Som både Mats och Lennart är inne på: de flesta seriösa entusiaster (och professionella också för den delen) köper oftast inte ett enda kamerahus och ett enda (kit)objektiv.
Man köper in sig och investerar i ett helt ekosystem - som består av flera kamerahus, massor av objektiv (förhoppningsvis iaf), blixtar och andra närliggande tillbehör..............
Jag kapar din text lite här om du ursäktar (Stenis)
.............................Återigen så var det inte ett enskilt specifikt kamerahus som var en viktig start, utan det var det kompletta ekosystemet som fällde avgörandet.
Klart ni har väldigt rätt att det är ett system man köper. En av mina synpunkter kring systemfrågan är ju att hålen börjar försvinna nu i flera avseenden.
FF-husen (alla i A7 II-serien) har alla IBIS fr.o.m. A7 II. Vilket gör att det inte är någon avgörande sak längre detta med stabiliseringen. Den finns i husen och har man E-mountnatives så samverkar stabiliseringen även med den i objektiven i Pitch - Yaw. Även vilket sketet gammalt MF-objektiv som helst från 70-talet blir stabiliserat - för mig är det en viktig fördel.
Om du kollar på alla de objektiv som finns hos Cyber idag för E-mount så är de 102 till antalet. Alla dessa att få sin stabilisering på ett Sony FF Emounthus. 58 tecknar ut FF och bland dem hittar vi många fina primes idag i mellanregistret (från korta telen till normaler) och även en hel del vidvinklar finns också) inte minst hyfsat små och smidiga Zeiss Batis med AF.
Om man ändå saknar något i det utbudet och är beredd att använda Sonys A till E-adaptrar så har man tillgång till 95 objektiv till inklusive en massa tele- och telezoomar från både Sony och Sigma. Det ger samma grundlägande AF-funktion (men med bättre lågljusegenskaper än Metabones då dessa innehåller en egen dedikerad AF-sensor som i princip gör att även äldre hus med enbart kontrast-AF får stöd för fasdetkt AF ). Så har jag själv kört med Sigmas 150-500mm telezoom på min gamla NEX 7. Det funkar bättre än ni tror och är mycket bättre än både Metabones och Sigmas MC-11-lösningar idag.
Med GM-serien så finns nu både ett förstklassiskt 24-70mm/2,8 och ett förstklassiskt 70-200mm/2,8 och även finns ett av marknadens bästa 85mm/1,4 ingår i GM-serien nu. Det är mer än den verktygslåda som följer med exv. Widergrens "Leicazoom-paket". Om vi tar Laica-huset och de två Leica-zoomarna så gick de på ca 200 000 spänn hos Widegrens på Karlavägen (Leica-Center i Stockholm).
Om vi tar A7rII, båda GM-zoomarna (24-200mm) och 85mm objektivet, så kostar det paketet drygt hälften eller 103 780 hos Cyber (om jag låter bli att köpa ett begagnat hus som var 5000 billigare). Då har man grejor som täcker det mesta behoven i objektivväg. Behöver man ett makro så kan man lägga upp 10 990 till. Visst är 100 000 mycket pengar för de flesta men med tanka på vad folk idag lägger på sina hobbies i form av bilar, bågar, båtar, flygplan (ja en del har även det som hobby) dating med allt vad det kostar, golfklubbor och golfresor, fiske och fiskeresor, hundar, vanliga semesterresor så kanske foto inte alls sticker ut. Har man dessutom foto som yrke så är väl 100 000 ingenting. Det kostar det väl även för någon som vill starta en snickeri- eller byggnadsfirma.
Vad beträffar andra tillbehör så har det hänt massor på exv. blixtfronten där det nu finns flera jättebra system för trådlös styrning av radiostyrda blixtar. Från de billigaste för drygt ett par tusen till proffsgrejor. Sony har själva tagit fram ett nytt system också.
Om man nu ska hoppa system från just Sony, så tycker i alla fall jag att det är det sämsta läget för ett sådant beslut på väldigt länge. Det har väl aldrig sett bättre ut än nu 2016 och överskådligt framåt. Objektiven börjar verkligen rulla in nu från alla håll och kanter. 2017 har ju Sony dessutom uttalat att de just ska satsa på objektiven ännu hårdare. Sony tjänar ju dessutom t.o.m. pengar nu, vilket är den bästa garanti vi har för att de ska kunna fortsätta satsa på R&D.
De få hål jag ser fortsatt i objektivlinjerna gäller zoomar till APS-C (som helst bär vara billigare). APS-C blir möjligen en lågprislinje. Sedan behövs en eller ett par 70 eller 100-400mm telezoom (2,8 och 4) samt ett 300mm och ett 400mm tele. Utöver detta möjligen några tilt-shift -objektiv men behovet av dessa är idag inte riktigt detsamma som innan vi fick de fina verktyg vi har idag i RAW-konverterarna.
Äntligen har även vi Sony-fotografer sedan något år fått en mjukvarutillverkare i Phase One som tagit sig an oss och våra RAW-filer. För 600 spänn så kan vi lämna Adobe om vi vill och få tillgång till marknadens kanske bästa RAW-konverterare när det kommer till bildkvalitet. Det är värt mycket bara det. Phase One har gjort en massa profiler till våra hus och profiler som hjälper oss att snabbt hamna i ett bra startläge när vi redigerar.
Jämför du med Fuji så är Minolta/Sony plus tredjepartstillverkare för E-mount ett ganska stort ekosystem idag men det spelar självfallet ingen roll för den enskilde fotografen om det inte möter just hans/hennes alla preferenser (inklusive acceptabel prissnivå). En av de verkligt få saker jag själv har emot Sony är att de beter sig prismässigt som om de vore marknadsledande (vilket de endast är på spegellöst och inte generellt).
Men är det något som man kan diskutera kring så är det att Sony trots att de är den nya killen i kvarteret beter sig prismässigt som om de kan "sätta ribban" i alla fall. De har kortare serier i allmänhet än Canikon och det gör säkert att de måste försöka kompensera sig ändå så mycket det går. Men de har fördelar också av att slippa den elektromekaniska kostnaden Canikon har med sina DSLR-hus och de behöver inte längre bygga in OSS-stabilisering i objektiven om de nu fortsatt får IBIS i alla hus. Så de borde kunna andas lite lättare än konkurrenterna med produkter bättre anpassade för masstillverkning än en del av konkurrenterna. Av dessa skäl borde de i alla fall inte behöva vara dyrare än konkurrenterna på objektiven. Kamerahusen vet vi ju att de kan pressa i pris till och från när de bestämt sig för att ta marknad. A6000 var/är (den säljs ju än) väl ett bra exempel på det.