Annons

Fokus på 3 saker

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Om jag ställer 3 burkar bredvid varandra på ett bord och samtliga ska vara skarpa, vilket bländare och inställning bör jag ha?

Om jag fotar 2 saker som står bredvid varandra så kan jag ju ha tex P-läget, fokusera på den ena burken och sen flytta till den andra. Men det funkar inte om jag har 3 eller fler saker bredvid varandra.

En fråga till....
Om jag ska fota tex ett par skor så hamnar fokus bara på en detalj. Hur ska jag göra om jag vill ha hela skoparet skarpt?

Senast ändrad:
Om du har en systemkamera så finns det oftasts en nedbländningsknapp. Trycker du in den så ser du direkt i sökaren hur långt skärpedjupet blir.

Blända ner

Det kan vara svårt att se i sökaren om skärpan ligger rätt, men det går att räkna fram. Här är en länk som kan hjälpa dig:

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Om jag ställer 3 burkar bredvid varandra på ett bord och samtliga ska vara skarpa, vilket bländare och inställning bör jag ha?

Om jag fotar 2 saker som står bredvid varandra så kan jag ju ha tex P-läget, fokusera på den ena burken och sen flytta till den andra. Men det funkar inte om jag har 3 eller fler saker bredvid varandra.

En fråga till....
Om jag ska fota tex ett par skor så hamnar fokus bara på en detalj. Hur ska jag göra om jag vill ha hela skoparet skarpt?

Ett bra sätt att kontrollera resultatet inna man trycker på avtryckaren är att göra som Daniel beskriver dvs använda nedbländningsknappen för att kontrollera skärpedhupet, om din kamera har en sån.

Jag skulle tro att anledningen till att din teknik fungerar med 2 burkar och inte tre har med att objektiven är konstruerade så att skärpan ska hamna i en rak linje parallell med sensorn i kameran. När du har två burka och fokuserar på den ena och sen vrider kameran så vrider du sensorn och avståndet mellan sensor och burkar förändras. Ju mer du måste vrida kameran desto större skillnad. Nu verkar det som att skärpedjupet som du får med P-läget klarar av förändringen av avståndet som uppstår med 2 burkar men inte 3. 3 burkar är lite mer på bredden så vridningen och skillnaden i avstånd blir lite större. Fokusera på den burk som står i mitten vilket ger en sån liten vridning som möjligt så fungerar det bättre.

När det gäller att fotografera skorna så kontrollera vilken bländare P-läget väljer t ex 5,6. Nu finns det två sätt.
1. Använda P-läget och shift/programförskjutning. Det brukar finnas en ratt eller två knappar som man kan ändra förhållandet mellan bländare och tid. Använd den funktionen så att bländar talet får ett större värde t ex 8 eller 11 (om det var 5,6 innan).
2. Slå om till bländar prioritering Av/S (heter lite olika beroende på kamera). Ställ manuellt in ett bländar tal som är större än det som P-läget föreslog.

OBS när du väljer ett störe bländartal kommer kameran att vilja ha en längre exponeringstid så det finns risk att den blir så lång att du får skakningsoskärpa. Då måste du ställa kameran på ett stadigt underlag eller använda stativ.

Med större bländartal så får du större skärpedjup, F11 ger större skärpedjup än F5.6. Prova att ta några bilder med olika bländartal så ser du. Använd kamerans Av eller Tv-läge(kommer inte ihåg vilket det är på Canon).
Ju närmare burkarna står kameran ju större är skillnaden i avstånd mellan bakre och främre burken. Ju större skillnad ju större bländartal krävs det för att få skärpa på allt.
Det verkar som om du har provat detta innomhus. Inne så är det oftast mycket mindre ljus än ute och det försöker kameran kompensera genom att sänka bländartalet så att mer ljus kommer in = kortare skärpedjup. Prova samma sak i fullt solsken så ser du skillnaden. (P-läget)

Tack så mycket för era svar. Jag förstår hur ni menar och jag ska testa era tips under dagen. Både inomhus och utomhus! =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar