Annons

Fota med bättre förstoring än 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet är väl att TS vill ha avbildningsskalor på 3:1 eller kanske mer och fotografera sådant som insekter där allt är knivskarpt. Det fixar man sällan ute i det fria eller utan att vara nära. Om inte annat får ju minsta lilla vinddrag den mest vindstilla dag att framstå som en mindre orkan vid de här avblidningsskalorna. Även om man kan frysa rörelsen med blixt med kort brintid, så är chansen stor att insekten blåst ur skärpezoonen. Dessutom behöver man kanske ta 50 eller fler bilder med några bråkdelar av en millimeter olika avstånd för att stacka, vilket blir svårt om saker och ting rör på sig antingen på grund av att djuret inte sitter stilla eller för att det djuet sitter på svajar för vinden.

Extra glasbitar i strålgången minskar oftast bildkvaliteten oavsett om de är framför eller bakom objektivet. Skillnaden är att telekonvertrar ofta består av flera linser och är designade att fungera bara med vissa objektiv vilket gör att chansen blir större att tillverkarna lyckas träffa rätt. De gör också att man kan få större avstånd till motivet medan försättslinsen minskar detsamma. Problemet med macro är ju oftast att man är för nära, antingen för att det blir svårt att ljussätta, eller för att man skrämmer djuren.

Tror TS får fundera över vilka bilder han vill ta. Ska man ta normalt rörliga insekter är det svårt att komma ned i ens skala 1:1 genom att bara fotografera rakt på. Är det skygga insekter behöver han i så fall ofta längre brännvidd än hans Sigma 105:a. En lösning kan då vara en telekonverter. Förmodligen är Sigmas egen 2x TC bästa valet. Fotograferar man insekter som trollsländor kanske brännvidder upp mot 300mm och en mellanring vara mera lagom eftersom de förutom att vara skygga ofta sitter illa till såsom en bit ut i vattnet på ett vassstrå. Tar man sådana bilder kanske man inte behöver mer än skala 1:10 för att få en snygg bild, och då är allt genast mycket lättare.

Jag har full förståelse att det är väldigt svårt att ta skarpa bilder när man vill ha extrem förstoring, men om man skall tro Thomas shahan så är det inte omöjligt iaf. Sen kanske jag kan nöja mig med att komma upp i 2:1 men desto mer desto bättre. Jag har förresten inte Sigmas 105:a utan Nikons egna med det spelar nog mindre roll.

Om man tar alla 3 mellanringar och sätter bakom 105:an kanske man ändå kan öka avbildningsskalan betydligt, sen kanske jag istället för min fullformatskamera skall prova med dotterns kamera med APS-C sensor som förstorar 1,5x på automatik.

Funkar inte detta på ett tillfredställande sätt får jag fundera på TC:n igen

Jag tror du får kompromissa bort arbetsavståndet. Det går att närma sig insekter utan att skrämma dem. Det är precis som allt annat en hel del övning som gäller. Titta på hur Shahan rör sig när han närmar sig krypen i sina tidiga filmer... Själv tar jag mina bilder med 105mm och Raynox dcr 250 och blixt (sällan stativ, alltid levande kryp och oftast på plats i naturen) . Krypen hamnar då några cm framför linsen, men som sagt det är "bara" att öva och att lära sig krypens beteende. Ta det lugnt, jaga inte omkring utan låt dem komma till dig. Mellanringar härjar inte mycket med optisk kvalitet men det blir så sabla mörkt och därmed svårt att sätta skärpan, så numera kör jag nästan bara med Raynox.
http://www.appelklyftig.com/familj/filip/makro/

Lycka till.

Många som fotograferar insekter är uppe i gryningen medan insekterna sitter still och är kalla och sover/orörliga.

Många som fotograferar insekter är uppe i gryningen medan insekterna sitter still och är kalla och sover/orörliga.

Det var ett bra tips, provade att fota lite myror igår och de var ruggigt snabba mitt på dagen i solen.
Får satsa på lite mer fotande på mornarna nu under semestern.

Jag tror du får kompromissa bort arbetsavståndet. Det går att närma sig insekter utan att skrämma dem. Det är precis som allt annat en hel del övning som gäller. Titta på hur Shahan rör sig när han närmar sig krypen i sina tidiga filmer... Själv tar jag mina bilder med 105mm och Raynox dcr 250 och blixt (sällan stativ, alltid levande kryp och oftast på plats i naturen) . Krypen hamnar då några cm framför linsen, men som sagt det är "bara" att öva och att lära sig krypens beteende. Ta det lugnt, jaga inte omkring utan låt dem komma till dig. Mellanringar härjar inte mycket med optisk kvalitet men det blir så sabla mörkt och därmed svårt att sätta skärpan, så numera kör jag nästan bara med Raynox.
http://www.appelklyftig.com/familj/filip/makro/

Lycka till.

Otroligt bra input =)

Kanske blir att skaffa sig ett Raynox ändå om jag inte blir nöjd med ett 28 mm bakvänt tillsammans med mellanringar.
Kollade din Flickr sida med och du har verkligen lyckats kanon med ditt fotande.
Hembyggd diffuser håller jag redan på att fixa men skulle gärna vilja veta vilket fäste du använder till att fästa allt på kameran.

Tack !

För extra ljus så har jag använt en ledad arm enligt bilden. Riktigt smidig då alla leder styrs med bara en ratt. I Sverige så ligger den nog på en 500-600:- men på Aliexpress så hittar man dessa för runt 150:-. Sätter man den i blixskon så ska man nog inte ha för tunga blixtar, den går också att sätta i stativgängan

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    53.5 KB · Visningar: 13
Otroligt bra input =)

Kanske blir att skaffa sig ett Raynox ändå om jag inte blir nöjd med ett 28 mm bakvänt tillsammans med mellanringar.
Kollade din Flickr sida med och du har verkligen lyckats kanon med ditt fotande.
Hembyggd diffuser håller jag redan på att fixa men skulle gärna vilja veta vilket fäste du använder till att fästa allt på kameran.

Tack !

Kan starkt rekommendera denna sida när det gäller macro http://makrofokus.se/
Dom som driver denna sida är John Hallmén https://www.flickr.com/photos/johnhallmen/
och Stanislav Snäll https://www.flickr.com/photos/59784391@N08

På macro sidan får du tips om hur du kan bygga olika saker till nästan 0 kronor, och det är saker som dom själva använder istället för att köpa dyra prylar.

Testade kombinationer

Nu har jag fått hem mitt "nya" 28mm med manuell bländarring.

Dessutom köpte jag Kenkos mellanringar och har nu testat lite kombinationer av dessa tillsammans med mitt Nikon 105/f2,8 Macro och även en fast 50/1,8 som jag hade sedan tidigare.

Resultaten har blivit väldigt lyckade och här nedan ser ni vad jag använt och vilken förstoringsgrad det gett samt vilket arbetsavstånd man uppnår. (från fronten av linsen till objektet i fokus)

1. Micro 105/f2,8 med 3 mellanringar ( 68mm ): Förstoring 2:1, Arbetsavstånd ca 10-11cm
2. Micro 105/f2,8 utan mellanringar: Förstoring 1:1, Arbetsavstånd ca 15cm
3. 28mm omvänt med 3 mellanringar (68mm): Förstoring Större än 4:1, Arbetsavstånd ca 3cm
4. 28mm omvänt utan mellanringar: Förstoring Större än 1:1, Arbetsavstånd ca 6cm
5. 50/f1,8 med 3 mellanringar (68mm): Förstoring Större än 1:1, Arbetsavstånd ca 4cm

Som det ser ut nu kommer jag nog oftast använda Makroobjektivet med eller utan ringarna för det ger bäst arbetsavstånd och ändå upp till 2:1 med jättefin skärpa.

De gånger jag har objekt som inte är levande så kommer jag nog köra med 28mm omvänt tillsammans med alla mellanringar för maximal förstoring.

Tack för all er input.

Då jag har en Nikon D750 som är FF så funkar det inte sådär bra med ett DX objektiv även om jag skulle kunna använda det så mister jag en del av pixlarna av sensorn då, och det är inte önskvärt när man vill ha fram så många detaljer som möjligt.

Det är det som är den stora nackdelen med FX (förutom priset då); Eftersom sensorn är stor så behöver man komma upp i otroligt hög förstoringsgrad för att fotografera små saker. Det är därför som jag mest använder Nikon1-systemet för makro-arbete. Den lilla sensorn har mycket högre pixeldensitet vilket är en stor fördel. Visserligen finns det inget 1Nikkor makro-objektiv men ett vanligt AF-S 50 mm f/1.8 G, en FT-1 adapter och ett par mellanringar kommer man väldigt långt med. Det vanliga kitt-objektivet har också väldigt bra närgräns.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar