Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusåsikt på mitt 70-200/2,8 VR I

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar bara om du har ett filter på objektivet.
Ett filter av dålig kvalitet kan lätt förstöra en bra glugg.

Var själv missnöjd med mitt 70-200 tills jag skruvade bort det undermåliga filter som tidigare ägare lät ingå i köpet.

bara en tanke....
 
Nej filtret har jag tagit bort under mina tester.


Nu har jag mailat både Cyberphoto och Nikon och tyvärr så säger båda att bilderna är ok. Det finns ingen synbar orsak till att skicka in för service. Med Lasses Kameraservice så är det tre parter som säger samma sak.

Det är väl bara och konstatera att det här är vad man kan förvänta sig av ett 20000kr objektiv :(
 
Tråkigt som attan att du inte är nöjd. Har själv inte gjort några supernogranna tester med mitt då jag tyckt det levererat som förväntat.
Har du ingen i närheten som äger ett likadant objektiv som du kan testa på ditt hus, samt testa ditt objektiv på den andres hus?
 
Väldigt trist att du inte får bättre feedback från Nikon. Det är utan tvekan något fel på din glugg. Jag tycker du ska ligga på dem igen.
 
Mmm du får väl nöja dig med att använda ditt TELEOBJEKTIV på under 10 METER :-(

Surt alltså...

Jag kontaktade Lasses kameraservice ang. min D200, jag fick ett svar om var så dumt att jag inte ens brydde mig om att svara på mailet....

Nämnde du för Nikon att du haft inne objektivet hos Lasses har de kanske frågat dem om det är något fel på det och gått på deras ord?
 
Fortsätt tester. Ta bilder i mjukare ljus (skugga) motiv som är snälla mot AF:en (tänk kontraster), prova även inomhus med stativ. Visa originalbild samt sedan 100% av området som skall vara i fokus. Jag vill fortfarande inte utesluta ljuset. 70-200:an är väldigt känslig för ströljus och jag har haft vissa bekymmer med min när ljuset varit hårt även när solen gömmer sig. Spontant känns det som ljuset under vissa omständigheter kan reflekteras lite varstans och träffar det då frontlinsen så blir det problem.
 
Nu har Photozone testat första versionen av 70-200 VR även på en FX-kamera och i kombination med de tre konvertrarna. Testen finns här
 
Dessutom så tyckte inte dom att mina bildexempel här på fotosidan var så dåliga. Man får helt enkelt räkna med att den presterar lite sämre på avstånd över 10m och full öppning.

Mja... vill inte kommentera bildkvaliteten mer än att den ser lite "suspekt" ut. Dock är jag lycklig ägare till en VR2 och har gjort en del tester mellan VR1 och VR2 på FX-format (D700).

Min erfarenhet av VR1an är att den snarast tappar skärpa under 10m medan VR2 är på gränsen till naturlagsvidrigt skarptecknande hela vägen men tappar istället påtagligt i bildvinkel jämfört med VR1 på korta avstånd.

/
H
 
Tack för alla svar. Det känns härligt med all feedback man får.

Det senaste är att jag ska skicka in RAW filerna till Nikon för en djupare analys så vi får se vad som händer efter det. Under tiden så har jag testat ytterligare lite till och tycker nog generellt sett att den presterar bra på korta avstånd som exemplet nedan som är tagen på ca 3m. Bilden är tagen handhållet med VR på, ISO 400, 200mm, f2./8, 1/400sek och helt obehandlad. Känns väl ok? Om det nu är ett brytningsfel så känns det som att det uppstår vid lite längre avstånd.

Mer info lär väl komma...
 

Bilagor

  • 091212_01.jpg
    091212_01.jpg
    13.5 KB · Visningar: 150
  • 091212_01-100.jpg
    091212_01-100.jpg
    99 KB · Visningar: 153
Dags och avslutat den här tråden.

Besked från Nikon är att mina testbilder inte visar på något fel. Det här är vad man kan förvänta sig av Nikon 70-200/2.8 objektivet. Det här är ju naturligtvis en besvikelse (för mig) med tanke på hur mycket andra har lovordat detta objektiv och med tanke på prisnivån. Om man ska vara helt rättvis så visst presterar det ok om förutsättningarna är ok och man känner till begränsningarna.

För dom som är intresserade av VR I vs VR II modellen så finns det ganska intressanta tester på. Testerna på VR I modellen visar på stor skillnad i skärpa jämfört med den nya VR II modellen. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=33873434
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.