PMD
Aktiv medlem
På DVD?I teorin ett jättebra förslag. Men i praktiken oanvändbart för oss som har arkiv på + 100 000 bilder.
Du behöver ju inte gå igenom arkivet för hand. Att söka igenom stora datamängder är datorer mycket bra på.Jag fotograferar sport och en match eller event innebär normalt 1000-2000 exponeringar, av dessa blir 12-40 "framkallade" direkt, publicerad på en hemsida och i sociala media. Kvarvarande bilder blir ofta liggande på en hårddisk. Räkna antalet exponeringar gånger ca 30-40 matcher & event per år så blir det en del bilder.
Det är inte alltid som man hinner gå igenom alla bilder en andra gång direkt och rensa det som inte är användbart. Det gör att jag efter ett par år har samlat på mig ett arkiv med drygt 100 000 bilder.
Med det nya regelverket ska jag alltså tvingas gå igenom dessa +100000 bilder på 6 olika externa hårddiskar och sedan göra en ny hårdvaruppatering?
Att man måste rensa backuper, eller snarare arkiv, är kanske ett överdrivet krav men det medför inga större tekniska problem.