Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota månen med Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket vacker bild på Månen HRL!!!
Själv har jag provat lite, har ett 125 mm spegelteleskop med 900 mm brännvidd. Jag har ordnat så att det går att sätta kameran med en nikon bajonett istället för okularet. Där pasar min D80 och teleskopet blir då ett 900 mm spegeltele, (dvs inte digiscoping, dvs när man låter kameran se genom okularet). På det viset borde man få bästa skärpa då ljuset aldrig går genom glas.
Har även provat med telefördubblare, får då 1800 mm på en D80 som ger 1,5 ggr dvs motsvarnade brännvidd på småbild blir 2700mm, men då får inte hela månen plats....
Rörselseoskärpa är förstås en stor bov i dramat, liksom att det är svårt att hitta en kväll med full, eller nästan full måne med klar himmel.
Eller oxo är det för kallt ute, eller alldeles för varmt och skönt inne, eller nåt annat fel....

Frågan är vad ni använder för vitbalans???
Sol kanske, då månen ju är belyst av molnfri sol.
Det går ju annars att få vilken färg man vill.
Nästa gång blir det fast vitbalans med 5500 grader K.
 
Med en vanlig Kamera som snudd alla skulle kunna äga igentligen.. Ingen 70000 kronors mojäng.. .. Utan en vanlig kamera endast ett snäpp över instegserien ...

Jisses wow säger ja.. !!

http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=23019&PN=1

Du behöver visserligen ett datorstyrt teleskop som du kan sätta fast kameran på också. Det kommer ju kosta minst 10 - 12000 till, men fina bilder blir det.

Här är litta fler om du är intresserad.

http://www.astropix.com/
 
Måste teleskopet verkligen vara "datastyrt"? Nödvändigt är väl i första
hand en elmotor som kompenserar för jordens rotation - och så ett teleskop med bra optik. Men som du påpekar, det lär kosta en del.

/Roger
 
Måste teleskopet verkligen vara "datastyrt"? Nödvändigt är väl i första
hand en elmotor som kompenserar för jordens rotation - och så ett teleskop med bra optik. Men som du påpekar, det lär kosta en del.

/Roger

Jo det har du ju rätt i, det behöver inte vara datorstyrt men det underlättar en del.
 
Ja visst är månen ett bra foto objekt.
Här är en sajt där na kan se vad som händer på stjärnhimmeln.

http://www.heavens-above.com/skycha...05&lng=13.334165&loc=Bj%e4llerud&alt=0&tz=CET

Obs att koordinaterna är mina, dvs utanför KIL, och den som bor i andra ändar av landet måste lägga in sina koordinater.
Man kan där se vad som i realtid finns på stjärnhimeln.
Men genom att ändra tiderna och datum kan man se andra tider och dagar, exvis lägga in dagen för nästa fullmåne, enlig almanackan 2009-01-11 så kan man fixa lite för att få månen där man vill ha den och välja dag och tid. Lämpligt är några dagar före eller efter fullmåne, då kratrar och berg får skuggor, och givetvis kväll och att den finns där du har klar sikt.

Ingen som har goda råd för vitbalans???
Sol, molningt, glödljus lysrör eller grader Kelvin????

Vid de ljustyrkor som en fullmåne ger blir exponeringen så kort att någon styrning av objektivet inte behövs.

Enda problemet är att det är kallt ute, men januari och februari kan kylan ge oss klara fina nätter utan dis.
 
Jag testade en gång på kul om jag kunde få med lite stjärnor.. Men gatubelysningen ställde till det...

Men det kom med någon liten ljusfläck.. kanske syns det på en liten bild här...Kanske inte..
 

Bilagor

  • Stora karlavagnen(1).jpg
    Stora karlavagnen(1).jpg
    7.9 KB · Visningar: 270
Det är rätt man behöver inte ett datostyrt teleskop för astrofoto. Däremot behöver det ha motorstyrning, då vi talar om lååånga exponeringstider. Dessutom måste drivningen vara nogsamt kalibrerad och polinställningen exakt. Annars kommer monteringen ofelbart att driva.

Min goda vän, som har denna sida har verkligen visat att man inte behöver extrem utrustning för astrofoto. Många av bilderna är tagna med piggyback. Dvs med kameran monterad på teleskopet. Han kör med vanlig ljusstark optik, ofta gamla ryska objektiv med en brännvid på 135mm.

Här gäller nogsamhet och precision.
http://www.swedbird.com/astro/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.