Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota i mörker och svagt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

blogtweeter1

Aktiv medlem
Är ny här på fotosidan, och skulle behöva lite hjälp.
Min kamera är en Canon Powershot A460, samt en iPhone 4.

Är nöjd med de bilder jag får i dagsljus,och det är svårt att misslyckas. För det mesta funkar det bra med det automatiska läget.

Problemet är när man skall fota i mörker och på kvällen,med några ljuskällor som lampor och liknande. Tar även en del inomhusbilder i svagt ljus. Då blir bilderna gryniga/korniga samt suddiga.

Har förstått att man inte skall använda auto-läget på kameran,utan istället använda det manuella.
Det jag undrar över är:

Vad skall man ställa in i det manuella läget?

Vad skall man ha för slutartid?

Behöver man ändra ISO-värdet?

Tacksam för svar på dessa frågor!

www.blogtweeter1.blogspot.com

Att fota i dåligt ljus är det svåraste som finns tyvärr. Tyvärr är det också där kompaktkameror och mobilkameror har störst problem när man jämför dem med systemkameror.

Ska du handhålla kameran bör du hålla slutartiden kortare än 1/30, ännu kortare om du zoomar in. Det är svårare att hålla still kameran ju mer inzoomad bilden är.

Bländaren ska vara på minsta möjliga tal, det betyder att bländaröppningen är så stor som möjligt och släpper in så mycket ljus som möjligt.

ISO ska helt enkelt vara så högt att slutartiden blir tillräckligt kort, 1/30 eller kortare. Det är enda uppgiften ISO-talet har. Ju högre ISO man har desto mer brus får man, så samtidigt vill man hålla det så lågt det går.

Det enda som verkligen kan hjälpa dig är mer ljus eller mer stabilitet. Kan du inte få mer belysning är ett stativ ett bra alternativ, då kan du använda så lång slutartid du behöver och ändå hålla ISO lågt.

Det jag skrivit nu gäller på stillastående motiv. Är det rörliga motiv blir det mycket svårare. Då är det bara högre ISO som gäller tills slutartiden blir så kort att det som rör sig blir skarpt.

Ok,tackar för snabbt svar!

Så, skall man ändra både slutartiden och ISO-värdet,eller räcker det med att ändra bara ett av dessa?

Varför blir det så ljust när man använder blixten i ett halvmörkt rum?

Hur skall man göra för att fota t ex en gatlykta på kvällen?

Om man är t ex i en storstad med massa ljus på kvällen; vad gäller för inställningar då?

Fotar du helt manuellt måste du ändra både bländare, tid och ISO. Eller ja, om de står på ett bra värde innan behöver du ju inte ändra det, men i manuellt läge måste du själv se till att alla värden är rätt.

Som sagt, håller du dig på största bländaren och en tid kortare än 1/30 så får ISO bli vad det blir för att bilden ska bli bra, kvällsbilder på städer är ett bra exempel på när det borde fungera. Det går inte att säga på förhand vilka värden det innebär, det är olika i varje situation.

Varför det blir så ljust är för att blixten lyser upp så mycket helt enkelt, blir det för ljust får du ställa ned blixtstyrkan om det går eller kanske skugga blixten med ett papper eller något. Det ska finnas automatik som sköter blixten, men den är väl inte så smart om det inte blir bra bilder.

Att man "ska" använda manuella inställningar är tyvärr nåt som alltför ofta hörs, och det stämmer i allmänhet inte. Ska du köra manuellt så måste du veta exakt vad du gör. Vet du inte det så är det både enklare och bättre att använda någon sorts automatik. Och det är inget som helst fel med att använda automatik.

Ok, kollade på detta videoklippet på Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=scTkyKARqEA&feature=fvsr

Där får man intrycket att slutartiden är det absolut viktigaste när man fotograferar i mörker. Det gäller att släppa in så mycket ljus som möjligt. Men släpper man in för mycket ljus, så blir bilden överexponerad. Stämmer det?

På min kamera kan man ändra slutartiden i sekunder, t ex 2",3" 4"......

Testade 4", och då blev bilden som om det brann om man fotade på massa gatljus.

Hur vet man vilken slutartid man skall ha?

Beror det på hur mörkt det är och hur mycket ljus det finns?

Kan man börja med att testa olika slutartider, och sedan gå vidare?

Eller måste man ändra ISO-värdet om man ändrar slutartiden?

No offence, men du behöver en grundläggande fotokurs. Finns artiklar här på Fotosidan, finns böcker på biblioteket, finns även en artikel som jag själv börjat skriva på angående exponering:

http://sprng.me/cp06j

Som sagt, vet man inte vad man gör så är automatik oftast ett bättre val. Då berättar ju kameran vad den tycker är lämpliga värden.

Det är så att de tre värdena beror av varandra.

Om du har en längre slutartid men de andra värdena likadana blir bilden ljusare, med en kortare tid blir bilden mörkare. Om du har värden som ger en lagom ljus bild men ger dig för lång slutartid för att du ska kunna hålla still kameran måste du höja ISO om du sänker slutartiden, annars blir bilden mörkare samtidigt.

Slutartiden är viktig, men slutartiden säger inget om resultatet om man inte vet de andra värdena också. Bländaren är enkel, den vill man ha så stor som möjligt för att släppa in så mycket ljus som möjligt och ISO vill man ha så lågt som möjligt för att få så lite brus som möjligt.

Robert, du har helt rätt, manuellt är inte nödvändigt men vid just nattfoto skulle jag nog säga att det är användbart.

Stativ är helt nödvändigt, om man vill fota i riktigt mörker. Det funkar också att ställa kameran på ett bord eller något och använda självutlösaren så att kameran får ligga still utan att man behöver trycka på den när bilden tas, det ger för mycket rörelse bara det.

Jag såg att du lagt till lite nytt i det senaste inlägget.

Ja, vilka värden du ska ha beror på hur ljust det är i varje enskild situation och det går inte att gissa sig till det utan bra mycket erfarenhet. Men du har en digitalkamera, det är bara att experimentera tills du sätter det. Du kan ta hur många bilder som helst och titta på displayen för att se vad som blir bra.

Det är så att de tre värdena beror av varandra.

Om du har en längre slutartid men de andra värdena likadana blir bilden ljusare, med en kortare tid blir bilden mörkare. Om du har värden som ger en lagom ljus bild men ger dig för lång slutartid för att du ska kunna hålla still kameran måste du höja ISO om du sänker slutartiden, annars blir bilden mörkare samtidigt.

Slutartiden är viktig, men slutartiden säger inget om resultatet om man inte vet de andra värdena också. Bländaren är enkel, den vill man ha så stor som möjligt för att släppa in så mycket ljus som möjligt och ISO vill man ha så lågt som möjligt för att få så lite brus som möjligt.

Robert, du har helt rätt, manuellt är inte nödvändigt men vid just nattfoto skulle jag nog säga att det är användbart.

Stativ är helt nödvändigt, om man vill fota i riktigt mörker. Det funkar också att ställa kameran på ett bord eller något och använda självutlösaren så att kameran får ligga still utan att man behöver trycka på den när bilden tas, det ger för mycket rörelse bara det.
Jag har hört att man skall ha högre ISO desto mer mörker,samt längre slutartider beroende på hur mörkt det är.

På min kamera finns det ISO: Auto,100,200,400,800

Det måste ju finnas något läge som passar för t ex dunkla inomhusmiljöer, för skall man stå och ställa in så är ju motivet borta innan man hunnit ställa in allt rätt.

Jo, ju mörkare det är desto högre ISO krävs det för samma slutartid.

Har man stativ kan man ha ISO så lågt det går eftersom man kan förlänga slutartiden hur långt som helst.

Som sagt, att fota i mörker är riktigt svårt. Grejer som verkligen tar bra bilder i dunkla inomhusmiljöer utan blixt kostar 75 000 kr och uppåt, din kompakt har tyvärr inte en chans där, så illa är det.

Det står bredvid bilden vilka inställningar som använts.

Sony DSLR-A580, SONY, DSLR-A580, 1.6, f5, ISO 400

Och nej, det finns inga universella värden man kan ställa in utan alla situationer kräver sin speciella inställning beroende på situationen och framförallt hur man som fotograf vill att bilden skall upplevas.

Det här är ungefär en sådan här bild jag menar:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2559009.htm?set=lp

Vad är det för ISO samt slutartid på denna?
Om du klickar på fliken Bildinfo under bilden får du se vilka inställningar som använts för just den bilden.

För den typen av bilder är det ingen idé att höja ISO (det ger mer brus, grynigare bild alltså, men medger kortare slutartider) eftersom det är ett stillastående motiv. Det är bättre att förlänga slutartiden i stället.
Du behöver stativ eller något stadigt att placera kameran på för den sortens bilder eftersom det är omöjligt att hålla kameran helt stilla i 1,6 sekund.

Om du är ute efter den sortens nattbilder föreslår jag att du börjar fota när det skymmer. Det blir oftast mer intressanta bilder om himlen inte är helt svart.

Tycker personligen inte att man alltid skall behöva vara så bekymrad över att skruva upp ISO rejält när man fotograferar på nätterna.
Har man ingen tripod eller som i mitt fall är för lat att släpa runt på ett stativ under några timmars promenad är det ett måste att köra på höga ISO för att kunna handhålla kameran om natten. Visst det kommer att brusa i bilderna när det kommer till en viss gräns och ännu värre när man pressar till max, men då kan man alltid välja svartvitt.. då helt plötsligt blir bruset inte lika störande, t o m lite snyggt.

Förstår att alla inte gillar svartvitt eller brus, alla tycker vi olika.. men då finns alltid valet att bifoga ett stativ och köra låga ISO med långa slutartider som annars är omöjligt att handhålla.

Lite B/W från min sista promenad en ödslig natt i Karlstad (f/1.2 + höga ISO):
http://rust.se/2012/01/28/karlstad-i-svartvitt/

Automatlägena finns till för att underlätta för fotografen. Det enda av dem som jag ser som fullständigt icke-utvecklande är gröna rutan. Men det brukar finnas en hel del halvautomatiska program som är bra att använda, t.ex. Av-läget. (Antar att du har lägena M, Av, Tv och P på din kamera). Alla proffs använder inte uteslutande M-läget och det är inte bättre eller finare på något vis. Huvudsaken är att man vet vad man håller på med och hur kameran funkar.

Sen är det bra att känna till funktionen exponeringskompensation när man använder halvautomatiska lägen som Av. Fotograferar du t.ex. en stadsvy mitt i natten med en massa lyktstolpar och andra ljuskällor kan det vara behövligt att minska på exponeringskompensationen, alltså dra ner den ett steg (-1 EV) eller så. Det gör att kameran väljer exponeringsvärden som gör bilden mörkare. Det gör att ljuskäglorna från lyktstolpar och dylikt inte blir lika utfrätta, och kanske gör bilderna mer stämningsfulla. Testa dig fram!

Inomhus gör du bäst i att använda högt iso eller blixt. Använder du blixt och tycker bilderna blir för ljusa, sök upp "blixtkompensation" i menyerna på din kamera (kolla gärna manualen) och dra ner på den. Kom bara ihåg att blixtstyrkan avtar med kvadraten på avståndet. Så om nåt ansikte finns nära kameran när du tar bilder med blixten på så blir ansiktet många gånger kraftigare upplyst än t.ex. väggen ett par meter bakom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar