Annons

Fota i mörker och svagt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår inte problemet så många har med brus.. men iofs, de kanske inte skjuter i raw som jag.. För i jpeg blir det ju fula färg"blotchar" överallt.. Men i Raw tycker jag nuförtiden bruset är ganska liknande film-korn, tycker faktiskt det är snyggt med brus många gånger..
 
Jag förstår inte problemet så många har med brus.. men iofs, de kanske inte skjuter i raw som jag.. För i jpeg blir det ju fula färg"blotchar" överallt.. Men i Raw tycker jag nuförtiden bruset är ganska liknande film-korn, tycker faktiskt det är snyggt med brus många gånger..
Jag körde på auto läget när jag filmade inomhus i mörker,och då blev bilderna alldeles för mörka och fulla med brus.Valde jag blixt blev de alldeles för ljusa.

Hur blir det om man väljer "nattläget" eller "inomhusläget" på kameran?

Vad ändrar kameran själv på då?

Dessa förinställda lägena kan väl vara bra om man inte vill eller kan hålla på med alla inställningarna?

Jag menar,säg att man är på ett kalas och det tex är en massa barn som springer runt.
Då är det väl bättre att välja "barnläget" på kameran,istället för att hålla på att testa och ställa in?

Barn är snabba,så motivet kan försvinna fort....
 
Ni som inte tycker att brus på höga ISO är frligt har nog inte en kompaktkamera som Blogtweeter har utan en riktig systemkamera med stor sensor? Det är lite skillnad på det...

Autolägena har definitivt sin poäng, men problemet med nattfoto är att det, på grund av att det är natt, är så mörkt att kameran har svårt för att avgöra något själv. Den har helt enkelt inte nog att mäta på. Dessutom finns det såvitt jag vet inget auto-läge för stativfoto och det är så annorlunda att det inte går att jämföra med handhållet i dåligt ljus.

Eftersom du har en kompaktkamera har du ingen större orsak att välja A-läget (bländarprioritet) eftersom det mest används för att styra skärpedjupet i bilden och med en kompakt har man i stort sett oändligt skärpedjup på alla bländare. S-läget är det väldigt sällan någon poäng att använda alls, det är bara när man vill styra vilken rörelseoskärpa man vill ha på ett rörligt motiv det är riktigt användbart.

M är fortfarande det bästa valet i det här läget enligt mig. Då har du full koll på de tre sakerna du behöver bry dig om och det är inte särskilt komplicerat när du har testat några gånger. I andra situationer är det en helt annan sak, oftast finns det som sagt ingen orsak att använda M framför auto eller A, men det här är en annorlunda situation.
 
Ja,verkar som man får lära sig Auto-läget helt enkelt!

Är det fler som tycker det är för kallt för att fota nu?

Hur gör ni på vintern?

Inte så kul att stå i -5 och pilla med kameran....
 
Haha -5° ;-)


När jag var på Sydpolen 2009 var det -45° som kallast och -20° som varmast och jag tog 2500 bilder. Jag bifogar ett självporträtt från en fototur ;-)



Knepet är riktigt bra handskar som man kan manövrera kameran med, gärna ett par tunnare handskar med ett par tjocka tumvantar över som man kan dra på när man inte behöver greja med kameran. Sedan måste man hålla sig varm om fötterna, huvudet och halsen också, de är de viktigaste bitarna.
 

Bilagor

  • _RHJ8455.jpg
    _RHJ8455.jpg
    78.7 KB · Visningar: 470
Fotade inomhus utan blixt och med ljus från fönster. Det kan bli verkligt fina bilder. Exponeringstiderna kan bli långa, bortåt en sekund eller så. Stativ och trådutlösare är nödvändigt. Personerna måste också vara medvetna om att inte röra sig. Färgade gardiner ger naturligtvis färgstick, så vita färglösa är att föredra. Det blir som en känsla från svunna tider med långa exponeringar. Man kommer också att märka att bilderna blir bra vid fotograferingsögonblicket, men inte så bra vid datorn. Kameran justerar ljuset för visningen, så för att inte få underexponeringar, så är det en god idé att träna på att tyda histogrammet.
 
Det kan vara skillnad på vilken kompaktkamera man använder, men jag tar bilder med min kompakt under ganska knepiga ljusförhållanden och tycker att resultatet kan bli bra. Det blir inte lika skarpt som när man har massor av ljus, och man får se till att hålla kameran stilla när exponeringstiden blir lång, och sånt som rör sig är uteslutet.

Med min kamera, Canon G7, går det bra att använda automatiken på tider till mer än en sekund, och det svåra är att hålla den tillräckligt still. Det lyckas ändå förvånande ofta, så jag brukar alltid försöka om jag vill ha en bild i svagt ljus. Jag brukar föredra det naturliga ljuset framför att använda blixten.

Exempel:
Tania
Tami ½ sekund ISO 800
Santa Rita 1 sekund ISO 800

Jag brukar inte bry mig om att dra ratten till A, utan jag låter den stå på P. När ljuset är svagt använder kameran största öppningen. Jag drar i regel upp ISO till 800 mär jag har väldigt lite ljus. Vid högre ISO stör mig inte bruset så mycket som förlusten av dynamik.
 
Senast ändrad:
Kom på en bra idé. Om jag tar några bilder och lägger upp här,så kunde ni ju komma med kommentarer om jag skriver vad jag tagit korten med för inställningar. På så vis kan man ju lära sig hur man skall ta kort i mörker, om ni skriver vad man gör fel.

Har ett bra motiv på utsidan i form av blandade ljus och mest mörker.

Det borde väl fungera som mörkerfotografering eller?
 
Här är en bild som jag personligen tycker är bra.

Den är tagen i det manuella läget, ISO 100 och slutartiden på 1"

Är den godkänd som mörkerfoto enligt er?
 

Bilagor

  • IMG_0043.jpg
    IMG_0043.jpg
    11 KB · Visningar: 506
För mig är det en för mörk bild.
När jag tar nattfoto ala mig så ser de oftast ut så här:
Denna bild är tagen med ISO100 och Slutartid på 120s

/Stefan
 

Bilagor

  • 20091228-IMG_0825.jpg
    20091228-IMG_0825.jpg
    59.2 KB · Visningar: 428
21999tz.jpg


Fanns inte många pixlar i bilden, men hittade litet mera i skuggorna.
 
Här är en bild som jag personligen tycker är bra.

Den är tagen i det manuella läget, ISO 100 och slutartiden på 1"

Är den godkänd som mörkerfoto enligt er?

Den är lite för mörk tycker jag. Å andra sidan, hade du velat ha lite mer täckning i skuggorna skulle du vara tvungen att förlänga exponeringen och då hade sannolikt de ljusa partierna blivit utfrätta. Det går ju inte att ta hjälp av blixtar och annat i en scen som denna och då blir det viktigt att vara där vid rätt tidpunkt. När det börjat skymma har man kanske inte längre tid än en halvtimme på sig att få rätt balans mellan stadsljus och omgivningsljus (beroende på årstid, nu på vintern skymmer det ganska långsamt jämfört med sommaren).
 
Ja,det är sant.
Om man hade ökat slutartiden, vad hade man fått för resultat då?

Är 1" motsvarande 1 sekund i slutar tid?

Om ni kollar på de lamporna som finns på bilden; vad rekommenderas för att få de att bli naturliga?

Jag har märkt att om man ökar slutartiden och höjer ISO för mycket, så kommer det att bli för ljust samt att man får det där korniga och brusiga i bilden.

Har även testat att fotografera vatten som brusar i ett glas. Tyvärr blev resultatet inte alls som förväntat. Jag vill ju få den omtalade vatten effekten där man ser bubblorna som studsar.
Bilden är tagen med 1" slutartid och med ISO 100.

Kan ni kolla på de bifogade bilderna och kommentera vad jag gjort för fel?
 

Bilagor

  • IMG_0046.jpg
    IMG_0046.jpg
    6.2 KB · Visningar: 356
  • IMG_0045.jpg
    IMG_0045.jpg
    6 KB · Visningar: 347
  • IMG_0044.jpg
    IMG_0044.jpg
    5.9 KB · Visningar: 354
För att kunna se bubblorna så måste du frysa dem med kort slutartid eller blixt.

Det låter inte som att du förstått sambandet mellan slutartid, bländare och ISO ännu?

Läste du min lilla artikel som jag länkade till i sjunde inlägget?
 
Jo,men det spelar ju ingen roll om man vet vad de olika termerna betyder.
Man måste ju veta hur man skall använda dem fototillfället.
Därav mina frågor ovan.

Bilden är tagen med den mista slutartiden 1", samt ISO 100.

Vilka inställningar behöver jag ändra för att uppnå önskat resultat?
 
Jo,men det spelar ju ingen roll om man vet vad de olika termerna betyder.
Man måste ju veta hur man skall använda dem fototillfället.
Därav mina frågor ovan.

Bilden är tagen med den mista slutartiden 1", samt ISO 100.

Vilka inställningar behöver jag ändra för att uppnå önskat resultat?

Nej, 1" är en sekund, och det kan inte vara din minsta slutartid, men väl den längsta.

Man kan inte frysa rörelse i vatten annat än med ytterligt kort tid, och för det brukar man använda blixten. För den här sortens bilder brukar den inbyggda blixten fungera bra. Den har på kort håll väldigt kort brinntid, ner till kanske en tiotusendels sekund, och då blir det helt skarpt, och bubblor och stänk syns tydligt, bara skärpan ligger rätt.

Så på den igen, och använd blixten.
 
Jag tror även att du var för nära vattnet eller så höll du i kameran utan att ha något stöd på för allting ser ut att vara ur fokus.
 
Jag förstår inte problemet så många har med brus.. men iofs, de kanske inte skjuter i raw som jag.. För i jpeg blir det ju fula färg"blotchar" överallt.. Men i Raw tycker jag nuförtiden bruset är ganska liknande film-korn, tycker faktiskt det är snyggt med brus många gånger..

Skillnad på brus och brus. Jag tar alltid i RAW men RAW är inget man magiskt trollar bort brus i så spelar ju ingen roll.
 
Vet du vad jag tror Blogtweeter? Jag tror att du är såpass fotointresserad att du egentligen borde ha en riktig systemkamera istället för kompakten. Det kommer att ge dig helt andra möjligheter att ta bilderna precis som du vill ha dem.

Till och med en äldre begagnad digital systemkamera kommer att fungera fint till nattfoto och sånt som du verkar gilla, det är inte förrän man skruvar upp ISO de kommer efter de modernaste och de är i vilket fall bättre än de flesta kompakterna.

Ett riktigt stativ borde du också ha, det är en annan sak som är riktigt användbar om man vill fota i dåligt ljus.
 
Tyvärr så tillåter inte budgeten en ny systemkamera,men det ligger högt på önskelistan!

Skall testa att ta om vattenbilderna igen, och använda blixten då.
Kan man använda zoomen, om man vill se dropparna mer detaljerat?
Skall man använda auto-läget, och bara använda blixten då?

Jag kollade på slutartiden på kameran, och det gick från 1" till 15"
Betyder detta att man skall ha på 15" för kortare slutartid?
Varför är det inställt på 1" från början i det manuella läget?

Tillbaka till mörkerbilden; om man vill ha ljusare, skall man öka slutartiden endast?
eller skall man både öka slutartiden och ISO-värdet?

Jag tänkte det kunde vara lättare med tips, eftersom man visar en bild man tagit.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar