Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota inomhus, handhållet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phoenix_89

Aktiv medlem
Tjena!

Ska åka nämligen till Elmia nu till påsken och fota litegranna. Tänkte höra om man kunde på ett ungefär köra med cirka 1/60 sek på 18 mm brännvid? Eller kan man komma ännu längre handhållet utan rörelseoskärpa?

Phoenix_89 skrev:
Tjena!

Ska åka nämligen till Elmia nu till påsken och fota litegranna. Tänkte höra om man kunde på ett ungefär köra med cirka 1/60 sek på 18 mm brännvid? Eller kan man komma ännu längre handhållet utan rörelseoskärpa?

Har du småbild, 35 mm, bör du kunna hålla still på en 1/25-del utan problem...
(Om du inte skall göra STORA förstorningar)

Räkna tid/brännvid.
C:a 1/25 del så kan du använda 25 mm...ungefär.

Sedan om du använder pelare, eller väggstöd, eller nå't annat,
och håller andan, så kan du nog gå ännu lägre ned i tider... :)

Det finns också en annan aspekt. Folk rör på sig. Så även om du håller kameran still så kan du få rörelseoskärpa på grund av att folk rör sig. Även folk som står "stilla´" rör på huvudet och andra kroppsdelar snabbare än vad man tror.
PÅ 1/25 del hinner de flesta röra på kroppen och du får öskärpa i alla fall.

Hur det förhåller sig har du redan fått svar på jag vill bara förtydliga att det man brukar kalla för rörelseoskärpa är när motivet rör sig, skakningsoskärpa är det fotografen själv står för...

Lite lättare att hålla isär begreppen om man tänker så, begreppen blandas dock mycket ofta ihop med missförstånd som följd.

//Larsa

Inte riktigt. 1/1,5xbrännvidd gäller då, m.a.o. nästan 1/40 sek vid 25mm. Jag går dock på den gamla hederliga regeln, ja minus det min bildstabilisator grejar då förstås vilket innebär ca 1/4 sek. Ja det var ju förstås en annan sak:)

Oftast så bör du klara dig med den gamla hederliga regeln, vid kraftig förstoring är det dock möjligt att du ser att du borde valt en lite snabbare tid. Detta är lite svårbedömt eftersom vi håller olika stadigt vid olika tillfällen, gör gärna lite tester & kolla men tänk på att man inte alltid är lika stadig...

//Larsa

Senast ändrad:
Det går att ta skarpa bilder vid ~20mm nedåt 1/10 sekund handhållet med dSLR, men då krävs lite koncentration. 1/60 bör inte vara några problem vid 18mm om du inte är väldigt darrhänt.

Edit: Snart kommer väl nån fräsare och säger att det går att ta skarpa bilder vid en sekund också, och visst, är man stabil som en betonggris så;-)

Synd att VR är dyrt :(

Men det lär inte bli några problem att fota handhållet på bilmässan. Kommer i de flesta fall att kunna köra på minst 1/60. Annars kan man ju pilla lite med ISO, har ju trots allt en systemkamera nu som inte är så brusig jämfört med min förra kompaktare.

Erik Schalin skrev:
Du får väl ta till det klassiska snöret så blir det troligtvis stadigt nog.
Eller kanske ett klassiskt stativ:) Varför inte ett enbensstativ?

Finns en fördel med ett vanligt stativ på bilmässor & dylikt det är att man syns mer så att folk har en tendens att ge plats åt en & flytta på sig. Detta lite beroende på hur packat där är förstås...

//Larsa

Handhållet, 1/30 sek. Går för mig!

trettio.jpg

Vid förra årets mässa fotade jag handhållet med mätsökarkameror för småbild och en 15mm/4 samt 35mm/1,2 och med 400 ISO film. Tiderna låg mellan 1/15 och 1/60. Kamerorna saknar dock spegel så spegelvibrationer (brukar vara kritiskt kring 1/15-1/30) inverkade inget. Album här.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto