Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofokus flygande fåglar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Johan för goda råd!
Jag har precis samma utrustning som du (DO version II och konverter 1,4 version III).
Jag ska testa detta med "preset" vid tillfälle. Jag upplever dock en liten fara i att " låsa sig" allt för mycket. Jag försökte häromdagen fota sträckande svalor, trädlärkor, mesar och nötväckor (sträckande - ja!) När de är 50m bort är det meningslöst och när de är 25m bort går det plötsligt väldigt fort (och ryckigt, oregelbundet)….och det är svårt för kameran.
Dock kan jag på liknande sätt uppleva att kameran har svårt att hitta objektet även när det är en vråk eller kärrhök som skruvar ganska långsamt och då det - åtminstone i teorin - borde vara rimligt lätt att hitta objektet och sätta en bra skärpa mot en ljus himmel. I detta fall (tex då jag fotar rovfåglar) hade det ju varit bra om jag hade kunnat ställa in objektivet på att bara leta efter objekt som är mer än (t.ex) 30m bort.
(och jag brukar oftast också använda AF + 8 stödjepunkter)
 
Erik X, kan du förklara/vidareutveckla:
Sen får jag städa bort damm från AF-sensorerna en gång om året, gör jag inte det så blir AF märkbart sämre och till slut börjar den låsa på spöken som inte alls är på samma avstånd som fåglarna jag är ute efter :-D
I
Typiskt beteende (i AI servo mode): om man fokuserar på en trädtopp långt bort och sedan höjer objektivet så att alla fokuspunkterna ser blå eller jämngrå himmel så börjar fokus att vandra iväg. Att låsa på en liten fågel på himlen går inte alls. Men redan innan det är så illa med damm så tycker jag mig märka att AF blir sämre på att låsa snabbt på små objekt.
AF-sensorerna sitter i brunnarna i botten av kamerahuset under spegeln. Svåra att inspektera, man får sätta kameran i regöringsläge och skicka in en liten tandläkarspegel för att kunna titta ner i brunnarna samtidigt som man lyser med en liten ficklampa. Det är inte helt riskfritt, skickar man in spegeln för långt så kan den repa bildsensorn eftersom slutaren är öppen..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.