Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem med Sigmas MC-11 adapterlösning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur fasiken har du tänkt dig modda MC-11?

En elegant lösning vore att köpa en EF-S-fattningsring som reservdel och sen byta ut EF-ringen på MC-11:an. Jag hittade ingen sådan reservdel på ebay, men däremot en billig sats med EF/EF-S-mellanringar. Man kanske kan skruva av EF-S-fattningen från en sån och byta ut EF-fattningen på MC-11:an.

Eventuella oförutsedda problem på vägen mot slutmålet tar jag inget ansvar för.

En elegant lösning vore att köpa en EF-S-fattningsring som reservdel och sen byta ut EF-ringen på MC-11:an. Jag hittade ingen sådan reservdel på ebay, men däremot en billig sats med EF/EF-S-mellanringar. Man kanske kan skruva av EF-S-fattningen från en sån och byta ut EF-fattningen på MC-11:an.

Eventuella oförutsedda problem på vägen mot slutmålet tar jag inget ansvar för.

Nä, tror inte på det alls. Det är inte själva metallbajonetten som tar i, utan plasten som sitter nedanför inuti adaptern och den är MC-11 specifik.

Har inte fått objektivet än, men får kolla när jag får det.

/Mats

Tror i stort sett samma som PMD. Gissar att det blir som när man monterar exempelvis ett Sigma EX 18-50/2.8 DC på en FF. Nämligen att en större area än aps-c sensorn täcks av bildcirkeln.

Antar därför att cropfaktor 1,6x kommer att täcka en sensor med faktor 1,5x fast med försumbar vinjettering.

Tror det är det minsta problemet.

Nä, tror inte heller att vinjettering blir något issue.

Hur fasiken har du tänkt dig modda MC-11?

Det är ju en plastring som sticker ut på EF-S och tar i plasten inuti MC-11 adaptern.
Genom att helt enkelt fräsa bort lite av plasten där jag rödmarkerat på bilden nedan.
Går att göra snyggt med en Dremel-tool och med styrning ev en ring på någe sätt. Går nog bra.

Det finns några tänkbara issues man måste ta hänsyn till:
  • Det kan uppstå ett hål som måste täppas till på ett snyggt sätt.
  • Lösa plastbitar får inte finnas kvar efter moddningen som kan hamna in i kameran och påverka sensorn eller slutaren.
  • Det finns en massa elektronik inne i adaptern gömd bakom plasten, man vet ju inte riktigt var någonstans den sitter. Hoppas att den inte är för högt upp nära kanten bara.

Rödmarkerat där ringen förmodligen tar i (hade bara tillgång till Paint på jobbdatorn :) )
Moddad-MC11.jpg

/Mats

Själva bajonetten på EF-S är annorlunda mot EF, så att ta bort den där plasten lär inte hjälpa, men du vet väl bäst ...

Själva bajonetten på EF-S är annorlunda mot EF, så att ta bort den där plasten lär inte hjälpa, men du vet väl bäst ...

Vaddå du vet väl bäst?

Nä, tycker inte att jag är så självsäker. Skriver hur jag tror det är och har inga problem alls med att korrigera om det inte stämmer till 100%. Underligt påhopp. Är du sur på mig eller nåt?

Jag är ingen expert på Canon fattning. Har bara kollat de tidigare länkarna och där fått uppfattningen att det är en plastgrej som går att plocka bort på vissa objektiv. Om det skiljer i bajonetten så gör det, men det har inte framgått av de beskrivningar som visats.

Nåja, får väl objektivet om nån dag så kan man kolla var det tar i och om det är möjligt att fixa till eller inte. Kanske inte går, men det är inte hela världen...

/Mats

Vaddå du vet väl bäst?

Nä, tycker inte att jag är så självsäker. Skriver hur jag tror det är och har inga problem alls med att korrigera om det inte stämmer till 100%. Underligt påhopp. Är du sur på mig eller nåt?

Jag är ingen expert på Canon fattning. Har bara kollat de tidigare länkarna och där fått uppfattningen att det är en plastgrej som går att plocka bort på vissa objektiv. Om det skiljer i bajonetten så gör det, men det har inte framgått av de beskrivningar som visats.

Nåja, får väl objektivet om nån dag så kan man kolla var det tar i och om det är möjligt att fixa till eller inte. Kanske inte går, men det är inte hela världen...

/Mats
Inte sur alls - tror bara det inte går så lätt. Om det mot förmodan skulle gå så är det ju bra :)

Ja, det är i princip vettigare att modifiera adaptern istället för objektivet.

Ett till EF-fattning modifierat EF-S-objektiv med "short back focus" är ju farligt att släppa lös bland småbildskameror med EF-fattning.

Ännu en Sigma MC-11 -test av Jason L

Även Jason har landat i att följande video med MC-11 inte är någon bra idé.
Här testar han även lite längre objektiv.
Vill man köra följande AF under video så gäller natives.

Tycker mig även här kunna höra hur AF:en ligger och tuggar och låter illa.

https://youtu.be/B76zRCeNPeE

Objektivet Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM passar som sagt inte på Sigma MC-11.

Nu har jag analyserat fattningen noga och mätt och jämfört mellan några objektiv och adaptrar och en kamera. Det jag har tillgång till är:
  • Canon EOS 80D
  • Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
  • Sigma 150-600/5-6,3 DG OS HSM Contemporary till Canon AF
  • Sigma telekonverter TC-1401
  • Sigma Mount Adapter MC-11
  • Aputure DEC Lens adapter EF/Sony E

Bajonetten skiljer sig INTE mellan EF och EF-S som Anders påstår.
Däremot är indexmärket på EF-S objektivet förskjutet c:a 15 grader medurs.

Kameran med EF-S fattning (80D) har två indexmarkeringar, en röd prick klckan 12 och en vit kl 1.

EF-fattningar har endast den röda pricken som index-märke. Det gör att om man försöker montera ett EF-S objektiv på en kamera eller adapter med EF-mount så får man intrycket att bajonetten inte går i om man sätter objektivets indexmärke samstämmigt med kamerans, men om man vrider det en aning åt höger så klaffar det som det ska.

Däremot finns en utstickande plastring med yd=39,5 mm som sticker ut 10 mm från bajonettens anliggningsyta. Kontakterna ligger 7,5 mm från anliggningsytan, vilket gör att det måste finnas en ursvarvning d=40 mm som går ner 3 mm under kontakterna. Det finns inte på Sigma-adaptern, men den skulle kunna modifieras. För att göra det riktigt proffsigt och snyggt behöver man tillgång till en svarv eller en riktigt stadig pelarborr med en 40 mm borr. Sedan måste man nog svetsa igen plasten och svarva ur igen efter det.

Att handjaga det med en Dremel e.d. skulle nog iofs fungera, men inte bli så snyggt.

Nu har jag inte längre tillgång till någon mek verkstad med sådana verktyg, så jag struntar i det. Dessutom har jag tänkt om lite, för tillfället åtminstone.

Om man köper nya fina kameror och objektiv mm. för tiotusentals kronor så ska man inte behöva hålla på med såna hör McGyver-lösningar! Ett kamerasystem (läs Sony E) som inte efter 6 år kan tillhandahålla en så självklar sak som ett hyggligt bra ljusstarkt normal zoom-objektiv är egentligen ett jäkla skit-system!

Nu är det här Canon-objektivet som jag köpte ändå så förbaskat fint, så därför skaffade jag grejer som det passar på. (I somras sålde jag min Canon 70D och Sigma-telet, men nu har jag handlat nytt. Det blev en EOS 80D och samma fina Sigma 150-600 och den nya Sigma TC1401 teleconvertern plus en Nissin GM8000 Extreme blixt.)

Jag inhandlade också en annan adapter, Aputure DEC.
Den fungerar utmärkt medCanon-objektivet.
Idén bakom den är dock lite annorlunda. Det är ingen AF-adapter, men använder objektivets fokusmotor på ett fiffigt sätt för filmning.

Till adaptern följer med en fjärrkontroll i form av ett handtag som kan sättas på t.ex. en filmrigg eller styrhandtaget på ett video-stativ. Sedan kan man dra fokus med väldigt fin precision och kan sätta ändpunkter. Dessutom kan man med en främre ratt justera bländaren. Väldigt trevligt för filmning.

Aputure-DEC2.jpg

Jag har ju tidigare propagerat för att använda AF vid filmning, vilket kan vara bra i vissa situationer där man inte riktigt kan förutse händelser som vid naturfilmning och viss typ av sport osv.

Nu när jag faktiskt har filmat en hel del så inser jag att det är manuell fokusernig som gäller i de allra flesta fall. Oskärpa i en del av en filmsekvens kan man komma undan med, det gör faktiskt inte så fasligt mycket som det gör vid stillbild, men det finns
inget så fult som att AF snabbt korrigerar fokus och pumpar fram och tillbaka i en sekvens. Bara att kasta!

Då är den här adaptern är en otroligt smart lösning.

Ett annat användbart alternativ är att kunna styra fokus genom att peka på skärmen. På 80D är det fantastiskt bra, blir supermjukt och snyggt och exakt. För att få det på Sonyn måste man byta ut kameran mot A6500. Underligt egentligen eftersom Sony haft det tidigare och jag har det i den gamla NEX-5N t.ex.

Nåja, ville skriva av mig lite :). Har nu ägnat några dagar åt att sätta mig in i den nya Canon-kameran och främst med teleobjektivet, men också med normalzoomen och blixten. Jippie, den funkar utmärkt med trådlös styrning utan extragrejer precis som Nikon CLS och gamla Sony/Minolta WL TTL (som Sony också lyckats sabba och lägga ner).

Canon är helt enkelt så jäkla bra! Allt är konsekvent och hänger ihop och känns så riktigt schysst!

Någon kanske höjer på ett ögonbryn att jag skriver så, för det är väl inte den inställningen jag alltid haft, men nu är jag övertygad :). Nu är inte 80D någon värstingkamera och kostar bara drygt 9000 ny, ändå är den så förbaskat bra och passar mig perfekt. Visserligen inte lika mycket metall och pro-features som 7DMkII, men den känns fräscht modern med en bra sensor på 24 megapixel som ger fantastiskt bra bildkvalitet med väldigt fin färgton och har tagit igen det mesta av tappet i DR och Noise som de tidigare hade mot Sony. Må vara att den saknar 4K-video, hög slomo, C-log mm., men mycket annat tar igen det med råge.

Nä, stoppar där för att inte dra iväg i OT :). Framtida eskapader får föras i ett helt annat fora...

/Mats

Jo, så är det nog Mats. En Canonkamera är sällan bäst på något, men den är rätt lagom bra på väldigt mycket. Det är därför jag har kvar mina Canongrejer trots en viss irritation och besvikelse på Canon ibland.

Har du gett upp på MC-11, eller tänker du försöka med något/några andra objektiv?
Jag tror att den adaptern kan bli riktigt bra om Sigma får fila på den ett tag. Det är dock lite tråkigt att det, som vanligt nuförtiden, lämnas åt kunderna att vara betatestare.

Har du gett upp på MC-11, eller tänker du försöka med något/några andra objektiv?

Nä, inte alls. Snarare tvärtom.
Nu med en Canon-kamera som jag är överens med så är det mitt huvudsystem, så framtida objektivinköp kommer att bli till Canon. Ska göra mig av med en del Sony-grunkor. Funderar på att byta in A6300 och en av mina A6000 mot en A6500 och sen sitta nöjd med det ett tag.

För att få EF-S 17-55 att funka med AF på Sony skulle krävas ytterligare en adapter, men en Metabones MKIV kostar ju 4000, så den går bort nu när jaag redan har 2 st. andra. Faktum är att jag köpte en sådan Metabones innan jag skaffade Sigman, men när det visade sig att den inte alls funkade med AF på något av objektiven jag hade då (Tamron 17-50, Canon 50/1,8STM, Canon 18-105STM Sigma 150-600C) så lämnade jag tillbaka den och skaffade Sigman istället när den kom. Visserligen så hade inte A6300 släppts än då jag skaffade Metbones, så då hade jag bara A6000.

Pengar för att köpa kameragrejer är slut på ett tag just nu. Den nya kameran och objektiven, blixten mm. får vara nog med julklappar till mig har resten av familjen tydligen bestämt...

Annars är tanken att istället för 17-55an skaffa Sigmas 18-35/1,8 och 50-100/1,8. Får se hur det blir med det, stabilisering vill jag ha (inte viktigt för stillbild, men vid filmning). Om det blir uppgradering till A6500 så kan dessa ligga i pipen lite längre fram och jag tror som du att på sikt så kommer Sigma att få till det riktigt bra med sina objektiv och MC-11.

/Mats

Nytt år, nytt system!

Gott nytt år på er allihop här i tråden!!!

MC-11 håller inte riktigt måttet och jag tänker inte försöka karva i den eller modifiera något objektiv för att det ska passa ihop. Efter en massa trixande med adaptrar som inte funkar någe vidare och att grejer inte passar, så har jag nu gett upp. Det är inte meningen att man ska behöva fila och såga för att det ska passa och den utlovade funktionen är lite si och så med. Det funkar helt enkelt inte.

Det är lite så det är med Sony tyvärr. De kommer med fantastiska innovationer, som är nästan färdiga, och bra grejer. Men så fattas det alltid någon viktig detalj eller så är det någon sak som totalt diskvalificerar alltihop. Jag kallade nyligen det ett "skitsystem" som inte har ens någon vettig normalzoom i sortimentet.

Det jag själv skrev fick mig att fundera lite. Sony hänger helt enkelt inte ihop. När jag jämför med Canon-prylarna jag har så är det en helt annan sak. Visst, de ligger inte i topp på specar eller har alla funktioner, men jädrar vad genomtänkt och schysst allt är.

För min del så är det här en lite smärtsam insikt efter att ha hållit på med Sony så länge. A-mount ditchades för flera år sen, men nu är det alltså dags för E-mount också. Vändpunkten blev när jag insåg hur mycket det kommer att kosta att uppgradera min A6300 till en A6500 och att det ändå inte blir tipp-topp. Dessutom funkar DSLR för mig bättre för fotografering än med spegellöst. Det blir mer distinkt och med tele så är det överlägset.

Men sen vill jag ju filma också...

Nu råkade Cyberphoto rea ut Panasonic GH4, så jag slog till och köpte en plus ett objektiv och den speciella DEC-adaptern jag nyss köpte fick jag lämna tillbaka och byta ut till DEC Lensregain för m43 istället.

Så för min del blir det alltså Canon och m43 i fortsättningen. Allt Sony ska bort :).

/Mats

Hehe! För några veckor sedan skrev du att du var övertygad om att det skulle komma att fungera bra, och vi andra var bara pessimister. Menar du alltså att du erkänner att du hade fel?

Hehe! För några veckor sedan skrev du att du var övertygad om att det skulle komma att fungera bra, och vi andra var bara pessimister. Menar du alltså att du erkänner att du hade fel?

Japp, det är precis så jag menar! Eller i alla fall nästan...

Jag har åtminstone funderat och tänkt om helt och hållet. "Fel" stämmer inte riktigt, men jag tycker inte riktigt det är värt besväret. Jag har ingen prestige i det här och tycker att kunna ändra sig är något positivt, men om du vill se det som att jag hade fel och ni andra hade rätt, så varsågod. Jag bjuder gärna på det.

Att modifiera adaptern så att EF-S passar skulle gå utmärkt, det är inte olika bajonett som du påstår och det som skiljer är endast en plastring som sticker ut. Det skulle garanterat gå att borra ur det ur adaptern.

Däremot är jag tveksam till att AF med Canon-objektiv eller Sigma-objektiv för Canon funkar bra med MC-11. Har provat igen med mitt Sigma 150-600 och det är totalt kass. Med 1,4x teleconvertern är det helt utan funktion. På Canon 80D så sitter fokus direkt också med TC-1401 och bildkvaliteten är fantastiskt bra.

Så för min del så är foto med DSLR överlägset spegellöst. Jag trivs mycket bättre med det.
För seriöst foto så går det inte att få ihop med små kompakta grejer, så då faller ändå Sony E-mount bort.

Så jag har kommit till insikt om att Sony-systemen (A och E) har så mycket trassel att det inte är värt att satsa vidare på.

Micro Four Thirds är en helt ny värld för mig, men det lilla jag har hunnit känna på GH4an så långt gör att jag nog kommer att gilla det. Bra objektiv finns det gott om förutom att använda Canon-objektiv med adapter och det är smått och smidigt. Kanske man skulle komplettera med en mindre m43-kamera istället för en kompakt... Vi får se vilken väg det tar.

Kul med prylar och roligt att sätta sig in i ett nytt system. Om det inte passar mig helt märker jag efter ett tag, men för att avgöra det så måste man prova i verkligheten.

En bra grej med foto och film är att det faktiskt ganska lätt går att sälja av grejer och börja om utan att förlora hur mycket som helst :)

/Mats

Helt rätt Mats. Är med dig till 100%. Finns ingen prestige i sådant här. Det är bara prylar när allt kommer runt, och som man vill skall fungera tillsammans i praktiken för att hjälpa oss i vårt fotograferande.

Skulle Sony (eller någon annan tillverkare) senare få till ett bra fungerande ekosystem som är bättre och mer lockande för dig, så är det enkelt att komma tillbaka och investera på nytt. Som du är inne på så kan man alltid köpa och sälja efter vad som passar ens behov. Inget behöver vara statiskt och för evigt.

Gott Nytt - och kul att fortsatt se dig här på Fs!

Se där! Gott Nytt År!

Det är nästan alltid skönt att landa eller hur? MC-11 är en fantastiskt bra tanke och praktiskt försök men man är tyvärr inte helt i mål. Men i det fallet ska vi väl inte skylla precis allt på Sony :). Det är klart att man dessutom får extra stora problem om man skaffar EF-S -objektiv till MC-11. En del som Lanier har ju t.o.m. varit positiv till MC-11!! med Canon EF. Men personligen tycker jag han var ute och cyklade lite där för kan man bara ha den till stillbild så riskerar man att föra en del folk bakom ljuset som garanterat kommer reagera över problemen vid filmning. En del kommer bara höra det positiva och sedan bli förbannade ändå, så fort de nuddar filmknappen.

Du skriver t.ex:

"Däremot är jag tveksam till att AF med Canon-objektiv eller Sigma-objektiv för Canon funkar bra med MC-11. Har provat igen med mitt Sigma 150-600 och det är totalt kass. Med 1,4x teleconvertern är det helt utan funktion. På Canon 80D så sitter fokus direkt också med TC-1401 och bildkvaliteten är fantastiskt bra."

Men Mats, en teleförlängare på en MC-11?? Det är ju att be om problem. För det första har den adaptern en hel del problem i dåligt ljus som det är! Ska man ha snabb välfungerande AF med Sonys spegellösa, så är det Sony E-mounts som gäller. Det näst bästa alternativet är att använda A-mount AF-objektiv med Sonys adapters. Vill man ha garanterat snabb AF så kan man alltid välja LA-EA2 eller 4 som har fasta speglar och egen dedikerad AF-sensor. Vill man ha de nya kamerornas stöd för fokuspunkter på sensorerna så väljer man dels ett Sigma A-mount exv. med stabilisering om kameran saknar det och Sonys LA-EA3 som är helt öppen och saknar spegeln eller så kan man ju skaffa nya A99 II och köra A-mount om nu kamerastorleken inte spelar någon roll. Jag tycker ditt gamla 150-500mm Sigma (som är stabiliserat) funkar förvånansvärt bra upp till 400mm ca både med min A7 II (som ju dessutom har egen stabilisering) och med A6300. Vad jag vet så kan man få de flesta av Sigmas objektiv till A-mount idag. Det skulle vara ett väldigt mycket bättre alternativ till långa telen än MC-11 OCH teleförlängare. Jag hade själv en KENKO-förlängare till mina A-mountobjektiv och gränsen för att använda den med AF var väl bländare 5,6. Vad har ditt Sigma zoom? Det kan ju vara så enkelt också eller hur?

Vill man verkligen "rejsa" loss när det gäller AF så kan man ju alltid kolla på A99 II som ju har både fast spegel och dedikerad AF-sensor PLUS dedikerade AF-punkter över hela samma bakbelysta 42 MP sensor som A7r II. Förmodligen en av de mest avancerade hybridlösningarna som finns idag. Sen finns det ju en massa andra skäl att välja Canon men jag är tveksam till att Canon kan matcha både bildkvalitets- och AF-egenskaperna som i A99 II ju är helt unika där man ju både kombinerar den uppgraderade dedikerade AF-sensorn med lösningen som de spegellösa har och då tänker jag på alla hjälpmedel vi har i Sony-kamerorna för manuell fokus. Det väljar man helt bort med ett Canon-val och en del fotografer som gått den vägen har påpekat att de sett det som en stor förlust även om annat kanske vägt upp

Du skriver också:

"Så för min del så är foto med DSLR överlägset spegellöst. Jag trivs mycket bättre med det.
För seriöst foto så går det inte att få ihop med små kompakta grejer, så då faller ändå Sony E-mount bort."

Visst, så kan det ju kännas och vara men det är ju inte så länge sedan som du visade den stora skillnad i bildkvalitet du och vi såg när du tog dina bild på din cementblandare med dels en Sony A6300 och din Canon 70D (tror jag) och det var ju verkligen inte till din tjockkameras fördel då i alla fall.

Det finns några välkända hål i Sonys objektivlinje för E-systemet och den mest uppenbara är små, lätta, ljusstarka, billiga och bra normalzoomar. Idag finns bara en jättebra GM som är både stor, dyr och tung men jäkligt bra optiskt. I övrigt är Zeiss-zoomarna mediokra och Sonys 28-50mm är väl lite soft och lite för lite vid för många även om en del tycker den är hyfsad. Där hade Sigma kunnat fylla hålet och de kan de ju men tyvärr så gör de ju inga stabiliserade till A-mount för annars hade ju det kunnat vara ett alternativ redan nu. Ingen vet om vi får se några E-mountzoomar för både APS-C och FF, för det hade ju varit en betydligt bättre lösning än MC-11 -lösningen.

Om Sonys spegellösa passar professionellt är nog väldigt beroende av vad man sysslar med för att överleva som fotograf. Jag tror inte nödvändigtvis att Sonys spegellösa är det naturliga valet för en allroundkamera men genom att man kan skruva på den en Metabones-adapter så kan man använda sina Canon-objektiv på E-mount. I övrigt finns andra tillämpningar där en del idag ser att Sonys line up håller. Det finns ett antal bra primes och 70-200mm zoomarna är helt OK. De nya GM-objektiven är inget annat än fantastiska och makroobjektivet Sony 90mm/2,8 är väldigt vasst. GM 85:an har ju hyllats precis som 24-70:an.

Kolla på Leica! Det är ju först nu man tagit fram ett modernt system (och då menar jag inte det som ett skällsord utan bara att de landat ungefär där alla andra är nu) och ett par zoomar. Tidigare fanns sånt överhuvudtaget inte. Det var primes och åter primes och dessutom i rätt korta brännvidder. För de som valde Leica har väl zoomar överhuvudtaget inte varit något som hindrat dem och långa telen har de aldrig haft. De hade bara tills för några år sedan inte ens AF. Många proffs lär sig inte avskräckas av det. Så varför skulle de som finner vad de vill ha inom Sonys nuvarande sortiment, möjligen kompletterat med några tredjepartsprodukter (finns många sådana objektiv nu och det utbudet växer så det knakar) inte leva ett bra professionellt liv med de förutsättningarna?

Varför skulle inte de som exv. jobbar i studio och fotar barn, modeller och exv. mode kunna göra det nöjaktigt med exv. A7r II och Sonys GM-objektiv. Även makrofotografer kanske skulle vara glada med Sony E de med. Till och med en del snabbrörligt tillsammans med Sonys GM 70-200 skulle säkert funka och jag har sett flera exempel där exv. en Sony E med GM 24-70mm zoomen ger fler keepers än Canons 80D med motsvarande objektivtyp. Så det beror helt på vilka problem man måste lösa om Sony "räcker" eller inte idag. Utvecklingen rullar på och vi kanske inte ännu nått möjligheternas gräns rent fysiskt med E-mounttekniken. En del tyder på att vi faktiskt inte gjort det än för är det något som hela tiden varit i stark utveckling så har det varit just AF-tekniken.

Senast ändrad:
Skulle Sony (eller någon annan tillverkare) senare få till ett bra fungerande ekosystem som är bättre och mer lockande för dig, så är det enkelt att komma tillbaka och investera på nytt. Som du är inne på så kan man alltid köpa och sälja efter vad som passar ens behov. Inget behöver vara statiskt och för evigt.

Pengamässigt är det inte så farligt att byta, speciellt om man handlar begagnade objektiv och så. Kamerahus däremot är sällan så bra affär, särskilt som man hänger på låset och köper kameran när den är precis släppt, som jag gjorde med A6300.

Jag var inne på att byta upp mig till A6500, men nu reas A6300 ut och inte A6500, så att byta upp sig kostar 10 000 kr, vilket inte känns så prisvärt direkt. Därför när GH4 (som iofs är lite gammal vid det här laget) dök upp för 6990 kr så fick jag en idé att helt enkelt byta system.

Kruxet är att investering inte bara är i pengar, utan att man har lärt sig systemet och pillrat och satt sig in i alla detaljer osv. M43 är för mig totalt okänd teräng, så det blir att börja om från början.

Jag var kanske lite raljerande i det förra inlägget. Det är inget avgörande fel med Sony, men finns som sagt vissa irritationsmoment. Ska bli kul att prova nya grejer, blir som en liten nytändning.

/Mats

Även makrofotografer kanske skulle vara glada med Sony E de med.

Tror att macro fotografer är superglada med E-mount :)
90 mm FE är supergrymt. Det som är svårt är att vänja sig med focus via wire (i alla fall för mig). Dock är skärpan grym. Även 50mm verkar leverera bra, dock bl4 för topp resultat. Dock kan E30 ha mer att önska, dock liten och billig instegs macro.

Gott Nytt på er

Se där! Gott Nytt År!

Det är nästan alltid skönt att landa eller hur? MC-11 är en fantastiskt bra tanke och praktiskt försök men man är tyvärr inte helt i mål. Men i det fallet ska vi väl inte skylla precis allt på Sony :).

Nä såklart inte. Sony kan inte beskyllas för något alls när det är en annan tillverkares tillbehör och ytterligare en annans objektiv. Däremot kan man med fog beskylla Sony för att det ens behövs, eftersom Sony själva inte har ett vettigt objektivutbud.

Jag har f.ö. nog bara mellanlandat :). Kommer säkert alltid att byta lite då och då och vilja prova på nytt. För min del är det knappast så att jag väljer ett verktyg och sen håller mig till det för att skapa bilder och filmer, utan precis lika mycket om inte mer är det allt experimenterande och pillande med tekniken som är kul.

Jag köpte t.ex. teleobjektivet för att jag tycker det är så fascinerande. Jag har inget speciellt mål med att fotografera något speciellt motiv eller så. Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska ha det till om jag ska vara ärlig:). Så nu går jag runt och provar mig fram med det och fotograferar allt möjligt i olika situationer utan direkt plan eller mål.

Förr eller senare dyker det upp något som är viktigt att fotografera med tele och då har jag utrustningen som krävs och har lärt mig använda det. Vet inte än vad det blir...

Det är klart att man dessutom får extra stora problem om man skaffar EF-S -objektiv till MC-11.

Jo, MC-11 är ju alldeles i onödan gjord så att de inte passar. Finns ingen teknisk anledning till det, utan bara protektionistiska dumheter från Sigma. A6xx-serien som jag valde är ju APS-C och då är det naturliga valet att använda objektiv för crop-sensor, speciellt för vidvinkel.

Men Mats, en teleförlängare på en MC-11?? Det är ju att be om problem. För det första har den adaptern en hel del problem i dåligt ljus som det är!...

"Adaptern problem i dåligt ljus"???
Adaptern är ju bara ett hål utan glas. Den gör ingenting alls med ljuset. Objektivet rätt in i kameran bara. Det är kameran som mäter och fokuserar och fixar. Adapterns enda uppgift är att översätta kamerans instruktioner till objektivet.

När Sigma släppte MC-11 så resonerades det ju om att den skulle vara särskilt gjord för Sigmas Global-Vision objektiv och översätta så att de blev "native" för Sony E-mount, till skillnad från Metabones och andra som reverse-engineerar och översätter mellan olika protokoll. Verkar ju inte vara så. Problemet är snarare att Sonys AF-system inte är bra på att hantera långa brännvidder och med ljussvagare objektiv. Teleconverter eller inte spelar ingen roll. I det här fallet blir det en 840mm F/9 och det klarar inte Sonys AF. Canon 80D däremot gör det galant.

Så för att sammanfatta vad jag menar så tror jag inte att det på ett bra tag kommer att bli riktigt bra med adaptrar så att man kan ha Sony-kameror och välja objektiv gjorda för Canon med samma funktionalitet. Jag var optimistisk och trodde att Sigma faktiskt skulle lyckas med det med MC-11, men det verkar vara betydligt längre kvar än jag trodde. Så småningom kanske det blir så, men inte än på ett tag.

Ska man ha snabb välfungerande AF med Sonys spegellösa, så är det Sony E-mounts som gäller.
Men Sten-Åke, problemet är ju att de inte finns för sjutton!!!
Det existerar ju ingen Sony E-mount ljusstark bra normalzoom för APS-C eller något längre Tele-objektiv?

Det näst bästa alternativet är att använda A-mount AF-objektiv med Sonys adapters.
Hela vitsen är ju att få tillgång till det fina objektivutbudet till Canon EF/EF-S.

Vill man ha garanterat snabb AF så kan man alltid välja LA-EA2 eller 4 som har fasta speglar och egen dedikerad AF-sensor.
Då kan man ju lika gärna skaffa en A-mount SLT-kamera.
Det är precis så jag resonerar, fast med Canon. Vill man ha bra AF-prestanda med Canon-glas skaffar man en Canon-kamera.

Jag hade själv en KENKO-förlängare till mina A-mountobjektiv och gränsen för att använda den med AF var väl bländare 5,6. Vad har ditt Sigma zoom? Det kan ju vara så enkelt också eller hur?

Teleconvertern Sigma TC1401 är mycket bra och dedicerad för objektivet 150-600/5-6,3.
Med en 1,4X TC så förlorar man ett steg i ljusstyrka, så i det här fallet blir det 840mm F/9.
Det är långt ifrån alla kameror som klarar att fokusera med det. Canon 80D är en sådan som klarar att fokusera ner till F/8 med alla fokuspunkter som dessutom alla är korslagda (den tidigare 70D gjorde det inte). Det är till speciellt för F/4-objektiv med 2X TC, eller F/5,6-objektiv med 1,4X TC. Det här objektivet har ju F/6,3, men rapporterar tydligen till kamerans AF att det är F/5,6 på nåt sätt, så det fungerar ändå. Canon 80D sätter fokus snabbt och pricksäkert med den här kombon. Imponerande funktion och imponerande bildkvalitet!

Du skriver också:

"Så för min del så är foto med DSLR överlägset spegellöst. Jag trivs mycket bättre med det.
För seriöst foto så går det inte att få ihop med små kompakta grejer, så då faller ändå Sony E-mount bort."

Visst, så kan det ju kännas och vara men det är ju inte så länge sedan som du visade den stora skillnad i bildkvalitet du och vi såg när du tog dina bild på din cementblandare med dels en Sony A6300 och din Canon 70D (tror jag) och det var ju verkligen inte till din tjockkameras fördel då i alla fall.

Hehe, jo det var viss skillnad mellan de bilderna.
Lågljusegenskaperna hos Sonys sensorer är överlägsna Canons, eller har i alla fall varit det.

Det har emellertid inget alls att göra med vad jag skrev. Det jag menar är att jag upplever det som mer disktinkt att fotografera med DSLR än med spegellöst. Med A6300 så har dock skillnaderna minskat en hel del, så det är rejält bättre. Och ska man ha riktigt bra bildkvalitet så krävs det fortfarande stora objektiv och då är inte kamerans storlek lika avgörande.

Nu har jag bytt upp Canonen till 80D. Den är precis likadan som 70D i handhavandet, men har förbättrad sensor och AF-system.
Den här nya 24 mpx Canon-sensorn är rejält mycket bättre och har tagit igen i stort sett hela tappet gentemot Sony både i DR och noise. Den är betydligt bättre än den i Canon 7D MkII som har den äldre generationen. Dessutom så funkar fokuseringen i Live-View med deras dual-pixel AF fantastiskt bra och den har en bra skärm med touch-funktion för fokusering. Jag sålde 70D för 7000 kr och köpte den nya 80D för 8990 kr.

https://www.dxomark.com/Cameras/Com...ersus-Panasonic-Lumix-DMC-GH4___1076_1072_943

Så jag tar en paus från Sony. Säljer av allting och håller mig till Canon och M43 ett tag så får vi se hur det blir framöver.

Det är inte nåt allvarligt fel med Sony, bara att jag tröttnat på det och vill prova nåt nytt.
Det där med hur det är för professionella fotografer stämmer säkert, men det är oviktigt för mig. Jag har inga krav på mig att leverera bilder eller film i tid av en viss kvalitet osv. Jag har foto och film som hobby för att det är roligt med skapandet och

tekniken i sig. Som bieffekt gör det att man blir ganska duktig på det så att när det dyker upp saker som ska fotograferas eller filmas så är man förberedd, har prylarna och är inkörda på dem och kan göra det bra.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar