Bilden finns lagrad med mycket mer information än vad som finns i en JPEG. Därför kan du korrigera en exponering i efterhand, men min erfarenhet är att du sällan kan korrigera mer än EV 1 utan att det börjar bli dåligt.
Själv tycker jag att kontroll över brusreducering är det bästa med RAW. Många foton återges fint helt utan brusreducering eller skärpa, speciellt i svartvit och mycket kontrast. Så med RAW slipper man att bilder blir fula, oskarpa osv bara för att man har haft högt ISO när
man plåtade.
Främsta syftet med RAW är för mig att ge bilder en annan känsla än "typisk Canon bild". Jag tror det är ett bättre sätt att tänka, typ du har ett negativ och bestämmer själv hur det skall framkallas.
Sen visst, ibland använder man RAW för att kompensera för misstag vid fotandet. Att veta att man fotar RAW kan göra att man undviker chimping, alltså att reflexmässigt kolla varje bild i didplayen istället för att fota, något som förstör action/event fotande. Men man skall inte tänka "jag fotar RAW så då slipper jag tänka". Ju mer som är rätt i fotot desto mindre efterarbete behövs.
Själv skjuter jag RAW + pytteliten JPEG. Den extremt komprimerade JPEGen rakt ur kameran duger oftast rakt av, om man inte vill editera.