Mesch
Aktiv medlem
Visst får du det -- så länge det inte är kränkande/motsv. (och då i juridisk mening).
Jo det är sant, fast polisen hävdar väl att de är det antar jag.
(Register är dock alltid "opt in")
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visst får du det -- så länge det inte är kränkande/motsv. (och då i juridisk mening).
Jo det är bara bloggen, det är ju det PUL är tänkt till.
Nja, personuppgiftslagen har vi ju haft i åratal innan webbloggskrivandet blev så himla populärt. Däremot gör Pul undantag för bland annat journalistisk verksamhet, precis det som fotografen i tunnelbanan ägnade sig åt.
Att poliserna då gör en anmälan mot fotografen om brott mot Pul bevisar bara deras obefintliga kompetens på området, och undanröjer minsta tvivel om att de uppträtt idiotiskt från början.
Edit: Men visst fan kunde några av tidigare inläggen aldrig ha gjorts.
Han är anmäld för brott mot PUL för att han lagt upp bilderna på nätet inte för att han tagit eller räddat och behållit bilderna.
Precis!
Lite OT: Stannade på en handikapp-plats före jul för att släppa av min fru. Ingen av oss är handikappad, men jag parkerade å andra sidan inte. I samma ögonblick som min fru stängt dörren knackar det på min ruta. Utanför står en civilklädd kille som säger sig vara polis och vill se mitt körkort.
(Jag har ju parkerat olagligt.)
Misstänker att det inte är en riktig polis för jag har ju inte parkerat, inte stängt av motorn, inte ens klivit ur bilen.
Jag säger att han får se mitt körkort om jag får se hans polisleg. Han säger att det inte behövs varpå jag (helt säker på att det inte är en polis) säger:
-Det kan du ge dig fan på att det behövs.
Killen säger att han ska skriva upp mitt registreringsnummer, fortfarande som om han vore polis.
Jag ber honom dra åt helvete och upplyser om att det är ett ganska grovt brott att utge sig för att vara polis.
Han går från platsen under för honom något pinsamma former.
Därför ska poliser visa leg, det uppstår liknande situationer på daglig basis annars
...Utanför står en civilklädd kille som säger sig vara polis och vill se mitt körkort...
...Misstänker att det inte är en riktig polis... ...och upplyser om att det är ett ganska grovt brott att utge sig för att vara polis.
Om man får tro SL-representantens uttalande så behövs inte tillstånd att fotografera i tunnelbanan. Jag har för mig det har diskuterats förut i detta forum, att man behöver tillstånd i tunnelbanan och flera vittnat om att de avfösts från tunnelbanan. Världen blir allt konstigare. Undrar föresten om en PUL-anmälan kommer att hålla?
Det skall spännande att hur det utvecklar sig.