Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto/fika i Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag missar oxo,, skall till Kreta.

Några fototips där? Jag har hittills aldrig flugit med min kamerautrustning. Hur gör ni? Kanske lämnar ni den hemma, om det är en semesterresa?

Vågar man ta med sig ett grått och lite mer "synligt" 70-200 4L ??

Tar man utrustningen i handbagaget eller lägger ni det i resväskan?? (Det låter som om jag har världens prylar, men det är bara några gluggar och min 40D)

Vilka skulle ni ta med resp lämna hemma:

Canon EF 28-105 3.5-4.5
Canon EF 50 1.8 II
Canon EF-S 18-55 IS 3.5-5.6
Canon EF-S 55-250 IS 4-5.6
Canon EF 70-200 4L IS


En helt annan sak, jag köpte några IPA Punk och blev mycket positivt överraskad. Eftersom jag inte hade några förutfattade meningar, inte mer än att det skulle vara smakrikt, så blev upplevelsen rätt överraskande. Jäklar vad mycket smak!
 
Jag missar oxo,, skall till Kreta.

Några fototips där? Jag har hittills aldrig flugit med min kamerautrustning. Hur gör ni? Kanske lämnar ni den hemma, om det är en semesterresa?

Vågar man ta med sig ett grått och lite mer "synligt" 70-200 4L ??

Tar man utrustningen i handbagaget eller lägger ni det i resväskan?? (Det låter som om jag har världens prylar, men det är bara några gluggar och min 40D)

Vilka skulle ni ta med resp lämna hemma:

Canon EF 28-105 3.5-4.5
Canon EF 50 1.8 II
Canon EF-S 18-55 IS 3.5-5.6
Canon EF-S 55-250 IS 4-5.6
Canon EF 70-200 4L IS


En helt annan sak, jag köpte några IPA Punk och blev mycket positivt överraskad. Eftersom jag inte hade några förutfattade meningar, inte mer än att det skulle vara smakrikt, så blev upplevelsen rätt överraskande. Jäklar vad mycket smak!

Jag tror du klara dig bra med 28-105, och du tar absolut utrustningen i handbagaget, Ha en trwevlig resa! :)
 
Jag missar oxo,, skall till Kreta.

<klipp>

jag hade tagit med
Hus +
Canon EF-S 18-55 IS 3.5-5.6
Canon EF-S 55-250 IS 4-5.6
och i handbagaget...

Har du plats så stoppa ner 50/1.8:an också den kan bli värdefull på kvällen om du vill fota utan blixt.

tänk på att stoppa ev stativ i incheckat bagage, jag har blivit stoppad på grund av mitt enben-stativ som jag normalt har på min foto-rygga, det gick som "vapen"...
 
Jag missar oxo,, skall till Kreta.

Några fototips där? Jag har hittills aldrig flugit med min kamerautrustning. Hur gör ni? Kanske lämnar ni den hemma, om det är en semesterresa?

Vågar man ta med sig ett grått och lite mer "synligt" 70-200 4L ??

Tar man utrustningen i handbagaget eller lägger ni det i resväskan?? (Det låter som om jag har världens prylar, men det är bara några gluggar och min 40D)

Vilka skulle ni ta med resp lämna hemma:

Canon EF 28-105 3.5-4.5
Canon EF 50 1.8 II
Canon EF-S 18-55 IS 3.5-5.6
Canon EF-S 55-250 IS 4-5.6
Canon EF 70-200 4L IS

Jag brukar fota mycket på mina semesterresor, mitt största intresse är foto och alltså
fotar jag på semestern. Andra kanske prioriterar annorlunda, yrkesfotografen kanske bara släpper allt vad foto heter på semestern. Många vill bara slappa vid en pool eller festa eller umgås med familjen. Det handlar ju om vad man själv prioriterar på semestern (och vad resten av det eventuella resesällskapet tycker ;-) )

Trots att jag fotar mycket när jag är på resande fot har jag oftast klarat mig på några få objektiv. Det är sällan jag saknat något objektiv snarare att jag har haft med mig nåt för mycket.

När du bestämmer vad du ska ta med tycker jag det känns fel att tänka på stöld och olyckor, grejerna gör ju ingen glad om de står hemma i bokhyllan för att man är rädd att bli rånad. Då tycker jag det är bättre att välja med tanke på hur mycket man vill/orkar bära på och tror att man har nytta av. När jag var i USA för några år sedan hade jag oftast en axelremsväska med en D200 plus 17-55, en blixt ett vidvinkelobjektiv, två tjocka reseguider, nån flaska vatten och lite annat, det blev ganska jobbigt efter en dag till fots. Så att tänka på vikten kan vara bra.

Jag åker till Japan/Indonesien i en månad senare i höst och har funderat lite på vad jag ska ta med denna gång, tror att det blir: D700 med normalzoomen 24-70 (2kg), en blixt och mitt 35mmf/1.4. Visst hade det varit skönt att ha alla obejktiv men jag tror inte det är värt vikten.

Ja just det, alltid allt i handbagaget.

Se där, en iten roman från mig ;-)
 
Jag kommer att ta mig dit iaf, skall försöka få med mig kameran också, men kommer direkt ifrån nya jobbet så får väl se. Hade riktigt trevligt sist och jag skall försöka göra fikat på Cello till något regelbundet tror jag.

Fick ju för övrigt en riktig höjdarbild från tjejloppet (nu hette det inte så, men det borde hetat så för då hade jag kommit ihåg^^)
 

Bilagor

  • _MG_9106.JPG
    _MG_9106.JPG
    82.5 KB · Visningar: 156
Jag är ivf påväg just nu, blev lite försenad pga att någon monterat en stor dusch utomhus och glömt att slå av den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.