Kustbo
Aktiv medlem
Hua mig finns det såna monster i vår natur så törs jag inte gå ut i skogen mera ;-)
Den var bra men ändå inte den, det var mera en guide för makro snarare än kurser man kunde anmäla sig till, men kommer säkert upp igen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
---
Har ju mest zoomar och de ändras ju efter brännvidd men då Macro har fast brännvidd så hade jag inte med i tankarna att det skulle växa också, ...
---
Således tänker du rätt här.---
... men det lutar ändå att 90mm kan vara bättre då med lite längre "fritt arbetsavstånd" än 70mm, hoppas kunna prova dem innan jag bestämmer mig.
Kul att du hade tur och fick tag i detta makroobjektiv med K-fattning - inte så ofta något sådant kommer ut, som du säger.
Ett litet tips bara, ifall du inte redan känner till det. Allteftersom du närmar dig skala 1:1 kommer autofokusen att fungera allt sämre, och till slut upphöra helt. Då är det manuell fokusering som gäller, och vid stor skala räcker det inte med att fokusera på objektivet utan du måste flytta hela kamera-objektivkombinationen fram och tillbaka tills du får skärpa. En makrosläde och ett riktigt makrostativ (kännetecknas av att det vanligen INTE ser ut som ett standardstativ i miniatyr) underlättar väldigt.
.