Mycket relevant påpekande!
Mycket är redan sagt men en sak som inte pratas så mycket om är rätten att bli glömd, dvs få sina uppgifter bortplockade om man så önskar och då gäller det även i alla backuper som finns.
Detta är ett mycket relevant påpekande.
Jag vet att tråden primärt gäller privatpersoners påverkan, men en del fotografer har en enskild firma, dvs företag och är därmed klassade som juridiska personer.
De av oss som fotograferar sportevenemang på uppdrag av föreningar har ibland ok från föreningen att fotografera ett visst evenemang och dess deltagare. Ibland uppstår en möjlighet att även ta foton på tävlande individer och således en möjlighet för dem att beställa bilder på sig själva "in motion".
Jag har själv ett Instagramkonto där jag publicerar "slumpvisa" bilder från dessa evenemang som jag av en eller annan anledning menar illustrerar eventet som varit.
På dessa bilder finns tävlande, domare och publik. Ibland gör jag detta mot betalning och ibland "pro bono", bilderna är inte taggade med personnamn. Dock är personerna på bilderna möjliga att identifiera.
Tänk er då att en individ önskar få samtliga bilder på sig själv raderade från alla sociala media, ska jag då pga att jag har en enskild firma tvingas att söka igenom alla mina flöden på FB, Insta och bloggar? Enligt GDPR ja, men hur ska jag som "småföretagare" ha en praktisk möjlighet att efterleva detta?!
Jo, jag måste skapa separata flöden på hemsida, blog, FB och Insta. Att riskera åtal pga detta är en realitet och jag kan bara konstatera - att även om tanken med GDPR är god så blir det en mardröm för oss som i begränsad omfattning fotograferar och marknadsför ideella föreningar och organisationer.