Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota genom LCD-monitorn

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag glömde Nikon D80 och utelämnade K10D, men du kanske har testat K10D och kan berätta om sökaren? Inte troligt iofs eftersom den inte släpps förrens i november.

Du har testat A100 (eller KM 5D, samma sökare) förstår jag, du säger alltså att skillnaden i sensorstorlek, 1.5x "crop" på Sony och 1.6x på Canonen ger den skillnaden mellan sökarna?
Eftersom Canonen har samma specifikationer, 0.8x och 95% täckning.

Och varför anses inte 30D ha lika bra sökare som KM 7D och Nikon D200 där dom allihop har 95% täckning och 0.9x förstoring?

Jag har knappt prövat någon av sökarna vi pratar om....

För att det GÅR att använda siffrorna i specen även om dom inte betyder något för dig..
Så baserat på specar är inte Sonyn den bästa sökaren man får i prisklassen 10000 kr. Den är bättre än Canons (0.83x vs. 0.8x, inte samma som du säger) men sämre än d80 och Pentaxen (jäpp, det finns ett antal förhandskollar som även bekräftar i realiteten att den är i klass med D200/D80).

Sen så tillkommer naturligtvis ljusheten hos sökaren och annat subjektivt som inte inses från spec.

Och varför anses inte 30D ha lika bra sökare som KM 7D och Nikon D200 där dom allihop har 95% täckning och 0.9x förstoring?

Det är väl för att D200 har 0.94x förstoring? 7D har jag ingen aning.

Precis, du kan inte få ut hur ljus sökaren är ur specifikationerna.

Nej, Sonyn är nu inte den bästa längre, men ändå en av de bättre, för tillfället är D80 den bästa.
Sonyn är ändå rejält mycket bättre än en 400D, vilket var vad jag ville komma fram till från början.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar