Objektivet Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM passar som sagt inte på Sigma MC-11.
Nu har jag analyserat fattningen noga och mätt och jämfört mellan några objektiv och adaptrar och en kamera. Det jag har tillgång till är:
- Canon EOS 80D
- Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
- Sigma 150-600/5-6,3 DG OS HSM Contemporary till Canon AF
- Sigma telekonverter TC-1401
- Sigma Mount Adapter MC-11
- Aputure DEC Lens adapter EF/Sony E
Bajonetten skiljer sig INTE mellan EF och EF-S som Anders påstår.
Däremot är indexmärket på EF-S objektivet förskjutet c:a 15 grader medurs.
Kameran med EF-S fattning (80D) har två indexmarkeringar, en röd prick klckan 12 och en vit kl 1.
EF-fattningar har endast den röda pricken som index-märke. Det gör att om man försöker montera ett EF-S objektiv på en kamera eller adapter med EF-mount så får man intrycket att bajonetten inte går i om man sätter objektivets indexmärke samstämmigt med kamerans, men om man vrider det en aning åt höger så klaffar det som det ska.
Däremot finns en utstickande plastring med yd=39,5 mm som sticker ut 10 mm från bajonettens anliggningsyta. Kontakterna ligger 7,5 mm från anliggningsytan, vilket gör att det måste finnas en ursvarvning d=40 mm som går ner 3 mm under kontakterna. Det finns inte på Sigma-adaptern, men den skulle kunna modifieras. För att göra det riktigt proffsigt och snyggt behöver man tillgång till en svarv eller en riktigt stadig pelarborr med en 40 mm borr. Sedan måste man nog svetsa igen plasten och svarva ur igen efter det.
Att handjaga det med en Dremel e.d. skulle nog iofs fungera, men inte bli så snyggt.
Nu har jag inte längre tillgång till någon mek verkstad med sådana verktyg, så jag struntar i det. Dessutom har jag tänkt om lite, för tillfället åtminstone.
Om man köper nya fina kameror och objektiv mm. för tiotusentals kronor så ska man inte behöva hålla på med såna hör McGyver-lösningar! Ett kamerasystem (läs Sony E) som inte efter 6 år kan tillhandahålla en så självklar sak som ett hyggligt bra ljusstarkt normal zoom-objektiv är egentligen ett jäkla skit-system!
Nu är det här Canon-objektivet som jag köpte ändå så förbaskat fint, så därför skaffade jag grejer som det passar på. (I somras sålde jag min Canon 70D och Sigma-telet, men nu har jag handlat nytt. Det blev en EOS 80D och samma fina Sigma 150-600 och den nya Sigma TC1401 teleconvertern plus en Nissin GM8000 Extreme blixt.)
Jag inhandlade också en annan adapter, Aputure DEC.
Den fungerar utmärkt medCanon-objektivet.
Idén bakom den är dock lite annorlunda. Det är ingen AF-adapter, men använder objektivets fokusmotor på ett fiffigt sätt för filmning.
Till adaptern följer med en fjärrkontroll i form av ett handtag som kan sättas på t.ex. en filmrigg eller styrhandtaget på ett video-stativ. Sedan kan man dra fokus med väldigt fin precision och kan sätta ändpunkter. Dessutom kan man med en främre ratt justera bländaren. Väldigt trevligt för filmning.
Jag har ju tidigare propagerat för att använda AF vid filmning, vilket kan vara bra i vissa situationer där man inte riktigt kan förutse händelser som vid naturfilmning och viss typ av sport osv.
Nu när jag faktiskt har filmat en hel del så inser jag att det är manuell fokusernig som gäller i de allra flesta fall. Oskärpa i en del av en filmsekvens kan man komma undan med, det gör faktiskt inte så fasligt mycket som det gör vid stillbild, men det finns
inget så fult som att AF snabbt korrigerar fokus och pumpar fram och tillbaka i en sekvens. Bara att kasta!
Då är den här adaptern är en otroligt smart lösning.
Ett annat användbart alternativ är att kunna styra fokus genom att peka på skärmen. På 80D är det fantastiskt bra, blir supermjukt och snyggt och exakt. För att få det på Sonyn måste man byta ut kameran mot A6500. Underligt egentligen eftersom Sony haft det tidigare och jag har det i den gamla NEX-5N t.ex.
Nåja, ville skriva av mig lite
. Har nu ägnat några dagar åt att sätta mig in i den nya Canon-kameran och främst med teleobjektivet, men också med normalzoomen och blixten. Jippie, den funkar utmärkt med trådlös styrning utan extragrejer precis som Nikon CLS och gamla Sony/Minolta WL TTL (som Sony också lyckats sabba och lägga ner).
Canon är helt enkelt så jäkla bra! Allt är konsekvent och hänger ihop och känns så riktigt schysst!
Någon kanske höjer på ett ögonbryn att jag skriver så, för det är väl inte den inställningen jag alltid haft, men nu är jag övertygad
. Nu är inte 80D någon värstingkamera och kostar bara drygt 9000 ny, ändå är den så förbaskat bra och passar mig perfekt. Visserligen inte lika mycket metall och pro-features som 7DMkII, men den känns fräscht modern med en bra sensor på 24 megapixel som ger fantastiskt bra bildkvalitet med väldigt fin färgton och har tagit igen det mesta av tappet i DR och Noise som de tidigare hade mot Sony. Må vara att den saknar 4K-video, hög slomo, C-log mm., men mycket annat tar igen det med råge.
Nä, stoppar där för att inte dra iväg i OT
. Framtida eskapader får föras i ett helt annat fora...
/Mats