Annons

Fota från flygplan

Produkter
(logga in för att koppla)

Winner

Medlem
Hej

Jag har fått en fråga om att foto på en flyguppvisning och även fota från ett flygplan så att flygklubben kan få några översiktsbilder på all publik.
Jag är ny här i forumet och på den här sidan, men det finns kanske någon som kan ge mig ett lite tips på kamera inställningar för att kunna ta några skarpa och bra översiktsbilder inifrån planet.
Ska även fota från marken när dom flyger, vad ska jag tänka på?

Min utrustning är Canon 7D med Canon´s 70-300 f4-5,6 alternativt 50 f1,8

/Fredrik

Senast ändrad:
Tänk på att foton från flygplan behöver godkännas av Försvarsmakten innan de kan spridas. Det gäller i synnerhet om du fotar ett flygfält där vissa delar kan vara skyddsobjekt.

SäkSam Malmö
247 82 Södra Sandby

För oss i södra Sverige att skicka bilderna till granskning hos.

Bilagor

• _MG_1096.jpg
    _MG_1096.jpg
    306.1 KB · Visningar: 82
Hej

Jag har fått en fråga om att foto på en flyguppvisning och även fota från ett flygplan så att flygklubben kan få några översiktsbilder på all publik.
Jag är ny här i forumet och på den här sidan, men det finns kanske någon som kan ge mig ett lite tips på kamera inställningar för att kunna ta några skarpa och bra översiktsbilder inifrån planet.
Ska även fota från marken när dom flyger, vad ska jag tänka på?

Min utrustning är Canon 7D med Canon´s 70-300 f4-5,6 alternativt 50 f1,8

/Fredrik

Klubben lär ju flyga regelbundet, varför inte fråga om du kan få åka med och testfota innan?

Om jag ska fota från marken på de olika flygplanen så gäller det väl att få en snabb slutartid för att slippa oskarpa bilder.
Jag tänker mig att fota i läge M, slutartid på över 500 med bländare 5,6 på mitt 70-300 f4-5,6 objektiv.

Funderar på att välja minsta bländaren för att undvika att kameran byter bländare när jag zoomar.
Rätt tänkt?

På min 5D, 40 mm, f/6,3 och 1,320 sek. Tyvärr börjar man vid denna brännvidd här se saker från planet man sitter i. Disigaste och kontrastlöstaste dagen ever.

Bilagor

• _MG_0691.jpg
    _MG_0691.jpg
    463.9 KB · Visningar: 84
Om jag ska fota från marken på de olika flygplanen så gäller det väl att få en snabb slutartid för att slippa oskarpa bilder.
Jag tänker mig att fota i läge M, slutartid på över 500 med bländare 5,6 på mitt 70-300 f4-5,6 objektiv.

Funderar på att välja minsta bländaren för att undvika att kameran byter bländare när jag zoomar.
Rätt tänkt?
Ja och nej. Sätter du en långsammare tid men följer efter målet när du trycker av kommer du få en rörelseeffekt på bilderna, t.ex. en snurrande propeller. 1/100 sek på de snurrande propellrarna i länken nedan.
http://kameratrollet.se/2013/08/02/junkers-spitfire-och-mustang/

En för snabbt tagen bild kommer se ut såhär med låst propeller.
http://nybilder.files.wordpress.com/2011/05/mg_9404.jpg

Bilden nedan är väl gränsfall. 1/640 sek. 1/500 sek ser snarlik ut, så man behöver komma ned litet långsammare för att få med propellern.

Bilagor

• _MG_1436_01.jpg
    _MG_1436_01.jpg
    583.9 KB · Visningar: 73
Senast ändrad:

Rätt tänkt?

När det gäller slutartid så kan du göra en bildsökning här på sidan och kolla vilka inställningar andra kört med. Sök på tex "spitfire" så får du ett antal träffar. Detta ger en fingervisning men är inget facit, du vet ju inte vilka hastigheter planen rört sig med vid fototillfället.

På tuben hittar du lite filmer i ämnet, sök på: "photo airplanes tutorial"

En bekant till mig fotar från flygplan och gav mig tipset att ha mörka kläder utan blänkande smådetaljer. Ljusa föremål inne i planet speglar sig i glaset och det är svårt att komma tillrätta med. Svarta kläder minskar speglingarna. Inte så kul med olikfärgade spegelbilder i bilderna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar