Annons

Fota med progressiva linser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag ser som en kratta och har problem när jag är ute och fotar, men nu skall jag ta tag i situationen.

Jag ser inte skarpt på något avstånd. Nu håller jag hela tiden på att byta mellan två olika glasögon, men jag kommer nu att skaffa mig ett par progressiva glasögon. Så långt allt gott.

Men när jag fotar, då vill jag kunna göra det med linser, men det innebär att även linserna måste vara progressiva om jag skall kunna se både mina motiv och mina kamerainställningar.

Så frågan blir om någon fotograferat med progressiva linser. Funkar det?
Kommer jag vid en viss diopriinställning på sökaren bara se skarpt i sökaren om jag håller ögonen i "rätt" vinkel? Någon som vet?
 
Det borde inte vara några problem. Själv kan jag inte se klart på kortare än armlängds avstånd. Ändå har jag inga problem med sökaren på min D70.

Vet inte hur starka linser du har men så länge dioptriinställningarna på sökaren räcker till borde fungera bra.

Min fru har ganska starka linser och har inga som helst problem att använda min D70 med linserna på.

/AnWi
 
Nu har jag det lite enklare då jag 'bara' har ett astigmatiskt synfel så jag har samma glasögon jämt. Men jag funderade, finns det progressiva linser? Progressiva glasögon är ju slipade med två, eller tre, brytningar i olika delar av glaset, så brytningen blir annorlunda när man tittar ner. Men linsen följer ju med ögat. Tänker jag fel?
 
Ja det skall finnas progressiva linser som har olika "slipning" i övre och undre del. I nederdelen för kort avstånd och överdel för långt.
Jag måste ha det så om jag skall se på alla avstånd.

Frågan är hur sådana linser funkar att använda när man tittar i sökaren?
 
Intressant, måste du titta ner då utan att flytta ögat, liksom i ögonvrån, fast neråt? För så fort du vinklar ner ögat åker ju linsen med? I kameran borde det väl funka att ställa sökaren efter den brytning linsen har i fokusdelen, mitt fram?
 
Det finns oxå ngt som kallas monovision.
Då har man en lins för långt håll och en för nära håll och låter de små grå cellerna fixa till att det funkar bra.
 
Jag har både linser och glasögon (är långsynt + svårt astigmatisk). Jag föredrar kontaktlinser, helt klart, för med dem ser man lika bra åt alla håll och det är mycket lättare att fota med dom än glasögon.
Dom flesta kontaktlinsoptiker har prova-på-paket för en liten peng eller tom gratis. Varför inte testa?

/K
 
Jag har progressiva linser och det fungerar någorlunda bra, men inte perfekt och det är just vid fotografering som jag märker av det :( Har varit hos optikern många gånger - minskat styrkan på det ena ögat, ökat på det andra och så tvärtom....
Men nu har jag accepterat att det är så här. Räkna med att det tar tid att vänja sig vid linserna.
Man kan ha ögonen i olika vinklar och ser bra ändå ;)

Annars så tror jag att progressiva linser är "slipade" så att mitten är för att se bra på långt håll (pupillen drar sig samman) och det bredare fältet är "slipat" för nära håll.
 
Alltså, varje gång jag läser sådana här trådar blir jag glad över min operation, just att slippa linser och glasögon och att inte kunna se mer än 5cm utan att ha dylika tingestar över ögonen.

Annars är kontaktlinser helt klart det bästa för de som kan ha dem. Åldersyntheten med stelare fokusering och långsynthet är ju dock ett otyg där glasögonen kanske är lämpligare iaf vid fotografering kan jag tänka.

Monovision, alltså ev, monokel eller en lins i det ögat som sökaren hamnar framför kan mycket väl vara ett alternativ. Kanske en kombo av linser och en korrigerande monokel eller en fast slipat lins som sitter utanpå sökaren. Mig veterligt finns det till de flesta kameror i någon form.
 
Jag vill inte operera mina ögon. Jag tror inte ögon är gjorda för att filas på ;)

Jo jag provade ut progressiva glasögon idag, så dom skall jag hämta den 3 mars.

Progressiva linser avråddes jag från att fota med. Istället testade jag monovision http://www.medocular.se/ogonfakta/o...het/monovision/
Olika linser på olika ögon. Det funkade riktigt bra, så sånna skall jag få med på prov när jag hämtar ut mina glasögon.
 
Janne,
hur har det har funkat med kontaktlinserna? Har det varit svårt att vänja sig vid dom? Och kan du använda dom när du fotograferar?

/Katriina
 
Jag har hitills fotat med mina nya progressiva glasögon. Jag har inte gett mig på linserna eftersom jag upptäckt att jag ser mycket bättre med glasögon i D2X sökaren än vad jag såg i D100:ans sökare.

Men jag kanske skall testa ändå.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.