Annons

Testa makro, beslutsångest

Produkter
(logga in för att koppla)
---
Har ju mest zoomar och de ändras ju efter brännvidd men då Macro har fast brännvidd så hade jag inte med i tankarna att det skulle växa också, ...
---

Jo, man borde ju ha skäl att förvänta sig att objektiv med fast brännvidd borde ha just detta - fast brännvidd... :)

Förr i tiden var det i princip alltid så, men nu är läget lite annorlunda. För objektiv med innerfokusering föreligger den tekniska möjligheten att konstruera objektivet så att brännvidden minskar vid ökat utdrag. Och varför skulle man vilja göra detta?

Framförallt när man vill ha ett stort utdrag (för att få stor avbildningsskala), dvs i första hand när det gäller makroobjektiv. Antag att du valt ett 200 mm dylikt för att få stort arbetsavstånd. Med konstant brännvidd kommer objektivet att ha växt till en längd av 400 mm vid avbildningsskala 1:1. Inte så kul. Men ifall den optiska konstruktionen är sådan att brännvidden reduceras till, säj, 125 mm vid skala 1:1, så växer objektivet inte alls lika mycket.

En tumregel är att i stort sett alla makroobjektiv med brännvidder över 50 mm är konstruerade på detta sätt. Uppskattar att Tamron 90/2,8 makroobjektivet har en brännvidd som ligger runt 75 mm vid skala 1:1, och Sigma 70/2,8 runt 60 mm.

Samtliga makroobjektiv med brännvidd 50 mm eller kortare jag haft möjlighet att checka har haft oförändrad brännvidd vid skala 1:1.

En praktiskt tumregel, som du förmodligen själv redan kommit på, är att arbetsavståndet (avst. mellan objektivfront och objekt) blir större ju längre objektivets brännvidd är. Finns naturligtvis variationer beroende på olika objektivs konstruktion, men avvikelserna från denna regel är enligt mina erfarenheter i praktiken små (uppgifter i datablad och på nätet är inte alltid helt exakta).


---
... men det lutar ändå att 90mm kan vara bättre då med lite längre "fritt arbetsavstånd" än 70mm, hoppas kunna prova dem innan jag bestämmer mig.
Således tänker du rätt här. :)
.
 
Det var en bra förklaring och skönt att jag tänkte rätt, har kollat och kan testa ett Tamron 90 mm framöver innan köp så det ska nog lösa sig som det verkar.

Tack för alla tips och erfarenheter, uppskattas verkligen.
 
Väl bekomme! Du kommer säkerligen att bli nöjd med ett Tamron 90/2,8 Macro-objektiv. Har ett själv - inte till salu... :)
.
 
Då jag är ivrig av naturen och har svårt att vänta så chansade jag och skickade upp en köpes annons här på FS och fick ett snabbt svar från Sven som hade ett Tamron med Pentax K fattning till salu, det är ju inte direkt varje dag såna kommer ut till försäljning så bara passa på ;-)

Så nu har jag fått mitt macro även om Posten höll på att skrämma slag på oss båda mig mig ifs med sitt strul trots att vi båda gjorde allt enligt regelboken, men allt gick bra till slut.

Så nu har jag mitt eget macro och har börjat testa lite, känner att jag behöver öva lite innan det sitter i ryggmärgen att använda det men det kommer säkert, övning ger färdighet sägs det ju.

Ska bli kul att se hur detta fungerar framöver i de fotoplaner jag har som var grunden till att jag skaffade detta, så tack för tips och erfarenheter alltid uppskattat.
 
Kul att du hade tur och fick tag i detta makroobjektiv med K-fattning - inte så ofta något sådant kommer ut, som du säger.

Ett litet tips bara, ifall du inte redan känner till det. Allteftersom du närmar dig skala 1:1 kommer autofokusen att fungera allt sämre, och till slut upphöra helt. Då är det manuell fokusering som gäller, och vid stor skala räcker det inte med att fokusera på objektivet utan du måste flytta hela kamera-objektivkombinationen fram och tillbaka tills du får skärpa. Något som underlättar väldigt är en makrosläde och ett riktigt makrostativ (kännetecknas av att det vanligen INTE ser ut som ett standardstativ i miniatyr).
.
 
Kul att du hade tur och fick tag i detta makroobjektiv med K-fattning - inte så ofta något sådant kommer ut, som du säger.

Ett litet tips bara, ifall du inte redan känner till det. Allteftersom du närmar dig skala 1:1 kommer autofokusen att fungera allt sämre, och till slut upphöra helt. Då är det manuell fokusering som gäller, och vid stor skala räcker det inte med att fokusera på objektivet utan du måste flytta hela kamera-objektivkombinationen fram och tillbaka tills du får skärpa. En makrosläde och ett riktigt makrostativ (kännetecknas av att det vanligen INTE ser ut som ett standardstativ i miniatyr) underlättar väldigt.
.

Aha då var det inte jag som inbillade mig att AF ballade ur och jag fick gå över till MF och "jojja" med kameran för att hitta fokus vid 1:1, skönt att få bekräftat, och jo stativ är ett måste det märkte jag iaf på största skalan men attans vad ljusstarkt och skarp det är ;-)

Kan Du länka till något sådant stativ eller huvud så jag fattar lite bättre så vore det uppskattat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.