Annons

Fota med bättre förstoring än 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)

Ricchi

Medlem
Efter att ha fotat en del med mitt Macro 105/f2,8 AF i skala 1:1 med fint resultat så skulle jag vilja ha möjlighet att gå ännu längre och fota med extrem förstoring, säg upp till 3:1 om det är möjligt.

Vad är bästa alternativet för att kunna fota tex insekter i den förstoringen ( utmaningen kan då vara att inte behöva gå alltför nära med objektivet och skrämma bort det man skall fota )

Alternativen som jag tittat på är Mellanringar, Omvändningsringar med makro+50mm fast och Telekonvertrar.
Vad har ni för erfarenhet av vad som blir bäst ?

Finns det några fler möjligheter här som jag missat ?

Tack !

Skrämma

Med den kombon hamnar insekten precis framför frontlinsen. Vill du ha en kombo som inte skrämmer insekten så är det längre brännvidd som gäller. Det blir svårt att nå de förstoringarna du vill åt utan att komma nära. Med en 2x telekonverter når du skala 2:1 på närgränsen.

Efter att ha fotat en del med mitt Macro 105/f2,8 AF i skala 1:1 med fint resultat så skulle jag vilja ha möjlighet att gå ännu längre och fota med extrem förstoring, säg upp till 3:1 om det är möjligt.

Vad är bästa alternativet för att kunna fota tex insekter i den förstoringen ( utmaningen kan då vara att inte behöva gå alltför nära med objektivet och skrämma bort det man skall fota )

Alternativen som jag tittat på är Mellanringar, Omvändningsringar med makro+50mm fast och Telekonvertrar.
Vad har ni för erfarenhet av vad som blir bäst ?

Finns det några fler möjligheter här som jag missat ?

Tack !

Raynox är ganska bra, men allt extraglas mellan gluggen och objektet kan förstöra bilden (dåligt eller repat glas)

med din 105a så rekommenderar jag mellanringar. Vill du komma längre ifrån så är ett 150 Macro (med mellanringar) att rekommendera

Jag kör med 105mm Macro och mellanringar och får väl ca 4:1

https://500px.com/photo/23333891/very-close-by-mikael-sundberg

Raynox är ganska bra, men allt extraglas mellan gluggen och objektet kan förstöra bilden (dåligt eller repat glas)

med din 105a så rekommenderar jag mellanringar. Vill du komma längre ifrån så är ett 150 Macro (med mellanringar) att rekommendera

Ser grymt ut, det är åt detta hållet jag hade tänkt, låter som det får bli mellanringar då jag redan har ett fantastiskt bra makroobjektiv redan.

Du har inte provat att fota med ett bakvänt fast objektiv på makrot ?

Knappast

för att få 4:1 behöver du väl ungefär 30 cm mellanringar med det objektivet! Skulle snarare tro att du får max 2:1

Hur nära kommer man med ett Canon makro 100/2,8 och Canon 25 mm mellanring? Finns det andra mellanringar med AF? Canon MP-E65/2,8 1-5x skulle ha varit ett alternativ om den bara haft AF.

Med telekonverter så fungerar fortfarande objektivets stabilisering, med mellanringar icke! Konstaterat på Sigma 150/2,8 DG OS HSM APO Macro med Canons TC1.4x och 5D3
Fungerande stabilisering är faktiskt ett jätteplus när man fotar på frihand ute i naturen.. På stativ gör mellanringarna samma jobb.
mvh Erik

När man använder mellanringar så når man 1:1 med samma längd som bränvidden, dvs ska man nå 2:1 med ett 105 makro så behöver man 105mm mellanringar, ska man nå 3:1 så behöver man alltså 210mm, dvs väldigt många ringar.

Använder man en 2x TC så når man också 1:1 extra

Tänk om det hade funnits mellanringar som kunde rapportera sin existens till kamera och objektiv men vad jag har förstått så gör det inte det..? Däremot gör TC av passande fabrikat precis detta och därmed kan kamera och objektiv:
1. Korrigera parametrar för AF (förutsatt att det inte blir för ljussvagt förstås). Å andra sidan är det ju ändå oftast MF som gäller för macro..
2. Korrigera parametrar för objektivets stabilisering
3. Visa rätt bländar-info på displayerna, kompenserad för allt ljus som försvinner på vägen
/erik

Det finns mellanringar med kontakter så du får AF och rätt exponeringsvärden mm

Såna använder jag redan men de skulle behöva innehålla en microprocessor eller FPGA för att berätta för resten av systemet att de finns där. Och så måste förstås både kamera och objektiv vara förberedda för budskapet och göra rätt korrigering

AF börjar 'jaga' med mellanringar eftersom den optiska responsen på en viss fokusförflyttning blir något annat än vad kameran förväntar sig. Men tar jag en TC i stället så dyker den upp på kamerans display och mjukvaran i kameran kan göra nödvändiga justeringar.

Sen kan jag ju inte låta bli att kombinera TC och mellanring för att få mer förstoring, men då får man stå ut med de nämnda problemen :p

/erik

100 stackade bilder med en Canon 6D och på några minuter om man har Af. Du kan förmodligen göra något liknande med en autoclicker, en dator och en sladd till kameran.

nu hänger jag inte med, fotat en hel del macro och stackade bilder för utökat skärpedjup och kör alltid med manuellt fokus, hur kan du använda autofokus när du stackar bilder vid macrofoto, objektet står still, kameran står still, hur ändrar du fokuspunkt med AF?

nu hänger jag inte med, fotat en hel del macro och stackade bilder för utökat skärpedjup och kör alltid med manuellt fokus, hur kan du använda autofokus när du stackar bilder vid macrofoto, objektet står still, kameran står still, hur ändrar du fokuspunkt med AF?
Du får installera ML först i kameran.

Bilagor

• VRAM0.jpg
    VRAM0.jpg
    55.7 KB · Visningar: 13
Att AF blir otillförlitligt och jagar vid näravståndet 1:1 är helt normalt för objektiv som ökar sitt utdrag vid fokusering, och det beror på att själva fokuseringsrörelsen ändrar arbetsavståndet. När skalan är 1:1 blir AF osäker, och när man förlänger med mellanringar kan den bli helt oanvändbar om objektivet inte innerfokuserar. Innerfokuserande objektiv kan finställa skärpan också när man har mellanring, bara man har placerat kameran på ett möjligt avstånd från motivet.

Därför är den bästa kombinationen, om man vill öka förstoringen med ett makro, att använda en telekonverter, eftersom det funkar åtminstone lika bra som annars utan konvertern, bara man har tillräckligt stor ljusstyrka. De flesta av makroobjektiven kring 100 mm har f/2,8 så att man med konvertern får f/5,6.

Om man vill förstå hur det funkar med ökande utdrag kan det vara bra att läsa igenom den PDF jag har gjort på temat: http://foto.ifokus.se/u2/21f4e8178f02cdaaa3df454069df81d3/default/utdrag-och-forstoringsgrad.pdf

Går också att använda control my canon, control my nikon som är gratisSW till PC, men det är klart man behöver ha med sig PC också

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar