Annons

Fota poliser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnusson24

Medlem
Ja vet att man får fota helt okända människor på gatan utan att fråga så länga man inte publicerar bilderna. Men får man fota poliser som står och pratar med snattare tex? Och om det är ett självklart ja på den frågan, kan polisen tvinga mig till att radera bilderna?

Största anledningen till att jag frågar är för att jag precis nu mötte en springande securitas vakt som slet upp dörren på en bil vid ett rödljus. Ur passagerar sättet hoppar en man ut och vakten drar då fram sin teleskopbatong, slår ut den och höjer den mot mannen. De såg inte ut som han var långt borta ifrån att slå. Efter ett par minuter kommer alla poliserna...Hade jag fått fota allt detta?
(Det var på lilla brogatan i borås vilket jag tror är en helt offentlig plats=)
Magnusson
 
Har sett en motsvarande händelse där två civila personer springer ikapp en kille i början av tonåren. Stoppar honom 100-200 meter utanför varuhuset, Coop i Nyköping. Jag parkerar bilen och går fram och frågar vad de håller på med, en man och en kvinna. Får till svar att jag inte ska bry mig. Talar om för killen, utlänsk härkomst, att om han vill kan jag ringa polisen. Killen ser livrädd ut och verkar inte fatta någonting.

De civilklädda butiksvakterna tar med sig grabben in till varuhuset och vad kan jag göra.

Det häftigaste är att när jag har betalat och går ut mot bilen kommer den manliga vakten efter mig, tar upp en mobiltelefon, tar en bild av bilen bakifrån, nummerskylten.

Fågan här är ju hur långt utanför varuhuset får butikskontrolanterna agera. Enligt den manliga vakten får de förfölja en person som avlägsnar sig springande hur långt som helst.

Till historien hör att killen gick, sprang inte, men eftersom han var mörkhyad var han ju misstänkt per automatik.

Skulle naturligtvis tagit upp min mobil och dokumenterat alltihopa. Lätt att vara efterklok.
 
JOLidman skrev:
Har sett en motsvarande händelse där två civila personer springer ikapp en kille i början av tonåren. Stoppar honom 100-200 meter utanför varuhuset, Coop i Nyköping. Jag parkerar bilen och går fram och frågar vad de håller på med, en man och en kvinna. Får till svar att jag inte ska bry mig. Talar om för killen, utlänsk härkomst, att om han vill kan jag ringa polisen. Killen ser livrädd ut och verkar inte fatta någonting.

De civilklädda butiksvakterna tar med sig grabben in till varuhuset och vad kan jag göra.

Det häftigaste är att när jag har betalat och går ut mot bilen kommer den manliga vakten efter mig, tar upp en mobiltelefon, tar en bild av bilen bakifrån, nummerskylten.

Fågan här är ju hur långt utanför varuhuset får butikskontrolanterna agera. Enligt den manliga vakten får de förfölja en person som avlägsnar sig springande hur långt som helst.

Till historien hör att killen gick, sprang inte, men eftersom han var mörkhyad var han ju misstänkt per automatik.

Skulle naturligtvis tagit upp min mobil och dokumenterat alltihopa. Lätt att vara efterklok.

Det du sett är med största sannolikhet 2 st butikskontrollanter (väktare) som gripit en snattare. Dom har inget krav på att hålla sig inom ett visst område utan får förfölja precis hur långt som helst. Det är inte ovanligt att den gripne spelar helt oförstående till griporsaken.
Man står aldrig kvar ute på en parkering utan man tar in den gripne till avskilt område. Dels med tanke på hans personliga integritet (inte kul att bli skyddsvisiterad inför halva samhället) och dels för att inte utsätta vakterna för fritagningsförsök.

Du agerade helt rätt som inte ingrep eftersom du då själv hade griptis för brottet "främjande av flykt" alt "våld mot tjänsteman". Är du osäker på vad du sett kan/bör du ringa polisen och tala om vad du sett.
En väktare arbetar inte med misstankar utan minst en av vakterna har med egna ögon sett honom stjäla och har förmodligen inväntat sin kollega innan man konfronterat personen. Hudfärg har inget med detta att göra. Möjligen kan personer med mörk hy bevakas lite extra men så länge personen inte gör sig skyldig till brott kan inte vakterna ingripa (och tur är väl det...)

Att vakten tog ett foto av din bil beror sannolikt på att han tog med dig i sin rapport ifall du skulle ha en helt avvikande inställning i efterhand. Att veta vem som sagt och gjort vad är guld värt i en rapport.

Det du får göra är att fota precis hur mycket du vill och en väktare har inga maktmedel att ta till så länge det bara rör sig om fotografering ute på allmän plats. Se bara till att du håller dig på allmän plats och inte följer efter in på något lager eller dylikt. Då blir det olaga intrång och vips så har du gjort dig skyldig till ett brott. Men det har ju inte fotograferingen med att göra.

Daniel (Väktare)
 
JOLidman skrev:
Fågan här är ju hur långt utanför varuhuset får butikskontrolanterna agera. Enligt den manliga vakten får de förfölja en person som avlägsnar sig springande hur långt som helst.

Ja, hur långt som helst. MEN. De har inte mer befogenheter än du och jag utanför varuhusets mark. De har endast rätt att göra envarsingripanden.

Envarsingripande (24 kap. 1987:1211):

7 § Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

Snatteri kan ge fängelse, så envarsingripande kan vara OK (om personen tagits på bar gärning, alltså inte bara beter sig misstänkt):

Snatteri (8 kap Brottsbalken 1962:700):

1 § Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.
 
mannbro skrev:
Ja, hur långt som helst. MEN. De har inte mer befogenheter än du och jag utanför varuhusets mark. De har endast rätt att göra envarsingripanden.

Dom har inga som helst befogenheter inne på varuhuset heller som inte envar (vem som helst) har.

Undantaget är att dom får utrusta sig med (expander)batong samt handfängsel.
Utsätts dom för våld blir det våld mot tjnsteman (misshandel om envar utsätts).

Om dom är inne på varuhuset eller ute på gatan har alltså ingen betydelse. Förmodligen vill dock den betalande kunden (butikschefen) att dom inhyrda butikskontrollanterna ska hålla sig i hans varuhus och inte frilansa...
 
Dom får i regel inte gripa en snattare innanför varuhusets dörrar.
Har man inte gått ut har man inte tagit något, om man ska hårddra. Är det en större affär kan de ju iofs vara rätt långt från kassorna till dörren.

Kan inte säga huruvida detta gäller som lag, men mor min som jobbar på ica har berättat detta. Dom (mor och annan personal) hade iaf blivit tillsagda/fått råd/tips av polisen att inte ta någon innan dom lämnat butiken, just för att snattaren inte ska kunna påstå att han skulle betala.

Väktare har väl ingen annan befogenhet utöver envarsgripande?, bortsett från att dom är skyddade som tjänstemän.
 
Dajo skrev:
Dom har inga som helst befogenheter inne på varuhuset heller som inte envar (vem som helst) har.

OK, tack för ditt förtydligande.

Var lite osäker på om butiksvakter alltid är väktare eller kan vara ordningsvakter, då ju ordningsvakter har lite större befogenheter inom sitt tjänstgöringsområde.
 
mannbro skrev:
OK, tack för ditt förtydligande.

Var lite osäker på om butiksvakter alltid är väktare eller kan vara ordningsvakter, då ju ordningsvakter har lite större befogenheter inom sitt tjänstgöringsområde.

Butiksvakter Ja men butikskontrollander NEJ.

Ordningsvakter har större befogenheter men som myndighetsutövare kan dom inte anlitas av en butikschef och agera butikskontrollanter i en specifik butik. På samma sätt som att man inte kan köpa en polis och ha honom i sin ICAbutik...

Däremot kan dom naturligtvis gripa en misstänkt person ändå och behöver inte begränsa sig till brott med fängelse i straffskalan utan bötesbrotten går att agera mot även dom...

En ordningsvakt har som uppgift att upprätthålla allmän ordning och bekämpa brott inom sitt oförordnade område. Dom ska inte pyssla med annat såsom låsning/upplåsning samt utföra andra tjänster än ordningshållning.

Inte helt sällan finns det en ordningsvakt i köpcentrat som kan backa upp butikskontrollanderna på ett helt annat sätt.

För mer info om Väktare/OV kan man besöka siten "vaktare.nu" där det finns fullt med folk som är bra på att beskriva skillnaden.
 
Dajo skrev:
Du agerade helt rätt som inte ingrep eftersom du då själv hade griptis för brottet "främjande av flykt" alt "våld mot tjänsteman". Är du osäker på vad du sett kan/bör du ringa polisen och tala om vad du sett.
Men, de civilklädda väktarna måste väl rimligen identifiera sig som väktare för den utomstående? Dom kan väl inte bara säga "Bry dig inte om det här, du", och sedan förvänta sig helt passiva medmänniskor runt omkring, trots att de utövar våld?

Vet den/de utomstående om att det är väktare i arbete, så blir ju saken så klart en helt annan.
 
jorgene skrev:
Men, de civilklädda väktarna måste väl rimligen identifiera sig som väktare för den utomstående? Dom kan väl inte bara säga "Bry dig inte om det här, du", och sedan förvänta sig helt passiva medmänniskor runt omkring, trots att de utövar våld?

Vet den/de utomstående om att det är väktare i arbete, så blir ju saken så klart en helt annan.

Våld mot tjänsteman kräver att du insett att det är väktare du har att göra med.

Främjande av flykt har inte det kravet.
DEtta för att envar också akn gripa någon. Det kan till exempel vara någon som sett en fickstöld som ingriper helt på egen hand och det blir lika mycket främjande av flykt där.

Superviktigt att tänka efter innan man fritar någon alltså.

Det är däremot smart att som väktare som stöter på någon som ifrågasätter säga "VÄKTARE, håll dig undan!". Men man måste inte...
 
Dajo skrev:

...Man står aldrig kvar ute på en parkering utan man tar in den gripne till avskilt område. Dels med tanke på hans personliga integritet (inte kul att bli skyddsvisiterad inför halva samhället) och dels för att inte utsätta vakterna för fritagningsförsök...

...Hudfärg har inget med detta att göra. Möjligen kan personer med mörk hy bevakas lite extra men så länge personen inte gör sig skyldig till brott kan inte vakterna ingripa (och tur är väl det...

I den bästa av världar är det säkert så men jag har personligen tillsammans med min sambo och två av våra barn i övre tonåren, för tre år sedan dagarna före julen, sett när två butiksvakter eller butikskontrollanter grep en man strax utanför kassan på Elgiganten i Luleå. I samband med visitationen, som alltså skedde helt öppet inför publik, höll den ena vakten upp en telefon och sa med hög röst "helt rätt det fanns en telefon här". Kan påpeka att den visiterade personen garanterat inte var av sk ursvenskt ursprung och det var fullt uppenbart att avsikten var att förnedra honom så mycket som möjligt. Försvarar inte på något sätt snatteri eller stöld men vissa vakter skulle nog må bra av en kurs i "vett och etikett" eller åtminstone lära sig att följa de direktiv de har vid gripandet. Än idag ångrar jag att jag inte lämnade tillbaka julklapparna som vi hade köpt och vi tog alla mycket illa vid oss av den förnedrande behandlingen som mannen fick utstå.
 
Zebulah skrev:
I den bästa av världar är det säkert så men jag har personligen tillsammans med min sambo och två av våra barn i övre tonåren, för tre år sedan dagarna före julen, sett när två butiksvakter eller butikskontrollanter grep en man strax utanför kassan på Elgiganten i Luleå. I samband med visitationen, som alltså skedde helt öppet inför publik, höll den ena vakten upp en telefon och sa med hög röst "helt rätt det fanns en telefon här". Kan påpeka att den visiterade personen garanterat inte var av sk ursvenskt ursprung och det var fullt uppenbart att avsikten var att förnedra honom så mycket som möjligt. Försvarar inte på något sätt snatteri eller stöld men vissa vakter skulle nog må bra av en kurs i "vett och etikett" eller åtminstone lära sig att följa de direktiv de har vid gripandet. Än idag ångrar jag att jag inte lämnade tillbaka julklapparna som vi hade köpt och vi tog alla mycket illa vid oss av den förnedrande behandlingen som mannen fick utstå.

Det kanske inte fanns något praktiskt utrymme att vara i.

Det kan också vara så att folk anmält dom tidigare för misshandel och att dom därför väljer att stå helt öppet inför en mängd vittnen så att ingen kan komma och anklaga dom för att ha misshandlat honom i skrubben ute på lagret...

Om man inte har ett kameraövervakat område att stå i hade jag nog velat ha oberoende vittnen på allt som händer och sker.

Man bör dock försöka vara så diskret som möjligt.
 
Dajo skrev:
Det kanske inte fanns något praktiskt utrymme att vara i.

Det kan också vara så att folk anmält dom tidigare för misshandel och att dom därför väljer att stå helt öppet inför en mängd vittnen så att ingen kan komma och anklaga dom för att ha misshandlat honom i skrubben ute på lagret...

Om man inte har ett kameraövervakat område att stå i hade jag nog velat ha oberoende vittnen på allt som händer och sker.

Man bör dock försöka vara så diskret som möjligt.

Läste genom en del inlägg ovanför efter det att jag svarat och enligt de skall personen i fråga ha lämnat affären innan ingripande får ske men i det fall jag relaterar till skedde det direkt efter kassan och före utgången. Så antingen står det fel i tidigare inlägg eller så var gripandet felaktigt. Jag har aldrig funderat på vilka regler som gäller för gripande vid snatter/stöld eftersom jag liksom inte räknar med att hamna i den situationen men jag har aldrig hört talas om att man brukar vistitera inför publik.

Anmäla för misshandel kan man såklart göra men eftersom vakterna är två och tjuven ensam så blir det lika aldrig något mer än en nerlagd förundersökning oavsett vad som hänt.
 
Fråga till Daniel:

Hur mycket våld och tvång får egentligen en väktare utöva, när det misstänkta brottet är så trivialt som snatteri faktiskt är (med tanke på att du sa att väktare därvidlag inte har större befogenheter än vilken person som helst)?

Ser väktaren att det är en chokladkaka som stjäls -- för inget ingripande sker ju på misstanke, sa du -- så ingår ju faktiskt inte fängelse i straffskalan. Då är inte envarsgripande tillåtet, och väktare hade ju som sagt inga ytterligare befogenheter därvidlag?
 
jorgene skrev:
Ser väktaren att det är en chokladkaka som stjäls -- för inget ingripande sker ju på misstanke, sa du -- så ingår ju faktiskt inte fängelse i straffskalan. Då är inte envarsgripande tillåtet, och väktare hade ju som sagt inga ytterligare befogenheter därvidlag?
Brottsbalken 8 kap 2 §:
Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet att anse som ringa, skall för snatteri dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

Sålunda ingår fängelse i straffskalan för snatteri.
 
Zebulah skrev:
Läste genom en del inlägg ovanför efter det att jag svarat och enligt de skall personen i fråga ha lämnat affären innan ingripande får ske men i det fall jag relaterar till skedde det direkt efter kassan och före utgången.

Om det var mitt du syftade på så bör du notera att jag inte har en aning om det stämmer. Det var ett tips/råd från polis till butikspersonal. Antagligen för att undvika trassel vid eventuell överklagan från snattaren.
 
Zebulah skrev:
Läste genom en del inlägg ovanför efter det att jag svarat och enligt de skall personen i fråga ha lämnat affären innan ingripande får ske men i det fall jag relaterar till skedde det direkt efter kassan och före utgången. Så antingen står det fel i tidigare inlägg eller så var gripandet felaktigt. Jag har aldrig funderat på vilka regler som gäller för gripande vid snatter/stöld eftersom jag liksom inte räknar med att hamna i den situationen men jag har aldrig hört talas om att man brukar vistitera inför publik.

Anmäla för misshandel kan man såklart göra men eftersom vakterna är två och tjuven ensam så blir det lika aldrig något mer än en nerlagd förundersökning oavsett vad som hänt.

Man ska ha passerat sista möjliga "betalningspunkt" dvs har man gått förbi kassan men fortfarande är inne i butiken så går det utmärkt att gripa.

Är det utstuderat (specialgjorda väskor osv) så kan man gripa även inne i butiken för förberedelse till stöld. Har amn stoppat ner något i en sådan väska blir det stöld och kan gripas direkt inne bland varorna.

Har den misstänkta snattaren skador som ijte kan ha uppkommit på annat sätt än misshandel och vakterna inte har någon riktigt bra förklaring så är det inte otänkbart att dom blir åtalade för misshandel. Vakter står alltså inte ovanför lagen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.