** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Fota vinterbröllop ute/inne?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Meelinda

Ny medlem
Har fått förfrågan om att fota ett bröllop i slutet av februari, dels utomhus men även inomhus.
Solen går ner kl.17 denna dag så risk för att det hinner skymma finns alltså...
Jag behöver nu tips på objektiv att använda denna dag, jag har ett fast 50/2,8 samt ett 55-300/4-5,8.
Funderar på ett ljusstarkt tele men vill gärna höra förslag från er här på sidan som har lite erfarenhet :)
Tar gärna emot andra tips också som kan vara bra att tänka på, bröllopsparet har inte alltför höga krav utan är nöjd om de får någon bild som är bra ;) men självklart vill man göra så bra i från sig som möjligt!

Tack på förhand!
L

Imma...

kan bli ett problem om man fotar ute och därefter går in i värmen igen. Imman kondenserar ju bort efter en stund men det kan vara värt att ha i åtanke.
//Niklas

Vad har du för kamera? Är ju bra om kameran klarar lite högre ISO utan att det blir alltför brusiga bilder.

kan bli ett problem om man fotar ute och därefter går in i värmen igen. Imman kondenserar ju bort efter en stund men det kan vara värt att ha i åtanke.
//Niklas

Håller med om att imma troligtvis kommer att vara ett allvarligt problem.
Det värsta man kan göra är att först fota ute med ena objektivet, sen gå in och byta objektiv. Då får man också in fukt i huset.
Böst ör att ha lägga kameran i plastpåse eller ha den kvar i stängd kameraväska och långsamt tina upp den inomhus.. Men då lär det inte hinna tas några bilder inne.

Bäst är om du antingen kan ta inomhusbilderna först och därefter utomhusbilderna.
Eller ha två kamerahus. Ett för utomhusbilderna och ett som du helatiden håller varmt för inomhusbilderna.

Om det är kallt kan det kalla batteriet göra att kameran inte funkar, så extra batteri i en varm ficka är inte fel.

Hej

Kolla upp lokalen innan om du kan! Oavsett om det är mörkt ute kan ju belysningen, färg på väggar etc etc göra ganska stor skillnad på hur mycket ljus du har röra dig med. Hur högt iso kan du gå till på din kamera? Någon form av stödljus typ studiolampa du kan använda dig av?

Angående objektiv så dessto ljusstarkare dessto bättre så klart! Vill du ha ett ljusstarkt tele så sök efter ett sådant som går ihop med din budget, en fast bländare kostar ju lite.... Annars kanske ett objektiv som ger dig lite vidvinkel? Vet inte hur stor lokalen är men med tanke på att du ska vara inomhus kanske utrymmet är begränsat och då kanske en "lättare" vidvinkel kan underlätta för dig.
Jag tycker cyberphoto brukar ha bra beskrivningar på sina grejjor, ett ställe att kolla på kanske?

Lycka till! =)

Annat som är bra att tänka på

Håller med svaren ovan, undvik att gå in och ut med kameran hela tiden eftersom det blir imma på objektivet. Jag brukar fota porträtten utomhus först och sedan går jag in och fota vigseln och det är inget problem bara man räknar med att det tar ett tag innan imman har försvunnit igen. Vet inte om detta är så bra för kameran på lång sikt dock. Egentligen är det väl bäst att lägga kameran i en sluten platspåse som någon skrev ovan.

Jag föredrar att fota utomhus även på vintern (vackert ljus!), men oftast fotar vi någonstans där brudparet kan gå in och värma sig ibland. Vi brukar fota några minuter tills det börjar bli kallt åt dem och sedan går brudparet in och värmer sig några minuter och sedan fortsätter vi. På det viset går det att göra hela bröllopsfotograferingen utomhus utan att brudparet blir allt för kalla.

Sedan brukar jag alltid rekommendera att de tar på sig varma skor/stövlar och underställsbyxor (om bruden har en lång klänning) så de kan hålla värmen ett litet tag.

Och tänk på att inte alla brudbuketter tål kylan. Det kan vara bra att påpeka för bruden.

Jag är fotograf i Sälen så jag fotar en hel del bröllop på vintern. Om du vill få lite inspiration får du gärna kika in på min hemsida. Det finns en del vinterbilder i min portfolio.

Lycka till med ditt vinterbröllop!

Senast ändrad:
K200d

Jag har Pentax K200D och två Pentax K5. Pentax K200D är en charmerande kamera jag håller kär, men för inomhusbilder har den tyvärr inte de allra bästa egenskaper utan blixt.
En kyrka har ofta många ljusinsläpp, men ljuset är kanske på gränsen för vad Pentax K200D klarar utan blixtljus. Utomhus fungerar den däremot utmärkt, men även där kan en upplättningsblixt vara en fördel. Särskilt om brudparet underexponeras vid flerfältmätning i den ljusa snön. Personligen tar jag helst inte bilder med blixt, därför använder jag Pentax k5 inomhus. Ett ljusstarkt objektiv som Pentax 50mm 1,4 eller 1,7 eller varför inte Pentax 35mm 2,0 fungerar fint i kyrkan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar