Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota i snö och när solen står högt

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Hej
Behöver lite tips...

Ska fotografera tre personer vid sitt hus, solen står högst, det är fullt med snö ute.

Hur ska jag gå tillväga för att få bra hudtoner på den, och att inte snön blir överexponerad?

Du kanske kan låsa exponeringen på snön och sen använda blixt som lite upplättning på objekten?

Finns flera olika sätt för att få en bra exponering.. om du kör digitalt är det bara att kolla histogrammet, men en blixt rekommenderas också för att lätta upp skuggor. Solen skapar ofta allt för hårda kontraster och skuggor som kameran inte kan hantera på ett snyggt sätt, om man inte är ute efter just den effekten då.

Om du kör med film kan du använda t.ex en ljusmätare eller ett gråkort. Mät ljuset från gråkortet och du bör få en korrekt exponering.

Men jag skulle definitivt använda en bra blixt och experimentera med olika styrkor på den, flytta gärna runt modellerna och fota i motljus och kör blixt rakt på.. kan bli snygga effekter. Finns en bild på Turbonegro nånstans där fotografen har använt motljus riktigt snyggt. Iofs har han säkert använt ett portabelt blixtsystem, men du förstår idén iaf:

http://www.henryfondatheater.com/eventlib/turbo/images/Turbonegro_Turbonegro.jpg

Lätta upp med relfexskärmar kanske, om du inte vill använda blixt alltså.. Jag gillar inte kameracentrerad blixt själv.

Lek lite med reflexskärm, en liten spegel så kanske du ser att du kommer långt.. Men du behöver kanske en assistens också;)

Lycka till!

MVH Niclas,

Solbelysta objekt, busenkelt, använd den gamla beprövade regeln "sunny sixteen". Du behöver inte ens ljusmätare eller annat tjafs som bara ställer till tänket för dig (tekniken bara ljuger för dig vid sådana här situationer i alla fall).

En enkel förklaring på "sunny sixteen" hade varit bättre information, åtminstone för mig, än att tala om vad man inte behöver.

Men efter en snabb koll på Google förstod jag att det är bländaren som ställs på 16 och slutartiden ska vara ungefär som den ISO man använder.

Jag tror oxå på reflexskärmar i detta fall dock.

Bah... Det gick Inte bra. En tredjedel av ansiktet på den ena blev för ljust, inte utfrätt, men mkt data försvann. Hemskt! O min uppdragsgivare som sa att jag inte behövde något mera. Urk!

johan_w skrev:
Bah... Det gick Inte bra. En tredjedel av ansiktet på den ena blev för ljust, inte utfrätt, men mkt data försvann. Hemskt! O min uppdragsgivare som sa att jag inte behövde något mera. Urk!

Hur gjorde du då? Om det inte blivit utfrätt bör det ju gå att rädda hyfsat i alla fall. Det är ju jobbigare med skarpa skuggor etc. Körde du RAW?

mange78 skrev:
Hur gjorde du då? Om det inte blivit utfrätt bör det ju gå att rädda hyfsat i alla fall. Det är ju jobbigare med skarpa skuggor etc. Körde du RAW?

Typ utfrätt, på vissa delar. Körde RAW och går inte få tillbaka all hudton.

johan_w skrev:
allt annat blev korrekt exponerat utan just ansiktet, eller en del av ansiktet.

Då kanske det hade varit bättre att hålla ner exponeringen en aning och lätta upp ansiktena med en blixt? Men det är svårt när det starka kontraster, ett helsike det där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar