Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota genom LCD-monitorn

Produkter
(logga in för att koppla)

ochlinnea

Ny medlem
Hej.. jag vet att jag är nybörjare, men jag måste fråga, är det inga systemkameror som man kan fota genom att titta på LCD-skärmen på? Alltså jag har nyss köpt en canon 400D och blev besviken när jag insåg att man bara kan kika genom sökaren när man fotar, inte på LCD-skärmen. Är det så på alla, eller kan ni tipsa mig om någon bra kamera som man kan fota både genom att kika på sökaren och Lcs-monitorn?

Någon Olympus kamera kan det, men annars nej. Beror inte på att dom tagit bort funktionen utan det är pgr av att de flesta systemkameror är av typen spegelreflexkamera. Det sitter helt enkelt en spegel ivägen för bilden. Fundera istället på varför du vill ha monitor... jag ser inga fördelar med det, inte til lden typen av fotografering jag håller på med i alla fall. Kanske någon enstaka gång när jag pysslar med macro, men det är så sällan motivet är så lågt att det inte räcker med att jag ligger på marken.

ochlinnea skrev:
Hej.. jag vet att jag är nybörjare, men jag måste fråga, är det inga systemkameror som man kan fota genom att titta på LCD-skärmen på? Alltså jag har nyss köpt en canon 400D och blev besviken när jag insåg att man bara kan kika genom sökaren när man fotar, inte på LCD-skärmen. Är det så på alla, eller kan ni tipsa mig om någon bra kamera som man kan fota både genom att kika på sökaren och Lcs-monitorn?
Det finns som sagt några kameror som klarar detta, men misströsta icke! När du kommit igång lite med fotandet så kommer du troligen inse hur trevligt det är att kika genom sökaren istället:) Även om den hos 400D är väldigt liten så är det andra saker man ser än om man tittar på en skärm. Ska du lämna tillbaka kameran och köpa en annan så kan du gott också kika på andra systemkameror med större sökare istället.
Att kolla på displayen har sina fördelar, såsom vid makrofotografering, men i övrigt är det nog väldigt få som inte föredrar sökaren. Det är nog en vanesak mest skulle jag tro.

Jag körde ju med vanlig digital kompaktkamera innan,o kollade jämt på LCD skärmen o mådde allmänt bra med det. Sen köpte jag mig en Eos 350D Och tittar i sökaren o trivs mycket bättre med det. Ibland när jag ska ta lite kort med min kompakt så sätter jag ögat i sökaren av ren vana. Men jag gillar att titta i sökaren mycket bättre.Trodde inte att jag skulle göra det men jag hade visst fel.

Okej, ja jag är osäker på om jag ska behålla kameran jag köpt eller inte. Jag förstår att det är väldigt olika vad man tycker, men om man jämför de kameror som är relativt lika 400D, vad finns det för för-/nackdelar med den jag har köpt, och skulle ni rekomendera någon annan? varför isåfall?

Sedan undrar jag över nya Sony Alpha DSLR-A100, den hade tydligen också live perview på LCDn, är det en bra kamera, jämfört med 400D och liknande?

tack för alla svar annars, jättebra att få höra från folk som kan när man själv känner sig lite bortkommen.. :p

Det var väl ett repotage om den i förra tidningen FOTO? Försök få tag iden om du inte redan har den. :)

Jag skulle behålla 400an

Jag tycker du skall ge sökaren en chans, den är faktiskt mycket enklare att fotografera med än Lcd'n.

För det första så är det nästan omöjligt att hålla en systemkamera stilla genom att titta på lcd'n, du kan inte hålla kameran tillräckligt stadig helt enkelt.

Sen är det betydligt enklare att komponera bilden genom sökaren, då du ser bättre genom sökaren, speciellt i soligt väder.

Att följa ett rörligt motiv med lcd'n måste väl vara närmast omöjligt, det finns säkert fler punkter där sökaren är överlägsen lcd'n vid fotografering.

Om du är missnöjd med sökarens storlek på din kamera så finns det betydligt bättre val, Nikon D80 och Pentax K10 eller 100D tex.

Vill du trots allt fortsätta använda lcd vid fotografering så är väl Canons nya G7 ett bra val, ingen systemkamera men väldigt bra ändå, sen är den tillräckligt liten för att kunna hållas tillräckligt stilla vid lcd foto.

kent.

Men Sony A100 har ingen live preview!
Den har bildstabilisering däremot, annars skiljer inget dramatiskt mot din Canon.

Om jag vore dig skulle jag gå ut och ta kort med nya kameran istället för att grubbla om felköpt kamera :)

jag frågade de på sony och de sa:

Hej,

Du kan ta bilder via både sökaren och skärmen, men värt att nämna är att
när man fotograferar via sökaren så känner sökaren av vart du tittar och
fokuserar automatiskt på det.

Med vänliga hälsningar

Sheila
Sony Support

men jag vet inte? jo jag har inte kunant hålla mig för att börja fota, och fan va roligt det är. men så jag borde altlså vara nöjd såhär och sluta tjafsa? :p antagligen.. bara det att jag är nybörjare så första kameran i den här prisklassen vill man ha gjort ett klokt val....

Jag kan ju förstås ha missat nåt, men jag har inte sett nånstans att Sony skulle kunna fota genom LCD:n.

Kanske finns nån här som äger en Sony och kan bekräfta Sony-supports påstående?

Har en Sony...

...och kan dementera! Man ser inte bilden på Sonyns monitor i förväg. Kan de ha tänkt på nån annan modell, eller missuppfattat frågan?

Sony support har säkert ansvar för många olika produkter förutom kameror, kan tänka mig att risken är större för såna här missar hos dem jämfört med mer rena kameratillverkare som Nikon, Canon och Pentax.

Som sagt Linnéa, sökarens fördelar övervägar. Tro mig.

Tänk bara på stödet när du fotograferar, är det då bäst att hålla kameran en bit ifrån kroppen med sträckta armat, eller i princip så nära kroppen som det går, med armarna stödda mot magen och kameran mot ögat. Det är helt enkelt det naturliga sättet att fotografera. Direkt efter bilden är tagen kan du ju se den ändå, och du slipper eftersläpningar med mera i fotoögonblicket. För testa röra en kamera snabbt där du kan titta på skärmen, den hänger inte riktigt med. I sökaren ser du det du ser så att säga.

Jag har också en gång tagit steget som du funderar över nu, och jag kan säga såhär: Använder jag en kompaktkamera idag vill jag titta i sökaren.

Vad gäller Sony-kameran tycker jag att du ska behålla din Canon. Utbudet till Canon är så mycket större, jag vet inte om jag skulle säga att det finns en begagnatmarknad för Sony ännu.

Behåll din Canon, kärlek behöver inte komma vid första ögonkastet. =)

Mvh Markus

markusd skrev:
Vad gäller Sony-kameran tycker jag att du ska behålla din Canon. Utbudet till Canon är så mycket större, jag vet inte om jag skulle säga att det finns en begagnatmarknad för Sony ännu.

Nej, inte till Sony men kanske till Minolta.

Men visst, ju färre som slåss om begobjektivetn desto bättre för mig.. :)

Varken Minolta eller Sony har någon systemkamera med Live Preview, det finns bara hos Olympus och Panasonic.

Hon på Sony missuppfattade antagligen vilken kamera det handlade om, eller så har hon bara noll koll, det andra är väl troligare.

Sony A100 har en betydligt större sökare än Canon, en rejäl anledning att byta om man tycker 400D's är liten.
Begagnatmarknaden är däremot en dålig anledning för att välja en 400D framför A100, kanske om kamerorna hade varit identiska annars, men det är dom inte.

Är man däremot proffs eller avancerad amatör kan jag förstå att man väljer Canon för objektiv som 24-70 2.8L mfl, hade jag ha råd skulle jag lätt köpa en 5D med tidigare nämnda glugg ;)

För nya amatörer är detta ganska oviktigt dock.

Magnification approx. x0.83
95% frame coverage

Sony är väl knappast bäst när det gäller sökare?

Punkk skrev:
Magnification approx. x0.83
95% frame coverage

Sony är väl knappast bäst när det gäller sökare?
Nej, Canon EOS 1D, 5D, 1Ds, Minolta 7D och Nikon D200 är bättre.
Det du skrev säger faktiskt ingenting om hur stor och ljus sökaren är.

FILM) (Anddje skrev:
Nej, Canon EOS 1D, 5D, 1Ds, Minolta 7D och Nikon D200 är bättre.

Glömde du inte Nikon D80 och Pentax K10D nu (som också råkar vara i Sonys prisklass)?

Det du skrev säger faktiskt ingenting om hur stor och ljus sökaren är.

Dom siffrorna tillsammans med vetskapen om sensornstorleken ger rätt bra koll på hur stor sökaren är, eller vad menar du? Utveckla gärna ditt resonemang.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar