Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota på Island, tips.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Jenkins

Medlem
Hej!

Jag och ett par vänner lyfter mot Island på fredag för en veckas foto och naturliv. Vi ska hyra en 4x4 och köra runt så mkt vi hinner.

Skulle vilja ha lite tips på saker som ej bör missas från någon som vart där.

Hit me!

Mvh Jerry
 
Skippa biten med att "köra runt så mycket ni hinner", då hinner ni inte fotografera. Jag var där i juli förra året med några vänner och vi körde från Keflavik till Jökulsarlon och tillbaka under 10 dagar vilket var ganska lagom.

Med 4x4 öppnas en hel del möjligheter i inlandet (förutsatt att ni faktiskt kan hantera en bil i terräng!), t.ex. Landmannalaugar och Thorsmörk men då får ni räkna med att lägga en hel del tid i bilen. Längs kusten finns t.ex. Seljalandsfoss (går inte att missa), Skaftafell (vandring i nationalparken), lavafälten Eldraun och glaciärsjön Jökulsarlon (fantastisk plats). Gyllene triangeln var också sevärd. Vi bodde ett par nätter i Vik i Myrdal och tjejen som drev vandrarhemmet där hjälpte oss att ordna en 4x4-tur upp i bergen bakom byn (har aldrig åkt på så smala och branta vägar, inte ens i Tibet!). Bästa boendet hade vi på Frost & Fire i Hveragerdi.

En del av mina bilder finns här: http://www.gildebrand.se/photo/?cat=5
 
Jag ska också åka till Island imorgon(Fredag), dock ej åka 4x4 men däremot ut på hästryggen i 4 dagar. Ni kommer förmodligen åka bekvämare än en annan,men det blir nog bra.

Ha det så bra och lycka till med fotandet.

/Erik
 
Ett svar för sent men ändå. Jag var på Island i 6 dagar för en månad sen. Det spelar ingen roll vart ni åker, det finns hur mycket sm helst att se och fota, överallt. När man tror att man sett allt så kommer nästa häftiga upplevelse. Man kan ju tro att man till slut ska tycka "jaha, ett till berg, ett till vattenfall..." men allt är så häftigt att det knappt går att beskriva.

Några små snabba bilder:

http://blog.erro.se/#post60
 
Om ni får bilen i Keflavik kan jag rekommendera att ni åker till Grindavik som ligger nära Keflavik och på vägen dit finns den blåa lagunen sen fortsätter ni i öster från Grindaik som har en dålig väg ner jag åkte där med fina kustmotiv sen kommer man till en sjön Kreifarvatn med varma källor.
Sen där i från till Hveragerdi som ligger vid huvudvägen och sen till Landmannalaugar som har fina berg i olika färger, sen kan ni åka till Skaftafell nationalpark . Hoppas att ni får fint väder.
 
Kom hem från Island idag.

Fina ställen att fotografera:
Thingvellir med vattnet som delar stället.

Thorsmörk där jag klättrade upp på vulkanen som fortfarande är aktiv. Fortfarande magma och ryker på bra. Grön värld nere, stenvärld uppe på vulkanen.

Utanför Blå lagunen finns det även ett fint lavafält.

Eftersom jag bar all min packning tog jag med lätt sådan. Gråfilter för himmel skippade jag och även stativ. Bägge saknade jag. Fick köra med HDR och bildstabilisator istället.
 

Bilagor

  • Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    94.1 KB · Visningar: 176
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.