Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussättning i mörkt rum

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack så jättemycket för alla svar, dem är till mycket hjälpa!

Om jag har förstått det hela rätt är orsaken till kornigheten att det saknas tillräckligt med ljus och orsaken till en gul/blå färgton är färgtemperaturen i ljuskällan?

Har dock svårt att förstå det dunkla o mörka färgtonerna i mina bilder. Antar att det är här som ni menar att CRI är en lösning till det problemet? Är det då belysningen (alltså lamporna/blixtarna) som ska ha ett visst CRI-värde? Och har CRI-värdet något med belysningens ljusstyrka att göra?
Jag vill påstå att dunklet liksom kornigheten har med ”för lite lyse” att göra. Dina lampor räcker till för huvudmotivet, men inte för att få även bakgrunden ljus.
Jämförelsebilderna har mycket mer ljus, och ett ljus som är jämnare fördelat i hela bilden/rummet
 
Om jag är rätt informerad så går det att styra blixtar från en smartphone.

Denna trigger från Godox ska kunna köras via en app i telefonen och då aktivera blixtar från Godox. Då får du bra lyse. Men det går såklart loss på ett antal tusenlappar.


Ger du upp mobilen funkar samma trigger till den Nikon.
 
Som har nämnt ovan så är inte färgtemperaturen hela sanningen, CRI är nästan viktigare. Färgtemperatur är relativt lätt att korrigera för, men belysning med dåligt CRI är svårare. Här finns en bra förklaring: https://www.waveformlighting.com/tech/what-is-cri-color-rendering-index/
Sedan kan man väll säga att man får det man betalar för. Vill man ha kontroll så kostar det och så måste man läsa på en del.
Om du generellt vill få bättre färgåtergivningen så skull jag byta ut lamporna mot stuioblixtar och mobilen mot en kamera (stuioblixtar är svårt att kombinera med mobil, man vill ställa bländare manuellt och kunna synka).
Skall du få full kontroll så får du skaffa dig en colorchecker, jobba med raw file och sedan korrigera dessa. En kalibrerad bildskärm är också en förutsättning för att kunna kontrollera resultatet.
Här är en förklaring till varför proffsfotografer nästa alltid använder studioblixar isf lampor:

Tack för svar!
Då funderar jag på att köpa blixtar. Tror du att blixtrarna kommer hjälpa mitt problem med det dunkla i bilderna? Alltså utöver färgåtergivningen dvs om mina bilder kommer ljusas upp som det vore dagtid?
 
Jag vill påstå att dunklet liksom kornigheten har med ”för lite lyse” att göra. Dina lampor räcker till för huvudmotivet, men inte för att få även bakgrunden ljus.
Jämförelsebilderna har mycket mer ljus, och ett ljus som är jämnare fördelat i hela bilden/rummet

Ja det har du nog rätt i. Tror du mina studiolampor i kombination med ett par blixtar skulle kunna lösa problemet så att det ser ut som dagtid?
 
Undvik att kombinera olika typer ljus då färgtemperaturen sällan är samma. (Olika färgtemperatur kan ibland dock vara en bra effekt att använda.)
Om du ställer in kameran på kortaste tiden för blixtsynk så kommer lamporna knappt att bidra med något ljus alls till exponeringen i jämförelse med blixtarna.
Har du en blixt på 250Ws (250J) och lampa på 1000W. Med en slutartid på 1/125 så kommer blixtarna bidra med 250Ws och lampan med 1000/125=8Ws. Ljuset från lampan blir alltså nästan 5 exponeringssteg svagare än blixten. Om man använder en längre exponeringstid så kommer biddraget från lampan att öka.
 
Som har nämnt ovan så är inte färgtemperaturen hela sanningen, CRI är nästan viktigare. Färgtemperatur är relativt lätt att korrigera för, men belysning med dåligt CRI är svårare. Här finns en bra förklaring: https://www.waveformlighting.com/tech/what-is-cri-color-rendering-index/
Sedan kan man väll säga att man får det man betalar för. Vill man ha kontroll så kostar det och så måste man läsa på en del.
Om du generellt vill få bättre färgåtergivningen så skull jag byta ut lamporna mot stuioblixtar och mobilen mot en kamera (stuioblixtar är svårt att kombinera med mobil, man vill ställa bländare manuellt och kunna synka).
Skall du få full kontroll så får du skaffa dig en colorchecker, jobba med raw file och sedan korrigera dessa. En kalibrerad bildskärm är också en förutsättning för att kunna kontrollera resultatet.
Här är en förklaring till varför proffsfotografer nästa alltid använder studioblixar isf lampor:

Tack för svar!

Då är färgtemperaturen inte ett så stort problem för mig då det enkelt att justera i efterhand. Utan då är det CRI-värdet i belysningen jag ska fokusera på.

Men skulle en belysning med ett CRI-värde på 100 index lösa hela problemet med det dunkla i bilden? Tänker att det kanske även behövs en starkare ljuskälla för att ljusa upp bilden? Och hur tar jag reda på om mina studiolampor redan har ett CRI-vrde på 100?
 
Om du vill att bilden skall bli generellt ljusare så skall du ändra exponeringen.
Om du vill ändra förhållandet mellan ljusa och mörka delar i bilden behöver du ändra kontrasten.
Det är bra att känna till det man på engelska brukar kalla square-law of light, att ljusets styrka avtar med kvadraten på avståndet.
Vid raw-konvertering kan du justera tonskalan som du vill ha den och exempelvis lyfta skuggiga partier.
Satsa på blixar så slipper du fundera vidare på CRI.
 
Om jag är rätt informerad så går det att styra blixtar från en smartphone.

Denna trigger från Godox ska kunna köras via en app i telefonen och då aktivera blixtar från Godox. Då får du bra lyse. Men det går såklart loss på ett antal tusenlappar.


Ger du upp mobilen funkar samma trigger till den Nikon.
Om jag är rätt informerad så går det att styra blixtar från en smartphone.

Denna trigger från Godox ska kunna köras via en app i telefonen och då aktivera blixtar från Godox. Då får du bra lyse. Men det går såklart loss på ett antal tusenlappar.


Ger du upp mobilen funkar samma trigger till den Nikon.

Att styra blixtar är inte samma. sak som att fotografera med blixt. Den här bluetooth styrningen är mera till för att man ska sätta triggern på sin i det här fallet Nikon kamera medan man knallar omkring i studiion och sätter ljusstyrkan på sina blixtar. Godox triggers är kopplade till ett visst kameramärke som t.ex. Nikon triggern kan sedan styra vilken radiostyrd Godox blixt som helst oavsett vilket kamera märke. Har du två kameror av olika märke behöver du alltså två olika triggers som sedan fungerar med alla dina blixtar.
 
Undvik att kombinera olika typer ljus då färgtemperaturen sällan är samma. (Olika färgtemperatur kan ibland dock vara en bra effekt att använda.)
Om du ställer in kameran på kortaste tiden för blixtsynk så kommer lamporna knappt att bidra med något ljus alls till exponeringen i jämförelse med blixtarna.
Har du en blixt på 250Ws (250J) och lampa på 1000W. Med en slutartid på 1/125 så kommer blixtarna bidra med 250Ws och lampan med 1000/125=8Ws. Ljuset från lampan blir alltså nästan 5 exponeringssteg svagare än blixten. Om man använder en längre exponeringstid så kommer biddraget från lampan att öka.

Ett bra sett att kolla om man får in bidrag från andra ljuskäller än blixtarna/lamporna är att ställa in kameran så att bilden blir rätt exponerad ifall lampan är på. Slå av lamporna/blixten och ta en bild. Denna bild ska då bli helt svart. Då vet du att bilden inte påverka av omgivningsljuset. Blir bilden inte svart häll på mer ljus och minska exponeringen så att motivet fortfarande ser rätt ut.

Se även till att du inte har färgade föremål i rummet som kan ge färgstick. Täck över sådana med neutralsvarta skynken i t.ex sammet. Rent vita skynken hade förstås inte heller påverkat färgen men problemet med vitt i ett litet rum är att ljuset studsar fram och tillbaka så att hela rummet tillsist fungerar som en reflektor där ljuset kommer från alla håll. Vilket gör det svårt att styra ljussättningen.
 
Att styra blixtar är inte samma. sak som att fotografera med blixt. Den här bluetooth styrningen är mera till för att man ska sätta triggern på sin i det här fallet Nikon kamera medan man knallar omkring i studiion och sätter ljusstyrkan på sina blixtar. Godox triggers är kopplade till ett visst kameramärke som t.ex. Nikon triggern kan sedan styra vilken radiostyrd Godox blixt som helst oavsett vilket kamera märke. Har du två kameror av olika märke behöver du alltså två olika triggers som sedan fungerar med alla dina blixtar.
Bra! Tack!
Det fanns en Godox A1 förut som fungerade både som blixt till smartphone och samtidigt som trigger av flera blixtar. Men de verkar ha slutat med den. Och har nu denna XT2 med mobilstöd. Bra att du rättade mitt misstag. Finns det något annat märke som har blixt-trigger för mobil?
 
Som har nämnt ovan så är inte färgtemperaturen hela sanningen, CRI är nästan viktigare. Färgtemperatur är relativt lätt att korrigera för, men belysning med dåligt CRI är svårare. Här finns en bra förklaring: https://www.waveformlighting.com/tech/what-is-cri-color-rendering-index/
Sedan kan man väll säga att man får det man betalar för. Vill man ha kontroll så kostar det och så måste man läsa på en del.
Om du generellt vill få bättre färgåtergivningen så skull jag byta ut lamporna mot stuioblixtar och mobilen mot en kamera (stuioblixtar är svårt att kombinera med mobil, man vill ställa bländare manuellt och kunna synka).
Skall du få full kontroll så får du skaffa dig en colorchecker, jobba med raw file och sedan korrigera dessa. En kalibrerad bildskärm är också en förutsättning för att kunna kontrollera resultatet.
Här är en förklaring till varför proffsfotografer nästa alltid använder studioblixar isf lampor:

En bra källa till kunskap om färghantering finns i Stefan Ohlssons bok Digital bild 4.0 som säljs här på fotosidan https://www.fotosidan.se/membershop/viewproduct.htm?ID=24711
 
Tycker det borde gå att närma sig målbilderna du visar även med det du har i utrustningsväg . Testa med att hitta en ren bakgrund helst ljus (vägg, tygstycke). Placera dig nära väggen och placera dina lampor så nära du kan för att belysa både dig och den del av bakgrunden som ska finnas med i bilden. Vill du ha mindre ljus på bakgrunden så flytta dig ut från väggen tills det blir bra. Har du något nära som reflekterar ljus som ger färgstick så täck över dessa delar som flera skrivit tidigare. Har du inget som diffuserar ljuset framför lamporna så kan sätta upp ljust tyg framför (men inte för nära:).
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar