Annons

Fotograf stoppad av polisen på tunnelbanan

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det inte någon liten enkel skrift som man kan ha med sig, typ "rättigheter och skyldigheter för fotografer och ordningsmakt". Det verkar ju finnas ett behov av att kunna peka på vad som faktiskt gäller, både för sin egen och andras del. Helt enkelt en snabb lathund till vad lagen säger.
 
Efter ha sett den restaurerade videon så undrar man ju vem som tagit vad...Riktigt bedrövligt polisarbete som jag är säker på att det har inget stöd i Lagboken, är det så, är det riktigt illa ställt för vår demokrati! Nu är jag inte nära Stockholms tunnelbana, men , vore jag där skulle jag gå ner direkt imorgon och fota! Speciellt Sheriffer. Äsch...,jag tror inte på mobbning heller....
 
"journalistisk verksamhet"? Anses han tillhöra nyhetsmedia, i så fall har han väl fotograferat och filmat utan tillstånd. Och mellan 15.30-20.00 på vardagar är det inte tillåtet att fota eller filma. Har för mig (är inte helt säker) att han befann sig på plats runt sju-tiden på kvällen

Visserligen lite oklart formulerat på:

http://www.mtrstockholm.se/kontakt/fotografera-och-filma-i-tunnelbanan.aspx

Och även från ovanstående länk: "Privatpersoner som vill fotografera eller filma i SLs miljöer för enskilt bruk behöver inte söka tillstånd."

Enskilt bruk? I detta fall?

Inte helt klart för mig i alla fall.
 
Man kunde önska att man skulle bli förvånad, men efter att ha fightats med svenska myndigheter vet jag hur genom korrumperat hela myndighets Sverige är! Skrattar alltid när de årliga rapporterna kommer som säger att Sverige inte är så himla korrumperat, antingen är rapporterna genom korrupta eller så är alla andra länder 110% korrumperade!

I den civiliserade världen så är Sverige förmodligen det land som oftast bryter mot mänskliga rättigheter mot sin egen befolkning, jag har pratat med flera tjänstemän som säger rakt ut att i Sverige så skiter vi fullständigt i de mänskliga rättigheterna vi gör vad vi vill!

Sverige är det enda civiliserade landet i världen som begår brottet att döma personer för samma "brott" 2 gånger, det enda landet i världen som dömer folk utan rättegång etc, Sverige är en riktig bananrepublik när det kommer till mänskliga rättigheter, så att poliser beter sig som svin är inget konstigt. Det är en del av den Svenska kulturen.

HerreJösses! Hur har jag kunnat leva ett långt liv här i landet utan att märka av detta enorma elände?
 
Intressant: I detta läge hade du kunnat göra ett så kallat envarsgripande, då fängelse ingår i straffskalan för brottet Föregivande av allmän ställning.
Se nedanstående citat ur Brottsbalken 1962:700 15 kap. från Notisum:
15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

Har retat mig lite på att jag inte hade full koll på lagen i detta. Fast jag tror inte jag orkat göra något handgripligt åt om jag vetat.

Fast jag ska villigt säga att jag stannar på samma plats varenda gång jag ska släppa av någon numera :)
 
HerreJösses! Hur har jag kunnat leva ett långt liv här i landet utan att märka av detta enorma elände?

Har du aldrig köpt dig fri från en fortkörning? Det funkar ju varje gång i korrupta Sverige!

Sedan måste jag säga att jag tycker lite synd om Nisse som suttit inne bör samma inbrott fyra gånger utan rättegång.

(hoppas alla inser ironin i detta inlägg)
 
"journalistisk verksamhet"? Anses han tillhöra nyhetsmedia, i så fall har han väl fotograferat och filmat utan tillstånd. Och mellan 15.30-20.00 på vardagar är det inte tillåtet att fota eller filma. Har för mig (är inte helt säker) att han befann sig på plats runt sju-tiden på kvällen

Visserligen lite oklart formulerat på:

http://www.mtrstockholm.se/kontakt/fotografera-och-filma-i-tunnelbanan.aspx

Och även från ovanstående länk: "Privatpersoner som vill fotografera eller filma i SLs miljöer för enskilt bruk behöver inte söka tillstånd."

Enskilt bruk? I detta fall?

Inte helt klart för mig i alla fall.

Man kräver tillstånd för att hela filmteam inte ska ta över en tunnelbanestation inför en filmproduktion och förhindra allmänheten. Det har inget med en enskild reporter som filmar med mobil att göra.
 
"journalistisk verksamhet"? Anses han tillhöra nyhetsmedia, i så fall har han väl fotograferat och filmat utan tillstånd. Och mellan 15.30-20.00 på vardagar är det inte tillåtet att fota eller filma. Har för mig (är inte helt säker) att han befann sig på plats runt sju-tiden på kvällen

Visserligen lite oklart formulerat på:

http://www.mtrstockholm.se/kontakt/fotografera-och-filma-i-tunnelbanan.aspx

Och även från ovanstående länk: "Privatpersoner som vill fotografera eller filma i SLs miljöer för enskilt bruk behöver inte söka tillstånd."

Enskilt bruk? I detta fall?

Inte helt klart för mig i alla fall.

Eftersom det är SLs stationer kan egentligen inte MTR hitta på regler hur som helst utan att förankra dem med SL.

Sen så är tunnelbanan offentlig/allmän plats så egentligen är de enda restriktionerna att man måste fota utan att vara i vägen eller på något sätt utgöra en säkerhetsrisk för sig själv eller andra. Dvs i princip samma regler som gäller på gator och torg.

Tidigare har SL tydliggjort att en ensam fotograf med stativ inte utgör något hinder, givetvis med undantag av om man ställer sig så man blockerar någon trappa eller så när det råkar vara mycket folk, dvs inte alls mellan några vissa tider.

Så det spelar ingen roll om han fotat privat/kommersiellt/journalistiskt, det har inte med saken att göra. Det enda är om han fotat de som poliserna grep från början, det skulle kunna uppfattas som ofredande om han inte vore journalist.
 
Finns det någon lista över vad som räknas som "allmän plats"? Finns det nån enkel förteckning över vad/hur/när man får fotografera? Finns det nån sammanställning över vem/var/när/hur någon får förhindra mig att fotografera?

Skulle inte Fotosidan (eller vi som häckar här) kunna skriva ihop en sån lista, så man kan ha nåt i plånboken att visa upp när/om man blir ifrågasatt. Gärna med hänvisningar till lagarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.