Annons

Fota med bättre förstoring än 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)
Går också att använda control my canon, control my nikon som är gratisSW till PC, men det är klart man behöver ha med sig PC också

Grejen med ML är att allt ligger i utökningen av kamerans firmware. Det är ett program som man laddar när man startar kameran, och som ger utökade möjligheter för att styra den på olika sätt, exempelvis för stackning eller om du vill ta bilder med jämna mellanrum för time-lapse över lång tid. Det finns mycket godis i Magic Lantern.
 
Du får installera ML först i kameran.

gissade det, att föreslå ett ingrepp som gör att garantin på kameran inte gäller är ju inte schysst mot trådskaparen

Canons svar på användandet av ML är OM det kan påvisas att felet uppstod pga ML så gäller inte garantin
 
gissade det, att föreslå ett ingrepp som gör att garantin på kameran inte gäller är ju inte schysst mot trådskaparen

Canons svar på användandet av ML är OM det kan påvisas att felet uppstod pga ML så gäller inte garantin
Trådskaparen har ingen Canon, men ska man stacka makrobilder kan det förstås vara ett frestande alternativ om man vill slippa hela processen med att själv sitta och snurra fokuseringsringen.
 
Går också att använda control my canon, control my nikon som är gratisSW till PC, men det är klart man behöver ha med sig PC också

Gissningsvis skulle man kunna göra det med en telefon, om Canon vore så snälla att de tillät alla funktioner via WiFi. Det går med många modeller från Samsung och Sony och Olympus har hoppat på tåget. Hur det står till med Canon vet jag inte, men jag hoppas att de har vettigt firmware som kan styras via nätverk.
 
Trådskaparen har ingen Canon, men ska man stacka makrobilder kan det förstås vara ett frestande alternativ om man vill slippa hela processen med att själv sitta och snurra fokuseringsringen.

Gissar att du har automatlåda i bilen också, kanske till och med kör kameran på P-läget :)

Lite av grejen är ju att sköta detta själv med maximal kontroll för bästa resultat
 
Gissar att du har automatlåda i bilen också, kanske till och med kör kameran på P-läget :)

Lite av grejen med att är ju att sköta detta själv med maximal kontroll för bästa resultat

Nja, inte behöver man lämna över kontrollen för att man låter ett program sköta de mer eller mindre mekaniska grejerna som en dator kan göra kvickare och kanske rentav bättre.
 
Gissar att du har automatlåda i bilen också, kanske till och med kör kameran på P-läget :)

Lite av grejen är ju att sköta detta själv med maximal kontroll för bästa resultat
Stämmer med automatlåda. Bästa jag köpt mig. Som du ser på min printscreen från kameran ser du även att den flyttar ett steg per bild vilket jag inte tror att jag själv skulle kunna hantera bättre och framför allt effektivare.
 
Stämmer med automatlåda. Bästa jag köpt mig. Som du ser på min printscreen från kameran ser du även att den flyttar ett steg per bild vilket jag inte tror att jag själv skulle kunna hantera bättre och framför allt effektivare.

Sorry för ett dåligt försök till skämt

Jag har själv automatlåda :)

//Micke
 
nu hänger jag inte med, fotat en hel del macro och stackade bilder för utökat skärpedjup och kör alltid med manuellt fokus, hur kan du använda autofokus när du stackar bilder vid macrofoto, objektet står still, kameran står still, hur ändrar du fokuspunkt med AF?

Använd tillsammans med Helicon Pro mjukvara. Man låter AF välja närmaste punkt och sedan väljer man bakre punkt från Live View jpå datorskärmen.

Helicon beräknar sedan antal exponeringar och ställer avståndet för respektive exponering, slutligen skapas den stackade bilden.

Helicon fungerar med de flesta modeller från Nikon och Canon. Finns i versioner för Mac, Windows, Android och iOS
 
Det är synd att inte fler kameratillverkare har lagt in focus bracketing i kameran, det är väl bara Olympus som har det vad jag vet.

Av de brackets det finns idag så har jag inte sett något behov av några av dessa förutom fokus som inte finns, det borde finnas detta behov även för porträttfotografer med snävt skärpedjup för att sätta fokus precis att välja ut rätt bild och landskapsfotografer för att få förlängt skärpedjup med stacking samt makrofotografer
 
Igår köpte jag ett äldre 28mm med manuell bländarring på som jag tänker testa bakmonterat på mitt makro.

Om inte det blir bra har jag tänkt att köpa en Kenko mellanringssats så jag kan närma mig 2:1 förhoppningsvis med bibehållen skärpa ( men med större ljusförlust ), nån som vet hur mycket detta skulle påverka arbetsavståndet ?

En lite dyrare lösning som troligen inte påverkar arbetsavståndet verkar vara att skaffa en Telekonverter och då kan man också nå 2:1, men det får bli sista utvägen då priset då sticker iväg en del.

Kan man förresten använda mellanringar till att förstora mer med tex ett 200 objektiv eller funkar det bara med hjälp av en Telekonverter ?
 
Igår köpte jag ett äldre 28mm med manuell bländarring på som jag tänker testa bakmonterat på mitt makro.

Om inte det blir bra har jag tänkt att köpa en Kenko mellanringssats så jag kan närma mig 2:1 förhoppningsvis med bibehållen skärpa ( men med större ljusförlust ), nån som vet hur mycket detta skulle påverka arbetsavståndet ?

En lite dyrare lösning som troligen inte påverkar arbetsavståndet verkar vara att skaffa en Telekonverter och då kan man också nå 2:1, men det får bli sista utvägen då priset då sticker iväg en del.

Kan man förresten använda mellanringar till att förstora mer med tex ett 200 objektiv eller funkar det bara med hjälp av en Telekonverter ?

Du kommer troligen bara att kunna fokusera med hjälp av direktvisning på skärm när du jobbar med ett objektiv som försättslins. Förstoringen blir ungefär fyra gånger och arbetsavståndet ungefär fyra centimeter.

En annan möjlighet är att montera tjugoåttan omvänt med en omvändningsring direkt på kamerahuset och eventuellt med mellanringar. Det blir mindre glas och kanske lättare att hantera. Det blir fasta avstånd när man gör så, olika med olika mellanringar.

När du sätter mellanringar på ett objektiv kortar du ner dess fjärravstånd. Det går alltså inte att fokusera till oändligt när mellanringen sitter där. Om du ska ha mellanring på ett 200 mm så kommer du till naturlig storlek om tuben är 20 cm lång. För att få två gångers förstoring behöver du ännu längre, så det är ingen höjdare för att få förstoring.

Störst förstoring kan du få med kort brännvidd. Bland det mer flexibla är att använda bälg och ett objektiv med måttlig brännvidd. Den omvända tjugoåttan med omvändningsring lämpar sig för att montera på bälg och kan ge ganska stor förstoring. Förstoringen ställer man då in med bälgen, och avståndet med inställningssläde eller "gungas in" med direktvisning på skärmen.

En omvändningsring har objektivets filtergänga på ena sidan och kamerans bajonett på andra. Med 28 mm får du troligen hygglig förstoring redan utan mellanring. Avståndet måste "gungas in" eller sättas med makrosläde och direktvisning på skärmen.
 
Du kommer troligen bara att kunna fokusera med hjälp av direktvisning på skärm när du jobbar med ett objektiv som försättslins. Förstoringen blir ungefär fyra gånger och arbetsavståndet ungefär fyra centimeter.

En annan möjlighet är att montera tjugoåttan omvänt med en omvändningsring direkt på kamerahuset och eventuellt med mellanringar. Det blir mindre glas och kanske lättare att hantera. Det blir fasta avstånd när man gör så, olika med olika mellanringar.

När du sätter mellanringar på ett objektiv kortar du ner dess fjärravstånd. Det går alltså inte att fokusera till oändligt när mellanringen sitter där. Om du ska ha mellanring på ett 200 mm så kommer du till naturlig storlek om tuben är 20 cm lång. För att få två gångers förstoring behöver du ännu längre, så det är ingen höjdare för att få förstoring.

Störst förstoring kan du få med kort brännvidd. Bland det mer flexibla är att använda bälg och ett objektiv med måttlig brännvidd. Den omvända tjugoåttan med omvändningsring lämpar sig för att montera på bälg och kan ge ganska stor förstoring. Förstoringen ställer man då in med bälgen, och avståndet med inställningssläde eller "gungas in" med direktvisning på skärmen.

En omvändningsring har objektivets filtergänga på ena sidan och kamerans bajonett på andra. Med 28 mm får du troligen hygglig förstoring redan utan mellanring. Avståndet måste "gungas in" eller sättas med makrosläde och direktvisning på skärmen.

Jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg och det jag missade var alltså att jag kommer använda mitt macro tillsammans med de eventuella mellanringarna.

Helt klart kan det tänkas möjligt att jag bara kommer använda mellanringar med en omvändningsring till 28:an också då jag sett en del av Thomas Shahans filmer där resultaten är riktigt bra.

Tack för er hjälp !
 
Raynox

Har bara skummat igenom svaren på din fråga så mitt svar kanske blir kaka på kaka. Jag och många av mina makrovänner använder Raynox 250 med mycket gott resultat. Kan behöva bländas ner några steg för maximal skärpa. Med ditt 105 når du ca 2,7 ggr förstoring. Det finns starkare Raynox t. ex. en med beteckningen 202. Den har jag bar använt sporadiskt så där vill jag inte göra någon bedömning.
 
Jag var nog lite otydlig i mitt förra inlägg och det jag missade var alltså att jag kommer använda mitt macro tillsammans med de eventuella mellanringarna.

Helt klart kan det tänkas möjligt att jag bara kommer använda mellanringar med en omvändningsring till 28:an också då jag sett en del av Thomas Shahans filmer där resultaten är riktigt bra.

Tack för er hjälp !

Du kommer nog även att behöva någon form av inställningsljus, sökarbilden kommer att bli ganska mörk om du använder stora förstoringar som t.ex. då du använder bakmonterat objektiv och mellanringar. Du lär ju inte se mycket, om ens något, i sökaren om du bländar ned till, säg bländare 5.6 eller vilken minsta bländare du vågar använda utan risk för diffraktion. Du behöver därför ha kameran på stativ annars blir det mer eller mindre omöjligt att ändra bländarvärde utan att rubba avstånd eller motivutsnitt. Har du bakmonterat objektiv på bara mellanringar lär du även behöva en makrosläde för att ändra avståndet så att du kan focus-stacka. Kanske något i stil med den här:

http://www.reallyrightstuff.com/B150-B-Macro-focusing-rail

Det finns även motoriserade varianter som har fördelen att du slipper pilla på uppställningen under fotograferingen och minskar risken för mänskliga misstag.

https://www.cognisys-inc.com/store/stackshot-macro-rail-package.html
 
Efter att ha fotat en del med mitt Macro 105/f2,8 AF i skala 1:1 med fint resultat så skulle jag vilja ha möjlighet att gå ännu längre och fota med extrem förstoring, säg upp till 3:1 om det är möjligt.

Vad är bästa alternativet för att kunna fota tex insekter i den förstoringen ( utmaningen kan då vara att inte behöva gå alltför nära med objektivet och skrämma bort det man skall fota )

Måste bara hör vad trådskaparen vill. Att han vill kunna få större förstoringsgrad och att han vill komma längre från objektet. Vad jag fattar skall han ut i naturen och fota. Då har han ju inget hjälp med använda dator och så vidare. Det kommer i ett senare tillfälle om han sitter hemma och fotar små föremål vid datorn.

Och en del menar att en bra försättslins inte är bra för det är en extra glasbit osv. Men när man kopplar på en telekonverter så tillkommer det extra glasbitar också och att det blir ljussvagare.

Håller med Kjell Nilsson i hans kommentar. Titta på hans bilder och även på bilder som John Hallmén och Stanislav Snäll har tagit, och alla tre använder försättslins i mellanåt. Kan hålla med om att man inte kommer längre ifrån objektet med ett sådant.

Ett macro objektiv mellan 150-200 så kan man komma en bit bort från objektet.
 
Måste bara hör vad trådskaparen vill. Att han vill kunna få större förstoringsgrad och att han vill komma längre från objektet. Vad jag fattar skall han ut i naturen och fota. Då har han ju inget hjälp med använda dator och så vidare. Det kommer i ett senare tillfälle om han sitter hemma och fotar små föremål vid datorn.

Och en del menar att en bra försättslins inte är bra för det är en extra glasbit osv. Men när man kopplar på en telekonverter så tillkommer det extra glasbitar också och att det blir ljussvagare.

Håller med Kjell Nilsson i hans kommentar. Titta på hans bilder och även på bilder som John Hallmén och Stanislav Snäll har tagit, och alla tre använder försättslins i mellanåt. Kan hålla med om att man inte kommer längre ifrån objektet med ett sådant.

Ett macro objektiv mellan 150-200 så kan man komma en bit bort från objektet.

Hej !

Jag har precis som du redan förstått mest tänkt mig ett bra sätt att fota ( levande )insekter mm i väldig förstoring (gärna 3:1)och därmed är det viktigt att man inte behöver komma otäckt nära med objektivet.

Naturligtvis skulle ett 150-200 macro hjälpa till med det men då kan man inte längre påverka förstoringsgraden i så stor omfattning med hjälp av mellanringar, där hoppas jag mycket på mitt "nya" 28mms objektiv bakvänt på mellanringarna som jag ännu inte beställt.

Telekonverterns fördel kan dock vara att jag kan använda det till att förlänga mitt 200 med en hel del istället för att köpa ett 200-500 som står på önskelistan.
 
Måste bara hör vad trådskaparen vill. Att han vill kunna få större förstoringsgrad och att han vill komma längre från objektet. Vad jag fattar skall han ut i naturen och fota. Då har han ju inget hjälp med använda dator och så vidare. Det kommer i ett senare tillfälle om han sitter hemma och fotar små föremål vid datorn.

Och en del menar att en bra försättslins inte är bra för det är en extra glasbit osv. Men när man kopplar på en telekonverter så tillkommer det extra glasbitar också och att det blir ljussvagare.

Håller med Kjell Nilsson i hans kommentar. Titta på hans bilder och även på bilder som John Hallmén och Stanislav Snäll har tagit, och alla tre använder försättslins i mellanåt. Kan hålla med om att man inte kommer längre ifrån objektet med ett sådant.

Ett macro objektiv mellan 150-200 så kan man komma en bit bort från objektet.

Problemet är väl att TS vill ha avbildningsskalor på 3:1 eller kanske mer och fotografera sådant som insekter där allt är knivskarpt. Det fixar man sällan ute i det fria eller utan att vara nära. Om inte annat får ju minsta lilla vinddrag den mest vindstilla dag att framstå som en mindre orkan vid de här avblidningsskalorna. Även om man kan frysa rörelsen med blixt med kort brintid, så är chansen stor att insekten blåst ur skärpezoonen. Dessutom behöver man kanske ta 50 eller fler bilder med några bråkdelar av en millimeter olika avstånd för att stacka, vilket blir svårt om saker och ting rör på sig antingen på grund av att djuret inte sitter stilla eller för att det djuet sitter på svajar för vinden.


Extra glasbitar i strålgången minskar oftast bildkvaliteten oavsett om de är framför eller bakom objektivet. Skillnaden är att telekonvertrar ofta består av flera linser och är designade att fungera bara med vissa objektiv vilket gör att chansen blir större att tillverkarna lyckas träffa rätt. De gör också att man kan få större avstånd till motivet medan försättslinsen minskar detsamma. Problemet med macro är ju oftast att man är för nära, antingen för att det blir svårt att ljussätta, eller för att man skrämmer djuren.

Tror TS får fundera över vilka bilder han vill ta. Ska man ta normalt rörliga insekter är det svårt att komma ned i ens skala 1:1 genom att bara fotografera rakt på. Är det skygga insekter behöver han i så fall ofta längre brännvidd än hans Sigma 105:a. En lösning kan då vara en telekonverter. Förmodligen är Sigmas egen 2x TC bästa valet. Fotograferar man insekter som trollsländor kanske brännvidder upp mot 300mm och en mellanring vara mera lagom eftersom de förutom att vara skygga ofta sitter illa till såsom en bit ut i vattnet på ett vassstrå. Tar man sådana bilder kanske man inte behöver mer än skala 1:10 för att få en snygg bild, och då är allt genast mycket lättare.
 
Raynox med längre brännvidd

Om du skaffa ett 180 macro och hänger på en Raynox så får du större förstoring eftersom försättslinsers effekt ökar vid längre brännvidd. Däremot kommer du inte så långt ifrån som du kanske vill.
 
Om du skaffa ett 180 macro och hänger på en Raynox så får du större förstoring eftersom försättslinsers effekt ökar vid längre brännvidd. Däremot kommer du inte så långt ifrån som du kanske vill.

Just nu tillåter inte ekonomin att köpa på mig ännu ett Makroobjektiv utan jag får nöja mig med det jag redan har ( säger frugan iaf ) =)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar