Annons

Fota i mörker och svagt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja,läser del 1 av den guiden som finns på Fotosidans förstasida nu.

Rätta mig om jag har fel:

Bländaren släpper in olika mycket ljus beroende på hur mycket den är öppen.
Slutartider bestämmer hur snabbt ljuset kommer in i kameran.

Kan man tänka att bländaren är ögat och att slutartiden är ögonlocket med olika snabba blinkningar?

Ja,läser del 1 av den guiden som finns på Fotosidans förstasida nu.

Rätta mig om jag har fel:

Kan man tänka att bländaren är ögat och att slutartiden är ögonlocket med olika snabba blinkningar?
Slutartider bestämmer hur länge ljuset släpps in

Ja, nu tror jag att jag fattat principen.

Men vad heter bländarinställningen i kameran?

Förresten; hur ställer man in så man inte får e-post varje gång denna tråd uppdateras??

Ja, ungefär. Tänk dig att du har en tom kopp och två olika slangar, den ena dubbelt så grov som den andra. Om du kan fylla koppen på en sekund genom den tunna slangen kan du fylla den på en halv sekund med den grova slangen.

Samma sak med bländaren i kameran. Blir en bild bra med bländare 2,8 och en sekunds slutartid blir bilden lika ljus med bländare 4 och två sekunders slutartid.

Dessutom bestämmer ju inte slutartiden hur snabbt ljuset kommer in i kameran, ljusets hastighet är ju alltid konstant som Einstein visade ;-)

Njaaaaaa det beror på.

Ögat ser ju inte stillbilder utan snarare video. Det du ser blir ju inte ljusare och ljusare ju längre du tittar på det. En bild blir ju ljusare och ljusare ju längre slutaren är öppen.

Däremot är ju pupillen i ögat väldigt lik bländaren i kameran och slutaren kan man ju helt klart jämföra med ett ögonlock.

Ok hittade det!

Hittar inte bländarinställningarna, heter tydligen inte "A" på min kamera.

Däremot hittar jag en skala som heter "Exp" och går från -2 till +1 men intervaller.

Är det bländaren?

Ok hittade det!

Hittar inte bländarinställningarna, heter tydligen inte "A" på min kamera.

Däremot hittar jag en skala som heter "Exp" och går från -2 till +1 men intervaller.

Är det bländaren?

Den inställningen är kompensation. Man kan göra bilden mörkare eller ljusare där. Om man ställer den på plus så blir bilderna man tar ljusare, och om man ställer på minus så blir dom mörkare. Nu när det är snö kan det vara idé att ställa på plus om man tar ute i snön, för att snön inte ska bli medelgrå utan vit. Ungefär +1 skulle jag gissa.

Och mycket riktigt. Kameran du har har inte några manuella inställningar utöver vad du har hittat hittills. Läget M tillåter dig bara att använda exponeringskompensation för att justera automatiken så att den väljer lite annorlunda än den gör i helautomatiskt läge.

Man måste ha en lite mer avancerad kamera för att få kontroll över allting.

Men vad heter bländarinställningen i kameran?

bländarprioritetläget heter ofta A eller Av för "apature" på kameran. I det läget styr kameran slutartiden.

Ibland är M (Manual) att föredra, då styr du både bländare och slutare.

Ögat metaforen gillar jag, det är ju två optiska linser och biologiska video sensorer vi ser med. ;-)

Ps. För öppna bländare kan du inte lita på optisk sökare en ljus dag; du får mycket mer oskärpa (bokeh) än vad du ser i sökaren, eftersom ditt öga sluter pupillen (bländar ner) - du ser annan bländning än kamerasensorn. Elektronisk sökare / live view återger däremot bokeh korrekt.

bländarprioritetläget heter ofta A eller Av för "apature" på kameran. I det läget styr kameran slutartiden.

Ibland är M (Manual) att föredra, då styr du både bländare och slutare.

Ögat metaforen gillar jag, det är ju två optiska linser och biologiska video sensorer vi ser med. ;-)

Ps. För öppna bländare kan du inte lita på optisk sökare en ljus dag; du får mycket mer oskärpa (bokeh) än vad du ser i sökaren, eftersom ditt öga sluter pupillen (bländar ner) - du ser annan bländning än kamerasensorn. Elektronisk sökare / live view återger däremot bokeh korrekt.

Jag är ledsen, det här hjälper inte i det här läget. Kameran är inte en systemkamera och inte heller någon av de mer avancerade kompakterna, utan det är en kompakt som saknar manuella lägen. Den har lite märkliga inställningar när man har läget M, men det är förklarat i bruksanvisningen, och det går inte att göra mer än vad TS har hittat redan.

Bländaren brukar anges i ett så kalla f- värde. när du trycker in slutaren ett halvt steg (möjligtvis även om du inte gör det) så kan det stå t.ex: f5,6 eller f6,3 eller något liknande någonstans på displayen.

Nu vet jag inte hur det ser ut eller vad du har för instälningar på din kamera. men om du vrider ratten där du väljer program till AV (slutarautomatik) så kan du ändra bländaren manuellt.
Eventuellt väljer du M och kör helautomatiskt och kan då ändra både slutare och bländare.

Mitt råd är att du sätter dig och fipplar med kameran en stund för att lära dig var de olika inställningarna är och hur du lättast ändrar dem. Om du har manualen kvar så titta gärna i den också då den kan hjälpa en del. sen går du ut och fotar en massa. med en massa olika inställningar. för att sedan se vad som blev bäst.
Jag tycker det är roligast att lära genom att testa själv. Det finns en sida på nätet där du kan ändra slutare bländare och iso helt själv i en bild för att se vad skillnaden blir, ju kommer jag inte ihåg var man kunde hitta den men om det är någon annan som vet så tyckte jag den var ett superverktyg för att förstå sambandet.

Edit: såg nu vad andra skrivit och att kameran ifråga inte hade så avancerade inställningar. ursäkta för detta.
Här är för övrigt länken där man själv kan leka med slutare bländare och iso och se vad som händer med bilden. http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2

Senast ändrad:
Hade en Canon Powershot A80 4 Mp. Gav bort den för åtskilliga år sedan. Tyckte om upplägget och köpte en präktigare med samma knappuppsättning en Canon Powershot A710 om 7,1 Mp och 6 ggr optisk zoom. Hanterbara knappar och stora bokstäver och med IS. Den var då liksom lämplig för långsynta och darrhänta. Den har rullen med M, Av, Tv, P, Auto, Porträtt, Landskap, Mörker, SCN, Panorama, Video. Tycker att den redan börjar bli antik med bara 7,1 Mp. Andra har ju 12 Mp eller 14 Mp pocket. Har man en Canon Powershot A 460 om 5 Mp, tycker jag man skall spara, tigga och köpa en modernare och ge A460 åt lillasyster. Har sett några Ixus, men de saknar ratten och har små knappar. De är liksom litet för långt från systemkamerans uppsättning.
Finns några rekommendationer för en bra icke alltför dyr pocket?

Ok, så alternativet är att inte ta några kort tills man får råd att köpa en "riktig" kamera?

För mig duger den perfekt i 99,9 % av fototillfällena, men just när man skall fota i mörker märker man att den inte riktigt kan hantera det som man vill. Då kommer en dyrare kamera till sin rätt.

Verkar av svaren man får att det enda som man kan göra är att testa olika inställningar hela tiden.
Sedan verkar det inte spela någon roll om man tycker bilden blir bra själv, eftersom alla har olika smak. Den bild som jag tycker blir bra, kommer någon att tycka är för mörk.

Eftersom kameran har inställningar både för ISO och för slutartid, så kommer jag att komma långt bara man lär sig hantera dessa inställningarna rätt.

Du har förstått ungefär rätt. Ställer man en fråga i ett forum så får man ungefär lika många olika svar som det finns människor som svarar. Alla har sin variant av sanningen.

Att prova själv är oftast en bra start, och/eller ett komplement till att fråga andra.

Att lära sig kunskap istället för fakta gör att man i långa loppet kommer att förstå mer, och lära sig själv att förstå mer.

Frågan om auto eller manuellt är en närmast religös diskussion som återkommer med jämna mellanrum. Det hjälper förstås om man själv inser för- och nackdelar med de båda varianterna.

Jag plåtade en hel mörker/kväll med min väldigt gamla Powershot. låste den på ISO 80 och EV+2 överexponering.

Hade Canon Hacker Development Toolkit installerat så den visade F-värden, DoF-beräkningar m.m. Och kunde skapa RAW bilder (men på den tiden kunde jag inte RAW...)

Var mycket nöjd med den och den rendrerade mycket finare bilder än den nya IXUS 100 IS gjorde.

Har inte Powershot blivit mycket sämre så tror jag nog man kan få till ganska okej bilder ur den.

Jag skall trotsa kylan någon kväll och testa de olika lägena, "Auto" samt de olika förinnställda lägena som t ex "mörker", "inomhus"

Jag skall trotsa kylan någon kväll och testa de olika lägena, "Auto" samt de olika förinnställda lägena som t ex "mörker", "inomhus"

Kombinera det gärna med de knepen jag föreslog, att ändra EV till +2 och köra låg ISO. Det vanligaste när en kompaktkamerabild ser hemsk ut är att den dött i ISO-brus, brusreducering och artificiell skärpa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar