Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem med Sigmas MC-11 adapterlösning

Produkter
(logga in för att koppla)
Tja Mats! Först och främst Gott Nytt År. Sedan ska jag inte raljera över ditt bytande. Har ju varit där själv så att säga. I mina ögon tänker du rätt eftersom ett visst missnöje med utrustningen inte känns bra. Och jag håller med om att Sony i många fall gör fantastiska konstruktioner för att sedan falla på någon konstig punkt när säcken ska knytas ihop.

Som bekant har jag gjort mig av med alla systemkameror från Sony. Såväl A som FE/E. Däremot behållit EN Sony som är oföränderlig:) D v s FF-kompakten RX1R med fast Zeiss 35/2.0. Helnöjd med. Här matchar sensor och objektiv varandra perfekt och storleken är verkligen "ta-med-när som helst#. IQ fantastisk.

I övrigt är vi ju alla överens om att ingen kamera täcker allt. Så jag kör med 4 olika märken.

1/ Nikon dslr + ett antal primes
2/Fuji+2 riktigt vassa objektiv.
3/Sony RX1R som tamedkamera utan att göra avkall på FF eller IQ
4/ Samsung NX1 som känns som ett mellanting mellan spegellös och dslr med bra allroundzoom (kanske den bästa aps-zoom jag provat (16-50/2.0-2.8 OIS). Snabb AF, 4K, öppen källkod mm.

Jag trivs med alla och har inga problem att hoppa från system till system. Inlärningsperioderna är bara roliga.

Så, lycka till!

Därför när GH4 (som iofs är lite gammal vid det här laget) dök upp för 6990 kr så fick jag en idé att helt enkelt byta system.

Kruxet är att investering inte bara är i pengar, utan att man har lärt sig systemet och pillrat och satt sig in i alla detaljer osv. M43 är för mig totalt okänd teräng, så det blir att börja om från början.

Svar i den här tråden.

EF-S på MC-11

Jo, MC-11 är ju alldeles i onödan gjord så att de inte passar. Finns ingen teknisk anledning till det, utan bara protektionistiska dumheter från Sigma.
Njae, det är ju så att EF-objektiv passar på kameror med EF-S-fattning, men inte tvärtom. Alltså hade Sigma varit tvungna att göra en EF-S-fattning på MC-11, och eftersom Sigma inte har några EF-S-objektiv i sitt utbud så ville man väl inte ta extrakostnaden för att göra MC-11 EF-S-kompatibel. Eller så hade man inte en tanke på att göra det oavsett kostnad eftersom det inte behövdes.

De som sätter EF-S-objektiv på sina EOS-kameror med EF-fattning modifierar objektiven så att de går att montera.

Njae, det är ju så att EF-objektiv passar på kameror med EF-S-fattning, men inte tvärtom. Alltså hade Sigma varit tvungna att göra en EF-S-fattning på MC-11, och eftersom Sigma inte har några EF-S-objektiv i sitt utbud så ville man väl inte ta extrakostnaden för att göra MC-11 EF-S-kompatibel. Eller så hade man inte en tanke på att göra det oavsett kostnad eftersom det inte behövdes.

De som sätter EF-S-objektiv på sina EOS-kameror med EF-fattning modifierar objektiven så att de går att montera.

Vet inte om man skall främst skylla på Sigma eller Canon, men känns onödigt krånligt och som en lite klantig begränsning.

Tycker inte att man som vanlig användare och slutkonsument skall behöva modifiera sina prylar med borr, såg och filar för att få de att lira tillsammans.

Här fungerar det ju mycket enklare och bättre hos Nikon, Sony, Pentax, mflr. med att fritt blanda FF/småbild med APS-C - åt bägge hållen.

MC-11 är avsedd för Sigmas objektiv (men fungerar som bonus med en del Canon EF-objektiv). Sigma gör inga EF-S-objektiv så det finns ingen anledning för dem att göra MC-11 kompatibel med sådana objektiv.

Att Canon införde EF-S är måhända dåligt, men det är en annan diskussion.

MC-11 är avsedd för Sigmas objektiv (men fungerar som bonus med en del Canon EF-objektiv). Sigma gör inga EF-S-objektiv så det finns ingen anledning för dem att göra MC-11 kompatibel med sådana objektiv.

Att Canon införde EF-S är måhända dåligt, men det är en annan diskussion.

Att Canon införde EF-S är inget att klaga på. Det är ju en nödvändighet för att det annars finns risk för att skada kamerorna om objektiv sticker in och kommer ivägen för spegelmekanismen.

Andra tillverkare av FF-DSLR (Nikon, Sony, Pentax) har inte behövt det, men Canon har kortare registeravstånd än dessa så därför finns risken att spegeln tar i.

Sedan hade de inte behövt lägga dit den extra EF-S ringen på alla sina objektiv för APS-C, men det är förståeligt för att göra det konsekvent.

Klart att ingen som har en Canon FF-kamera micklar med den för att få EF-S objektiv att passa, utan i så fall plockar bort plastringen från EF-S objektivet om man vill kunna montera det.

Det har dock ingenting med adaptrarna att göra. Där finns ingen spegel eller annat som gör att det behövs införas någon begränsning för att inte kunna montera EF-S objektiv.

Som du säger så är det ett val som Sigma har gjort på MC-11 att den inte är kompatibel med EF-S objektiv. Deras egna objektiv för APS-C har ingen utstickande ring och går att montera på alla Canon-kameror, inklusive FF.

Sigma gör ju konkurrerande objektiv och att på det sättet hindra att en konkurrents objektiv passar kanske de tycker är smart. Jag tycker det är kass.

Det är inte så att det skulle kosta Sigma ett endaste öre mer att göra adaptern så att EF-S objektiv passar. De hade helt enkelt bara kunnat låta bli att sätta en plastbit i vägen, precis som alla de andra adaptertillverkarna har låtit bli att göra. Strunt att det skulle vara pga tillverkningskostnad, utan det är enbart av protektionistiska skäl.

De andra tilverkar ju inte egna objektiv, så de har inget att vinna på att medvetet bygga in en begränsning för att hindra vissa objektiv från att passa.

EF och EF-S är inte olika fattningar. Det är exakt samma bajonett och det enda som skiljer är en utstickande plastring på EF-S objektiv som gör att det inte går in i en kamerafattning som har en fläns ivägen. Det vita indexmärket är också vridet c:a 10 grader så att om man alignar det med den röda pricken så får man uppfattningen att metallbajonetten inte passar, men det gör den om man vrider objektivet lite först. Det är ingen skillnad alls på bajonetten. Canons APS-C kameror (som min 80D) har två indexprickar, en röd rakt upp och en vit klockan 1.

(Det är lite förvirrande att Sigmas indexmärke på deras objektiv är vitt och alltså ska alignas med den röda pricken på en Canon APS-C kamera och inte den vita.)

Att modifiera adaptern skulle förmodligen gå alldeles utmärkt, men det är trist att det ska behövas bara för att Sigma gjort den på det viset, men de får väl göra som de vill. (Jag skriver förmodligen för att det finns risk att de lagt någon elektronikomponent precis där man måste borra ur.)

Nu när jag bestämt mig för att byta system så är det inte aktuellt att fortssätta trixa med det så jag låter bli, men det gör inte att som Anders säger att jag haft "fel" och att det inte skulle gå.

/Mats

Tror att macro fotografer är superglada med E-mount :)
90 mm FE är supergrymt. Det som är svårt är att vänja sig med focus via wire (i alla fall för mig). Dock är skärpan grym. Även 50mm verkar leverera bra, dock bl4 för topp resultat. Dock kan E30 ha mer att önska, dock liten och billig instegs macro.

Gott Nytt på er

Kan inte neka till att jag både skulle vilja ha ett Sony 90mm makro och dessutom Sonys GM 85:a rent bildkvalitetsmässigt, men Sony 85:an är ju både väl stor, tung och dyr så jag får väl fortsatt vara glad åt mina Samyang 100mm makro och deras 85mm/1,4 (den senare köpte jag ny för under 3000 spänn!). De är riktigt bra de med och fördelen är ju att man kan få båda Samyang-objektiven för vad ett Sony-makro kostar.

Men jag använder verkligen mitt 100mm makro mycket till repro så jag skulle säkert kunna motivera köpet av Sonys makro för det är ju inte ett av Sonys dyraste objektiv i alla fall. Men du gillar ju inte heller fullt ut makrots focus by wire och Samyangen är ju konstruerad för MF i grunden och har därför en väldigt härlig gammaldags fokusgänga med väldigt låg stigning som gör den väldigt trevlig vid just makrofoto.

Men Mats har ju rätt här vad jag kan bedöma. Det finns ju instruktioner på nätet som ju visar hur enkelt det är att ta bort den bakre plastkonen på EF-S -objektiven. Gör man det så funkar de ju. Det Mats funderade på var ju att ändra adaptern istället för att slippa ändra objektivet. Men det är ju bara ett val det med, båda skulle säkert funka eftersom bajonetten i sig tydligen funkar för båda.

Men jag använder verkligen mitt 100mm makro mycket till repro så jag skulle säkert kunna motivera köpet av Sonys makro för det är ju inte ett av Sonys dyraste objektiv i alla fall. Men du gillar ju inte heller fullt ut makrots focus by wire och Samyangen är ju konstruerad för MF i grunden och har därför en väldigt härlig gammaldags fokusgänga med väldigt låg stigning som gör den väldigt trevlig vid just makrofoto.

Hade ett Samyang fisköga till A-mount men trivdes ej med den då den överfocuseade på oändligheten. Så när de hade 20% rea förra året slog jag till på ett 90 macro. Sen kom ju 50 och det hade jag nog nöjt mig med istför 90 pga priset. Men 90 macrot är skarp :) även på 2.8 :) vad det nu hjälper för macro.....

Men Mats har ju rätt här vad jag kan bedöma. Det finns ju instruktioner på nätet som ju visar hur enkelt det är att ta bort den bakre plastkonen på EF-S -objektiven. Gör man det så funkar de ju. Det Mats funderade på var ju att ändra adaptern istället för att slippa ändra objektivet. Men det är ju bara ett val det med, båda skulle säkert funka eftersom bajonetten i sig tydligen funkar för båda.

Ja, det är klart att det går att fila på antingen objektivet eller adaptern för att få EF-S-objektiv att passa på MC-11 (men det är antagligen säkrare att modifiera objektivet så man inte riskerar att skada "välplacerad" elektronik i adaptern), men jag skrev om varför jag tror att Sigma inte gjorde MC-11 EF-S-kompatibelt.
Onödigt jobb för dem, helt enkelt.

Ja, det är klart att det går att fila på antingen objektivet eller adaptern för att få EF-S-objektiv att passa på MC-11, men jag skrev om varför jag tror att Sigma inte gjorde MC-11 EF-S-kompatibelt.
Onödigt jobb för dem, helt enkelt.

Det är ju MER jobb och DYRARE att göra den okompatibel, så de har valt att göra den så för att minska antalet konkurrerande objektiv som passar.

Nåja, nog om detta nu...

/Mats

En EF-fattning (hona) är alltså mer komplicerad att bygga än en EF-S-fattning?

Ja, men inte särskilt mycket. Man behöver lägga dit material som är i vägen för den utstickande ringen, såsom Sigma gjort, men som de andra adaptertillverkarna inte har bemödat sig att göra.

Nu släpper vi det här tycker jag. Sigma får göra som de vill och sedan får marknaden bestämma hur de gör. Jag visste inte om att de hade lagt in en begränsning på det sättet när jag köpte adaptern, de har ju knappast "marknadsfört" detta.

Å andra sidan trodde jag inte att den skulle funka elektroniskt med annat än Sigma Globalvision-objektiv, så jag har egentligen inget att klaga på. Blev mest förvånad när det visade sig att objektivet jag köpt inte passade...

GOTT NYTT ÅR allihop!

Ut och plåta fyrverkerier vetja!

/Mats

Jag måste nog undersöka fattningarna själv, märker jag. :)
EF är ju en mycket äldre fattning än EF-S så jag tyckte att det vore lite konstigt om den senare fattningen är enklare, men så kan det kanske vara.

Test av MC-11 med nya objektiv

Jag har inhandlat ett par till objektiv till Canon som jag såklart provade med MC-11 medan jag ännu har prylarna kvar.

Objektiven är:
Sigma 18-35/1,8 DC HSM Art
Canon EF 85/1,8 USM

Sigma 18-35/1,8
Sigma-objektivet är fantastiskt!!!
Fantastiskt fint byggt och med suverän känsla i fokus och zoom-reglagen. Smörigt är ett understatement i det här fallet. På Canon-kameran funkar det perfekt och låser fokus direkt och är tyst och fint.

På A6300 med MC-11 då?
Till att börja med lyser kompatibilitetslampan grönt, vilket är ett positivt tecken...

Men, fokusering är sisådär. Ibland hittar den rätt direkt, men ibland sätter den igång och hattar fram och tillbaka. Hyggligt ok snabbt ändå, men inte supersnabbt.

Men ändå värre är att fokus inte sitter rätt.
Väldigt konstigt, ibland blippar den till med en grön ruta och konfirmerar att fokus är satt, men det är helt åt skogen. Typ flera meter fel!!! Sen om man halvtrycker en gång till så sätter den fokus på rätt ställe. Den konfirmerar alltså felaktigt att fokus är satt,vilket ju inte alls är bra.

Jag har nu bara testat det handhållet inne i vardagsrummet i ganska dålig belysning och när jag tittar närmare på bilderna så är de inte riktigt i "knallfokus". (Har dock så ostädat att jag inte får ladda upp någon bild här för min fru :) ).

Jag får kolla noggrannare på det här en annan dag i lite bättre ljusförhållanden och under mer kontrollerade former. Alltså, när den ibland konfirmerar fokus när det är åt helskotta fel så ser man ju det direkt, men om den gör det oftare och att det bara är lite grand ur fokus så är det ännu värre, då kan man inte lita på AF-funktionen alls ju.

Har nyss fått objektivet och har inte kontrollerat firmware-version och andra objektivinställningar. Ska åka in i morgon och handla en ny USB-dock (sålde den tidigare med telet när jag sålde 70D och glömde handla en ny när jag köpte det nya telet).

Canon 85/1,8 med MC-11
Det här är ett ganska billigt ljusstarkt porträtt-objektiv.
Välbyggt med ganska bra känsla och finish.
På Canon-kameran funkar det klockrent (som förväntat) och fokuserar snabbt och exakt. Skarpa och fina bilder.

Med MC-11 på A6300 då?
Jo, det fokuserar ganska bra. Får för sig att jaga ibland, men hittar för det mesta rätt på en gång och är inte blixtsnabbt, men inte heller långsamt. Fokus verkar dock sitta perfekt där det ska när det har konfirmerats, vilket är det viktigaste.

Men!!! Ungefär var tredje gång när man tagit en bild så låser sig kameran och blir alldeles mörk, dock inte helsvart. Ingentin på kameran fungerar. Stänger man av den så tar det en stund och sen när man sätter på den igen så funkar det som vanligt, tills det händer igen ett par bilder senare. Nä, känns inte direkt förtroendeingivande.

/Mats

Säga vad man vill, men man kan välja att slippa vara sysslolös om man ska komma underfund med hur och varför objektiv uppträder som de gör med s k smarta adaptrar. Jag har varit där och Mats har befinner sig där uppenbarligen.

Det lustiga mitt i all mismatch är att Sigma om något märke borde kunna Canons protokoll lika bra som Canon själva.

Jag ägde under åren 2004-2007 en FF-kamera som när den introducerades hade världens högsta upplösning för FF-kameror och den var byggd av Sigma och hade EF-fattning enl Kodaks specifikationer. Den hade 14 mp och hade ett då unikt system för "självklalibrering" av olika objektiv. Den saknade AA-filter och på låga iso fick den min senare inköpta Canon Eos 1DsMkII att skämmas vad gällde detaljering och skärpa. Högre isoområden kunde man glömma dock. Dock suverän för s k High Keyfoto. Kunde ställas från iso 6 !!.

Nåja poängen jag ville framhålla var att denna kamera som benämndes Kodak Pro slr/c fungerade klanderfritt med AF med alla EF-objektiv. T o m bättre än än 1DsMkII på stilla motiv.

Så här såg kameran ut och här finns en länk för den som vill läsa mer om den

https://www.dpreview.com/articles/2123039594/kodakslrc

samt länk till en bild jag tog med kameran+ ett 70-200/2.8 L is usm och en 2x teleconverter .
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/919220.htm?set=mp

Så Sigma om några bör väl ligga i framkant att fixa en bra adapter för EF??

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    60.2 KB · Visningar: 21
Intressant Lennart!

Snygg kamera det där och snygg gröngöling också.

Det var lite intressant att Kodak helt gjorde en kamera för en annans tillverkares objektiv. Rätt fiffigt egentligen.

Angående adaptrar så har Sigma en hel del kvar att fila på sin MC-11 verkar det som. I nuläget är det inte riktigt något bra alternativ verkar det som, speciellt inte för Emount.

Jag håller på att avveckla alla Sony-grunkor, men avvaktar lite. Till dess kan jag prova vidare lite med de Canon-objektiv jag har och alldeles snart tänker komplettera med. Ett Canon 50/1,8STM och Sigma 105/2,8 OS HSM Macro, samt ett Tokina eller Sigma vidvinkel är planen. Sedan är jag nog ganska nöjd efter att ha gjort mig av med 17-55/2,8 IS USM som blir lite överflödigt.

Jag har tänkt att använda dem dels på Canon-kameran, men också för filmning på GH4an. Till den har jag beställt en Kipon EF-MFT adapter. Enligt diverse filmer på youtube mm så verkar den kombon prestera lite bättre, men att förlita sig på det på samma sätt som native-objektiv är nog ingen idé.

För filmning så har jag kommit till insikt om att det är manuell fokusering som gäller. Jag har ju hävdat lite annorlunda tidigare, men desto mer jag har försökt filma (är fortfarande rätt medioker på det, men gör framsteg :) ) så har jag upptäckt och lärt mig lite trix för att få det att funka.

En billig "dum" adapter går inte att använda för att man tappar all kamerakommunikation och det finns inget sätt att styra bländaren, så Kipon-adaptern verkar helt perfekt.

Sen är ju sensorn så mycket mindre på MFT att man får en beskärningseffekt, vilket gör att brännviddsmässigt passar objektiven inte så bra (utom telen förstås).

Därför har jag skaffat en Aputure DEC LensRegain (beställd men inte levererad), så att man får speedboosterfunktionen. Det är samma som jag ett kort tag hade till Sony. Det fiffiga är att adaptern har ett handtag med trådlös manuell fokusering och bländarstyrning. Det använder alltså AF-motorn i objektivet, men inte för AF, utan för manuell fokusering. Kombon med ett Canon och ett MFT-system är därför suverän.
https://www.youtube.com/watch?v=daZKNaUtEG4

Jag kan återkomma med lite utförligare jämförelser hur det funkar med MC-11 på A6300 och Kipon-adaptern på GH4, samt de inplanerade nya objektiven.

Hursomhelst förstår jag att du gav upp och ledsnade på "Adapter hell". När AF-adaptrarna kom och det var nytt så var optimismen stor och förväntningarna var höga på att vi skulle komma dit att det blir möjligt att blanda lite hursomhelst. Det kanske blir så nån gång i framtiden, men nu känns det ganska avlägset. Särskilt i ditt fall som försökte få det att lira med Nikon-objektiv som har mekanisk bländarstyrning. Canon-objektiv är lite bättre, men inte riktigt bra. Verkar lite bättre till MFT än till E-Mount dock.

Vi får väl se...

/Mats

Mats! Tror inte du tänkt fel. Speciellt om du tar Kipons adapter främst för EXIF och MF samt bländarstyrning. Jag har ju aldrig provat någon men läst om den på Dpreview. Finns ett forum där användare redovisar sina olika resultat och tankar kring den. Bra att den tar både EF och EF-S i alla fall.

Här är länk om du inte redan läst den.

https://www.dpreview.com/forums/thread/3866844

Men jag är ff lite förvånad över att just Sigma inte skulle få till det vad gäller MC-11. Man hade ju i Kodakmodellen byggt in ett självjusterande objektivkorrigeringssystem för AF och objektivigenkänning.
Man satte helt sonika fast objektivet på kameran och i menyn lät den läsa av längsta och kortaste brännvidd om det var en zoom. Och även ställde man objektivet (fast som zoom) på längsta resp kortaste avstånd och låste objektivet i kamerans minne. Klart! Och detta var långt innan det började komma microjustering i framtida kamerahus.

Så jag är övertygad om att om någon ska kunna få det hela att fungera perfekt med smart adapter och EF-linser så är det sigma. Obs: Jag körde Tamron och Sigmagluggar på det här kamerahuset också. Givetvis hade de EF-fattning men även de fungerade klockrent. Bl a hade jag en Tamron 28-75/2.8 som jäklades tillsammans med mina 1DsMkII och 20D vad gällde AF men som gick klockrent på Sigma(Kodak)-huset.

Lycka till och återkom gärna med rapport när du hunnit testa.

Men jag är ff lite förvånad över att just Sigma inte skulle få till det vad gäller MC-11. Man hade ju i Kodakmodellen byggt in ett självjusterande objektivkorrigeringssystem för AF och objektivigenkänning.
Man satte helt sonika fast objektivet på kameran och i menyn lät den läsa av längsta och kortaste brännvidd om det var en zoom. Och även ställde man objektivet (fast som zoom) på längsta resp kortaste avstånd och låste objektivet i kamerans minne. Klart! Och detta var långt innan det började komma microjustering i framtida kamerahus.
Var det Sigma, och inte Kodak, som hade utvecklat det där systemet?

Kodak gjorde ju en motsvarande kamera med Nikonfattning. Enligt vad jag har läst (dvs det jag har kommit ihåg av det jag har läst) om dessa kameror så var de likadana invändigt. Nikonvarianten var baserad på en F80, har jag för mig, medan Canonvarianten var baserad på en SIgma SA-nånting.

Var det Sigma, och inte Kodak, som hade utvecklat det där systemet?

Kodak gjorde ju en motsvarande kamera med Nikonfattning. Enligt vad jag har läst (dvs det jag har kommit ihåg av det jag har läst) om dessa kameror så var de likadana invändigt. Nikonvarianten var baserad på en F80, har jag för mig, medan Canonvarianten var baserad på en SIgma SA-nånting.

Jag vet inte! Du har rätt om att Nikonvarianten baserades på ett F-kamerahus. Den kom före canonvarianten och hade rätt mycket problem med mjukvaran. Sensorn var Kodaks i båda kamerorna men Canonvarianten utvecklades sist och då var många mjukvaruproblem lösta.

Måste jag gissa tror jag att Kodak utvecklade systemet. Men Sigma måste ju fått en inblick i det hela i så fall då hela kameran monterades hos Sigma och hade Sigmas AF-system. Har inte kvar någon medföljande dokumentation eftersom den åkte med när jag sålde kameran vidare.

Vi kan väl forska vidare och se vem som hittar svaret först? Det intressanta här är enl min åsikt många kluriga lösningar fanns redan i dslr-kamerornas barndom och i visa fall togs upp många år senare som "nya" finesser.

Jag använde den här kameran mycket. Jpeg direkt ur kameran var en styggelse i många ljussituationer, bruset när kamerans basiso 160 hade passerats med mer än 1 steg var mycket tydligt. Däremot blev bilderna extremt skarpa och detaljerade vid bra ljus.

Orsaken till varför Sigma tillverkade kameran angavs av ÅF och agenturen att Canon, till skillnad från Nikon, inte släppte till något kamerahus till Kodak då Canon månade om sin FF 1Ds och väl redan hade 1DsMkII på gång. Båda Canons nämnda FF-modeller var mer allround än Kodakvarianten-men jag tyckte mycket om den.

Här en recensionslänk på FS: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8452

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar