Annons

Fotograf stoppad av polisen på tunnelbanan

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kunde önska att man skulle bli förvånad, men efter att ha fightats med svenska myndigheter vet jag hur genom korrumperat hela myndighets Sverige är! Skrattar alltid när de årliga rapporterna kommer som säger att Sverige inte är så himla korrumperat, antingen är rapporterna genom korrupta eller så är alla andra länder 110% korrumperade!

I den civiliserade världen så är Sverige förmodligen det land som oftast bryter mot mänskliga rättigheter mot sin egen befolkning, jag har pratat med flera tjänstemän som säger rakt ut att i Sverige så skiter vi fullständigt i de mänskliga rättigheterna vi gör vad vi vill!

Sverige är det enda civiliserade landet i världen som begår brottet att döma personer för samma "brott" 2 gånger, det enda landet i världen som dömer folk utan rättegång etc, Sverige är en riktig bananrepublik när det kommer till mänskliga rättigheter, så att poliser beter sig som svin är inget konstigt. Det är en del av den Svenska kulturen.

Här var det väldigt mycket som du hemskt gärna fått komma med lite fakta runt.

Vem har blivit dömd utan rättegång?
Vem har blivit dömd för samma brott två gånger?
Vilka mänskliga rättigheter har Sverige förbisett?
När/hur har svenska tjänstemän varit korrupta?

Låter mest som en massa BS i mina öron.
 
Det är sånt här jag vill kalla maktmissbruk.

Tycker det är tragiskt att den typen av poliser klarar sig igenom en polisutbildning och sedan ska förmodas vara dom som skall beskydda och tillvarata våra intressen så länge vi ligger inom lagens råmärken.

Vore det någon ordning på vår polisiära myndighet så borde denna typ av polis få stå till svars för sina handlingar på ett eller annat sätt.

Sedan så vore det ju intressant om alla med kamera fortsättningsvis tar bilder så fort dom ser något som liknar en polis i arbete i tunnelbanan. Naturligtvis utan att störa i hans/hennes/deras arbete.

Tragiskt med så usel polis. Att de lyckats bli poliser över huvud taget är ett STORT underbetyg för polishögskolan.
(Sedan är det en story som kan ha vinklats väldigt hårt)
 
Så är det! Så fort socialdemokraterna kommer till makten igen så upphör alla övergrepp från polisen. Dessutom slutar politikerna automatiskt att ta ut dubbla arvoden mm.

Vad ska man med dubbla arvoden till när man kan ge sig själv en sjötomt?

Jag tror inte det handlar så mycket om vad politikerna säger utan om vad vanligt folk säger sig vilja ha, så länge det inte drabbar dom själva alltså.

Som alla som vill anmäla andra för att dom stulit bilder m.m. eller att nån har fotat deras häst. Dyrt ska det bli för den stackarn.

Det finns ju t.ex. "Blocket tråden" där en del är förbannade på att nån satt ett för högt pris, då är det plötsligt omoralist att ta rejält betalt.

I det här fallet blir det ju väldigt intresant att se vad juristern aoch PUL säger om att fota poliser i tunnelbanan.
 
Senast ändrad:
Det är sant, och det ska man ha i åtanke! Men en polisman kan aldrig -- ALDRIG! -- kräva att du skall radera bilder, eller, ännu värre, radera dem själv med tvång. Det beslutet kan bara tas av åklagare/domstol.

Helt rätt. Dessutom måste väl en polis tydligt legitimera sig när han väl ingriper?
 
Helt rätt. Dessutom måste väl en polis tydligt legitimera sig när han väl ingriper?
Det kan säkert finnas fall av "brådskande tjänsteutövning", eller liknande, då det finns vissa undantag för detta? Men knappast i detta läge, och knappast då man är civilklädd. Hur skall jag veta att det är en polis?
 
Kan vi hålla oss till ämnet? Tack.

Jag ville bara belysa att om man vill så hittar man vägar ändå.

Jag antar att ämnet är PUL, och om man alltid ska lyda en tillsägelse?

Fotografen ska ju tydligen för att han inte lydde en polismans uppmaning numera vara anmäld för brott mot PUL.

Tycker det låter lite långsökt. Men tänk om en dom kommer att visa de som tycker att man ska ha rätt att inte vara på bild vinner?
 
Det kan säkert finnas fall av "brådskande tjänsteutövning", eller liknande, då det finns vissa undantag för detta? Men knappast i detta läge, och knappast då man är civilklädd. Hur skall jag veta att det är en polis?

Precis!

Lite OT: Stannade på en handikapp-plats före jul för att släppa av min fru. Ingen av oss är handikappad, men jag parkerade å andra sidan inte. I samma ögonblick som min fru stängt dörren knackar det på min ruta. Utanför står en civilklädd kille som säger sig vara polis och vill se mitt körkort.
(Jag har ju parkerat olagligt.)
Misstänker att det inte är en riktig polis för jag har ju inte parkerat, inte stängt av motorn, inte ens klivit ur bilen.
Jag säger att han får se mitt körkort om jag får se hans polisleg. Han säger att det inte behövs varpå jag (helt säker på att det inte är en polis) säger:
-Det kan du ge dig fan på att det behövs.
Killen säger att han ska skriva upp mitt registreringsnummer, fortfarande som om han vore polis.
Jag ber honom dra åt helvete och upplyser om att det är ett ganska grovt brott att utge sig för att vara polis.
Han går från platsen under för honom något pinsamma former.

Därför ska poliser visa leg, det uppstår liknande situationer på daglig basis annars :)
 
Jag ville bara belysa att om man vill så hittar man vägar ändå.

Jag antar att ämnet är PUL, och om man alltid ska lyda en tillsägelse?

Fotografen ska ju tydligen för att han inte lydde en polismans uppmaning numera vara anmäld för brott mot PUL.

Tycker det låter lite långsökt. Men tänk om en dom kommer att visa de som tycker att man ska ha rätt att inte vara på bild vinner?

Han är anmäld för brott mot PUL för att han lagt upp bilderna på nätet inte för att han tagit eller räddat och behållit bilderna.
 
Man kunde önska att man skulle bli förvånad, men efter att ha fightats med svenska myndigheter vet jag hur genom korrumperat hela myndighets Sverige är! Skrattar alltid när de årliga rapporterna kommer som säger att Sverige inte är så himla korrumperat, antingen är rapporterna genom korrupta eller så är alla andra länder 110% korrumperade!

I den civiliserade världen så är Sverige förmodligen det land som oftast bryter mot mänskliga rättigheter mot sin egen befolkning, jag har pratat med flera tjänstemän som säger rakt ut att i Sverige så skiter vi fullständigt i de mänskliga rättigheterna vi gör vad vi vill!

Sverige är det enda civiliserade landet i världen som begår brottet att döma personer för samma "brott" 2 gånger, det enda landet i världen som dömer folk utan rättegång etc, Sverige är en riktig bananrepublik när det kommer till mänskliga rättigheter, så att poliser beter sig som svin är inget konstigt. Det är en del av den Svenska kulturen.

Du vet om att du kan lämna landet precis när du vill?
 
Han är anmäld för brott mot PUL för att han lagt upp bilderna på nätet inte för att han tagit eller räddat och behållit bilderna.
Helt riktigt. Och man undrar i sitt stilla sinne hur poliserna tror att en domstol skall se dessa bilder som kränkande eller stötande? De vet vad de gjort och nu griper de efter halmstrån i avsikt att avskräcka. Sorry, det funkar inte, för de två kan tydligen inget om PuL. Heller...
 
Även DN skriver om det:
http://www.dn.se/sthlm/poliser-trakasserar-debattor-1.1044619

Tänkte faktiskt inte på att han som "seriös bloggare" i ett ämne, är att betrakta som utövare av "journalistisk verksamhet" (se det s.k. Ramsbro-fallet). INTE bra för poliserna. Statligt förhandsingrepp mot material avsett att ev. publiceras, är själva definitionen på censur.

Finns ju en viss risk att dessa två poliser, numera kända som rikspuckon, ligger en smula pyrt till :)
Detta med all rätt verkar det som, attans elak hotfull ton de håller mot den stackars fotografen.
 
Kan det verkligen vara på grund av bara bloggen? Det låter ju faktiskt lite korkat, alla bloggar ju nu för tiden, särskilt journalister. Som om poliser på nåt sätt skulle va omöjliga att blogga om.


Man måste väl kunna få tala om en polis som vilken människa som helst. Jag har till exempel en lustig historia där jag blev uppmanad att visa körkortet för en polis i uppsala som presenterade sig som Pär Halden. Jag hadde kört omkring på coop-parkeringen i djup snö i en fd polisbil som ännu hadde lite dekaler kvar. Körkortet hadde jag glömt hemma och bilen var inte registrerad på mig så det kändes ju lite pinsamt då. Men inte skämms jag för detta idag och denna enligt mig oskyldiga text känns inte speciellt krimminell.
 
Sommna inte nu

Finns ju en viss risk att dessa två poliser, numera kända som rikspuckon, ligger en smula pyrt till :)
Detta med all rätt verkar det som, attans elak hotfull ton de håller mot den stackars fotografen.

"rikspuckon" det var modigt att skriva i världens mest korumperade land. :)

Snart får du ett piller i röven och en huva, och sen hör vi inte av dig på några år.

Grattis till några år med kapten klännings sensibilitetsträning, metod hämtad direkt från Polishögskolans finests.
 
Senast ändrad:
Kan det verkligen vara på grund av bara bloggen? Det låter ju faktiskt lite korkat, alla bloggar ju nu för tiden, särskilt journalister. Som om poliser på nåt sätt skulle va omöjliga att blogga om.

Jo det är bara bloggen, det är ju det PUL är tänkt till. Man får bl.a. inte publicera bilder eller registrera personuppgifter i dataregister utan medgivande.
 
"rikspuckon" det var modigt att skriva i världens mest korumperade land. :)

Snart får du ett piller i röven och en huva, och sen hör vi inte av dig på några år.

Ajdå, tänkte inte på det. Bäst att sticka till Norska konsulatet, är ju halvnorsk och borde kunna få någon form av skydd där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.