är och då blir folk på visningen besvikna.

Det här är absolut inte ditt problem. Målet är att få så många som möjligt att komma på visningen av huset, eller? Alla lägenheter som är fotade av riktiga fotografer ser rymligare ut än vad de igentligen är. Det här vet folk som har tittat på en del hus/lägenheter.
Ska du återskapa verkligheten bör du hålla dig på 50mm...
 
jonasforsgren skrev:
Det här är absolut inte ditt problem. Målet är att få så många som möjligt att komma på visningen av huset, eller? Alla lägenheter som är fotade av riktiga fotografer ser rymligare ut än vad de igentligen är. Det här vet folk som har tittat på en del hus/lägenheter.
Ska du återskapa verkligheten bör du hålla dig på 50mm...

Nej blir det för många på visningen blir det trångt. Det blir säkert en affär men beloppet blir inte lika högt. Det är en avvägning. Pratade lite med mäklare som fotar själva och de kör inte med några extrema vidvinklar.

Och jo det är mitt problem, det är mitt hus :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.